Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:39

Waarom stellen ze een cap niet verplicht? Ik weet dat ze nooit iedereen kunnen controleren (zeker niet kleine stallen/paarden aan huis).

Maar ik sta zelf altijd raar te kijken als mensen geen cap op hebben. Nu ben ik sowieso bang om te vallen, zelfs met cap :+ :+

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:42

Leven en laten leven , ieder zijn ding. Als iemand zonder cap wil rijden, hun keuze.
Iemand komt ons paard niet op zonder cap, onze keuze.

Laurora

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:19

Hoewel ik eigenlijk vind dat een cap verplicht moet worden (dus geen cap=niet verzekerd) bemoei ik me er niet mee als ik iemand niet ken.
Als ik iemand wel ken dan vraag ik of hij/zij de cap is vergeten. Als ze aangeven nooit een cap te dragen dan vertel ik even over de ruiter die ik kende waarvan de schedel als een nootje gekraakt werd toen ze zonder cap van haar paard flikkerde.

Overigens moet ik eerlijk toegeven dat ik het ook wel eens vergeet....
Laatst een workshop zit/houding gehad, deels op een onbekend paard. Nadien stapte ik weer in de auto en zie ik mn cap liggen. Vergeten 8)7
Had graag gehad dat iemand mij er op had gewezen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:37

Veraaaaah schreef:
Waarom stellen ze een cap niet verplicht? Ik weet dat ze nooit iedereen kunnen controleren (zeker niet kleine stallen/paarden aan huis).

Maar ik sta zelf altijd raar te kijken als mensen geen cap op hebben. Nu ben ik sowieso bang om te vallen, zelfs met cap :+ :+

Op een fiets tussen het gemotoriseerd verkeer en op asfalt, loop je veel grotere risico's en een fietshelm is ook niet verplicht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:39

Zolang een cap niet wettelijk verplicht is, heb he niks re zeggen. Vind het ook nogal bemoeienis eigenlijk...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:43

Als je iedereen moet gaan aanspreken die:
Naast het zebrapad oversteekt
Geen licht heeft op de fiets
Met slippers naast een paard staa
Zonder cap op een paard zit
Met open jas op een paard zit
Zonder gordel in de auto zit
Zonder helm fietst
Zonder helm op de ski staat
Ergens op klimt zonder zekering
Over straat loopt en op de telefoon kijkt
Door rood loopt
Met 3 naast elkaar fiets
Etc

Dan kom ik niet meer toe aan mijn eigen leven....ofwel, nee daar zeg ik niets van.

Paardrijden is per definitie al een risico dus dan kun je gelijk wel doorvragen waarom iemand zo‘n gevaarlijke hobby kiest.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:58

Ik rijd m'n hele leven al met cap, zelfs ooit de enige volwassene die op de pensionstal/manege met cap reed. Ik had ook als eerste een 'champignon' ipv de ouderwetse Engelse, en wat ben ik daar om uit gelachen. Daarnaast ben ik een behoorlijke moraalridder maar ik zou een vreemde nooit vragen waarom diegene geen cap op heeft. Ik neem diegene gewoon niet serieus als paardenkenner. Geldt overigens ook voor slippers of gympen bij paarden. Mensen die ik wel ken krijgen zo ongeveer standaard de opmerking dat ze ook helemaal geen cap nodig hebben. Die ongelofelijke plaat voor hun kop biedt immers wel voldoende bescherming.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:03

hannaengolda schreef:
Ik heb niet zo zeer de behoefte om er wat van te zeggen. Zondag toevallig wel omdat het me ineens opviel. Maar ik heb geen doel, weet niet hoe je daar bij komt Jessix?

