Paard gaat er van tussen op het strand.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ijslander12

Re: Paard gaat er van tussen op het strand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 01:19

Iedereen bedankt voor de reacties, ik heb alle tips opgeschreven en ga er morgen eens even voor zitten met mijn instructrice.
Ik wil dit topic dan nu ook graag laten rusten, verdere vragen kunnen via PB :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:31

Ijslander12 schreef:
tamary schreef:
Tegen de beweging in trekken ga je niet winnen. Neem de beweging over en buig verder door dan hij bedacht had. Klapzand bij de duinen is hier de lastige factor, want anders is dat de perfecte plek om hem heel hard aan het werk te zetten (voltes en 8jes). hard werken is niet leuk en hard werken op de plek waar pony wil zijn dus ook niet. Rustpunt is vervolgens weer bij je rijmaatje. Het waarom is inderdaad vreemd trouwens, bij een ander paard willen blijven is normaal. Mogen deze 2 elkaar totaal niet of is de favo merrie/vriendje van de jouwe nog thuis?

Maar welke beweging moet ik overnemen? Hij gaat alleen maar heel hard rechtuit, zit geen buiging in.
Ze mogen elkaar juist wel, kunnen bijna niet zonder elkaar, maar hij is niet zo gericht op andere paarden.

Wat voor bit zouden jullie aanraden mocht ik dat willen proberen? Pelham, pessoa, enkelgebroken, dubbelgebroken, recht etc.?

je zegt dat hij zijn schouder er eerst uitgooit. Dan zit er iets of wat van buiging in. Dan al direct omtrekken naar 1 kant, waarvan jij denkt dat het het makkelijkst is. Met een enkelgebroken pessoa bit gaat je dat wel lukken :j Gewoon je hand omhoog en naar achter. Luistert ie, klaar en weer los. Even duidelijk maken dat dit niet gewenst is, belonen als hij dus wacht en weer normaal verder gaan

Faline

Re: Paard gaat er van tussen op het strand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 02:53

Ik kan je wel veel tips geven maar denk dat je beter gebaat bent bij iemand die je er zo face to face met evt wat lessen mee kan helpen. Iemand die je er 100% zeker bij zou kunnen helpen is Eva van paardenjij.nl
Zit ook in noord-holland, is echt iemand met veel kennis en ervaring met problemen zoals die van jou.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:54

Ijslander12 schreef:
Lizzyy schreef:
Ik ken het TS, die van mij doet het ook en weet ook niet wat ik er aan moet doen. Tevens is het enkel als we net op het strand zijn, als we terug gaan naar het bos doet ze het niet.... ik blijf haar gewoon corrigeren...

Maar hoe corrigeer je dit?
Als ik er niet af ga blijft hij doorgaan en ik moet er niet aan denken dat hij zometeen leuk het duin op rent en aan de andere kant in een gat valt

Zweep erbij. Gisteren weer op het strand geweest waar ze het weer probeerde. Ze begon weer te drammen en wilde teruggaan. Vriendin had gelukkig haar zweep mee en die even geleend. Toen was er niks aan de hand en ze vond het heerlijk. Oortjes naar voren en briesen.. Raar paard.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:44

Ladygiroc schreef:
Ik mis trouwens de grondwerk bokkers :')

Lok ze nou niet uit :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:27

Wat respectloos weer -O-

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:49

Mijn jongste paard kan dat ook, hij gaat er vandoor, zet zijn nek vast, zijn kont eronder, en ik heb niets in te brengen. Ik heb al van alles geprobeerd, scherper bit heeft totaal geen zin, als hij gaat, dendert hij overal doorheen. Hij heeft zijn mond al een keer open gehad, dus dat is voor mij ook geen optie meer.

Hij is een heel slim, lief, en meewerkend paard. Hij wil echt graag dingen doen, en kan heel licht in zijn hulpen zijn. Hij kan zonder teugels sturen, en remmen op zit. De reden van zijn losbreekgedrag hebben we nog niet kunnen achterhalen, ik ben bij verschillende ervaren lesmensen geweest. De ene zegt dat hij een spelletje doet, de andere zegt dat hij spanning opbouwt, en die eruit moet rennen. En ja, ik heb ook een heleboel verhalen over leiderschap en zo gehoord.

Ik durf met hem niet buiten te rijden, mede doordat hij heel bol is en zijn zadel te gemakkelijk opzij schuift als hij een paar rare sprongen maakt. (We zijn nog op zoek naar een oplossing daarvoor.)

Er zijn twee dingen die bij ons lijken te helpen: De eerste is: zorgen dat hij zijn aandacht bij mij heeft. Altijd, elk moment. Heel moeilijk, want ik wil zo graag relaxed naar buiten, nu ben ik bijna constant oefeningetjes aan het verzinnen om zijn aandacht vast te houden.

De andere is zorgen dat hij direct reageert op wat ik van hem vraag. Niet denken, gelijk doen. Zo zijn we bezig om hem te leren direct zijn achterhand opzij te zetten als ik die hulp geef (kan hij die niet gebruiken om kracht te zetten als hij gaat.) Binnen een halve seconde, en actief in zijn beweging blijven. Op het moment doen we inderdaad grondwerk, ik durf er buiten op dit moment echt niet op, dus dan blijf ik er liever naast.

Verder heb ik zijn gedrag geprobeerd te filmen. Beetje lastig, maar het is me opgevallen dat je inderdaad ongeveer een seconde van te voren kunt zien dat hij gaat. Als ik hem in die seconde kan overtuigen iets anders te doen, dan blijft hij bij me. Vandaar: niet denken, direct doen. Zo stond hij me laatst heel verbaasd aan te kijken: "Dit was ik helemaal niet van plan?" :D

Het was altijd heel frustrerend, dat hij dit soort 'grapjes' uithaalde, maar inmiddels besef ik me dat het ook heel leerzaam is. Als je dit gedrag eruit kunt krijgen, dan ben je een betere paardentrainer dan je voor die tijd was. ;-)