Terugbetaling borg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:07

Het is volgens TS niet zo dat er maandenlang niemand bij het paard is geweest. Op 4 van de 7 dagen is er iemand geweest, en de overige dagen was er nog een stalgenoot die óók naar het paard omkeek.
Los van volpension of niet, er werd dagelijks naar het paard gekeken.
Daarnaast wist de stalhouder dat de eigenaar ziek was.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:17

TS heeft het opgelost met hulp.

Daar ging het ook niet over.
Ik reageerde op iemand die vond dat je bij volpension gerust een maand (of langer) niet naar je paard hoefde om te (laten) kijken. Dat de stalhouder alles wel zou doen, anders was het geen volpension.

Nou ken ik veel volpension stallen, maar die staleigenaren zitten over het algemeen echt niet te wachten op die totale eindverantwoordelijkheid.

Het zijn meestal opfokstallen of pensioenstallen die de complete verzorging overnemen.

Het is niet voor niets dat je vaak extra betaald voor extra handelingen als bij de smid zijn, beenbeschermers omdoen, dekens checken en wisselen, in de stapmolen zetten etc.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:10

joyce B schreef:
Dus jij hebt de ervaring met normale "volpension" stallen dat ze wondjes checken, deze voor je schoonmaken, voetjes borstelen en hoefjes uitkrabben na de weidegang om te checken op mok en rotstraal? Dat ze voor je in de gaten houden of je ijzer los of versleten is en dan op tijd de hoefsmid bellen en vervolgens het paard voor je vasthouden?

Etc, etc... :n
Dat zullen er niet veel zijn...
En daarvoor worden ze te slecht betaald over het algemeen.

Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik ga dus echt niet iedere keer als mijn paard uit de wei komt heel zijn lichaam controleren en kijken of hij mok of rotstraal heeft hoor.
Het is geen baby.

Een los ijzer/een blessure/mok is vaak snel op te merken met gewoon binnen/buiten zetten voor een gemiddelde stalhoudster. Een beetje humaan is het dan wel om de eigenaar in te lichten.

superpony

Re: Terugbetaling borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:15

Een goed paardenmens ziet heel veel in de gewone dagelijkse omgang en ik ga er wel vanuit dat pensionhouders en personeel dat ook doen. Ik heb op stallen gewerkt en dan zie je altijd wel of een paard kreupel is, niet fit oogt, dekens scheef liggen, Een ijzer missen ( dat hoor je aan geluid al op het erf ) Ik vind op een stal werken of als pension houder zeker niet dat het een paard in de wei kwakken is en weer terug op stal gooien.
Zeker als je weet dat iemand bijv een ongeluk heeft gehad of echt ziek is, hou je een extra oogje in het zeil. Niet voor het geld, maar omdat het in je zit en je met paarden werkt.

Ik sta niet in pension en heb er 4, maar zie het echt vrijwel direct als er iets is. En ik poets of krab de hoeven zeker niet elke dag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:24

Ik zie ook dingen, maar zie echt niet hetzelfde als ik voer en uitmest en een aai geef dan een eigenaar die zijn paard poetst, hoeven uitkrabt en zijn paard traint en beweging geeft.

In de zomer valt mok wel op, in de winter komt dat pas door het haar heen als het erg wordt. Net als afvallen. Onder een deken valt dat ook niet op tot ook de hals schraal wordt en het paard zijn buik erg op gaat trekken.

Ik vind het raar dat mensen de verantwoordelijkheid voor de verzorging van hun paard zo af willen schuiven op een pensionhouder. Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid er voor te zorgen.

Maar goed, dit is dus wel de mentaliteit waardoor ik zeer selectief ben geworden met wie ik op mijn erf laat, en dat ik geen volpension meer aan biedt. Ik ergerde me aan mensen die alleen 1x in de paar weken kwamen als ik zei dat de pony een probleem had, vervolgens het dier een rondje lieten rennen in de bak met zweep er chter en zeiden:er is niets aan de hand... Pony heeft oortjes naar voren en rent gewoon...

Dat het dier met periodes amper nog vooruit te krijgen was op de stenen vanwege zere voeten, slecht at en zich liggend in een natte paddock nat liet regenen en ook met halster om amper nog van zijn plek te krijgen was... Dat was erg frustrerend En dat er dan geen dierenarts en pijnstillers geregeld werden voor mij onacceptabel. Zij hoefden er niet elke dag tegenaan te kijken...

