Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:10

Gini schreef:
Zou hooikoorts ook niet op andere momenten naar boven komen? En dan meer symptomen geven tijdens het seizoen?
Ik vind de sprong: paard is frisser in het najaar > geef hem hooikoorts tabletten, ook wel een gekke sprong moet ik zeggen.

Ik verzin geen hooikoorts bij het dier he. Dat komt van Pareltjes.

Persoonlijk zou ik bloed laten trekken als je er van overtuigd bent dat het geen opvoedings/leiderschapsprobleem is. Om eens te kijken of er daar wat ontbreekt en of het hormonaal klopt.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:16

Gini schreef:
Zou hooikoorts ook niet op andere momenten naar boven komen? En dan meer symptomen geven tijdens het seizoen?
Ik vind de sprong: paard is frisser in het najaar > geef hem hooikoorts tabletten, ook wel een gekke sprong moet ik zeggen.

Nee dat slaat ook helemaal nergens op. Die tabletten zou je dan in het hooikoorts seizoen moeten geven, heb je nu dus niks aan.

Maar nogmaals, wat Janouk ook al aangeeft, dit is helemaal geen abnormaal gedrag voor een haflinger die geen leiding krijgt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:25

Gini schreef:

Heb ik nooit geadviseerd hooikoortstabletten te geven !
Heb slechts aangegeven dat de klachten en gedrag synchroon lopen met hooikoortseizoen.
Hooikoorts seizoen is nog niet afgelopen, geheel afhankelijk voor welke pollen het paard allergisch is, temperaturen, windrichting...

Precies al deze reacties geven aan niet zelf te gaan klooien. Er wordt slecht gelezen, er worden incorrecte aanames gedaan en zelfs medicatie adviezen gegeven terwijl niemand nog weet wat er aan de hand is.

Er is een verschil tussen een idee opperen over wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn én op de plek van de DA gaan zitten en met medicatie adviezen komen.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:29

Ik merk dat mijn haf nu het herfst is ook wat joliger en baldadiger is. Ze heeft meer energie en is ook schrikkeriger. Onder het zadel doet ze niet echt raar, dus 'gevaarlijk' is ze zeker niet. Maar wel wat energieker dan de gehele zomer.
De paddocks zijn nu regelmatig nat waardoor daar sprintje trekken of bokkensprongen er ook niet elke dag even goed uitkomen terwijl ze dat graag doet.

Ik check dus regelmatig of ze wil 'spelen'. Wat ik doe is losgooien in de bak en dan ren ik bij haar weg, rent ze achter me aan wil ze spelen. Sommige dagen kijkt ze me aan en blijft ze staan, dan hoeft het blijkbaar niet. Ik hoef haar alleen even op te starten als het ware en dan rent ze zelf met bokkensprongen de bak door. Vaak gaat dan de staart om hoog en gaat de showmodus aan.
We maken er echt een beetje een spelletje van, als zij dan stopt 'sluip' ik een soort van naar haar toe ( ze ziet me komen, laat haar dus niet schrikken) en dan zeg ik boe of ik draai en ren bij haar weg en dan gaat ze weer.

Het werkt voor haar heel goed, ze loopt daarna gelijk een stuk rustiger rond.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:31

Bodiwi schreef:
Maar nogmaals, wat Janouk ook al aangeeft, dit is helemaal geen abnormaal gedrag voor een haflinger die geen leiding krijgt.

Ieder paard dat geen leiding krijgt, gaat die leiding (deels) zelf nemen.

Bodiwi

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:58

Uiteraard. Maar bij haflingers en koudbloeden is dat verschil tussen de seizoenen vaak wat groter.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:02

janouk schreef:
;)
Welkom in de wereld van de Haflinger :+

Shilas van Eva Roemaat loopt ook vaak ket een erectie tijdens de training. Kijk maar eens op youtube naar videos van Shilas en Nalantha.
Ik denk dat het sowieso een goed idee is, om eens een les te boeken voor jezelf bij Eva. Ze kan je veel vertellen en helpen. Les eerst met Shilas en neem daarna een les met jouw haf bij haar. Dat lijkt mij een goede investering voor jou een jouw relatie met jouw haflinger.

