Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:21

Ik ken wel ruiters die niet starten als ze een bepaalde jury op de startlijst zien staan, ieders eigen keuze wat mij betreft.

Beter niet starten dan in de kantine en online klagen en zeuren over hoeveel onrecht hun aangedaan is qua punten. ;)

Zelf start ik wel gewoon bij iedere jury, ik vind het fijner dat ik mij kan vinden in het commentaar op de protocol dan dat ik mij kan vinden in de punten maar met weinig of in mijn ogen afwijkend commentaar.

Wanneer ik rond de 180 verwacht aan punten, dan zijn 171,5 punten in mijn ogen echt geen reden om die jury op een privé "zware lijst" te zetten tenzij er echt raar commentaar op staan en hij/zij dit tijdens een gesprek niet uitgelegd krijgt.

Heleennn

Re: Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:24

Jezus daffodil, denigrerend? Beschuldigen?? Relativeer eens wat, jongens toch :+ Op geen enkele manier is mijn post denigrerend bedoeld, dat je dat zo opvat om dat ik het woord protocolletjes gebruik is niet echt mijn probleem. Ik laat het maar even gaan hoor, overdreven reacties zeg

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:26

Heleennn schreef:
Jezus daffodil, denigrerend? Beschuldigen?? Relativeer eens wat, jongens toch :+ Op geen enkele manier is mijn post denigrerend bedoeld, dat je dat zo opvat om dat ik het woord protocolletjes gebruik is niet echt mijn probleem. Ik laat het maar even gaan hoor, overdreven reacties zeg

Jij begreep niet waarom ze een protocolletje had geschreven, daar geeft ze antwoord op. Zelf ben je ook niet bepaald licht op de hand als je zoveel aanstoot neemt aan daffodils post.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:25

cobiie schreef:
Ik ken wel ruiters die niet starten als ze een bepaalde jury op de startlijst zien staan, ieders eigen keuze wat mij betreft.
Beter niet starten dan in de kantine en online klagen en zeuren over hoeveel onrecht hun aangedaan is qua punten. ;)

Moet je maar opletten: De grootste klagers zijn ook altijd degenen die net wel net niet winst rijden.
Rijd je dik in de 195 punten dan maakt het niet meer uit. Dat zijn ook degenen die met puntjes sprokkelen uiteindelijk wel een keer het Z zullen bereiken, maar wat heb je dan geleerd?

Een wat strengere jury motiveert mij meer dan een cadeautjes jury. Gewoon doortrainen tot je die 195 of 200 punten kunt rijden. Dan ben je in mijn ogen ook pas echt klaar voor een volgende klasse.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:54

daffodil schreef:
Janneke, verzameling mag ik in het Z pas gebruiken :D

Is dat iets algemeens voor jury's? Ik heb toch al regelmatig het woord verzameling voorbij zien komen op mn protocol in het M1/M2.
Bij mij vorige paard mistte het vaak en dat stond soms vermeld onderaan het protocol (geheel terecht).

Huidige paard toont juist goed aanleg ervoor ondanks overbouwdheid en horizontale halsopzet :Y) en dat is nu ook al 2 keer vermeld, in positieve zin (hierin snap ik het met oog op Z klasse uiteraard)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:17

@Daffodil, klopt. Verzameling pas vanaf het Z. Meer gedragenheid vanaf M. Denk dat die twee nog wel eens worden verward (ook door juryleden).

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:50

Ik rijd B, en ik had een paar maanden terug ook voor mijn gevoel heel erg fijn gereden. Ik kreeg 175 en 172 punten terug. Ik heb het aan de jury zelf gevraagd en zij vond dat het echt een te brave proef was en dat het allemaal wat flitsender mag. Ik was zelf net zo blij dat het paard eindelijk eens een beetje rustig aan deed :'). En ergens vond ik dat de B überhaupt vrij braaf is en niet erg flitsend. Was niet zo blij met m'n punten, maar toch zou ik nog een keer graag bij dat jurylid gaan rijden. Om te zien wat ze er nu van zou zeggen.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:57

Het maakt toch helemaal niet uit of je met een dressuur of springpaard de ring in komt. Elk paard is instaat gewicht naar de achterhand te verplaatsen. Uiteraard heeft het ene paard meer aanleg dan het andere. Maar daar komt juist de rijvaardigheid van de ruiter om de hoek kijken. Als dat niet lukt ben je gewoon nog niet klaar voor het niveau.
Daarnaast moet een springpaard in de springring ook op het achterbeen komen en scherp kunnen schakelen, zeker als de hindernissen hoger worden. Dus dat is geen excuus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:58

YellowGray schreef:
Ik rijd B, en ik had een paar maanden terug ook voor mijn gevoel heel erg fijn gereden. Ik kreeg 175 en 172 punten terug. Ik heb het aan de jury zelf gevraagd en zij vond dat het echt een te brave proef was en dat het allemaal wat flitsender mag. Ik was zelf net zo blij dat het paard eindelijk eens een beetje rustig aan deed :'). En ergens vond ik dat de B überhaupt vrij braaf is en niet erg flitsend. Was niet zo blij met m'n punten, maar toch zou ik nog een keer graag bij dat jurylid gaan rijden. Om te zien wat ze er nu van zou zeggen.

