Ik word bang voor mijn eigen paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowbird

Re: Ik word bang voor mijn eigen paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:46

Ja ik laat het voorlopig aan de trainer over. Uiteraard wil ik ook geen gevaarlijk/dwars paard verkopen. Ik zit enorm te dubben..
Heb nu al een half jaar niet fatsoenlijk kunnen rijde en mis het enorm. Nu zit ik met een rotknol, bot gezegd, ik kan er voorlopig geen plezier uithalen, want ik durf er immers ook aan de hand niks mee te doen.
Nu wordt er dan een keer per week mee gewerkt. Hoelang gaat dit duren? Hoelang voordat ik er zelf weer iets mee durf? Voordat ik er weer op durf, als ik dat al durf? En krijg ik het vertrouwen nog terug of blijf ik angstig?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:59

Nou dan heb je volgens mij je beslissing al gemaakt. Als je er zo over denkt zou ik je paard verkopen.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 21:19

Maar dan ben ik weer bang spijt te krijgen. Ik ben zo ver met haar gekomen, hebben samen zo veel lol gehad. En nu faal ik. En zou ik haar verkopen zonder geprobeerd te hebben.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:21

Wat ontzettend moeilijk! Neem geen overhaastte beslissingen en praat er ook over met je instructeur.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:22

Vraag me af hoe jullie band voorheen was?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:23

koos2015 schreef:
Yellowbird schreef:
Er is alleen op de grond mee gewerkt, volgende week ook weer op de grond en dan eventueel de keer erna onder het zadel

Dan lijkt een medische oorzaak wel wat meer uitgesloten :)

Maar niet helemaal uitgesloten. Want ook zonder ruiter op z'n rug kan het paard gewoon ongemak of pijn ervaren uiteraard.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:26

Yellowbird schreef:
Maar dan ben ik weer bang spijt te krijgen. Ik ben zo ver met haar gekomen, hebben samen zo veel lol gehad. En nu faal ik. En zou ik haar verkopen zonder geprobeerd te hebben.

Als ik je zo hoor, lijkt het mij onverstandig om dr op dit moment te verkopen.
De trainer is pas 1 keer geweest...das toch niks?

Verkopen kan evt later ook nog, denk ik dan.
Ga samen met je trainer aan de slag, ja dan sta je maar even aan de zijlijn...nou en.
Soms is een stapje terug doen ook weer een mogelijk (kans) om op het juiste moment weer een stapje vooruit te kunnen maken.

Geeft niks, geef het even de tijd en relax.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:28

Waarom probeer je ondertussen niet regelmatig een ander paard te rijden.
Dat helpt misschien je zelfvertrouwen terwijl je trainer met jouw paard werkt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:51

Ik vind sowieso dat je eerst medische alles moet hebben uitgesloten voordat je conclusies trekt!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:54

Nee joh, niet denken dat jij faalt hoor! Er is gewoon iets veranderd wat deze situatie heeft veroorzaakt.
Ik zou alleen persoonlijk toch even een bloedje laten trekken voor wat betreft de hormonen en de DA er even naar laten kijken voor de zekerheid.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:57

Ik ben ook bang voor dominantie is ze nu de alfa meriie in de groep dus de leidster dan kan dat ook zeker meespelen. Natuurlijk kan er ook wat aan de hand zijn dus dat uitsluiten kan geen kwaad maar ik zou dit met hulp gaan aanpakken anders kan het gevaarlijk worden. Als ze je bijt zou ik haar toch zeker een tik geven is ze besodemieterd.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:03

En is het geen optie ze toch wat vaker dan 1x per week te laten werken (door je trainer dan)? Ik denk maar gewoon met je mee hoor, niet als commentaar bedoeld.
Ze moet niet per se intensiever aan het werk, maar iets meer herhaling kan voor het afleren van gedrag wel helpen en dan heb je waarschijnlijk ook sneller bevestiging dat het niets lichamelijk is. Zeker in het begin, voor het doorbreken van het patroon helpt wat vaker werken.

Want stel in het allerslechtste geval dat het bv een hersentumor is, is tijd ook wel van belang. Daarmee roep ik niet dat je meteen de DA moet bellen, maar het is natuurlijk wel belangrijk om dat in je achterhoofd te houden.

Ik vind het wel heel lastig voor je, zo verlies je inderdaad de zin in het rijden wel... het blijft je hobby he

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:19

pol1 schreef:
Ik vind sowieso dat je eerst medische alles moet hebben uitgesloten voordat je conclusies trekt!