Geloof me, de omgang met een Haflinger is geregeld anders dan met andere paardenrassen. Veel mensen zullen zeggen dat een paard een paard is, maar mijn ervaring is toch echt anders. Het is goed om les te nemen van een haflinger kenner.
Ze zijn niet gemeen of raar, maar gewoon anders.
En waarom hij doet wat hij doet, is aangeleerd gedrag. Hij doet wat hem beloning geeft. Jij geeft hem de ruimte en haflingers vinden zichzelf nu eenmaal heel grappig. Je kan hier op bojt verschillende haflingereigenaren vinden, die dit soort fases ook geregeld door zijn gegaan.
Hahah vraag maar aan @mando hier op bokt. Het zijn de-plak-je-haflinger-achter-het-behang weken.
Ze doen het goed in de sport, maar soms zijn ze een uitdaging. Hoe ben je vandaag je haflinger weer eens te slim af. Ik heb er een boek overgeschreven.

. Door samen met instructeur te werken en gewezen worden op wat jij anders kan doen, dan zie je ook je haflinger veranderen.
Leer samen opnieuw nieuwe afspraken maken.

Mijn hafs zijn ook druk in het najaar en baldadig. Ze voelen zich veel beter in het najaar dan in de zomer.
En ze zijn goed opgevoed en getraind, maar ze blijven haflingers :D geef ze een vinger en ze nemen allebei je armen.

Echt als jij leert hoe je met hem om moet gaan, wanneer je streng moet zijn en wanneer je de teugels kan laten vieren, dan heb je er een topper aan.
Consequent zijn is heel belangrijk.

Ik vind ze geweldig.

Succes. Zoek goede hulp en sta open om te leren en dingen anders te gaan doen. Blijkbaar vind jij de huidige afspraken met je haflinger niet zo leuk en hij wel :+

Meld zich.
:D

Man ik heb hem wel 7 jaar achter het behang kunnen plakken
Die draak was niet te hanteren van half novermber tot half februari dan reed ik niet eens, dan longeerde ik alleen maar en de eerste 2 jaar wist ik er echt niet mee om te gaan. Tot jankens toe dat hij weer aan de kletter ging met mij erop of er naast.

Ik heb wat gevloekt, er achteraan gesurft en aandelen aan en verkocht van de behang fabriek.

Maar... op een gegeven moment worden ze wat ouder, wat verstandiger en beseffen ze dat ze bij jou best lollig mogen zijn mits het binnen de perken is.

Ik ben op een gegeven moment maar gaan lachen om de fratsen en dat was dan ook volgens mijnheer Mando niet de bedoeling want dan was het uiteraard niet leuk meer.
Je moet juist boos en gefustreerd raken, dan hebben ze lol.

Denk dat je heel serieus moet nadenken over je eigen plek tegenover je paard.
Als ik Mando 1 vinger geef ben ik niet alleen mijn hand kwijt maar ook mijn gehele arm.
Je moet zo vreselijk consequent zijn.

Ik merk aan Mando in deze periode dat hij vaker behoefte heeft aan even los uit zijn dak in de bak te gaan. Hij staat buiten op de dag maar dat is toch anders.

Im het verleden deed ik hem eerst aan de longe dat hielp ook vaak wel.

Ik heb altijd wel goede begeleiding gezocht en gevonden,

Hij is nu bijna 18 en niet voor niets staat hij bekend als de Pretletter want hij heeft nog steeds zijn streken.
Blijft een uitdaging een haflinger maar ik zou ze zo niet willen missen,
De humor, de werkwilligheid als ze eenmaal voor je gaan.

Hun respect moet je verdienen en dat kan alleen door hun humor te accepteren en eerlijk tegenover ze te zijn, en als je ze heb.... heb je ze voor het leven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:09

En veel Haflingers maken handig gebruik van hun hoge aaibaarheidsfactor. Ze maken graag 'mis'bruik van hun vriendelijke en net iets te mollige imago. O:) ze zijn vindingrijk en vrolijk. En zijn een meester in opportunistische denken.
:)F _O-

Doordat ze vaak zo mensgericht, vriendelijk en knuffelig zijn, vergeten mensen vaak ze consequent te behandelen. En ze zijn mega food driven haha de Labradors onder de paarden
O:)

Met humor en consequent zijn, kom je verder

In deze periode verandert er veel in een paardenlichaam. De acth waarde is veel hoger om het lichaam klaar te maken voor de winter, wintervacht aanmaken, stofwisseling verandert onder invloed van hormonen. Natuurlijk proces.
Bij alle paarden.
Ik weet niet of het zo is, maar misschien heeft jouw haf daar meer 'last' van. Of in ieder geval jij.