Heb je er inmiddels aan gewerkt? Het is wel goed om te weten wat ze precies wil zien. Hoe moet het flitsender?
Het is niet de bedoeling dat je je paard de proef door jaagt dus het is niet zozeer het tempo dat hier bepalend is maar meer de impuls. En uiteraard moet het wel allemaal gecontroleerd uitgevoerd worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:11

nikkietjuh schreef:
Het maakt toch helemaal niet uit of je met een dressuur of springpaard de ring in komt. Elk paard is instaat gewicht naar de achterhand te verplaatsen. Uiteraard heeft het ene paard meer aanleg dan het andere. Maar daar komt juist de rijvaardigheid van de ruiter om de hoek kijken. Als dat niet lukt ben je gewoon nog niet klaar voor het niveau.
Daarnaast moet een springpaard in de springring ook op het achterbeen komen en scherp kunnen schakelen, zeker als de hindernissen hoger worden. Dus dat is geen excuus.

Voor een deel geef ik je gelijk, voor een deel ook niet :)
Ik heb dan diverse springpaarden in de dressuurring gereden.
Maar wat ik zelf wel ervaren heb is dat hun galop aanleg gewoon beter is dan hun draf.
En nadeel, in de laagste klasses zit er amper galop dus hun sterkste kant kun je niet laten zien.
Dat gaat pas met (eenvoudige) wissels, contragalop enz.
Dat betekend dus dat je flink moet gaan trainen voor die draf en ja dat gaat ook zeker wel, op dat punt geef ik je dus ook wel gelijk. Maar het is dan toch een stuk gemakkelijker als een paard dat zelf aanbied.
Zelf makkelijk verruimt, zelf makkelijk taktmatig en soepel blijft in de zijgangen.

In mijn trainingen lag ik wat dat betreft met galop onderdelen ook altijd ver voor op de draf oefeningen.
En gebruikte de galop dan weer om de draf beter te krijgen.
Dus goed schakelen en op dat achterbeen krijgen in galop zat er bij een 4 jarige al op omdat dit van nature al aangeboden werd alleen wat bevestigd moest worden, terwijl er dan nog zeer zeker geen middendrafje met die schouder vrij te bekennen was :D
En nog verder was ik al aan het werk met echt verzameld werk in de galop zoals werk pirouettes en de draf begon dan pas met enkele passen wat verzameling.
Niet erg, zo kun je de achterhand ook versterken, maar geeft wel zeker een hele andere manier van trainen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:12

Ik heb geen jury die op een zwarte lijst bij mij staat. Meestal kan ik mij wel in de punten vinden en in het commetaar. Ik weet dat het momenteel bij ons niet lekker gaat. Maar klaar dat ligt echt bij mij, ik moet zien om te gaan met het kijkgedrag van mijn paard en het vandoor schiet gedrag. IK heb misschien een of twee keer vraagtekens gehad bij mijn proef, was een onderdeel in galop en op protocol stond dat ze oversprong. Ik heb het niet gevoeld en mijn zusje die voorlas had het niet gezien. Na mijn idee klopte dat niet, maar ja ach volgende keer beter denk ik dan maar.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:16

bruintje123 schreef:
nikkietjuh schreef:

Voor een deel geef ik je gelijk, voor een deel ook niet :)
Ik heb dan diverse springpaarden in de dressuurring gereden.
Maar wat ik zelf wel ervaren heb is dat hun galop aanleg gewoon beter is dan hun draf.
En nadeel, in de laagste klasses zit er amper galop dus hun sterkste kant kun je niet laten zien.
Dat gaat pas met (eenvoudige) wissels, contragalop enz.
Dat betekend dus dat je flink moet gaan trainen voor die draf en ja dat gaat ook zeker wel, op dat punt geef ik je dus ook wel gelijk. Maar het is dan toch een stuk gemakkelijker als een paard dat zelf aanbied.
Zelf makkelijk verruimt, zelf makkelijk taktmatig en soepel blijft in de zijgangen.

