Veearts en veulen....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:16

Brainless schreef:
Foxy123 schreef:
Misschien is dat wel geen slecht idee.
Je zit mij hier uit te kafferen omdat mijn veulen niet stilstaat voor een intraveneuze prik, terwijl je zelf zo'n miserie hebt met je eigen dier.
Zou je dan als de bliksem niet eerst voor je eigen dier zorgen en handelbaar maken voor je zulke stommiteiten op internet gooit en een ander de les gaat lezen?
Dat is ECHT wel Brainless.

Ik zit je echt niet uit te kafferen en probeer je niet op een vervelende manier "de les te lezen".
Maar ik weet ook dat geschreven tekst moeilijker te interpreteren is dan gesproken taal.

Ik probeerde juist met mijn voorbeeld aan te geven dat zelfs een prima opgevoed paardje (en dat is de mijne echt), in een situatie kan komen dat luisteren het laatste is wat hij doet.
Mijn ponietje is echt heel braaf en luistert prima (was best een eigenwijs veulen hoor :D ), maar met veel oefenen en gewoon doen (lekker buiten gaan wandelen enz) is hij nu braaf, verkeersmak en loopt zo de trailer op.
Maar toen hij koliek kreeg veranderde dat. Hij was eerst best rustig, maar toe hij geprikt moest worden door een vreemde (wat begrijpelijk niet leuk is voor hem), moet ik normaal hem even rustig de aandacht vragen en dan zou het goed gaan.
Door de koliek kreeg ik die aandacht niet en ging hij tegen alle druk in.
En dan is zo'n kleintje van 1 meter toch sterker/sneller dan je zou denken.

edit:
Mijn kleintje kon ook niet aan een touw meelopen, ging harder achteruit (als hij druk voelde) dan vooruit :+
Mijn man heeft de eerste tijd veel meegelopen met een hand op zijn billen (hij hoefde niet te duwen hoor), want dan liep hij wel voorruit.
Dat was steeds minder nodig en de eerste x dat ik een stukje alleen met hem ging bleef hij raar achterom kijken waar die man nu was die altijd achter hem liep :')

Met een jong dier die nog bij moeders loopt kun je vaak wel oefenen samen met moeders.
Dan lopen ze vaak beter mee.
Als je gaat merken dat ze makkelijker meelopen kun je kleine stukjes oefenen.
Rondje om de merrie heen, even wachten, stukje vooruit, even naar links enz.

Ik zit dit topic nu bijna met een zak popcorn te lezen, maar ik wil eigenlijk alleen maar even mijn complimenten aan Brainless geven. Echt serieus waar _/-\o_ over hoe correct en vriendelijk jij blijft proberen uit te leggen wat je bedoelt, terwijl je door de ts zo voor dierenbeul wordt uitgemaakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:16

Foxy123 schreef:
Jessix schreef:
Beste bokkers, TS heeft al aangegeven dat de basis nog niet op orde is met dit veulen. Hier gaat ze aan werken. Ze wil hier ook graag les in. Ze heeft een aantal tips ter harte genomen en daar gaat ze mee aan de slag. Een aantal andere tips kan ze zich totaal niet in vinden. De emoties lopen hoog op. Wees hierin dan ook wijs en trek jezelf terug. Elke keer blijven benoemen dat zowel veulen als TS een dramaqueen zijn helpt niemand.

TS succes!

Hey Jessics, thx a lot om me te helpen. Dit is precies wat ik probeer te zeggen.
Veulen was 1 dag wat minder, 38 graden, dus niet echt koorts, sorry, maar ik vind het overdreven om dan een veulen half lam tegen de grond te trekken en er te gaan opzitten en anti biotica te spuiten. Ze zuigt nog melk, in 1 dag was ze weer genezen, dus dat intraveneus spuiten vond ik nu in dit geval niet nodig.
Na 1 dag was veulie weer flink en fris en gezond, ben heel blij dat er geen troep in haar lijfje gespoten is, ik vond dit ook overdreven.
Om jullie gerust te stellen, veulentje wordt niet verkocht, en ik ben aan het trainen op een normale manier, dwz desensibiliseren.
Mijn vriend en ik hebben afspraken gemaakt, hij heeft nu ook ingezien dat hij meer moet meewerken.
Alles komt goed. De zon schijnt, dus trainen wordt makkelijker ;)

Graag gedaan! Fijn dat je veulen zich weer goed voelt en jij je gemotiveerd voelt om lekker samen aan de slag te gaan.

