Hoe jong paard uit opfok halen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:02

Goed dat je de situatie nog eens bent gaan bekijken en bent gaan uitproberen hoe het gaat met het omdoen van een halster. Dan maar later ophalen, op de kliniek laten castreren en vervolgens naar de nieuwe stal brengen, als alles weer op stal staat, geen risico's nemen lijkt me.

Flux

Re: Hoe jong paard uit opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:11

Handelen naar je gevoel is het allerbeste! :j Prima oplossing zo!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:37

In de begin post schrijf je dat hij bijna 3 is en stukje terug 2 jaar en 3 maanden.
Nou dan zou ik hem sowieso nog lekker in opfok laten . Waarom op die leeftijd al op stal terwijl hij nog heerlijk jong kan zijn.
Snap dat je de kans van de stal niet wil laten schieten. Maar neem dan de dubbele kosten voor lief ook al zou het laadprobleem opgelost kunnen worden . Hoe fijne pensioen je ook gevonden hebt de opfok is toch over het algemeen echt leuker voor een jong paard

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 19:55

Ik was qua geboortedatum in de war met het veulen van een kennis van mij.
En het is vast goed bedoelt, maar ik vraag niet om tips hoe ik mijn veulen moet huisvesten. Dat weet ik echt heus zelf wel :) Daarom staat hij ook in de opfok en laat ik hem voorlopig staan omdat dit nu goed voelt.
Ik heb eerder al aangegeven dat ik dubbele stallingskosten ga betalen voor 4/5 maanden maar misschien dat je hier over heen hebt gelezen?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:56

Mocht je je toch nog bedenken.... de opfok heeft ook een vangkooi om verantwoord uit de groep te halen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:13

Verstandige keuze ts om hem lekker nog even te laten staan en met de winter als ze weer bij stal zijn op te halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:17

Klinkt als een verstandige beslissing met zulk gedrag en in zo'n groep.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:24

Wat fijn dat je toch nog even kon gaan kijken om een eigen indruk te krijgen.

Lijkt mij ook een verstandig besluit zo op basis van wat je omschrijft. Het was lekker geweest als het anders kon maar bij geen noodzaak is dit inderdaad voor jullie allemaal relaxter.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:25

Ik heb wel eens noodgedwongen een jong paard uit de kudde moeten halen. Enige oplossing was wandelend aan de hand (met Monty Roberts halster) weg en bij de boerderij (ongeveer een km. verderop) opgeladen.
Maar ook dat was geen pretje. Dus laten staan is zeker veiliger en makkelijker...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:26

Ik sta op een stal met tevens opfok.
Wanneer er hier eentje uit de groep moet zadel ik een paard op en gaan we te paard naar de kudde.
De stalhouder doet de dag ervoor of smorgens vast een halster om bij het dier in alle rust.
Wanneer ik met paard bij de groep ben halen we het betreffende dier eruit en wandelen we samen naar stal. De stalhouder loopt met het dier aan de hand en ik blijf ernaast.
Dit geeft zoveel meer rust voor het dier dat eruit moet.

We doen dit met dieren die opgehaald worden door de eigenaar, met dieren met een wond en ook de hengsten die eruit moeten en die gecastreerd moeten worden.
De dieren die gecastreerd moeten worden, worden vóórdat ze het land opgaan of vóórdat ze naar huis gaan geholpen. Dan genezen ze hier weer en gaan dan pas weg. Of de eigenaar kiest ervoor het elders te laten doen.
Paarden worden nadat ze uit de wei gehaald zijn op stal gezet en daarna opgehaald, het laden gebeurt dan bij ons in de opfokstal in alle rust, dat gaat bijna altijd prima.. En mochten ze niet willen kunnen ze mbv hekken een beetje geholpen worden.