In mijn trainingen lag ik wat dat betreft met galop onderdelen ook altijd ver voor op de draf oefeningen.
En gebruikte de galop dan weer om de draf beter te krijgen.
Dus goed schakelen en op dat achterbeen krijgen in galop zat er bij een 4 jarige al op omdat dit van nature al aangeboden werd alleen wat bevestigd moest worden, terwijl er dan nog zeer zeker geen middendrafje met die schouder vrij te bekennen was :D
En nog verder was ik al aan het werk met echt verzameld werk in de galop zoals werk pirouettes en de draf begon dan pas met enkele passen wat verzameling.
Niet erg, zo kun je de achterhand ook versterken, maar geeft wel zeker een hele andere manier van trainen.

Dat is ook precies wat ik bedoel bruintje. Het vraagt extra werk en kunde van de ruiter.
Ik vind het alleen te kort door de bocht om te zeggen dat het niet kan, want dat is gewoon niet zo.
Als je er op de juiste manier mee omgaat kun je ook gewoon een dikke winstpunt rijden in het M en het Z.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:18

Dan zijn we het zeker eens. :j
En juist die M en Z vond ik gemakkelijker dan de L omdat je dan meer galop bij komt kijken.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:24

Babootje schreef:
YellowGray schreef:

Heb je er inmiddels aan gewerkt? Het is wel goed om te weten wat ze precies wil zien. Hoe moet het flitsender?
Het is niet de bedoeling dat je je paard de proef door jaagt dus het is niet zozeer het tempo dat hier bepalend is maar meer de impuls. En uiteraard moet het wel allemaal gecontroleerd uitgevoerd worden.

Ik heb hier zeker aan gewerkt, inderdaad aan de impuls. Ik vond het heel prettig dat ze zo rustig door de proef heen liep, maar ik kreeg hele terechte vijven voor de draf verruimen en overgangen naar galop omdat ze niet genoeg op mijn been reageerde. Ben dus heel veel gaan trainen daarop, dat ze goed aan mijn been is en daarbij niet loperig wordt (nog steeds wel work in progress, maar merk veel verschil).

In zekere zin was ik het dus wel eens met haar commentaar, maar vond ik het erg streng gejureerd voor een B-proef aangezien vrijwel elk punt lager was doordat ze de impuls onvoldoende vond. Het had het naar mijn idee meer bij een L1/L2-proef gepast. Want inderdaad, die had ik zeker niet met winst kunnen rijden. Voor mij geen reden om op een zwarte lijst te zetten, soms drukt het je namelijk gewoon met je neus op de feiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:27

Ik vind springpaarden in het algemeen inderdaad heel bruikbaar in dressuur, juist om de in het algemeen goede galop. Met een springpaard kan je leuk dressuren (denk aan Ferro die van origine springpaard was) Andersom toch vaak niet, al zijn er dressuurpaarden die ook goed springen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:32

YellowGray schreef:
Ik heb hier zeker aan gewerkt, inderdaad aan de impuls. Ik vond het heel prettig dat ze zo rustig door de proef heen liep, maar ik kreeg hele terechte vijven voor de draf verruimen en overgangen naar galop omdat ze niet genoeg op mijn been reageerde. Ben dus heel veel gaan trainen daarop, dat ze goed aan mijn been is en daarbij niet loperig wordt (nog steeds wel work in progress, maar merk veel verschil).

In zekere zin was ik het dus wel eens met haar commentaar, maar vond ik het erg streng gejureerd voor een B-proef aangezien vrijwel elk punt lager was doordat ze de impuls onvoldoende vond. Het had het naar mijn idee meer bij een L1/L2-proef gepast. Want inderdaad, die had ik zeker niet met winst kunnen rijden. Voor mij geen reden om op een zwarte lijst te zetten, soms drukt het je namelijk gewoon met je neus op de feiten.

Toch hoort dit wel in een B-proef hoor. Voordat je aan wedstrijden begint hoort aanleuning, aan het been zijn en impuls eigenlijk wel in orde te zijn. Daarom zit hals strekken er bijvoorbeeld ook in als onderdeel. Die kun je niet goed rijden zonder impuls en op de voorhand en zonder een goede aanleuning. En naar middendraf verruimen. Zonder impuls zal je paard niet verruimen maar versnellen. Dus de onderdelen die je rijdt zeggen al veel over het niveau dat je paard moet hebben in de B.
Dat dat heel vaak niet zo is, klopt. Maar je rijdt dan inderdaad geen hoge punten. Feitelijk moet je steeds een klasse vooruit trainen dan de klasse waarin je je paard uitbrengt.
Wel goed dat je aan de slag bent gegaan met het commentaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:02

Babootje schreef:
@Daffodil, klopt. Verzameling pas vanaf het Z. Meer gedragenheid vanaf M. Denk dat die twee nog wel eens worden verward (ook door juryleden).