Veel succes en als je eens iemand nodig hebt voor wat feedback dan mag je me altijd een pb sturen. :)

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 15:27

Ja klopt. Iemand die adviseert om op een dier dat valt en zich gekwetst heeft te gaan zitten en te forceren om toch maar niet toe te geven, is niet alleen een dierenbeul, die kent ook niets van paarden. Zo werkt het brein van paarden niet. Een paard wat in paniek is, registreert niets meer. Dan moet je dit oefenen en herhalen in alle kalmte.
Mocht het, in dit geval dus niet, toch echt levensbedreigend zijn, konden we haar kalmerings pasta geven.

Dat heb ik ook gemeld aan de moderators dat zulk advies niet kan. Dit is geen goed signaal naar de andere lezers toe.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:38

Foxy123 schreef:
Iemand die adviseert om op een dier dat valt en zich gekwetst heeft te gaan zitten en te forceren om toch maar niet toe te geven, is niet alleen een dierenbeul, die kent ook niets van paarden.

Kan je even quoten waar iemand dit letterlijk zo adviseert, want ik vind het niet.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 15:42

Ik denk dat dit ondertussen wel duidelijk is. Gaan we de cinéma voeden ? Ik ga er dan ook wat popcorn bijhalen.
Snap dat jullie zich grote zorgen maken om dierenwelzijn. Dat doe ik namelijk ook.
Ik heb al meermaals gezegd dat ik er flink ging aan werken, dus case closed.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:44

Foxy123 schreef:
Ik denk dat dit ondertussen wel duidelijk is. Gaan we de cinéma voeden ? Ik ga er dan ook wat popcorn bijhalen.
Snap dat jullie zich grote zorgen maken om dierenwelzijn. Dat doe ik namelijk ook.

JIJ haalt het weer omhoog.
Soms is zwijgen beter ;)

En beter lezen zou je ook sieren, want nergens, helemaal nergens werd dat gesuggereerd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:47

Foxy123 schreef:
Ik denk dat dit ondertussen wel duidelijk is.

Nee hoor, anders zou ik er niet naar vragen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:18

Foxy123 schreef:
Ik heb al meermaals gezegd dat ik er flink ging aan werken, dus case closed.

Zeker duidelijk. :j
Ik zou er als ik jou was ook geen woord meer aan vuil maken. Eens ga je het toch niet worden met elkaar.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:21

Foxy123 schreef:
Ja klopt. Iemand die adviseert om op een dier dat valt en zich gekwetst heeft te gaan zitten en te forceren om toch maar niet toe te geven, is niet alleen een dierenbeul, die kent ook niets van paarden. Zo werkt het brein van paarden niet. Een paard wat in paniek is, registreert niets meer. Dan moet je dit oefenen en herhalen in alle kalmte.
Mocht het, in dit geval dus niet, toch echt levensbedreigend zijn, konden we haar kalmerings pasta geven.

Dat heb ik ook gemeld aan de moderators dat zulk advies niet kan. Dit is geen goed signaal naar de andere lezers toe.

Ik twijfel zelf een beetje of dit gewerkt zou hebben (niks aanvallends bedoeld overigens) een paard in paniek met zoveel adrenaline ga je denk ik niet rustig krijgen met een kalmeringspasta, die je er op zo'n moment denk ik ook niet in zou krijgen.

TS... Ik vind het verder alleen een beetje eehhhh *vind het woord niet* waarom jij niet de leeftijd van het veulen wilt zeggen?

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 17:54

XxLiEsJuHhxX schreef:
Foxy123 schreef:

Ik twijfel zelf een beetje of dit gewerkt zou hebben (niks aanvallends bedoeld overigens) een paard in paniek met zoveel adrenaline ga je denk ik niet rustig krijgen met een kalmeringspasta, die je er op zo'n moment denk ik ook niet in zou krijgen.

TS... Ik vind het verder alleen een beetje eehhhh *vind het woord niet* waarom jij niet de leeftijd van het veulen wilt zeggen?