Ik zeg nergens dat je een doel hebt, ik vraag je erna. Er staat een vraagteken achter. :) Als ik je berichten teruglees ben je dus nieuwsgierig naar de reden waarom iemand geen cap draagt? Dan is je doel dus je een antwoord te krijgen op je eigen nieuwsgierigheid? (zijn wederom vragen he, geen stelling) Ik neem aan dat iets je triggert om iemand aan te spreken, maar als dat geen behoefte noch een doel is dan weet ik het ook niet. :D Maakt mij ook niet uit hoor, nogmaals vragen staan vrij. Geen cap dragen ook. ;)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:14

Dorus schreef:
Om de zaken even in perspectief te zetten. Ga jij tegen een wildvreemde die staat te roken zeggen dat ze dat niet moeten doen, omdat het slecht voor de gezondheid is?
Ik neem aan dat iedereen wel weet dat het onverstandig is, maar je kan ze niet dwingen dus leven en laten leven.
Ik zal ze misschien wel met een krom gezicht bekijken en er het mijne van denken, maar ik ga er niks van zeggen.

Mijn idee!! :j _/-\o_

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:18

hannaengolda schreef:
Dus niemand mag aan jou vragen waarom je geen cap op hebt? Ik vraag zo iets namelijk gewoon netjes uit nieuwsgierigheid, niet om je iets te verwijten of om je even te komen vertellen dat je een cap op moet doen

Nee, want het gaat je helemaal niets aan! Bemoei je met je eigen zaken, bepaal het voor jezelf maar niet voor een ander. Niemand zit erop te wachten door een vreemde moraalridder aangesproken te worden tijdens een fijne buitenrit.

Je gaat toch ook niet aan elke fietser vragen waarom hij geen helm op heeft, is precies hetzelfde.
Cap op openbaar terrein is niet verplicht, is eigen keuze, op de fiets èn op het paard. Op sommige terreinen van maneges/verenigingen/pensionstallen is het verplicht, maar dat is de eigenaar van het terrein die dat verplicht stelt, niet de wet. En die eigenaar denkt vooral aan zijn certificaat, want laat jou rustig met een niet passende cap rijden wat vele malen gevaarlijker is als zonder.

Ook de crap dat je niet verzekerd bent, je bent gewoon verzekerd, want je doet niets verkeerds/tegen de regels volgens de wet, dus knappe verzekering die jou uitgesloten krijgt. Hooguit is de terreineigenaar niet verzekerd als ie aansprakelijk wordt gesteld en verzekerd is volgens veiligheidscertificaat. Maar jij als niet capdragend persoon bent gewoon verzekerd.

Dus leven en laten leven. Laat ieder zijn eigen keuzes en probeer niet jouw ideeën op een ander te projecteren!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:30

_San87_ schreef:
Ik zeg er inmiddels niks meer van. Mensen hebben zelf hersens, dat ze ze gebruiken.

Of ze te pletter vallen.

Ik zeg er ook niks van, jou hersenen denk ik dan maar.

Ik ben in augustus bijna verongelukt, loop nog met hersenletsel, ook al had ik een onwijs goede cap op.

Zonder cap was ik nu dood.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:33

lauraax schreef:
Wanneer je paard rijdt zonder cap ben je niet verzekerd.

Dit is niet waar. In principe is iedereen in Nederland gewoon verzekerd voor zorg, punt uit. Er zijn wat ingewikkelde randgevallen, maar jawel, je bent wel verzekerd.

Ook snap ik het hele idee van 'niet verzekerd' niet. Wat kan er meer ontmoedigend zijn dan het risico op hersenschade zelf? (Waarom is de dreiging van 'niet verzekerd' zoveel erger dan 'blijvende hersenschade of dood'?)

Het kan wel uitmaken voor bedrijven: zij kunnen namelijk in bepaalde gevallen aansprakelijk zijn, en dan kan het voor hun verzekering (dus de verzekering van het bedrijf) uitmaken. Daar heb je als ruiter niet rechtstreeks mee te maken.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:20

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:21

oji schreef:
hannaengolda schreef:
Dus niemand mag aan jou vragen waarom je geen cap op hebt? Ik vraag zo iets namelijk gewoon netjes uit nieuwsgierigheid, niet om je iets te verwijten of om je even te komen vertellen dat je een cap op moet doen

Nee, want het gaat je helemaal niets aan! Bemoei je met je eigen zaken, bepaal het voor jezelf maar niet voor een ander. Niemand zit erop te wachten door een vreemde moraalridder aangesproken te worden tijdens een fijne buitenrit.

