Winstpunt bij gemiddeld een 6, zou dat geen 7 moeten zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bij welk gemiddeld cijfer vind jij dat je een winstpunt moet halen?

Bij gemiddeld een 5,5
16 (4%)
Bij gemiddeld een 6
253 (69%)
Bij gemiddeld een 6,5
49 (13%)
Bij gemiddeld een 7
40 (10%)
Bij gemiddeld een 7,5
7 (1%)
Bij gemiddeld een 8
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 366

Jester_

Re: Winstpunt bij gemiddeld een 6, zou dat geen 7 moeten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:07

Ik vind de L vooral de L2 erg pittig hoor op moment. Telkens na het wijken direct wat doen, als je je paard niet voor elkaar hebt ben je de sjaak. Prima, maar zeker niet makkelijker als eerst. Ij de L1 zitten ook voltes 10 meter 2 na elkaar, dat was eerder pas vanaf l2/m1

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:14

Janine1990 schreef:
Moonlight17 schreef:
Ik geloof dat de KNHS bezig is met een soort tocht om de wedstrijdsport aantrekkelijker te maken voor beginnende ruiters. Laagdrempeliger maken geloof ik dat ze het noemde. Daardoor zijn de dressuurproeven toch ook gewoon simpeler te maken. Door de winstpunt regeling te verzwaren, werk je dat juist tegen.

Wat ik niet snap is dat ze dressuur laagdrempeliger zijn gaan maken, maar bij het springen de lat juist omhoog zijn gaan leggen.

Weet niet of jij echt een dressuurruiter bent, maar eenvoudiger is sowieso niet waar... Met name op B/L1 niveau valt het niet mee...

Zelf vind ik trouwens dat er in het M2 ook wel een pittige oefening zit met van hand veranderen halsstrekken en dan een korte zijde om je paard weer aan elkaar te rijden voor vhv uitgestrekte draf.

Het lijkt misschien eenvoudiger, maar dat is het zeker niet. Er is geen ruimte meer om je paard te trucen.

Ben gewoon een regelmatige starter in de dressuur B/L1 niveau en ja ik vind de proeven persoonlijk een stuk gemakkelijker geworden sinds de laatste wijziging. Waar ik elke keer in het verleden bij de pony's vastliep in de proeven zijn de onderdelen die er nu of helemaal uit zijn of deels verwijderd zijn. Met mijn huidige paard ook nog proeven gestart voor de proefwijziging gestart en ik vlieg nu nog harder door de B klasse en zit nu op het punt dat ik naar het L1 mag overstappen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:24

bruintje123 schreef:
Precies daar is het bij het springen ook voor in het leven geroepen.
Sommige paarden zijn zo braaf en behendig dat ze nog met 0 over de finish kwamen terwijl de ruiter ze rond liet jakkeren met de meest bizarre afstanden en andere rijfouten.
Maar ze waren 0 met de snelste tijd. paard wel 4 keer de ruiter uit de brand geholpen maar dat boeide niet.
Deze ruiters vielen ineens compleet door de mand toen er om een net rondje gevraagd werd.

Dit inderdaad. :j

Moonlight17 schreef:
Ik geloof dat de KNHS bezig is met een soort tocht om de wedstrijdsport aantrekkelijker te maken voor beginnende ruiters. Laagdrempeliger maken geloof ik dat ze het noemde. Daardoor zijn de dressuurproeven toch ook gewoon simpeler te maken. Door de winstpunt regeling te verzwaren, werk je dat juist tegen.

Wat ik niet snap is dat ze dressuur laagdrempeliger zijn gaan maken, maar bij het springen de lat juist omhoog zijn gaan leggen.

Omdat er teveel springruiters in de B waren die snel konden promoveren naar het L, omdat ze heel snel en foutloos waren maar hun paarden gruwelijk in de weg zitten. Er wordt nu van de ruiter ook meer verwacht en dat is geen slechte vooruitgang. Eigenlijk gewoon wat Bruintje zegt.

Als jij een beetje netjes rond rijdt heb je de winstpunten toch zo te pakken. :j En een pechbalkje kan altijd gebeuren, volgende rondje weer beter.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:33

Kaitlyn schreef:
Moonlight17 schreef:

Omdat er teveel springruiters in de B waren die snel konden promoveren naar het L, omdat ze heel snel en foutloos waren maar hun paarden gruwelijk in de weg zitten. Er wordt nu van de ruiter ook meer verwacht en dat is geen slechte vooruitgang. Eigenlijk gewoon wat Bruintje zegt.

