Conflict staleigenaar: borg niet terug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Conflict staleigenaar: borg niet terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:42

Wat ik me al eerder afvroeg kan dat überhaupt wel voor zo'n klein bedrag?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:43

bruintje123 schreef:
Wat ik me al eerder afvroeg kan dat überhaupt wel voor zo'n klein bedrag?

Je bedoelt naar de rechter? Alles kan, als je maar genoeg wilt betalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:04

Ja dat bedoelde ik.
Ik kan me voorstellen dat ze zaken afwijzen onder het on regel dat zelf maar voor die paar tientjes.
Dat ze daar hun dure tijd niet aan gaan verkwisten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:40

Rocamor schreef:
TS, hoeveel lef heb je? Ik zou eventueel nog 1 keer langsgaan. Nette brief opstellen. Hierin aangeven dat je juridisch advise hebt ingewonnen en dat hij niet kan bewijzen dat de schade door jouw paard is veroorzaakt. Dat je dus je borg terugvordert per 1 week na overhandiging of per direct.

Met brief en al naar hem toegaan, uitleggen waarvoor je komt (zie hierboven) en dat je eea ook zwart op wit hebt. Dat je uitgaat van zijn medewerking en ervan uitgaat dat het geld handje contantje per direct wordt afgegeven of uiterlijk 1 week na overhandige op je rekening is bijgeschreven.

Kijken hoe ie reageert.

Of dit en mondeling toelichten dat je uit coulance de 7-30 euro voor die plaat wel wil vergoeden.
Dan heb je in ieder geval ruim 100 euro terug.
Een beetje water bij de wijn doen kan echt geen kwaad als je dan (bijna) krijgt wat je wil hebben.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:50

Het is natuurlijk een verhaal met 2 kanten. Als je paard schade veroorzaakt is het logisch dat de eigenaar wil dat je het ofwel zelf herstelt ofwel de schade vergoedt. Alleen kan hij niet bewijzen dat het het paard van TS was. Degenen die zeggen dat het onder het ondernemersrisico valt hebben ergens wel gelijk: de stalbaas had kunnen voorzien dat er schade kon zijn die aan niemand kon toegewezen worden. Dat had hij vooraf moeten incalculeren in zijn pensionprijs. Grotere bedrijven kunnen perfect in hun boekhouding zien hoeveel ze in het afgelopen jaar betaald hebben aan herstellingen, maar in een stal zonder volledige boekhouding heeft de stalbaas er misschien zelf niet zo'n goed zicht op.
De schade gewoon zo laten is geen goed plan want dan heeft hij binnen de kortste keren een stal die met strotouwtjes en ductape aan elkaar hangt.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:00

Ik denk niet dat je uit coulance de stalplaat moet gaan betalen, daarmee erken je schuld namelijk! En aangezien de bewijslast bij de stalhouder ligt, zou ik het daar dus ook lekker laten liggen...

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:12

Je kan voor eender welk bedrag steeds dagvaarden. Ik kan enkel spreken voor België, maar ik vermoed dat in Nederland de situatie niet prominent verschillend is.

De huurwetgeving in België heeft een aantal modaliteiten maar de verhuur van een stalbox zal steeds vallen onder de gewone huurwetgeving. Indien onderling afgesproken kan daarvoor een borg worden gevraagd. Ik ga ervan uit dat je ter zake een onderhandse akte hebt getekend waarin de huurwaarborg gestipuleerd staat.

De waarborg kan worden weerhouden in geval van huurachterstallen of aantoonbare schade. De bewijslast voor het weerhouden van de waarborg is altijd ten laste van de verhuurder. Hij moet dus kunnen aantonen dat de schade die is aangericht, buiten een te verwachte 'slijtage' valt en dat jouw paard verantwoordelijk is voor de schade. Kan hij dit niet bewijzen dan kan hij de huurwaarborg niet weerhouden.

In jouw geval lijkt het mij een vrij evidente zaak. Aangezien de schade gemeenschappelijk domein is, dient de verhuurder bewijs voor te leggen dat jouw paard de schade heeft aangericht.