:o _/-\o_
Ik heb enige verwarring gezaaid.
In mijn woordenboek is 'het Scala' een wenteltrap en doen jonkies (in termen van wedstrijden in de B) ook al 'verzamelende oefeningen' (accoord, ik gebruik het werkwoord).
Correct op het achterbeen halthouden zonder knikkend hoofd, handrem of stootblok kan een dier vanaf dag 1 leren. Zodra een dier het snapt en de juiste spieren aanspant is het een verzamelende oefening.

...net zo goed als dat Schwung en rechtrichten er bij mij van meet af aan bij horen. (Maar ik rijd dus 'spaans' en vind een hoop gedoe in de dressuurwereld wat vreemd.)

En wat is nu dan toch weer 'flitsend'?
(De meeste mensen verwarren snelheid en impuls al, nu moeten proeven ook nog flitsen...????)

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:42

Babootje schreef:
Toch hoort dit wel in een B-proef hoor. Voordat je aan wedstrijden begint hoort aanleuning, aan het been zijn en impuls eigenlijk wel in orde te zijn. Daarom zit hals strekken er bijvoorbeeld ook in als onderdeel. Die kun je niet goed rijden zonder impuls en op de voorhand en zonder een goede aanleuning. En naar middendraf verruimen. Zonder impuls zal je paard niet verruimen maar versnellen. Dus de onderdelen die je rijdt zeggen al veel over het niveau dat je paard moet hebben in de B.
Dat dat heel vaak niet zo is, klopt. Maar je rijdt dan inderdaad geen hoge punten. Feitelijk moet je steeds een klasse vooruit trainen dan de klasse waarin je je paard uitbrengt.
Wel goed dat je aan de slag bent gegaan met het commentaar.

Ben ik met je eens, maar het geeft dus wel aan dat het heel erg verschilt per jury omdat ze toch op verschillende dingen letten. De een kijkt nog helemaal niet naar nageeflijkheid in de B (heb weleens 195 gereden terwijl ik heel ontevreden was over de aanleuning, en dat voelt niet eerlijk), de ander wil dus eigenlijk zien dat je al ruimschoots klaar bent voor L1/L2.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:51

Ik wil eigenlijk alleen even reageren op het niet meer bij bepaalde jury's starten. Er is 1 jury waarbij wij niet meer van start gaan. Dit nadat ik eerste werd in het L1/L2 met 167,5 punten. Ook werden de combinaties afgebrand tot de grond en vielen er meerdere minpunten. Sindsdien hebben wij besloten om niet gaan als zij er zit.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:54

Ik stoor me wel een beetje aan het feit dat we tegenwoordig vaak de termen flitsend/gedurfd enz gebruiken. Gehoorzaam zou veel hoger gewaardeerd moeten worden. Ik heb de proef van ts gekeken. Een enorm braaf en gehoorzaam dier. Niet flitsend nee en hij mag meer gedragen. Maar zeker geen 170 proef.

Flitsend is echt niet iets wat mij betreft in de lage klasse thuis hoort. Gehoorzaam, inpuls en dat geheel wel. Maar ik krijg echt wel een beetje genoeg van die paarden die elke 4 oefeningen een oefening voor zichzelf gaan doen. Ze krijgen te veel punten in die eerste 4 en kunnen dan die 5de verprutsen. Maar je creëert er wel een enorm ongelijk speelveld mee, niet elk paard is nu eenmaal zo. Bovendien denk ik dat dat bijdraagt aan alle vreemde trainingsmethodes die we er tegenwoordig op na houden.

Cioccolato
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:04

Maar wat willen wij zien in de dressuur?

Wat wil ik zien? Wat wil jij zien?

Stuur die vraag eens naar ruiters, jurys, instructeurs.
Denk dat we toch wat anders zeggen allemaal..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:05

Dat staat toch netjes beschreven al in het dressuurboekje :)

Cioccolato
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:07

Ja maar daar gaat het dus om.
Niemand die dat zal zeggen..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:18

Maar er wordt ook heel weinig echt gejureerd volgens het scala he. Flitsend staat niet in het scala. Het lijkt me een basis vereiste dat een paard in ieder geval zonder al te grote problemen de oefeningen voor die klasse kan volbrengen. Gevraagd volgens het scala...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:20

Maar swung en impuls wel. En dat zal dan weer als flitsend omschreven worden om het voor sommige begrijpelijker te maken..