Als jij een beetje netjes rond rijdt heb je de winstpunten toch zo te pakken. :j En een pechbalkje kan altijd gebeuren, volgende rondje weer beter.

Even een stel geval. Nu gaat het niveau in mijn ogen omlaag bij de beginnende klasses dressuur, krijg je dan dus niet hetzelfde geval wat bij het springen nu gebeurd. Dan gaan ze over ongeveer 4 jaar de moeilijkheidsgraad weer omhoog schroeven in de B en de L, omdat er te veel mensen te snel promoveren naar de hogere klasses.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:38

Moonlight, die kans is inderdaad aanwezig.

Moet zeggen dat ik de L2 proeven al redelijk pittig vind hoor. Maar is ook al even geleden dat ik met de oude proeven L en M heb gereden. :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:14

Moonlight17 schreef:
Ben gewoon een regelmatige starter in de dressuur B/L1 niveau en ja ik vind de proeven persoonlijk een stuk gemakkelijker geworden sinds de laatste wijziging. Waar ik elke keer in het verleden bij de pony's vastliep in de proeven zijn de onderdelen die er nu of helemaal uit zijn of deels verwijderd zijn. Met mijn huidige paard ook nog proeven gestart voor de proefwijziging gestart en ik vlieg nu nog harder door de B klasse en zit nu op het punt dat ik naar het L1 mag overstappen.

Vastlopen in de B, vind ik eigenlijk al een prestatie op zich. Dus ik zou je eerder de vraag stellen: Zijn de proeven makkelijker geworden, of ben jij beter geworden?

Maar ik neem nu even als voorbeeld proef 7 L1.
Binnenkomen in stap en een overgang maken... Dat is pittig voor de L1. Je komt namelijk wel weer binnen op de AC lijn. Dus alle ruimte voor de jury om te beoordelen of je een rechte lijn kan maken met daarin een oefening.
Of in proef 8, die volte van X-A-X hals strekken, vervolgens ga je X-B rechtuit, B rechts (waarbij je dus een hoek moet maken) en neem je de teugels al doende ook nog eens op maat tussen X-B-F. Sowieso knap een echte hoek terwijl je bezig bent je teugels op te nemen. Je kan je paard allemaal tegenstrijdige signalen geven.
Of in proef 9, Van hand veranderen KXM, tussen M en C teugels op maat maken en tussen C en H galop aanspringen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:15

Janine1990 schreef:
germie schreef:
Foutloos, het woord zegt het al, dat is super, kan niet beter. Dus dat is maximale winst waard. FOUTLOOS.

Maar je krijgt die twee punten niet meer... Nieuwe regels...

In mijn ogen hartstikke eerlijk, zoals Bruintje ook uitlegt...

Maar ik geloof dat je er te lang uit bent geweest en niet hebt meegekregen dat er nieuwe regels zijn.
wel degelijk en ik blijf me er tegen verzetten. Ik ben een eerlijke ruiter en heb dus echt wel eens onder de 65 punten gehaald en foutloos. En dan heb je het over een geaarzelde sprong die toch braaf uitgevoerd werd of een drafpasje om de juiste galop te pakken. We hebben het overde B, dan gebeurtdit. Schoppen en rukken kun je ook met onderde 55% afstraffen. Ik heb nooit 75punten gehaald volgensmij, wel 73, en hebtoch echt in de prijzen gereden met springen.

Met dressuur ben ik een goede gevoelsruiter, maar niet met het duurste paard. Een 6 is te doen, een 7 gemiddeld niet. Ik heb wel eens 2 wp per proef gereden, maar dat was niet vaak. Op school was een 6 ook genoeg. Ben daar toch succesvol mee geslaagd, alle niet bindende studieadviezen genegeerd.

Ik train nog steeds door op z niveau, hou alles bij en sluit niet uit ooit weer startmotivatie te krijgen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:23

Je kunt je er wel tegen verzetten, als je wil starten dan gelden die regels ook voor jou.