Daarenboven dient de verhuurder ook aan te tonen dat het gaat om oneigelijke schade en geen te verwachten slijtage. Men kan makkelijk argumenteren dat een stalbox bestand dient te zijn tegen een trap van een paard.

Ik denk dat je dus ten gronde een sterke zaak hebt.

Wil je procederen, dan zal je de verhuurder moeten dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg. Jij dient de dagvaardingskosten zelf voor te schieten, maar indien je in je gelijk wordt gesteld zijn die ten laste van de verhuurder.

Aangezien het hier gaat om een burgerrechterlijke overtreding kan je enkel je waarborg opeisen.

Indien je een advocaat hebt aangesteld, kan je daarenboven ook een rechtsplegingsvergoeding vragen. Let wel die vergoeding zal je advocaatkosten niet geheel dekken (en je zal meer kwijt zijn dan enkel 155 euro).

Uiteraard kan je ter zake zelf je zaak voeren. Hiervoor is het aangewezen dat je verschijnt op de eerste zitting om de conlusiedatum te bepalen. Zorg dat je voor de wettelijk gestipuleerde termijn jouw conclusies met de daarbij horende stukken hebt ingediend bij de grifie en hebt kenbaar gemaakt aan de tegenpartij (voor jouw is dat enkel de huurovereenkomst). Het is vervolgens aan de verhuurder, in casu de verweerder, om aan te tonen dat het weerhouden van de borg gerechtvaardigd is. Het is dus wat werk, maar ik denk wel dat je zo je waarborg kan terugkrijgen. Het is natuurlijk wel een hele procedure. Dus aan jou om te besluiten of dat de 155 euro waard is.

PS nogmaals ik steun hier op de Belgische procedure, ik vermoed dat die analoog zal zijn in Nederland, maar ga dat toch nog maar even na.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:03

Hoezo schuld bekeken? Je staat toch niet voor een rechter?
Je lost een niet zo elegante situatie zelf gewoon elegant en meer dan redelijk op. Ben jij de grootste van de 2.kan helemaal geen kwaad.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:25

XavierB schreef:
Je kan voor eender welk bedrag steeds dagvaarden. Ik kan enkel spreken voor België, maar ik vermoed dat in Nederland de situatie niet prominent verschillend is.

De huurwetgeving in België heeft een aantal modaliteiten maar de verhuur van een stalbox zal steeds vallen onder de gewone huurwetgeving. Indien onderling afgesproken kan daarvoor een borg worden gevraagd. Ik ga ervan uit dat je ter zake een onderhandse akte hebt getekend waarin de huurwaarborg gestipuleerd staat.

De waarborg kan worden weerhouden in geval van huurachterstallen of aantoonbare schade. De bewijslast voor het weerhouden van de waarborg is altijd ten laste van de verhuurder. Hij moet dus kunnen aantonen dat de schade die is aangericht, buiten een te verwachte 'slijtage' valt en dat jouw paard verantwoordelijk is voor de schade. Kan hij dit niet bewijzen dan kan hij de huurwaarborg niet weerhouden.

In jouw geval lijkt het mij een vrij evidente zaak. Aangezien de schade gemeenschappelijk domein is, dient de verhuurder bewijs voor te leggen dat jouw paard de schade heeft aangericht.

Daarenboven dient de verhuurder ook aan te tonen dat het gaat om oneigelijke schade en geen te verwachten slijtage. Men kan makkelijk argumenteren dat een stalbox bestand dient te zijn tegen een trap van een paard.

Ik denk dat je dus ten gronde een sterke zaak hebt.

Wil je procederen, dan zal je de verhuurder moeten dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg. Jij dient de dagvaardingskosten zelf voor te schieten, maar indien je in je gelijk wordt gesteld zijn die ten laste van de verhuurder.

Aangezien het hier gaat om een burgerrechterlijke overtreding kan je enkel je waarborg opeisen.

Indien je een advocaat hebt aangesteld, kan je daarenboven ook een rechtsplegingsvergoeding vragen. Let wel die vergoeding zal je advocaatkosten niet geheel dekken (en je zal meer kwijt zijn dan enkel 155 euro).

