Handschoenen, waarom wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovejulia

Re: Handschoenen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:27

Ik rijd ook meestal met handschoenen, behalve als het echt té warm is. Ik krijg anders namelijk al snel blaren.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:33

De teugels is millimeter werk bij mijn pony, dat lukt gewoon niet met handschoenen aan, dan doe ik al snel te veel. Dus rij nooit met handschoenen. Als het erg koud is rij ik daarom zelfs soms niet.

Bij manege pony's wil het nogal eens anders zijn, maar dat bederft dan wel mijn plezier in het rijden.

Glamorgana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:18

Ik heb ook heel veel Roeckls (bij ieder outfitje bijpassende handschoenen :+ ) maar mijn absolute favoriet is de RSL Ascot. Heel dun en soepel leer in precies dezelfde cognackleur als mijn laarzen en onverslijtbaar.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:47

Ik rij altijd met, pas geleden een keer m'n handschoenen vergeten en toen lagen m'n nagelriemen helemaal open, heel m'n hand onder t bloed oeps. En krijg ook snel eelt

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:08

Ik reed altijd met handschoenen omdat ik snel blaren kreeg. Echter sinds ik op een andere manier ben gaan rijden (klassiek, Spaans) en mijn springteugels heb ingeruild voor zachte leren dressuurteugels heb ik nooit meer blaren en rijd ik altijd zonder. Vind het nu ook veel fijner omdat je veel meer kan voelen zonder handschoenen.
Ik denk dat het probleem van blaren toch vaak ligt aan teveel druk.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:11

Arantes schreef:
Ik reed altijd met handschoenen omdat ik snel blaren kreeg. Echter sinds ik op een andere manier ben gaan rijden (klassiek, Spaans) en mijn springteugels heb ingeruild voor zachte leren dressuurteugels heb ik nooit meer blaren en rijd ik altijd zonder. Vind het nu ook veel fijner omdat je veel meer kan voelen zonder handschoenen.

Zonder handschoenen moet k juist springteugels hebben om nog een beetje fatsoenlijk te kunnen rijden haha

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:16

liekec schreef:
Ik denk dat als je blaren op je teugels krijgt je veelste veel druk hebt op je teugels. Zelf kan ik niet meer zonder handschoenen door littekens, maar daarvoor wel altijd zonder gereden.

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb fikse littekens op mijn linker handna een val van mijn paard. Sinds dien draag ik handschoentjes, terwijl ik daar echt een hekel aam heb.

Ik gebruik roekle handschoenen. Die vind ik het fijste tot nu toe.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:19

Ik rij altijd zonder maar met springlessen had ik ze toch echt wel nodig. Had welgeteld 8 blaren ofzo. Niet fijn. Maar die pony rijd ik niet meer en de pony die ik nu rijd heb ik het helemaal niet bij nodig.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:33

Hier ook iemand die standaard met handschoenen rijdt! *\o/*

1. het zit gewoon fijn, omdat ik meer grip heb op de teugels.
2. als ik op de manege nou een keer een paard te rijden krijg die stug op het bit is of steeds een die teugels gaat hangen of met het hoofd gaat trekken/gooien dan heb ik tenminste niet meteen blaren.

En blaren hebben op mn handen is met mn werk ook niet zo fijn. O:)

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:36

Ik rij meestal zonder. Ook in de verdere omgang met paarden vind ik handschoenen irritant, voelt toch als minder contact met het paard. 's Winters wel soms handschoenen voor de kou maar vind zonder toch fijner. Ieder zijn ding :)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:53

Hier altijd met, nogal snel klamme handen en dan glippen mijn teugels door mijn handen.
Vroeger reed ik altijd zonder en als het dan op wedstrijd moest had ik geen fatsoenlijk gevoel dus dat is ook een pluspunt. Blaren tijdens het rijden valt mee maar wel met het mesten vd stallen dus dan draag ik ze ook.
Ik heb ze van de boerenbond, soms haal ik ze bij een ruiterzaak als ik daar toevallig ben en nieuwe nodig heb.