Je gaat toch ook niet aan elke fietser vragen waarom hij geen helm op heeft, is precies hetzelfde.
Cap op openbaar terrein is niet verplicht, is eigen keuze, op de fiets èn op het paard. Op sommige terreinen van maneges/verenigingen/pensionstallen is het verplicht, maar dat is de eigenaar van het terrein die dat verplicht stelt, niet de wet. En die eigenaar denkt vooral aan zijn certificaat, want laat jou rustig met een niet passende cap rijden wat vele malen gevaarlijker is als zonder.

Ook de crap dat je niet verzekerd bent, je bent gewoon verzekerd, want je doet niets verkeerds/tegen de regels volgens de wet, dus knappe verzekering die jou uitgesloten krijgt. Hooguit is de terreineigenaar niet verzekerd als ie aansprakelijk wordt gesteld en verzekerd is volgens veiligheidscertificaat. Maar jij als niet capdragend persoon bent gewoon verzekerd.

Dus leven en laten leven. Laat ieder zijn eigen keuzes en probeer niet jouw ideeën op een ander te projecteren!

Rare vergelijkenis xD een fiets kan er niet vandoor gaan maar een paard wel xD

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:31

Het paard in het filmpje van facebook ging er niet vandoor.
Die struikelde.
Een fiets kan tegen de stoeprand komen en over de kop slaan.
Dan knal je met je hoofd op het asfalt.
Helemaal als je bergafwaarts gaat met 30 km per uur.
Dus zo raar is de vergelijking niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:33

AfricanLady schreef:

Tja ik ken dan weer iemand die ongelukkig ten val kwam op een boomstronk, precies waar de cap ophoudt.
Met of zonder cap had bij haar dus geen verschil gemaakt.

Maar wel een ziekelijk gekraak zeg. Zou haar cap wel willen zien na die val.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:36

Tinkerloos schreef:
Die struikelde.

Een fiets kan er niet vamdoorgaan of schrikken xD
Je hebt te maken met een dier.
Ik ben voor altijd een cap dragen als je erop zit. Een stom klein struikeltje kan je dood al betekenen.
Je hebt wel een paar honderd kilo onder je.
Ik vind het zeer egoïstisch om geen cap te dragen.
Je hebt vaak niet alleen jezelf ermee maar ook je familie en dat vergeten veel mensen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:38

Onali schreef:
Jij moet echt een andere bestuurder zoeken.

_/-\o_

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:45

AfricanLady schreef:
Tinkerloos schreef:
Die struikelde.

Een fiets kan er niet vamdoorgaan of schrikken xD
Je hebt te maken met een dier.
Ik ben voor altijd een cap dragen als je erop zit. Een stom klein struikeltje kan je dood al betekenen.
Je hebt wel een paar honderd kilo onder je.
Ik vind het zeer egoïstisch om geen cap te dragen.
Je hebt vaak niet alleen jezelf ermee maar ook je familie en dat vergeten veel mensen.

Dat zegt Tinkerloos toch ook.
Paard kan struikelen, maar een fietser ook.
Paar jaar geleden nog een wielrenner die zo'n doodsmak maakte. Droeg toch echt een helm maar kwam verkeerd terecht met zn nek op de stoeprand.

Je moest eens weten wat sommige van mijn oud cliënten voor iets stoms gedaan hebben en een (hoge)dwarsleasie hebben opgelopen.
1 iemand is gewoon gevallen, hoe weten we niet. Maar is opgestaan vanaf de wc, werd onwel en is gevallen. Bleek een hoge dwarsleasie te hebben.
Een ander was schilder en viel van een hele lage steiger.

Moeten die nu ook een bodyprotector dragen? Schilders en AOW-ers?