Omdat de eigenaar, mijn vriend dus, dat niet graag heeft dat ik dit via een openbaar forum wil bespreken, het is ook niet relevant, maar OK, veulen is eind juli geboren.
Ik heb enkel willen helpen om dit zo goed mogelijk op te lossen en ik dacht dat ik hier tips zou krijgen zoals bvb Parelli aanleert hoe je een paard een prik moet leren aanvaarden. Daar zou ik aan werken. Leeftijd is daarom niet relevant. Q
Ik had nooit gedacht dat ik zulke verwijten zou krijgen. Echt erg dat mensen vanalles erbij fantaseren, ik krijg geen trainings tips, nuttige info, maar wordt er wel Depri van deze beschuldigingen.
Het is niet dat we er niet mee bezig waren, tot november hebben we het veulen elke dag in stal genomen om te onderzoeken op teken, in begin stribbelde het ook enorm tegen maar op den duur konden we overal aan, maar daarna, ook door het slechte weer en het zware werk hebben we idd minder mee bezig geweest, ik heb ook mijn eigen paarden waar ik veel werk mee heb. Veulen is door het goede hooi groter en sterker geworden en ik ben zelf idd ook geschrokken hoe snel ze niet meer in de hand zijn.
Om mij daarom zo aan te spreken, terwijl ik alleen wil helpen, deed me pijn. We houden beiden enorm van het veulen die in feite een super karakter heeft, alleen erg gevoelig en temperamentvol, we gaan dit zo goed mogelijk trainen. Komt in orde.

Oakland1990

Re: Veearts en veulen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:08

Je moet je eigen Posts een keer terug lezen. Je spreekt jezelf tegen. Fijn dat het veulen weer Oke is, maar mss was die DA niet eens nodig geweest als die op amper een dag volledig gerecupereerd is...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:19

Jeetje ts, iedereen die hier wat zegt waar je het niet mee eens bent zegt dit vast om je te pesten. Er zijn ergere dingen waar je je druk om kan maken hoor.. Ben je het ergens niet mee eens? Prima, maar leef en laat leven zeg. Paard is niet van suiker, ook een veulen niet.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:27

Citaat:
Ik zit dit topic nu bijna met een zak popcorn te lezen, maar ik wil eigenlijk alleen maar even mijn complimenten aan Brainless geven. Echt serieus waar _/-\o_ over hoe correct en vriendelijk jij blijft proberen uit te leggen wat je bedoelt, terwijl je door de ts zo voor dierenbeul wordt uitgemaakt.

sorry voor de oneliner maar ik heb ook een zak popcorn gepakt :+

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 18:27

Oakland1990 schreef:
Je moet je eigen Posts een keer terug lezen. Je spreekt jezelf tegen. Fijn dat het veulen weer Oke is, maar mss was die DA niet eens nodig geweest als die op amper een dag volledig gerecupereerd is...

Tegenspreken?
Niet nodig?
Wie zegt dat we daarvoor een veearts gebeld hebben?
Ze had wat last van waterige windjes. We wilden geen risico nemen ivm zandkoliek, daarom is hij haar komen onderzoeken.
De veearts vond dat het veulen wat zwaar ademde, is verder gaan onderzoeken en toen zei hij dat het niet haar darmen waren, die waren volledig in orde, mest ook, maar tegen onze verwachting in zei de veearts dat ze op iets broeide, beetje op de longen. Hij wou perse antibiotica intraveneus spuiten maar ik had hier mijn twijfels bij, omdat ik altijd geleerd heb dat het beter is om niet meteen met AB te werken als het niet erg is en het immuunsysteem zijn werk te laten doen. Elk veulen heeft wel eens een verkoudheid.
Ik heb geleerd dat het zelfs schadelijk kan zijn om te vroeg en te snel met ab te werken.
Tijdens het onderzoek stond ze dood braaf stil, ik had haar zelf vast, ze leunde met haar hoofdje over de rug van mams.
Mijn vriend heeft haar overgenomen voor de injectie omdat ik een slechte schouder heb, en ik zag tot mijn afgrijzen hoe het veulen tekeer ging, eerst met haar hoofdje tegen het ijzer van het dak, daarna viel ze en krabbelde direct weer recht.
Ik vond het afschuwelijk en ook de veearts besloot te stoppen.
Dit gaat niet op die manier.
Daarom heb ik deze post geopend, of er tips zijn om een veulen voor te bereiden op een prik.
Ik had hier ooit een cd liggen van Parelli, waar dit uitgelegd stond, maar vind die cd niet meer.
Zelf werk il met clickertraining, omdat ik daar enorm goede resultaten mee heb.
Ik wou dit ook graag op dergelijke manier aanpakke'.
Enige wat ik wou was om hier eens kalm over te praten, tips te verzamelen, leek me interessant.
Nooit gedacht dat ik zulke antwoorden zou krijgen. Ben er gewoon ontzettend door geschrokken.
Vooral omdat we beide zoveel houden van het veulen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:41

Parelli heeft inderdaad een video over het leren spuiten en ook oa de scheermachine training. Moet m nog ergens hebben, zal m opzoeken als je dat graag wilt.