Een geaarzelde sprong waarin jij goed begeleid of een drafpasje om naar de goede galop te komen krijg je echt geen slechte stijlpunten voor hoor. ;)

Ik heb een paar keer boven de 75 stijl gereden, de rest zat tussen de 60 en 74 in.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:26

Een 5 is trouwens een voldoende, dus zo lang mensen die winstpunten halen in een klasse hoger op gemiddeld een 5 of hoger uitkomen waren ze er klaar voor. Als er geen gekke dingen in een proef gebeuren is dat volgens mij ook bijna altijd het geval.

En er zijn in de praktijk weinig mensen die dan al over gaan, maar er is in principe niks mis mee. Uiteindelijk zul je altijd iets van vooruitgang moeten boeken, anders kom je er met winstpunten schrapen ook niet.[/quote]

Dat een 5 een voldoende is hebben ze veranderd.
Bij een 5 gemiddeld heb je ook net geen verliespunt.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:30

Ik heb het niet allemaal gelezen maar ik haak aan bij Ambre.

Als je tussen de 5 en 6 gemiddeld rijd dan rijd je "klasse waardig" zoals ze dat noemen.
zodra je een winstpunt (dus gemiddeld 6 of hoger) haalt noemen we het "promotie waardig"
dat de 5 inderdaad geen voldoende meer is zag ik(dit was eerder wel het geval namelijk) maar zoals ik hierboven uitleg is de achterliggende gedachte meende ik.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:49

Probleem met springen op dit moment is gewoon dat de B nu hetzelfde is als de dressuur. Ik heb aardig nette rondjes gesprongen. Paard niet in z'n mond gehangen omdat hij te vroeg af ging bv en kwam toen op een totaal van 64 stijlpunten. Hoogste was toe ook 76 dus ook eigenlijk best laag. Er werden nette rondjes gesprongen.
Mijn ervaring ermee is dat wanneer je 1 balk heb je stijlcijfers net zo hard naar beneden vallen als die balk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:58

Als je bij alles een 6 haalt heb je 65 punten in de B.
Haal je ergens een 5 en de rest 6 dan haal je dat inderdaad niet op en heb je ook geen wp voor stijl.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:59

Janine1990 schreef:
Moonlight17 schreef:

Vastlopen in de B, vind ik eigenlijk al een prestatie op zich. Dus ik zou je eerder de vraag stellen: Zijn de proeven makkelijker geworden, of ben jij beter geworden?

Maar ik neem nu even als voorbeeld proef 7 L1.
Binnenkomen in stap en een overgang maken... Dat is pittig voor de L1. Je komt namelijk wel weer binnen op de AC lijn. Dus alle ruimte voor de jury om te beoordelen of je een rechte lijn kan maken met daarin een oefening.
Of in proef 8, die volte van X-A-X hals strekken, vervolgens ga je X-B rechtuit, B rechts (waarbij je dus een hoek moet maken) en neem je de teugels al doende ook nog eens op maat tussen X-B-F. Sowieso knap een echte hoek terwijl je bezig bent je teugels op te nemen. Je kan je paard allemaal tegenstrijdige signalen geven.
Of in proef 9, Van hand veranderen KXM, tussen M en C teugels op maat maken en tussen C en H galop aanspringen.

Vastlopen is niet bedoeld, zoals letterlijk vastlopen. Daar doel ik meer op dat ik daar mijn slechtste punten had, waardoor ik niet naar het L1 wilde.

Of je nu op hoefslag of A-C lijn een overgang moet maken. Bijna alle lage klasses hebben in het outdoor seizoen geen compleet afgezette bak, alleen hoekjes en bordjes. Nu heeft jury er alleen beter/mooier zicht op, moeilijker is het daarbij dus niet geworden. Die oefening zit trouwens nu ook al in de B klasse. A-C lijn binnen komen in stap en aandraven voor je bij C afwend.

Dat halsstrekken is wel wat moeilijker dan voorheen, maar dan praat je over enkele onderdelen. Ik praat over de algehele proef.

