Duurdere cap het geld waard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:55

Texas02 schreef:
Is zo'n EQ3 cap echt veel veiliger? Ik wil binnenkort een nieuwe cap kopen en ik wilde eigenlijk kijken naar een QHP cap die ik erg mooi vind en met korting kopen kan (als hij goed zit natuurlijk), wat dus betekent dat hij echt wel een stuk goedkoper is dan een EQ3 cap. Is zo'n cap het echt waard om zoveel meer (bijna €200 meer) aan uit te geven?
Bij mij zou het antwoord 'nee' zijn. Mijn redenering is: zolang ik professionals (jockeys in dit geval) met simpele Champion helmen zie rijden, waarom zou ik dan krom liggen voor een dure cap die net zo stuk is als een goedkopere cap als je er een keer te hard vanaf stuitert? Alleen dat MIPS systeem maakt een verschil, verder is een cap weinig meer dan een halve bol piepschuim met een kek stukje plastic eroverheen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:56

Ik lees mee. Aangezien ik van mijn Uvex suxxeed koppijn krijg en ik hem ook vrij 'hard' vind zitten (zit maar een banketstaaf laagje zachte vulling in) ben ik op zoek naar een wat comfortabeler capje.
Ik vind alleen al die glim en bling op die caps tegenwoordig zo vreselijk lelijk!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 00:22

Ik zou geen duurdere cap kiezen voor het uiterlijk, qua veiligheid moet het toch aan dingen voldoen dus zoveel verschil zit daar niet in.
Qua pasvorm daarintegen... Dat was een hele zoektocht waarbij er maar één goed paste uit de vele die ik gepast heb. Uiteraard was die 250+.
Dus voor veiligheid redenen zou ik het niet doen, dat scheelt mij te weinig, beschermen doet het wel, maar na 10 jaar lang hoofdpijn te hebben gehad iedere dag\week ga ik niet meer voor 'n ander.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 00:55

Mkango schreef:
Texas02 schreef:
Is zo'n EQ3 cap echt veel veiliger? Ik wil binnenkort een nieuwe cap kopen en ik wilde eigenlijk kijken naar een QHP cap die ik erg mooi vind en met korting kopen kan (als hij goed zit natuurlijk), wat dus betekent dat hij echt wel een stuk goedkoper is dan een EQ3 cap. Is zo'n cap het echt waard om zoveel meer (bijna €200 meer) aan uit te geven?
Bij mij zou het antwoord 'nee' zijn. Mijn redenering is: zolang ik professionals (jockeys in dit geval) met simpele Champion helmen zie rijden, waarom zou ik dan krom liggen voor een dure cap die net zo stuk is als een goedkopere cap als je er een keer te hard vanaf stuitert? Alleen dat MIPS systeem maakt een verschil, verder is een cap weinig meer dan een halve bol piepschuim met een kek stukje plastic eroverheen.

Ja, precies.. Dat heb ik dus ook een beetje in mijn hoofd. Ik vraag mij dan af hoeveel extra veiligheid het MIPS systeem geeft. Ik heb al veel mensen naar zien vallen en ik ben zelf ook al een aantal keren naar gevallen met een gewone cap. Ik heb wel een keer een hersenschudding gehad, maar dat was door een andere cap zeer zeker niet voorkomen. Ik ben een keer met mijn hoofd tegen een staander aan gekomen met als gevolg een gat in mijn cap maar niet in mijn hoofd. Daar was een goedkopere cap dus ook prima voor. En ik ben een keer heel ongelukkig tegen een hek aan gevallen. Ik had zelf niks aan mijn hoofd maar de cap kraakte behoorlijk na tijd. Die heeft z'n werk dus goed gedaan. Ik vraag me dan af in welke situatie het MIPS systeem dan echt iets gaat doen en of dit wel zo veel extra geld waard is?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 06:16

Ik had eerst een iets goedkopere cap Busse. Meermaals mee gevallen, maar voelde het dan ook wel als ik op m'n hoofd viel. Ben daarom ook eens even blijven liggen na een val, m'n hoofd deed echt pijn.

Nu heb ik een samshield van 500€, 1x mee gevallen op m'n hoofd (soort koprol van over het paard heen gedaan omdat paard uitschoof en naar opzij zou vallen en als ik bleef zitten onder hem terecht zou komen)
Ik heb dus werkelijk niks gevoeld, ik voel ook niet dat ik de cap op heb bij het rijden.