Vergeet niet dat alleen desensibiliseren niet werkt, je zult ze 50/50 ook moeten sensibiliseren anders krijg je een 'dull horse' oftewel een paard wat nergens meer op reageert. Ze zal uiteindelijk waarschijnlijk rijpaard gaan worden dan is het wel fijn dat ze reageert op druk waar nodig. En ook juist niet reageert op druk waar niet nodig. Alles staat of valt met jouw timing, gevoel en lichaamstaal.

Veel succes met je veulen en neem alles svp niet zo letterlijk en persoonlijk op wat mensen hier schrijven. Iedereen bedoelt het goed met jou én je veulen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:42

Foxy123 schreef:

Toen mijn 3 dagen oude veulen ziek was hebben we hem plat gelegd en zijn we er met 2 man op gaan 'zitten" (beetje licht druk op het lijf en stevigere druk op de hals) voor het infuus. Vijf keer. Het alternatief was dat ie dood ging, het is maar wat je zielig vindt.
Enige tijd later is hij aan een lang touwtje in de wei gechipt, los in stal geënt en inmiddels is hij een vrolijke 4-jarige zonder enige vorm van trauma. Als het ooit nog eens nodig is doe ik het zo weer, werkt prima en veulen boeide het echt vrij weinig. En ik ben écht van het rustig en zonder dwang aan dingen wennen, maar met een doodziek veulen heb je weinig keus.

En dat is natuurlijk heel wat anders dan een bijna-jaarling die eigenlijk niet behandeld hoeft te worden. Als dat duidelijker in je OP had gestaan had je denk ik ook heel andere antwoorden gekregen.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 18:56

cissy schreef:
Parelli heeft inderdaad een video over het leren spuiten en ook oa de scheermachine training. Moet m nog ergens hebben, zal m opzoeken als je dat graag wilt.

Vergeet niet dat alleen desensibiliseren niet werkt, je zult ze 50/50 ook moeten sensibiliseren anders krijg je een 'dull horse' oftewel een paard wat nergens meer op reageert. Ze zal uiteindelijk waarschijnlijk rijpaard gaan worden dan is het wel fijn dat ze reageert op druk waar nodig. En ook juist niet reageert op druk waar niet nodig. Alles staat of valt met jouw timing, gevoel en lichaamstaal.

Veel succes met je veulen en neem alles svp niet zo letterlijk en persoonlijk op wat mensen hier schrijven. Iedereen bedoelt het goed met jou én je veulen.

Dankuwel voor deze fijne interessante info.
OK, ik probeer, maar is soms moeilijk als je intentie hebt om goed te doen.
Ik heb geprobeerd om via Desensibilisatie met mijn hand aan haar mond te komen, approach en retreat. Omdat ze niet toeliet om de spuit oraal te geven. Ze is enorm enorm gevoelig op haar hoofd. Haar moeder is dat ook. Ik dacht om elke dag aan aanraking te leren wennen, desnoods om af en toe met spuitje met wat appelmoes te leren iets toedienen in de mond.
Laatst bijgewerkt door Foxy123 op 12-03-20 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:07

Foxy123 schreef:
nige wat ik wou was om hier eens kalm over te praten, tips te verzamelen, leek me interessant.
Nooit gedacht dat ik zulke antwoorden zou krijgen. Ben er gewoon ontzettend door geschrokken.
Vooral omdat we beide zoveel houden van het veulen.

Volgens mij zijn er genoeg bruikbare tips gegeven, en heeft iedereen ook geprobeerd om op een normale manier te communiceren, als jij dat anders ervaart kan verder niemand wat aan doen volgens mij,

(Kruipt weer onder meelees steen, met zak popcorn Y)(^) )

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:03

Bij mijn veulen moest toen ie een halve dag was, bloed afgenomen worden. Dit is idd liggend gedaan, en ik had druk op z'n hals zodat ie niet omhoog kon komen. Meneer lag heerlijk te soezen toen ie geprikt werd en ook nu hij 10 maanden is, merk ik nou niet dat ie er een trauma aan overgehouden heeft.
Enten, chippen doet ie allemaal prima en braaf.