Ga nu niet rijden. Zoek andere uitdagingen. Meer longeren, meer bakwerk. Houd het veilig. En neem les om zelf slimmer te worden dan je haf. En betere afspraken te maken.
Omdenken

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:58

Ieder paard dat geen leiding krijgt, gaat die leiding deels zelf overnemen. Zelfs het liefste paard kan dusdanig vervelend worden zonder leiding of duidelijkheid. Janouk, omschrijft de Haflingers geniaal :)F _O-

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:00

Goh je zou bijna denken dat een Haflinger een andere diersoort is ...

Er zijn ook mensen die op een vergelijkbare manier naar IJslanders kijken. Vind ik ook altijd een tikje overtrokken.

Er zijn heus wel een aantal verschillen in eigenschappen te vinden als je uiteenlopende typen paarden vergelijkt, maar dat hoeft niet overdreven te worden. In de basis is elk paard gewoon een paard, punt.
Wat ook betekent dat de basis qua communicatie en rijden hetzelfde is, alleen liggen de accenten per type paard en, vooral, per individueel karakter daarbij anders.

Maar het blijft natuurlijk leuk om je eigen paard te cultiveren als heeeeel bijzonder en speciaal (en daarmee alleen geschikt voor heeel bijzondere en speciale mensen) ;)

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:08

Askja schreef:
Maar het blijft natuurlijk leuk om je eigen paard te cultiveren als heeeeel bijzonder en speciaal (en daarmee alleen geschikt voor heeel bijzondere en speciale mensen) ;)

Precies!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:15

Heb niet alles gelezen, maar al eens gedacht aan supplementen?
Bijvoorbeeld de chillpil van Ecostyle?
Loopt hier op Bokt ook een discussie over.

[VS] Ecostyle Chillpill ervaringen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:18

Eens met Askja.
En als toevoeging aan de zijspoor discussie hierboven, geef nooit humane medicatie aan je dieren zonder explicite raad van een dierenarts.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:37

Askja schreef:

En bedankt Askja, voor de sarcastiche sneer. Het is jouw mening. Prima. Je hebt vast veel ervaring met het werken met Haflingers.

Mijn ervaring is anders.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:40

Het is TS haar verzorgpaard, dus ze zou dan 'in eerste instantie', in overleg moeten met de eigenaar en dierenarts of de medicatie toegediend mag worden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:59

Bodiwi schreef:
Askja schreef:

Precies!

Haha, zo grappig en zo waar!
Iedereen mag van mij zijn paard heel speciaal vinden hoor!
Maar het blijven “ gewoon” paarden met paardengedragingen.
Dat” speciale “ nemen ze meestal over van de mens met wie ze omgaan.

Mando

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:28

Dat vind ik een compliment. Dank je.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:44

Anoniemk2 schreef:
De erectie die je omschrijft kan ook concentratie en enthousiasme zijn tijdens de les of grondwerk. Ik zou er persoonlijk niet zoveel aandacht aan schenken, als ie dat doet. Jouw paard doet niets bijzonders qua hormonen. Ik ken er wel meer die last van hun hormonen hebben tijdens de training of in de omgang. Het is geen klophengst neem ik aan? :P

Mee eens, mijn merens Hercule schachtte ook vaak uit tijdens en buiten het werk en vaak was dat puur uit enthousiasme→ show rijden, vrijheidsdressuur, zijn eten krijgen, baasje terug zien als we terug kwamen van vakantie :list: . Ik heb er nooit aandacht aan besteed laat staan een tik op gegeven :?

Askja schreef:
Goh je zou bijna denken dat een Haflinger een andere diersoort is ...
Dat denk ik niet, dat het een ander soort paard is als andere paarden. Alleen zijn bepaalde rassen, zoals Haflingers, merens → beiden bergpaarden, koudbloeden→ paarden die vriendelijke consequentie aanpak echt nodig hebben anders worden het vreselijke draken.
Ik heb veel haflingers gezien en ook veel merens en ik vind als het om karakter gaat die paarden wel op elkaar lijken.
Ze nemen het graag over bij enige onzekerheid, ze pikken bepaalde zaken echt niet en je moet gewoon slimmer zijn als zij en vanuit innerlijke leiderschap ze tegemoet treden anders krijg je hoopjes problemen. Tevens zie ik bij die paarden dat het langer duurt als bij warmbloed voordat ze helemaal lekker in hun vel zitten weer bij nieuw baasje .

Ontkennen van verschillen tussen paarden rassen is jammer en in mijn ogen ook onnodig en vaak ook een gemiste kans om je paard juist goed te begrijpen en die begeleiding te geven die goed werkt bij hem. Het is niet allemaal een pot nat en niet iedereen kan met alle rassen overweg. Hoeft ook niet. En natuurlijk heb je in de verschillende paardenrassen, ook nog het verschil van ieder paard als individu.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:28

Dan kun je ieder ras wel speciaal noemen.