Ik heb een redelijk lastige hoofdvorm. Meeste caps zitten voor en achter goed maar hebben opzij teveel spatie.

JoeryMees

Re: Duurdere cap het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:29

Alle caps moeten goedgekeurd zijn, dus met die theorie in gedachten denk ik dat het verschil vooral zit in pasvorm en comfort.

En heel eerlijk, ik wou zelf nooit voor een hele dure gaan, aangezien ik veel jonge paarden reed en ik liever als ik een keer echt een flinke smak had gemaakt een nieuwe kocht, dan dat ik toch door zou rijden met die ene mooie dure cap.

Ik had ook niet de goedkoopste en het mocht wel een beetje leuk zijn, maar ik vond de pasvorm het allerbelangrijkste en ook wel de ventilatie, zeker toen ik bijna de hele dag op het paard zat. Die kost geloof ik rond de €130. Maar die heeft mij wel echt gered bij een fikse valpartij met paard, van buiten bijna niks te zien alleen dat de klep er af was. Open gemaakt, was hij van binnen toch wel echt helemaal gebroken. Zelf een zware hersenschudding, maar besef ook dat dit heel anders had kunnen aflopen. Heb die zelfde nacht nog een nieuwe cap besteld, werd sochtends wakker met een bestel bevestiging en dacht huh waarom heb ik een cap besteld..
even later ging door mijn hoofd mijn cap is stuk mijn cap is stuk…. Was op stal blijven slapen, ben toen naar m’n zadelkast gestrompeld om te kijken of m’n cap echt stuk was, dat was die inderdaad

Texas02

Re: Duurdere cap het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:02

De QHP heb ik vorige week gepast en die zat echt niet fijn. Deed direct pijn. Dus die heb ik mooi laten liggen en nu ben ik verder op zoek. Eentje van Kramer zit wel fijn, die had ik laatst gepast. Maar ik kijk toch eerst nog even verder, misschien vind ik nog een hele mooie cap die ook fijn zit. Ik zag wel een hele mooie Samshield op een website, maar ja.. Dat is ook weer veel geld :+ En of dat voor mij fijn zit weet ik natuurlijk ook niet. Dus toch maar even verder kijken. Volgende maand ga ik ook naar Duitsland naar een winkel waar ze naast andere dingen ook paardenspullen verkopen, misschien vind ik daar wel iets!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:14

Texas02 schreef:
De QHP heb ik vorige week gepast en die zat echt niet fijn. Deed direct pijn. Dus die heb ik mooi laten liggen en nu ben ik verder op zoek. Eentje van Kramer zit wel fijn, die had ik laatst gepast. Maar ik kijk toch eerst nog even verder, misschien vind ik nog een hele mooie cap die ook fijn zit. Ik zag wel een hele mooie Samshield op een website, maar ja.. Dat is ook weer veel geld :+ En of dat voor mij fijn zit weet ik natuurlijk ook niet. Dus toch maar even verder kijken. Volgende maand ga ik ook naar Duitsland naar een winkel waar ze naast andere dingen ook paardenspullen verkopen, misschien vind ik daar wel iets!

De Buse zit wel fijn als je geen lastig hoofd hebt (ik kreeg soms hoofdpijn ervan door mindere pasvorm) . Heeft een wieltje aan achterkant om maat te verstellen.

Ik heb nu wel een samshield maar idd 500€ :+

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:56

Ik heb nu een cap van Horze (deze: https://www.ej.nl/veiligheidshelm-horze ... 63904.html) en die zit heel fijn. Maar helaas krast deze zo snel en ik vind het dus echt niet mooi meer. Dus er is niet echt haast bij aangezien deze nog prima is, maar ja.. Het oog wil ook wat _O-

Edit: deze Samshield vind ik zo mooi.. En ik weet het, voor een Samshield niet duur maar voor mij nog steeds veel geld.. https://www.dekroo.nl/products/samshiel ... tal-fabric

Deze is ook wel mooi hoor.. https://www.dekroo.nl/products/samshiel ... gheidshelm Maar ik ben gek op glitters :D

Ja, en hoe weet ik welke maat ik heb.. Ik heb van de Horze cap 56 als ik dat zo goed weet. Dus dat zou dan S zijn en dan 56, maar is het dan 56S of 56M? :? Ik rijd niet even naar Zeeland om te passen omdat ik in Groningen woon..