En die paar tientjes meer per maand voor volpension wegen echt niet op tegen de volledige verantwoordelijkheid moeten nemen voor een paard. €1,50 per dag? Ik ben wel goed, maar niet gek.

Mensen betalen hier in de regio zo'n €5,50 per dag voor stalling met alleen buitenbak. Daar moet het voer, strooisel en alle overige (onderhouds)kosten en vaste lasten eerst van af en dan moet je afwachten of en wat er nog van over blijft. Dat is zeker geen minimumloon. Daarom hebben de meeste staleigenaren er een andere baan (of neveninkomsten) naast. Of partner met andere baan. Of allebei.

Maar het gaat erg off-topic.

Een stalhouder die misbruik maakt van borgsituaties en opzegtermijnen niet netjes hanteren is erg vervelend.

Ik snap wel dat er borg gevraagd wordt gezien hoe vaak mensen ineens met de Noorderzon vertrekken zonder opzegtermijn te respecteren of zelfs openstaande rekeningen achterlaten.
Ik hoop dat TS haar geld terug krijgt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:35

Maar weet je, soms hebben mensen weleens dat er dingen veranderen in het leven of dat ze iets overkomt waardoor ze (tijdelijk) minder naar hun paard kunnen.

Ik heb ruim 10jr mijn paarden aan huis gehad en de volledige verzorging zelf gedaan dus ik weet precies wat het inhoud.
Ik heb een aantal jaren geleden heel bewust de keuze gemaakt over te gaan naar volpension en daar dus voor te betalen. Ik had toen een zieke pony die ik niet meer wilde verkopen omdat ik anderen niet met haar problemen wilde opzadelen en ze nog prima toe kon als weideversiering.

Inmiddels heb ik geen pony's meer, ik ben nog van 1 eigenaar die op dit moment in bruikleen loopt en waar ik dus maar 1x in de paar weken heen hoef.
Toen ze in volpension stonden kwam ik op de dagen dat ik wel kwam de volledige verzorging doen dus uitmesten, weiland mesten en soms nog beweging geven. En dat is precies wat ik nu ook doe, als ik bij hem kom kijken mest ik hem uit en ga ik soms een rondje om.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:41

Getup schreef:
pompadour schreef:
Superpony, die stal eigenaresse vraagt stalling geld voor maand maart in feite.
Zij is diegene die niet aan 1 maand opzeg termijn houdt.

Ts heeft niet opgezegd. Dat heeft de stalhouder gedaan. Die wilde én dat ze gauw weg ging én de borg houden. 2 x niet terecht,dus

Ik heb in een eerder bericht verteld dat ik de stalhouder bedoelde.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:25

@Polly, de mensen die hier nu "doe het samen" staan, komen ook niet elke dag. Ik had een paar jaar geleden 1 beurt per week als minimum gesteld en nu neem ik alleen mensen aan die vaker komen maar de meesten komen 3/4x per week. En dat is prima. De andere dagen houden we elkaars paarden in de gaten en met ziekte wordt het opgevangen. Maar nu is het wederzijds. Geen 1 richtingsverkeer meer. Een beetje een gezamenlijke verantwoordelijkheid. En dat voelt veel beter. En met 3/4x per week een goede check en de rest van de week meer oppervlakkig lopen kleine dingen niet te snel uit de hand en worden grote dingen snel opgemerkt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:27

Ja maar Joyce, wat ik zo kan lezen zorgde TS er dus voor dat er 3/4 dagen iemand op stal was voor haar paard.

Wat is jouw punt nu?

Ik ben het volledig met je eens dat volpension niet betekent dat je zomaar je paard kan laten staan zonder langs te gaan, maar volgens mij is dat hier niet van toepassing.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:38

Welke plichten je als eigenaar hebt, hoe zorgvuldig je je paard moet verzorgen, wat volpensioen inhoudt en wat de plichten zijn van een stalhouder zijn allen andere discussies. Ik vind het heel vreemd dat de TS wordt weggestuurd als ze zelf een hersenschudding heeft, maar er 3/4 dagen een bijrijder was én een stalgenoot naar haar paard omkeek... Daar kun je dus over discussiëren, maar dat is hier een beetje offtopic. Het gaat erom dat ze de borg niet terugkrijgt en dat de stalhoudster niet specificeert wat voor een extra kosten er zijn gemaakt om het inhouden van de borg te rechtvaardigen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:42

Maar Joyce bij een stal betaal je wel gewoon dik en dubbel voor volpension. Je moet niet alleen vanuit je eigen ervaringen conclusies trekken, al snap ik dat wel.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:05