Ik ken de nodige haflingers, heb ze ook wel gereden, en m.i. zijn het gewoon paarden net als andere paarden. IJslanders zijn ook koudbloeds. En verder zijn het gewoon paarden. Of pony's, zo je wilt. Niks speciaals aan - nouja, misschien op de gangen na (hoewel er genoeg andere gangenpaardenrassen en -typen zijn dus dat is ook weer relatief).

Naae mijn idee zijn de verschillen tussen individuele karakters veel groter dan de verschillen tussen rassen qua karakter.
Daarbij, als je je paard te veel in een hokje drukt door hem allerlei bijzondere karaktereigenschappen toe te dichten die bij het ras zouden horen, kan dat een self fulfilling prophecy worden. Je ziet wat je wilt zien, of denkt te moeten zien.
Wat een neutrale benadering van het gedrag van je paard in de weg kan staan.

Maar dat is puur mijn, overigens niet sarcastisch bedoelde, individuele mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:31

Askja schreef:
Dan kun je ieder ras wel speciaal noemen.

Ik ken de nodige haflingers, heb ze ook wel gereden, en m.i. zijn het gewoon paarden net als andere paarden. IJslanders zijn ook koudbloeds. En verder zijn het gewoon paarden. Of pony's, zo je wilt. Niks speciaals aan - nouja, misschien op de gangen na (hoewel er genoeg andere gangenpaardenrassen en -typen zijn dus dat is ook weer relatief).

Naae mijn idee zijn de verschillen tussen individuele karakters veel groter dan de verschillen tussen rassen qua karakter.
Daarbij, als je je paard te veel in een hokje drukt door hem allerlei bijzondere karaktereigenschappen toe te dichten die bij het ras zouden horen, kan dat een self fulfilling prophecy worden. Je ziet wat je wilt zien, of denkt te moeten zien.
Wat een neutrale benadering van het gedrag van je paard in de weg kan staan.

Maar dat is puur mijn, overigens niet sarcastisch bedoelde, individuele mening.

zo mee eens!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:39

Askja schreef:

Jammer genoeg gebeurt dit te vaak. Wij hebben 3 verschillende rassen ( Lusitano, Paint en Azteca) op stal staan en ondanks dat er echt wel verschillen zijn in karakter die deels rasgebonden zijn (maar deels ook echt niet :o ) maar uiteindelijk zijn het alle drie gewoon paarden die op vrijwel dezelfde manier worden behandeld en gereden. Met rijden zijn er wel wat aanpassingen ( de Paint zal/ kan nooit zo opgericht lopen als de Lusitano en de Azteca zit er dus precies tussen in) maar verder worden ze hetzelfde behandeld en zelfs vrijwel hetzelfde gevoerd ( dus geen speciaal "western" voer voor de Paint ;) ).

Ik heb door de jaren heen diverse rassen gehad en meegemaakt van koudbloeden tot ( Arabische) volbloeden tot de huidige collectie. Natuurlijk zijn er wel verschillen maar die worden soms wel zwaar overdreven..........en de behandeling zal uiteindelijk altijd even consequent moeten zijn, bij elk ras en bij elk karakter. Want zelfs van het "coolste" paard kan een onuitstaanbare draak gemaakt worden bij een verkeerde benadering en van de heetste een cool, betrouwbaar dier.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 16:24

janouk schreef:
;)
Welkom in de wereld van de Haflinger :+

Shilas van Eva Roemaat loopt ook vaak ket een erectie tijdens de training. Kijk maar eens op youtube naar videos van Shilas en Nalantha.
Ik denk dat het sowieso een goed idee is, om eens een les te boeken voor jezelf bij Eva. Ze kan je veel vertellen en helpen. Les eerst met Shilas en neem daarna een les met jouw haf bij haar. Dat lijkt mij een goede investering voor jou een jouw relatie met jouw haflinger.

Geloof me, de omgang met een Haflinger is geregeld anders dan met andere paardenrassen. Veel mensen zullen zeggen dat een paard een paard is, maar mijn ervaring is toch echt anders. Het is goed om les te nemen van een haflinger kenner.
Ze zijn niet gemeen of raar, maar gewoon anders.
En waarom hij doet wat hij doet, is aangeleerd gedrag. Hij doet wat hem beloning geeft. Jij geeft hem de ruimte en haflingers vinden zichzelf nu eenmaal heel grappig. Je kan hier op bojt verschillende haflingereigenaren vinden, die dit soort fases ook geregeld door zijn gegaan.
Hahah vraag maar aan @mando hier op bokt. Het zijn de-plak-je-haflinger-achter-het-behang weken.
Ze doen het goed in de sport, maar soms zijn ze een uitdaging. Hoe ben je vandaag je haflinger weer eens te slim af. Ik heb er een boek overgeschreven.