In een van de vorige B proeven was het ook B-E-B hals strekken B naar M teugels op maat maken en dan bij C weer een volte maken met galop aanspringen. Vind dat die juist mooi is opgeschaald vanuit een oefening B naar een moeilijkere oefening voor het L1.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:22

germie schreef:
wel degelijk en ik blijf me er tegen verzetten. Ik ben een eerlijke ruiter en heb dus echt wel eens onder de 65 punten gehaald en foutloos. En dan heb je het over een geaarzelde sprong die toch braaf uitgevoerd werd of een drafpasje om de juiste galop te pakken. We hebben het overde B, dan gebeurtdit. Schoppen en rukken kun je ook met onderde 55% afstraffen. Ik heb nooit 75punten gehaald volgensmij, wel 73, en hebtoch echt in de prijzen gereden met springen.

Met dressuur ben ik een goede gevoelsruiter, maar niet met het duurste paard. Een 6 is te doen, een 7 gemiddeld niet. Ik heb wel eens 2 wp per proef gereden, maar dat was niet vaak. Op school was een 6 ook genoeg. Ben daar toch succesvol mee geslaagd, alle niet bindende studieadviezen genegeerd.

Ik train nog steeds door op z niveau, hou alles bij en sluit niet uit ooit weer startmotivatie te krijgen.

Je schreeuwt anders hier op Bokt aardig van de daken dat je toch geen wedstrijden meer rijdt, dus waarom je er tegen verzetten? Ik begrijp het nut niet helemaal...

Overigens heb ik ook niet het duurste paard, maar 210 punten is makkelijk te rijden hoor... In B t/m M2.
En 2 winstpunten is zeeer makkelijk te doen...

Snap niet waarom je school en paardrijden zou willen vergelijken? Ik ging op school ook voor de 5,5 *\o/* op paard streef ik toch echt naar een 8.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:26

Moonlight17 schreef:
Vastlopen is niet bedoeld, zoals letterlijk vastlopen. Daar doel ik meer op dat ik daar mijn slechtste punten had, waardoor ik niet naar het L1 wilde.

Of je nu op hoefslag of A-C lijn een overgang moet maken. Bijna alle lage klasses hebben in het outdoor seizoen geen compleet afgezette bak, alleen hoekjes en bordjes. Nu heeft jury er alleen beter/mooier zicht op, moeilijker is het daarbij dus niet geworden. Die oefening zit trouwens nu ook al in de B klasse. A-C lijn binnen komen in stap en aandraven voor je bij C afwend.

Dat halsstrekken is wel wat moeilijker dan voorheen, maar dan praat je over enkele onderdelen. Ik praat over de algehele proef.

In een van de vorige B proeven was het ook B-E-B hals strekken B naar M teugels op maat maken en dan bij C weer een volte maken met galop aanspringen. Vind dat die juist mooi is opgeschaald vanuit een oefening B naar een moeilijkere oefening voor het L1.

Ik begreep dat je dat soort vastlopen bedoelde... Kom nou, slechte punten rijden in de B...
Heb ik ook wel gedaan hoor, zeer gespannen paard dat simpelweg onvoldoende aan mijn hulpen was, waardoor ik de spanning niet af kon laten vloeien. Maar als jij in de B je paard goed aan de hulpen hebt staan en ontspannen door de baan gaat, dan moet je toch met gemak 200 punten kunnen rijden.

Geen afgezette bak is in mijn ogen geen reden voor makkelijker je punten rijden hoor... Kan de jury prima een rechte lijn beoordelen. Snap niet goed wat je daar mee bedoelt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:29

Janine, fijn dat het jou lukt om 70% te rijden. Als ik de uitslagen bekijk wordt die 70% maar zelden gereden, waar ik ook onder val. Want mijn paard voert alles voldoende uit maar heeft geen mooi of spectaculair loopje. Elke 7 die ik rijd zit heel veel training in.

Met de niet afgezette bak bedoelt ze juist dat het niet moeilijker is geworden in de nieuwe proeven nu je op A-C lijn een overgang moet laten zien. Ook in de B.

En voor die 199 punten in de B heb ik wel een steengoede proef neer moeten zetten, met een haflinger weliswaar. Dat is echt niet voldoende met een pony die aan de hulpen is en licht nagevelijk loopt. Daar was veel meer voor nodig.
Ik reed tussen de paarden met de haflinger.
Daarnaast was die pony al M klaar, dat is heel wat anders dan een pony die B of L klaar is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:32

suikermeisje schreef:
Janine, fijn dat het jou lukt om 70% te rijden. Als ik de uitslagen bekijk wordt die 70% maar zelden gereden, waar ik ook onder val. Want mijn paard voert alles voldoende uit maar heeft geen mooi of spectaculair loopje. Elke 7 die ik rijd zit heel veel training in.