_Lorette_ schreef:
Welke plichten je als eigenaar hebt, hoe zorgvuldig je je paard moet verzorgen, wat volpensioen inhoudt en wat de plichten zijn van een stalhouder zijn allen andere discussies. Ik vind het heel vreemd dat de TS wordt weggestuurd als ze zelf een hersenschudding heeft, maar er 3/4 dagen een bijrijder was én een stalgenoot naar haar paard omkeek... Daar kun je dus over discussiëren, maar dat is hier een beetje offtopic. Het gaat erom dat ze de borg niet terugkrijgt en dat de stalhoudster niet specificeert wat voor een extra kosten er zijn gemaakt om het inhouden van de borg te rechtvaardigen.

Ik wilde net een zelfde soort reactie geven. Of je wel of niet 'verplicht' bent je paard een X aantal keer per week te bezoeken als die in volpension staat is een beetje off-topic hier. Het is wellicht de reden die de stalhouder erbij haalt om TS weg te sturen. Maar zoals in de topic aangegeven is, is zij niet de enige die daar ooit weggestuurd is. Dus hoeveel waarde we aan die reden moeten geven weten we niet, er staat in ieder geval niks in het contract dat TS verplicht een X aantal keer moest komen. Dus dat kunnen we eigenlijk buiten beschouwing houden. En laten we het sowieso maar bij de feiten houden. En die zijn dat TS weggestuurd is door stalhouder en binnen een maand weg moest. Zij haar borg niet terug krijgt. Maar pas na vragen een rekening krijgt dat de de borg is ingehouden maar dat de stalhouder die kosten niet kan onderbouwen. En in het contract hier verder ook niet echt wat over in staat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:32

JoyceB, maar dat kan ik ook omkeren. Ik heb op stallen gewerkt en dan ben ik veel langer op stal en zie veel meer dan de eigenaren. Niet elke eigenaar heeft ook evenveel ervaring om alles te zien.

Als iemand een paard stalt, mag je er vanuit gaan dat de stal goed voor je paard zorgt en je die in goede handen achter laat. Ook als een paard ziek wordt of een blessure heeft, sta je er als eerste bij en moet je vaak extra handelingen doen, omdat baasjes er niet 1,2,3 kunnen zijn. Ze werken om stalgeld te betalen en hebben hun paard in pension staan. Niet de hele dag bij zich en er zelf zicht op.

Dat stallen steeds minder service verlenen en overal apart geld voor willen valt me ook al een tijdje op. Ik begrijp het, want pension prijzen zijn te laag, maar wees duidelijk over de afspraken.
Mensen kunnen heel aardig zijn tot er iets verandert of gebeurt. Gewoon altijd, met iedereen goede afspraken maken en vastleggen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:47

ik heb het 1x mee gemaakt op de manege.
Dat een pensioen klant. 1 op de andere dag vertrok ze zonder de manege eigenaar te vertellen dat ze bezig was om bij een andere manege om daar haar paard te stallen. Die manege was vlak bij haar dus raar was dat niet.
De eigenaar heeft er geen problemen als je gaat verhuizen naar andere stal, maar hij vind heel normaal dat je hem inseint . En de maand opzegtermijn gelde ook.
Ze heeft haar resteren geld niet terug gekregen. Ze was arrogant tegen over hem. En ze kreeg ook te horen dat ze nooit meer welkom was. Ze was al maanden bezig .

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:37

@Pompadour, je blijft maar terugkomen op de opzegtermijn, wat echt niet terzake doet in deze aangezien de stadhouder de huur heeft opgezegd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:40

Eh sorry Pompadour, maar als ik een andere stal ga zoeken, ga ik dat de pensionhouder ook niet vertellen tot de dag dat ik opzeg (dus een maand voordat ik opstap). Ik ga echt niet waarschuwen dat ik op zoek ga naar een andere stal. Je hebt er veel teveel idioten tussen zitten die boos worden of beledigd zijn dat je weg wilt en waar het paard de dupe van wordt. of waar er vanaf dat moment vervelend of raar tegen je wordt gedaan.