. Door samen met instructeur te werken en gewezen worden op wat jij anders kan doen, dan zie je ook je haflinger veranderen.
Leer samen opnieuw nieuwe afspraken maken.

Mijn hafs zijn ook druk in het najaar en baldadig. Ze voelen zich veel beter in het najaar dan in de zomer.
En ze zijn goed opgevoed en getraind, maar ze blijven haflingers :D geef ze een vinger en ze nemen allebei je armen.

Echt als jij leert hoe je met hem om moet gaan, wanneer je streng moet zijn en wanneer je de teugels kan laten vieren, dan heb je er een topper aan.
Consequent zijn is heel belangrijk.

Ik vind ze geweldig.

Succes. Zoek goede hulp en sta open om te leren en dingen anders te gaan doen. Blijkbaar vind jij de huidige afspraken met je haflinger niet zo leuk en hij wel :+

Bedankt voor je antw. Ooh hij vind zichzelf inderdaad heel grappig, en ik vind dat meestal ook. Waar woont die Eva? ls het een beetje in de buurt is wil ik dat zeker eens doen :j
En de mijne is dus niet de enige haf met een erectie probleem :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:29

ElCid schreef:
Haha, ik dacht toch echt dat het een typefout was........maar als het dier echt een erectie krijgt zou ik hem, zachtjes, een tik op dat ding geven! Wij hebben hier 1 hengst en 1 ruin ( vorig jaar gecastreerd) en het krijgen van een erectie is toch echt een teken van dominantie; dier ziet jou duidelijk niet als baas. Als onze hengsten een erectie krijgen/ kregen tijdens het werk wordt/ werd dat dus afgestraft. Klinkt misschien rot maar geloof mij maar dat zo'n paard dan in ieder geval niet met jou als ruiter/ begeleider bezig is maar alleen met dat ding daar tussen zijn benen. Afleren dus maar daarbij zorgen dat jij sterker in je schoenen komt te staan en de leider wordt van dit paard; hij neemt je niet zo nauw.

En je weet zeker dat het een ruin is? Klophengsten hebben nl. ook geen ( zichtbare) ballen ;-)

Ik vind het fout om dieren op hun geslachtsdelen te slaan. Dat is nergens goed voor en je bereikt er alleen maar mee dat ze hun vertrouwen in jou zullen verliezen.Ik heb wel gezien dat eigenaren dit deden omdat ze het niet netjes vonden als hun paard zich zo toonde. Dan maar een schop eronder!Arm paard,die snapt toch niet dat hij iets verkeerd doet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:33

Nog even over het uitschachten.
Ik vind het al knap dat een ruin nog tot die prestatie komt, en zou zeker eens in die richting laten kijken. Of het geen klophengst is, of eventueel nog een bal in de buikholte zit, want normaal is het niet. En hormonen zijn vreemde dingetjes, dus dat zou wel voor een deel zijn speciale karakter verklaren. En dan kun je het ook oplossen met hem een tijdje op de regumate te zetten en dan kijken of zijn gedrag verandert. Over het hoe en waarom hij uitschacht, dat laat ik in het midden, maar hij lijkt mij toch veel ‘hengst’ voor een ‘ruin’.
Ten tweede: wij hebben zelf twee hengsten die ik rijd, en uitschachten is écht niet toegelaten. De ene durft het ook weleens, en dan krijgt hij een klap op zijn ding. Zonder twijfelen. Het mag niet. Nooit. En hij wordt er echt niet bang of onzeker door. Hij mag uitschachten als hij op de dummy mag. En anders houdt hij hem maar op zijn plek.
Bij mij gaat het niet over het ‘netjes ‘ zijn. Wat een ander vindt zal mij worst wezen. Maar zijn aandacht moet bij mij zijn en niet bij iets anders. Zo creëer je gevaarlijke situaties met een hengst.
Maar mijn paard is dan ook een intacte hengst, en geen ruin, dus elke situatie is anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:09

Sevke, toen Hercule nog hengst was ook nog nooit op zijn piemel getikt. Hij was zo braaf tussen de merries, deed zo zijn best. Zou niet eens bij me opgekomen zijn.
Maar het is jouw paard....