Uiteraard kan je ter zake zelf je zaak voeren. Hiervoor is het aangewezen dat je verschijnt op de eerste zitting om de conlusiedatum te bepalen. Zorg dat je voor de wettelijk gestipuleerde termijn jouw conclusies met de daarbij horende stukken hebt ingediend bij de grifie en hebt kenbaar gemaakt aan de tegenpartij (voor jouw is dat enkel de huurovereenkomst). Het is vervolgens aan de verhuurder, in casu de verweerder, om aan te tonen dat het weerhouden van de borg gerechtvaardigd is. Het is dus wat werk, maar ik denk wel dat je zo je waarborg kan terugkrijgen. Het is natuurlijk wel een hele procedure. Dus aan jou om te besluiten of dat de 155 euro waard is.

PS nogmaals ik steun hier op de Belgische procedure, ik vermoed dat die analoog zal zijn in Nederland, maar ga dat toch nog maar even na.

Je hoeft inderdaad in Nederland tot een bepaald bedrag geen advocaat in te schakelen. Maar dan nog, ik neem aan dat TS toch echt iets wijzer is dan voor €155,- heel deze kerstboom op te tuigen? Geld gaat het sowieso kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:28

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik hem €30,- geven voor het vervangen van de plaat. Dan kan hij, indien gewenst, de plaat vervangen en heeft hij nog een klein beetje vergoeding voor de tijd die hij daar aan kwijt is. Daarbij kun je vermelden dat je niet weet welk paard het was. Zo beken je geen schuld, maar kan je het wel netjes oplossen. Lijkt me voor jou ook fijn als de zaak is afgedaan en je elkaar na de tijd nog recht in de ogen kan kijken. :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:06

Ik weet wel weer waarom ik de laatste maand stalling verreken met alle openstaande bedragen aan beide zijden
Nu heb ik bijna altijd leuke en eerlijke stalbazen gehad en dus nooit met problemen weggegaan, pony('s) hebben wel eens wat gesloopt maar dat betaalde of verving ik dan ook meteen.

Ik denk wel dat het in dit geval misschien, om de vrede te bewaren en het een normaal einde te geven, voor te stellen 30 euro in te houden voor die plaat. Ik snap ook wel dat mensen zeggen dat je dan schuld bekend maarja, dan is het wel klaar en heb je grootste gedeelte terug.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:21

Ik denk dat daar ook een probleem ligt... de staleigenaar wil het niet voor 3 tientjes doen en het geld is in zijn handen... zie dat maar eens terug te krijgen, dat is niet zo makkelijk. Ik zou het ook met een officiële brief proberen, dat je bij de rechtsbijstand ben geweest en de bewijslast bij hem ligt en als hij niet wil betalen, deze rechtsbijstand wordt ingeschakeld. Sterker nog, dat zóu ik dan ook inschakelen. Ook als het duurder uitvalt. Principekwestie. Iemand zei het al: gaat hij ditzelfde verhaal ook weer ophangen bij de volgende die wil vertrekken?
het is gewoon pesterij van de staleigenaar (als het verhaal klopt wat we hier maar van 1 kant horen) of makkelijk geld willen verdienen, ze konden niet met elkaar door 1 deur.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 00:10

Precies, ik zou het er ook gewoon niet bij laten, puur vanwege het principe. Ik zou dus wel gewoon alle stappen ondernemen en ik denk dat als hij doorheeft dat je hem echt naar de rechter sleept, hij wel betaalt.. Ik zou gewoon alleen al om mijn trots het er niet bij kunnen laten zitten. Wat denkt die man wel niet, om dit op deze manier te doen. Ik vind het belachelijk. Ik zou geen cent betalen voor die plaat, ook geen 30 en het geld gewoon terug eisen.