Met de niet afgezette bak bedoelt ze juist dat het niet moeilijker is geworden in de nieuwe proeven nu je op A-C lijn een overgang moet laten zien. Ook in de B.

En voor die 199 punten in de B heb ik wel een steengoede proef neer moeten zetten, met een haflinger weliswaar. Dat is echt niet voldoende met een pony die aan de hulpen is en licht nagevelijk loopt. Daar was veel meer voor nodig.
Ik reed tussen de paarden met de haflinger.
Daarnaast was die pony al M klaar, dat is heel wat anders dan een pony die B of L klaar is.

Ik rij in Groningen, dat is wel een verschilletje hoor...
Mijn paard loopt namelijk ook niet heel spectaculair, is ook maar gewoon een fries.

Ik zie toch best regelmatig de 70% in de startlijsten hoor... :j Maar wederom, regiogebonden...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:51

Nog even terug over dat springen.

Je wordt juist goed beoordeeld als je je paard terug neemt naar draf zodat je hem in de goede galop kunt laten galopperen en springen. Je bent dan namelijk goed bezig met de wijze van het rijden. Op een aarzelende sprong wordt je ook écht niet afgerekend. Ik heb wel eens op concours gezien dat iemand rond de 55 punten scoorde, en dat zag er ook gewoon echt niet fijn uit. Wil je dus 55 punten rijden, moet je eigenlijk best je best doen. Want dat komt zelden voor. Van de vele wedstrijden die ik heb mogen meemaken dan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:52

Het is zeker regio gebonden.

Ik ben nu zelf al een poosje niet meer weg geweest, wel gekeken.
Twee winstpunten zie ik hier echt alleen bij de paarden die heel goed van zichzelf kunnen bewegen.
1 winstpunt met de gewonere paarden waar de ruiter een fijne nette proef bij neerzet.
Geen winstpunt dan zie je toch of spanning bij de ruiter of het paard. Vaak jonge combinaties, zowel ruiter of paard.
Of een ruiter die toch echt tegen zit te werken. Paarden die steeds weer tegen de hand zijn en geen enkele buiging tonen in een volte. verkeerd aanspringen in galop, dat soort gevallen.

En dan heb ik het ober B/L1 proeven.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:55

Ik heb wel een fijn best 'spectaculair' paard en met een nette B proef kom je dan rond de 190/200 met eens een uitschieter maar boven de 210 zie je echt zelden

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:59

laatst was mijn jonge dier voor het eerst op concours, echt geen spectaculair paard, wel hele fijne ruiter. In het B en die kwam thuis met 219 pnt en was nog niet vlekkeloos. dus het wordt wel gegeven.

overigens ben ik er niet voor om de standaard te wijzigen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:18

In de B was 188 het hoogste bij mijn paard. In de L1 185, en in de L2 heb ik 2 keer 195 gescoord. In de M1 en M2 ook een paar keer 193. En daar begon ik wat vaker in de prijzen te rijden. Maar ik was dus nooit de B uitgekomen als je pas bij een 7 gemiddeld winst rijdt. Ik ben wegens een drachtig paard met 17 punten pas overgegaan. 18 dagen voor de bevalling L1 gestart en meteen 177 punten en een 2e prijs.
L2 ging eerst niet, ineens als een trein en was toen zo de L2 uit, M1 had ik zoiets van echt niet meer dan 10 winstpunten, dus vrijdags 10e gehaald, zondags M2 gestart. Week later eerste keer winst.
Dus we waren er echt wel klaar voor. En dit ondanks monsterscores. Ik vind een 7 gemiddeld een monsterscore. Dat is niet haalbaar met een gemiddeld paard helaas. Ik ben met 182 punten ook wel eens eerste geweest. En met 193 in de M2 ook wel eens tweede.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:14

Wat een onzin dat je een spectaculair paard moet hebben voor 2 winstpunten. Dit is overigens 65% geen 70% (weet niet wie dat zei). Mijn paard is echt NIET spectaculair. En ook niet klaar voor het M of zo en toch rijd ik in het L1 in principe vrij constant 65%+ met gewoon een nette proef.
Als je genoeg impuls hebt en een fijne aanleuning dan kan je met een netjes gereden onderdeel makkelijk een 7 rijden. Dat moet echt voor iedereen mogelijk zijn ....