Kunga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:40

Ik rijd altijd met handschoenen, inderdaad ook omdat ik anders heel snel blaren krijg. En ik vind het qua gevoel ook fijner rijden, maar dat is voor iedereen persoonlijk.

lisanne_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:40

hier iemand die altijd zonder rijd. Heb ooit 1 keer een paar handschoentjes gekocht en een tidje geprobeerd maar vond het niet fijn rijden. De handschoentjes zaten wel goed maar kreeg het gevoel dat ik minder met gevoel in mijn handen kon rijden (slecht verwoord maar weet het niet anders te zeggen)
nu al weer jaren zonder.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:08

Ik reed altijd met handschoenen, inderdaad vanwege blaren etc, maar kon m'n teugels nooit op maat houden. Toen op aanraden van een vriendin zonder geprobeerd en ineens kon ik m'n teugels wél op maat houden... sindsdien rijd ik zonder handschoenen, behalve als het echt koud is.
Heb zo veel meer controle en gevoel zonder handschoenen.. :j
Duurde wel een paar keer voor m'n handen gewend waren aan handschoenloos rijden, kreeg eerst echt wel weer wat blaren (terwijl mijn paard ontzettend licht in de hand is). Nu meer eelt op m'n handen gekweekt haha :+ dat is dan weer jammer, maar dat heb ik er wel voor over.

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:36

Ik heb wel handschoentjes, en ik heb daardoor geen blaren en mijn vingers bevriezen niet, maar ze zijn wat te klein dus zitten ze niet ideaal.

jodovi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:19

Ik rij altijd met handschoenen aan.
De pony waar ik meestal op rijd kan nog wel een keer wegschieten en dan vind ik het wel fijn als je handschoentjes draagt want dan kunnen de teugels minder snel uit je handen schieten

justme_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:35

Ik rijd eigenlijk altijd met handschoenen, inderdaad omdat het in de winter bijvoorbeeld op buitenrit erg fris kan zijn. Maar ja, ik ben niet echt anders gewend hihi :P . Ik snap wel dat ook veel mensen zonder handschoenen rijden maar toch hou ik het bij wel handschoenen dragen :j

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:36

Ik draag handschoenen met rijden, aangezien ik anders al na 5 minuten blaren heb op mijn handen. :+
Ik heb wel geprobeerd om zonder handschoenen te gaan rijden, maar die blaren zijn niet zo prettig als je je handen ook nog gebruikt voor andere dingen als schrijven enzo :o

xxIlona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:52

Ik draag ook meestal handschoenen, deels omdat ik allergisch ben maar ook omdat ik anders al snel blaren krijg van de teugels. In de zomer ga ik wel eens zonder, omdat het dan echt te warm is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:55

Ik reed altijd met handschoentjes, mijn favoriet was Roeckl. Ik kreeg heel snel last van blaren, en nee, ik reed niet met teveel druk. Mijn huid is gewoon enorm gevoelig.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:13

Arantes schreef:

Je hebt sowieso druk op je ringvinger door het vasthouden van de teugel om te voorkomen dat die door je hand glijdt. (en als je daar te weinig/niet constant genoeg druk hebt kun je weer blaren krijgen van de wrijving van het glijden) Die druk is nu eenmaal voor sommige mensen al genoeg om blaren te krijgen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:16

Kahawa schreef:
Arantes schreef:

Je hebt sowieso druk op je ringvinger door het vasthouden van de teugel om te voorkomen dat die door je hand glijdt. (en als je daar te weinig/niet constant genoeg druk hebt kun je weer blaren krijgen van de wrijving van het glijden) Die druk is nu eenmaal voor sommige mensen al genoeg om blaren te krijgen.

Dat klopt inderdaad. Licht contact met de mond is voor mij voldoende voor fikse blaren. Als ik nu met een teugel in de hand film ga kijken heb ik binnen een half uur enorme blaren op de plaats. Men trekt helaas graag conclusies. :')

4leggedmates

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:22

Ik rijd met, als ik zonder rijd heb ik snel mijn handen kapot. Geen idee welk merk mijn huidige zijn, maar behalve op de handpalmen, zitten echt overal gaten :')

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:32

Liever zonder. Alleen als het mega koud is. Vaak heb ik ze gewoon dan in mijn jaszak en doe ze aan als het nodig is. Ik heb handschoentjes van Pagoni of Eplejeck, maar rij soms ook met dunne winterhandschoentjes. Van die dingen die je voor een euro bij Wibra/Zeeman koopt. Maar dus alleen in de winter.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:34

Ik rij altijd met handschoenen. Ik heb gewoon weinig eelt op vingers, snel blaren en altijd koude handen. Ik rij ook zeker niet met veel teugeldruk, want dan heeft mijn paard zijn neus al tussen de benen hangen...