Maar goed, het is maar net wat je zelf wilt hierin. Je staat wel in je recht, maar hoever wil jij hierin gaan om je recht te halen? Zeker omdat je al zei dat het financieel lastig is en dit veel geld is, dan kun je het ook niet veroorloven om meer geld kwijt te zijn dan dat je terugkrijgt aan een principekwestie

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:28

Principes en trots kunnen heel erg duur zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:39

Ik weet niet of je een aansprakelijkheidsverzekering hebt? Als je die hebt valt schade die jouw paard veroorzaakt daar gewoon onder. Als jouw aansprakelijkheidsverzekering niet wil uitkeren, vinden zij dat niet te bewijzen is dat jouw paard de veroorzaker is.
Je zou dat dus nog voor kunnen stellen; keert de verzekering wel uit, krijgt hij zijn geld. Zo niet, heeft hij daar geen recht op.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:33

chevax schreef:
Principes en trots kunnen heel erg duur zijn.

Nogmaals, duur hoeft het niet noodzakelijk te zijn. Indien ze in haar gelijk wordt gesteld voor de rechtbank, dient de verhuurder de waarborg vrij te geven en de gerechtskosten te betalen. Natuurlijk op voorwaarde dat je je zaak zelf voert. Dat kost natuurlijk wel wat moeite om a) te dagvaarden, b) aanwezig te zijn op de eerste zitting, c) besluiten en stukken op te maken en neer te leggen; d) te verschijnen op de pleitdatum.

Laat je zaak behandelen door een advocaat dan zullen de kosten makkelijk een aantal honderden euro's bedragen die je slechts beperkt zal kunnen terugvorderen door een rechtsplegingsvergoeding.

Een tussenstrategie is om een aangetekend schrijven te richten aan de verhuurder onder de titel van 'ingebrekestelling'. Hierin vermeld je formeel dat de huurwaarborg nog niet is vrijgegeven en eis je dat dit binnen x aantal werkdagen dient te gebeuren op een vermelde rekeningnummer. Je vermeldt je gronding (op basis van de huurovereenkomst) en voegt de huurovereenkomst toe in bijlage (verantwoording van de schuld). Je vermeldt eveneens dat indien geen gevolg wordt gegeven aan de betaling, de ingebrekestelling gerechtelijk zal worden opgevolgd (het staat je in principe dan nog vrij om te procederen, maar dat kan wel wat druk zetten).

Met betrekking tot het principiële vs het pragmatische argument. Het is hoe je het bekijkt. Enerzijds kan je stellen: is het de moeite waard voor 'slechts' 155 euro. Zo denken echter veel mensen en dat snijdt natuurlijk in onze gemeenschappelijke rechten als consument. Het geeft net de ruimte aan stalhouders om waarborgen te weerhouden omwille van de algemene trend dat het cliënteel dat toch niet opvolgt. Aangezien het gaat om vertrekkend cliënteel hebben stalverhuurders er zo alle baat bij om de waarborgen te weerhouden. We kunnen ons dus de vraag stellen wat op langere termijn het duurst zal zijn voor de gemiddelde stalhuurder: het opvolgen van het onrechtmatig weerhouden van een waarborg of het pragmatisch toelaten van dat weerhouden? (just something to think about)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:01

Hoe het in NL gaat weet ik niet, maar in Belgie zou zoiets voor de vrederechter komen. Die luistert dan naar beide partijen. Omdat ze allebei twijfelen (stalbaas denkt dat het paard van TS de schade veroorzaakt maar is niet zeker, TS denkt dat het niet haar paard was dat de schade veroorzaakt heeft, maar is ook niet zeker) gaat de vrederechter waarschijnlijk een compromis voorstellen. Je weet ook niet welke argumenten de stalbaas dan nog gaat aanvoeren. Hij zal dan ook met een prijsraming voor de herstelling komen, die waarschijnlijk veel hoger ligt dan de bedragen waarvan nu sprake want logischerwijze rekent hij dan ook werkuren in.
Je kan jezelf dus heel wat tijd en kosten (aangetekende brieven, verplaatsingskosten) besparen door dit zelf op te lossen. Stalbaas had al een voorstel gedaan om maar een deel van de waarborg in te houden, dus daar heeft hij al een stap gezet om jou tegemoet te komen.
Principekwesties zou ik reserveren voor die zaken waarvan je 100% overtuigd bent dat je gelijk hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:02

XavierB schreef:
Nogmaals, duur hoeft het niet noodzakelijk te zijn. Indien ze in haar gelijk wordt gesteld voor de rechtbank, dient de verhuurder de waarborg vrij te geven en de gerechtskosten te betalen.