70% is niet een veel voorkomend iets in die zin, het gebeurd wel maar het zijn wel vaak dezelfde ruiters die dit kunnen halen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:05

Hier(Noord-Limburg, Zuid-Oost Brabant) rijd je gemakkelijk 200 of meer. Van alle wedstrijden die ik met mijn huidige paard gestart ben in dressuur heeft er mij nog maar 1 jurylid mij geen winstpunt durven geven. Daar bokte het paard als reactie op mijn hulpen. Ik rij ook een horizontaal paard met totaal geen spectaculaire bewegingen, maar rij bijna de ene prijs na de andere prijs.

Mijn oude ook totaal spectaculaire pony, maar wel super braaf. Liep altijd zijn rondje en deed wat er gevraagd werd, maar ook totaal niet meer. Die scoorde in de B ook geen super scores meestal zo rond 185 en 195 punten. In de L1 en L2 wel met bijna standaard tussen de 195 en 205 punten.

Springen rijd ik zo rond 57/63 stijlpunten tot nu toe. Afhankelijk van hoeveel spanning ik en mijn paard naar buiten laten zien. Dus daar kan ik mij prima in Change vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:15

germie schreef:
In de B was 188 het hoogste bij mijn paard. In de L1 185, en in de L2 heb ik 2 keer 195 gescoord. In de M1 en M2 ook een paar keer 193. En daar begon ik wat vaker in de prijzen te rijden. Maar ik was dus nooit de B uitgekomen als je pas bij een 7 gemiddeld winst rijdt. Ik ben wegens een drachtig paard met 17 punten pas overgegaan. 18 dagen voor de bevalling L1 gestart en meteen 177 punten en een 2e prijs.
L2 ging eerst niet, ineens als een trein en was toen zo de L2 uit, M1 had ik zoiets van echt niet meer dan 10 winstpunten, dus vrijdags 10e gehaald, zondags M2 gestart. Week later eerste keer winst.
Dus we waren er echt wel klaar voor. En dit ondanks monsterscores. Ik vind een 7 gemiddeld een monsterscore. Dat is niet haalbaar met een gemiddeld paard helaas. Ik ben met 182 punten ook wel eens eerste geweest. En met 193 in de M2 ook wel eens tweede.

Ik startte vorig jaar na zeer succesvol M1 (regelmatig rond de 200 punten, terwijl paard niet optimaal liep), in het M2. Meteen een winstpunt, terwijl paard daags daarvoor zeer drukke kampioenschappen had gelopen (eerst zelf al in het M1 geplaatst, dat om half 9, vervolgens om 10.30 een teamproef op ZZ niveau (ja dat is nieuw sinds vorig jaar), om 11.30 ereronde want kampioen, om 15.30 kür op muziek teamproef en vervolgens een uur of 2 later nog een ereronde want reservekampioen). Helemaal in mijn nopjes... Daarna wat meer tijd voor mijn paard zelf, in plaats van alle teamzaken... Dan denk je dat je wel die lijn door kan zetten. Niets was minder waar...
Want wat ik zelf eigenlijk wel wist (echt niet klaar voor M2) werd daarna wél bevestigd.

Ik ben van mening dat je niet op één of twee proeven kan baseren dat je ergens klaar voor bent/was.
Sowieso vind ik niet dat je dat kan zeggen op basis van wat je in een voorgaande klasse hebt gereden. Dat is enkel bevestiging dat je de zaken in die klasse goed hebt uitgevoerd. Niet dat je het in een andere klasse ook kan doen.

Ik werd onlangs nog 2e met 178 punten, nummer 1 had 178,5 :') Dat was zwaar hilarisch trouwens, niet dat mijn punten onterecht waren, zeker niet. Maar het geeft gewoon weer dat jureren niet objectief kan. En dat je uit moet gaan van je eigen gevoel of je iets aankan of niet. Maar realiteitszin heeft niet iedereen heb ik op concours wel gezien.