Ik ben zó benieuwd wat TS gaat/kan doen, want ik vind dit echt niet kunnen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:51

Als je daar al jaren rijdt voor dat je een eigen paard koopt, en altijd een goede verstandhouding heb.
En als je ook weet dat de manege eigenaar, het prima vindt dat je naar een andere stal verhuisd .
Maar dat is heel normaal dat je met de manege eigenaar overlegd dat je wilt verhuizen .
Er waren meer die verhuizende naar die stal, was in hun woonplaats. Zij deden dat op een normale manier
De manege eigenaar weet wanneer een stal vrij komt en die hij weer ken verhuren . En als je totaal niks zegt. Dan moet hij Nee zeggen tegen een andere klant. Terwijl hij die stal had kunnen verhuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 01:03

Pompadoer , de pensionhouder heeft begin februari gezegd dat ts per 1 maart weg moest zijn, net nadat het stallingsgeld betaald is en vervolgens houd ze onder vage voorwendselen de borg ook nog eens. Nu duidelijk!!!

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:30

Daarvoor is de maand opzegtermijn, om dan een andere huurder te vinden. Bij leegstand is er soms ook reductie mogelijk, want kosten zijn er dan niet.

Ik ben erg benieuwd wat hier uit komt, of het verhaal nog 2 kanten krijgt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:40

Pompadour, hoewel ik het volledig met je eens ben, doet dat in deze casus niet ter zake.
TS is door haar staleigenaar gedwongen te vertrekken per 1 maart. Dit liet ze weten begin februari. Daar pleegt de stalhouder al contractbreuk want ook die heeft zich te houden aan de opzegtermijn, wat ze duidelijk niet gedaan heeft.
Het paard in kwestie werd 4x/week door verzorgers verzorgd, dus dat er niet naar omgekeken werd, is onzin. Maar goed, SH heedt er alle recht toe om het contract op te zeggen om welke reden dan ook. Dat ontslaat haar echter niet van haar verplichtingen.

TS, gezien de betalingen handje contantjegingen, hoop ik wel dat je een vorm van betalingsbewijs hebt? Bvb een handtekening van SH dat je voor die maand betaald hebt? Anders zou ze kunnen aanvoeren dat er een betalingsschuld is waardoor zij de borg inhoud, en dan is het woord tegen woord zonder bewijzen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:56

Er zijn wel uitzonderingen waarom je iemand per direct de deur kan wijzen natuurlijk. Stal kan ook beweren dat TS haar paard niet volgens afspraak verzorgde en ze mild is geweest dat ze de hele maand nog mocht blijven bijvoorbeeld. Maar daarvoor moeten afspraken echt goed vast liggen.

xLes, als je elke maand consequent 300 euro pint bijv en je handje contantje betaald, denk ik dat je dat best als enig bewijs kan aanvoeren. De stal is dan bekend, het is na te kijken wat het kost en je kan de rest van je uitgaven laten zien dat er geen andere uitgaven voor stal is. Kan stal heel moeilijk gaan doen, maar denk dat het vrij dom is als je van meerdere mensen al lange tijd geld in de handen krijgt en je boekhouding niet helemaal klopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:14

En deze stalhouder blijkt het al vaker geflikt te hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:10

bigone schreef:
En deze stalhouder blijkt het al vaker geflikt te hebben.

Daarom......Maar ik weet niet of die stappen hebben ondernomen of bewijzen hebben. Ook al doet de stalhouder dit vaker, je weet niet wat die anderen hebben gedaan. Bij zo iemand stappen mensen ook weleens op zonder te betalen.

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 16:25

xLes schreef:
Pompadour, hoewel ik het volledig met je eens ben, doet dat in deze casus niet ter zake.
TS is door haar staleigenaar gedwongen te vertrekken per 1 maart. Dit liet ze weten begin februari. Daar pleegt de stalhouder al contractbreuk want ook die heeft zich te houden aan de opzegtermijn, wat ze duidelijk niet gedaan heeft.
Het paard in kwestie werd 4x/week door verzorgers verzorgd, dus dat er niet naar omgekeken werd, is onzin. Maar goed, SH heedt er alle recht toe om het contract op te zeggen om welke reden dan ook. Dat ontslaat haar echter niet van haar verplichtingen.

TS, gezien de betalingen handje contantjegingen, hoop ik wel dat je een vorm van betalingsbewijs hebt? Bvb een handtekening van SH dat je voor die maand betaald hebt? Anders zou ze kunnen aanvoeren dat er een betalingsschuld is waardoor zij de borg inhoud, en dan is het woord tegen woord zonder bewijzen...

Er is geen enkele betaling contant geweest, altijd via de bank of via PayPal! Overal is dus gewoon bewijs van!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:32

Hoe gaat het nu verder TS? Is er al een brief gestuurd? Of pak je het anders aan?