Was dat maar waar; dat gebeurt dus maar zelden niet. Het risico dat je zelf de eigen gerechtskosten moet betalen is dus groot. Daarom laten de meeste mensen het erbij zitten voor zo'n klein bedrag.
TS, ik neem aan dat je de stalkosten al helemaal hebt voldaan? Zo niet zou ik de laatste maand gewoon inhouden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:05

Wanneer zijn de deuken in de platen precies ontstaan? Is dat al een tijdje geleden en heeft hij er toen niets over gezegd, dan is dat een reden te meer om te twijfelen aan de gegrondheid van zijn bewering. De stalhouder is de "eisende partij" en zal dus met bewijsvoering moeten komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:11

Saar88 schreef:
Klopt hoor Anne. Maar mijn paard is een heel stuk groter dan waar deze deuken zitten. Ik zeg ook niet dat het mijn paard niet geweest is he! Alleen wil ik hiermee aantonen dat het net zo goed een ander paard had kunnen zijn :)

Edit: bruintje, misschien heb ik dat niet helemaal goed verwoord, sorry! Ik bedoelde niet dat een hoef niet de veroorzaker kon zijn. Ik bedoelde dat mijn paard de plaat waarschijnlijkerwijs op een andere hoogte had geraakt. Maar goed, dat is ook speculatie..

Ik weet niet hoe ze bij jou uitmesten, maar dit soort schades zie je nog wel eens als ze er met een mestkar tegenaan hebben gezeten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:09

Ja en ook als iemand de handstand doet met naaldhakken aan... daar gaat het hier niet echt om ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:53

Op mijn stalling hebben alle muren van blikken platen zulke en ergere deuken,dat komt van de tractor die er steeds tegenaanrijdt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:11

Risico van het vak. Paarden staan in stal en schoppen wel eens tegen muren, dit is dus niet iets waar een borg voor geld. Een borg is een bedrag dat je betaald zodat de staleigenaar zekerheid heeft van zijn maand opzegtermijn. Mocht jij ineens hals overkop je paard wegtrekken heeft hij iig iets om de stalling te dekken voor de tijd dat hij leeg staat. Zo heeft hij tijd om de stal opnieuw aan te bieden. Heb jij een contract getekend of iets? Ik heb niet heel je topic doorgelezen en reageer dus vooral op je beginbericht.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:32

xJitskee schreef:
Als ik in jouw schoenen stond, zou ik hem €30,- geven voor het vervangen van de plaat. Dan kan hij, indien gewenst, de plaat vervangen en heeft hij nog een klein beetje vergoeding voor de tijd die hij daar aan kwijt is. Daarbij kun je vermelden dat je niet weet welk paard het was. Zo beken je geen schuld, maar kan je het wel netjes oplossen. Lijkt me voor jou ook fijn als de zaak is afgedaan en je elkaar na de tijd nog recht in de ogen kan kijken. :)

Dit lijkt mij een goede optie. Aangeven dat je dit voorstel doet om de goede vrede te bewaren. Wie weet wie deze schade heeft veroorzaakt? Wat een gedoe om een plaatje zeg... dan laat je je in mijn optiek als stalhouder ook van een slechte kant zien. (degene die de schade heeft veroorzaakt ook, maar dat is wat anders)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:16

Nu een ander issue: wij hebben een paard staan van een klant die structureel mept! De muur ( stenenmuur) is ernstig beschadigd..iedereen weet dat dit paard dit doet..de klant ook!paard staat inmiddels te koop..klant koopt geen ander paard meer! Stenen vervangen op die plek is onmogelijk..
De gehele muur zou er dan uit moeten. Wat vinden jullie daarvan qua kosten?? Kan moeilijk vragen of ze geheel nieuwe muur gaat vervangen..