Welke (stevige) schoenen draag jij op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nereids

Re: Welke (stevige) schoenen draag jij op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:49

Ik loop soms op stevige wandelschoenen. Kunnen ook nog eens een stootje hebben.

Kwintuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:27

Gewone stalen-neuzen zijn prima, geen gevaar voor huppelende paarden over je voeten.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:02

Ik draag meestal een soort legerkisten op stal, want die zijn erg stevig en vind ik ook lekker lopen. Heb ze eigenlijk standaard altijd aan :P

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:13

Ariat <3
Altijd, zomer en winter. Met uitmesten, met rijden, met wandelen en het liefste hield ik ze met slapen ook aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:14

Ik heb deze ;
Van mountain peak, J-tex staat er op.
Zijn tevens wandelschoenen als ik een lang stuk wil ga wandelen gaan deze aan, ik rij er momenteel ook mee, heb ze al jaren, weet niet precies hoelang maar minstens 2 jaar en er is nu 1 naadje wat los gegaan maar niet zo erg dus ik vermoed dat ze nog wel een aardig tijdje mee gaan!
Afbeelding

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:28

Beste tip die ik ooit gekregen heb..die laarzen van het huismerk van divoza. Mondoni.

Kosten 100 euro. Zien er na twee maanden al niet zo mooi meer uit.
Maar echt waar: in de winter met enkelsokken nog geen koude voeten, tot 25 graden in de zomer ook helemaal prima.
Waterdicht en gaan zo twee/drie jaar mee terwijl je ermee door de bagger sleept. Ideaal.

En als ik ga rijden haal ik mijn ariats uit de kast. Blijven die ook wat langer goed. :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:37

Liefst gewone wandel/bergschoenen. Lowa Renegade Mid.
Mijn eerste paar heb ik 7 jaar mee gedaan, eerst alleen dagelijks lange wandeling met hond, paar berg-wandel-vakanties en de laatste twee jaar ook naar stal. Zowel met rijden als uitmesten en ander paarden werk.
Zolang je ze af en toe invet, ik gebruik Passier ledervet, blijven ze goed waterdicht en nemen ze niet veel urine op.
Na 7 jaar zijn ze versleten en heb ik nieuwe.

Ik was zo verknocht aan deze schoenen dat ik een foto ter herinnering hebt gemaakt. Afbeelding

Je hebt keuze uit veel kleuren dus ook geschikt voor bij je setjes. Ca. € 175 per paar.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:42

Uvex veiligheidsschoenen met stalen neus en stalen zool. Ik heb één behoorlijk zwakke enkel en met een kleuterpaard vind ik die stalen neuzen wel fijn :D

Ik draag Ariats tijdens het rijden. Maar vind het zonde om daar ook stalwerk mee te doen omdat die gewoon minder lang meegaan. Ik heb die Uvex schoenen al een jaar of 4 denk. :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:44

ChristaMoor schreef:
Wandel/bergschoenen van Mountain Peack. (was te koop bij Scapino). Houden het goed vol en zijn waterdicht. Bevallen erg goed. Huidige paar is al zo'n twee jaar oud en ik draag ze met wandelen met hond en bij paard.

hier het zelfde al 3 jaar en een ander paar voor in de zorg incl mensen douchen al 2,5 jaar invetten en klaar! ik heb zelfs al 2paar veters versleten in een paar!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:45

Annet_Dottie schreef:
Ik heb deze ;
Van mountain peak, J-tex staat er op.
Zijn tevens wandelschoenen als ik een lang stuk wil ga wandelen gaan deze aan, ik rij er momenteel ook mee, heb ze al jaren, weet niet precies hoelang maar minstens 2 jaar en er is nu 1 naadje wat los gegaan maar niet zo erg dus ik vermoed dat ze nog wel een aardig tijdje mee gaan!
[ [url=m/ipaz3l.jpg]Afbeelding[/url] ]

deze zijn bij mij dus al 3jaar in gebruik

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:36

Love_Rosie schreef:
Ik heb gewoon van de welkoop!
Grisport Stelvio wandelschoenen. Kosten 90 euro en zijn binnenkort weer ergens in de aanbieding volgens mij.
Had een heleboel gepast, maar de enige die lekker zaten waren meteen loeiduur.
Deze heb ik aangetrokken en het was direct goed, eigenlijk nooit ergens last van gehad.
Inmiddels heeft de halve stal ze :')

Ik gebruik deze schoenen dus al 13 jaar ( :wow: ) en ze zijn nog nergens kapot en lopen heerlijk!

Druktemaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:00

Normale werkschoenen, niet speciaal stalschoenen

NickyNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:56

de stallen uitmesten doe ik altijd op mijn klompen

MJ95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:59

Ik heb gri sport werkschoenen met stalen neus. Geven goede steun en zit fijne demping in. Kosten rond de €100,-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:22

stalen neus is erg gevaarlijk, wanneer die in buigt (wanneer het paard er met een klap bovenop springt bijvoorbeeld) kunnen je tenen worden geamputeerd.
In heel veel werkterreinen mag een stalen neus ook niet meer gebruikt worden, enkel composiet of carbon.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:49

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:08

c_alsemgeest schreef:
stalen neus is erg gevaarlijk, wanneer die in buigt (wanneer het paard er met een klap bovenop springt bijvoorbeeld) kunnen je tenen worden geamputeerd.
In heel veel werkterreinen mag een stalen neus ook niet meer gebruikt worden, enkel composiet of carbon.

a) hoe zouden je tenen eruit zien als een paard er met een klap bovenop springt zonder bescherming?
b) veel "stalen" neuzen zijn idd niet meer van staal maar dat woord is in het dagelijkse taalgebruik nu eenmaal zo blijven hangen.

http://www.bedrijfskleding-handelshuis. ... i-108.html
Even ingekort:
De neuskap in S-klasse veiligheidsschoenen kan van metaal of kunststof zijn. alle neuskappen in S-klasse veiligheidsschoenen moeten een impactresistentie hebben van 200J, en een indeukresistentie van 15.000 Newton. Dat is ongeveer 1.500 kg. Je kan dus (in theorie) een Opel Astra op de punt van je schoenen balanceren, zonder dat de neuskap verbuigt! (in Bokt termen: het volle gewicht van twee flinke paarden op één schoen)

Tenen kwijt?
Er zijn veel verhalen te vinden op het internet over mensen die hun tenen zouden zijn kwijtgeraakt omdat een stalen neus omboog en hun tenen afsneed. Hoewel het niet 100% na te gaan is of deze verhalen echt zijn, zeggen deze in ieder geval niks over de (on)veiligheid van veiligheidsschoenen met een neuskap. Als je voeten dus een klap krijgen die sterk genoeg is om de neuskap te verbuigen, dan was je zonder neuskap je tenen ook kwijt geweest. Sterker nog, als de neuskap de tenen zo netjes afsnijdt als sommige van deze ‘urban myths’ beweren, is het voor een chirurg relatief eenvoudig om deze weer aan te zetten. Zonder neuskap waren je tenen echter volledig verbrijzeld, wat door de huidige geneeskunde niet of nauwelijks gerepareerd kan worden.

Het blijft natuurlijk in alle gevallen aan te raden om voorzichtig te zijn, en zoveel mogelijk te voorkomen dat grote, zware of scherpe objecten op je voeten vallen. Bescherming is goed, maar mag nooit het gezonde verstand vervangen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:30

a) kan ik je vertellen, want dat is bij mij gebeurt, verbrijzelde voet o.a. lisfranc fractuur e.d..
Maar dat is redelijk goed gekomen.

b) je benoemde zelf enkel stalen neuzen, kan niet lezen dat je daarmee de veilige types (oa. P, S) bedoelt.
Dus ja, dan ben ik het met je eens.
Zijn wel testen geweest in duitsland met de oude stalen neuzen en ook met klappen of druk van boven waarbij de kantelden.
Was ook een van de redenen toen om de gezamenlijke richtlijnen in de EU vast te stellen.