Ik hoor wel vaker dat ze nog wel eens gevallen paarden tegen de grond houden om ze rustig te laten worden. Volgens mij lag op dat filmpje met dat paard die in zo'n hooibal vast zat ook op de grond met een aantal man op z'n lichaam om hem rustig te houden, zodat ze makkelijker die bal eraf konden krijgen :)
https://www.dehoefslag.nl/tag/hooibal

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:54

Offtopic misschien, dat paard is zelfs verdoofd, het meisje wat hem vasthoud is mijn ex collega (paardenarts)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:58

Lynn_Nikita schreef:
Offtopic misschien, dat paard is zelfs verdoofd, het meisje wat hem vasthoud is mijn ex collega (paardenarts)

Snap ik, maar die is op een of andere manier neer gelegd en daar verder rustig gehouden. Heb het zelfde wel eens gezien bij een castratie.
Doelde er meer op dat het nog wel gebruikelijk is om op een liggend paard te 'zitten/leunen/tegen te houden etc'

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:03

Diertjec schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Snap ik, maar die is op een of andere manier neer gelegd en daar verder rustig gehouden. Heb het zelfde wel eens gezien bij een castratie.
Doelde er meer op dat het nog wel gebruikelijk is om op een liggend paard te 'zitten/leunen/tegen te houden etc'

Ja, ben ik het ook mee eens hoor, zie het vaker. Zelfs al eens een veulen zo bekapt omdat het bleef vechten en ineens overgaf aan het niet opgeven van de smid. Toen die op de grond lag is die zo bekapt,, hoeft echt geen vol gewicht op te komen maar het is wel effectief.
TS ik hoop dat je met desensibileren zover komt, als het echt draakjes zijn kun je ze wel leren wennen aan aanrakingen maar heb je ook een handige arts en begeleider nodig die het veulen goed klem kunnen zetten tegen bv de moeder of een muur

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:24

Foxy123 schreef:

Oefenen helpt heel goed en is altijd een goed iets om te doen.
Maar je kan helaas niet alles oefenen... echte panieksituaties bv zijn niet te oefenen.

Als een dier eenmaal in ernstige paniek is kun je op dat moment niet meer rustig oefenen.
Ook een zeer braaf paard kan in paniek schieten en is dan niet altijd rustig te krijgen.
Als ze eenmaal in flinke stress zijn (hoog adrenalinelevel) helpt een kalmeringspasta of injectie helaas niet meer.

Jammer dat jij mij (en andere hier) als dierenbeul ziet en wij in jouw ogen niets van paarden weten.
Ik geloof ook dat jij in je hoofd een ander beeld hebt van een paardje neer leggen (zeer gewelddadig) dan dat het in werkelijkheid eruit ziet (met beleid en als ze eenmaal liggen en je houdt contact op de schouder blijven ze rustig ontspannen liggen).

Dierenartsen gebruiken deze methode ook als er veel paniek is, omdat je juist het paard in een rustiger modes krijgt.
Toen mijn pony liggend op de kliniek werd gecastreerd moest ik er ook op blijven liggen (zijn schouder op de grond houden) totdat hij voldoende bij was om in 1 x goed op te staan.
Dat is geen dierenbeulerij, maar juist om te voorkomen dat ze zich verwonden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:55

Dus je moet een veulen van juli 2019 nog het veulen abc gaan leren?
Sorry maar daar heb je 9 maanden tijd voor gehad.
Bij ons gaan ze op 6 maanden in de groep en komen er met drie weer af en die hebben alles prima onthouden wat ze in die zes maanden geleerd hebben.

Als dat niet het geval is heb je zelf steken laten vallen, met dat veulen is niets mis.

Deze drama en het hysterich reageren komt me overigens bekend voor.. :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 01:00

Niet alles gelezen....

Blijkbaar gaat het om een jong veulen, de volgende aanpak werkt dan perfect:
Met je arm onder de hals/kaak door het oor (de basis) aan de andere kant pakken en met je andere hand de basis van de staart.
Stel je staat aan de linkerkant van het veulen dan pakt je linkerhand onder het hoofd door het rechter oor vast en je rechterhand de staart.
Veulen kan zo geen kant meer op en handeling gaat dan zo snel dat er ook nauwelijks stress is.