Aan alles zit een risico en ja het is aan te bevelen om een cap te dragen.
Maar niet de taak van iemand anders om jou erop te wijzen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:48

Nederland is een land van meningsuiting.
En als ik een foto van een vriendin of vriend van mij op Facebook voorbij zie komen dan maak ik gewoon een opmerking van dat degene beter een cap kan dragen.
En dat mag ik ook doen als ik iemand tegenkom.
Is namelijk mijn mening die ik iemand toedraag

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:57

AfricanLady schreef:
Nederland is een land van meningsuiting.
En als ik een foto van een vriendin of vriend van mij op Facebook voorbij zie komen dan maak ik gewoon een opmerking van dat degene beter een cap kan dragen.
En dat mag ik ook doen als ik iemand tegenkom.
Is namelijk mijn mening die ik iemand toedraag

Ja dat mag in Nederland. En helaas vinden steeds meer mensen dat ze hun mening dan ook maar steeds moeten uiten, al zit niemand daar op te wachten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:03

Jessix, ik zit niet te wachten op torenhoge zorgkosten en familieleden die mij mogen begraven, omdat ik geen cap droeg.
Het gaat niet alleen om jou maar ook om wie je achterlaat of jou later verzorgen moet.
Want als jij niet zelf kunt eten door hersenletsel zal vast iemand van je familie dat gaan doen.
Want jou dood laten gaan zullen ze vast niet doen, wat is die cap toch voor moeite?
Koop er een die goed zit en voorkom ellende.
Feit is dat ding beschermd je hoofd, je hersenen.
Je been breken is ruk, maar als je hoofd niks meer doet ben je direct klaar voor orgaandonatie.
Daarom dus.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:05

Ik zeg er nooit wat van, ook niet richting kinderen. Daar zijn ouders voor.
Behalve als t echt een goede vriendin is en die rijd zonder cap dan vertel ik dat ze altijd bij me terecht kan voor een aangepaste rolstoel als ze eraf valt. Ja, mooi dom zonder cap.
Ik vind het er overigens heeeeerlijk uitzien hoor, de wapperende haren, geen zweet, geen kapsel dat verwoest is, helemaal vrij. Maar ik rij nooit zonder cap. Ook niet uitstappen want dan zit ik zo op hete kolen dat ik niet kan genieten. Dus gewoon cap op en genieten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:15

moonfish13 schreef:
Jessix, ik zit niet te wachten op torenhoge zorgkosten en familieleden die mij mogen begraven, omdat ik geen cap droeg.
Het gaat niet alleen om jou maar ook om wie je achterlaat of jou later verzorgen moet.
Want als jij niet zelf kunt eten door hersenletsel zal vast iemand van je familie dat gaan doen.
Want jou dood laten gaan zullen ze vast niet doen, wat is die cap toch voor moeite?
Koop er een die goed zit en voorkom ellende.
Feit is dat ding beschermd je hoofd, je hersenen.
Je been breken is ruk, maar als je hoofd niks meer doet ben je direct klaar voor orgaandonatie.
Daarom dus.

De keuze is gewoon niet aan jou. We leven in een zorgmaatschappij en betalen met elkaar de zorgkosten voor ieder die dat nodig heeft. Ook risicosporten en zorg voor mensen met een ongezonde levensstijl. Niemand hoeft zich aan jou te verantwoorden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:44

En van mij mag dat veranderen in roekeloze keuze = niet verzekerd.
Ik vind het enorm egoïstisch tov de mensen om je heen om dat onnodige risico te nemen.
Écht egoïstisch, dan zeg ik als je dan vind die cap niet op te hoeven zijn ook de gevolgen voor jezelf.
Kun je dan geen lepel meer vasthouden om zelf te eten is dat behoorlijk vaak als je banketstaaf gevallen bent goed je eigen schuld.
Maar dan hoeft niet de rest van Nederland de rest van jou leven iemand te betalen die lepel voor je vast te laten houden.
Mijn mening, laat die capplicht maar komen.