Inderdaad. Mijn ervaring met relatief makkelijke paarden die (zeer) plots van karakter veranderen is dat dit vrijwel altijd een lichamelijke oorzaak is, en gek genoeg vaak in de rug (hoewel het gedrag er dus ook is als je naast het paard staat of longeert). Ik zou ook een hormonaal probleem uitsluiten, een cyste op de eierstokken bijvoorbeeld.

Als je je paard wil verkopen (en als je bang bent van je paard lijkt me dat een goede stap, je hobby moet wel leuk blijven) zul je uiteindelijk toch een lichamelijke oorzaak moeten uitsluiten voor een eventuele koper, en dus toch de kosten moeten maken om haar rug op de foto te zetten. Dat is misschien duurder dan een trainer, maar daarna heb je wel zekerheid dat je niet door pijn heen zit te trainen. Het feit dat het paard aanvankelijk braaf is, ook bij jou op buitenrit bijvoorbeeld, en dan plots "omslaat" lijkt dit beeld te bevestigen.

Hoe dan ook zul je voor een eventuele verkoop dit probleem (deels) moeten hebben opgelost of in elk geval opgehelderd. Een paard dat niet te rijden is zonder duidelijk aanwijsbare reden en eventuele oplossing (training of behandeling bijvoorbeeld) is voor de meeste kopers geen aantrekkelijke koop.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:20

heeft je trainer niets van info meegegeven zodat je door de week al eens wat kleine dingetjes kan doen ? Want zo 1 keer per week ..ik snap dat je voorzichtig wil zijn maar het is dan toch al een begin. Niet proberen bang te zijn is een tip, maar uit ervaring weet ik dat dit soms moeilijk is en een paard pikt dat zo snel op. Al is het nog maar de toon van je stem..

@ygritte ts gaf wel aan dat het van begin af aan een dominant paard is waar je je mannetje bij moet staan. Ik vind dat geen relatief makkelijk paard dan.
T's moet mss even stil staan terug bij hoe ze op het begin bij paard omging aangezien je blijkbaar toch een goede band had als ik het goed begrijp.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:27

Idifix schreef:
h
@ygritte ts gaf wel aan dat het van begin af aan een dominant paard is waar je je mannetje bij moet staan. Ik vind dat geen relatief makkelijk paard dan.
T's moet mss even stil staan terug bij hoe ze op het begin bij paard omging aangezien je blijkbaar toch een goede band had als ik het goed begrijp.

Oké, laat ik "relatief makkelijk" dan aanpassen tot "geen steigergedrag en redelijk bomproof buiten". Dan vind ik dit nog een zeer plotse en grote gedragsverandering.

Maar inderdaad, ik zeg ook niet dat TS een psychisch/dominantie-probleem moet uitsluiten, ik zeg enkel dat voor mij - door mijn ervaring - de stap zou zijn: éérst naar lichamelijke problemen kijken en dan eventueel een trainer laten "doorpakken".

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:48

Huur iemand in die haar 3-4 x pw gaat rijden, zelf voorlopig grondwerk doen en zodra je weer gaat rijden je laten begeleiden. Stap voor stap.
Opgeven is zo makkelijk, maar waar komt je paard terecht.
Ga de uitdaging aan en het komt weer goed tussen jullie. Geen enkele reden te bedenken waarom dat niet zou gebeuren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 06:36

Er zijn maar heel weinig paarden echt Dominant! Vaker is een paard onbegrepen heeft het ongemerkt pijn, krijgen paarden veels te weinig beweging, is er onvrede bij het paard waar onbewust niks mee gedaan wordt. Een paard wat altijd braaf is geweest en wat in 1x omslaat daar moet Iets aan de hand zijn! Ook ik hier heb een alfa merrie en heb in de loop van de jaren moeten leren de opper alfa te zijn! Heb daar vaak een zijpad voor moeten in moeten slaan en die zijpaden zitten nu gedeeltelijk verweven in mijn dagelijkse omgang. Zo heb ik mij een tijdje gestort op the 7 games van parelli ( dit zijn " spelletjes" om de band tussen jou en je paard te versterken maar ook een methode om je leiderschap meer te bevestigen! Ik gebruik zeker niet meer alle games maar pas geregeld nog zaken toe! Ook werk ik veel aan de hand en aan de longe en hou ik mij bezig met
rechtrichtarbeid zodat ik er alles aan doe om blokkades en een gelijkmatige training te realiseren zodat mijn paard lekker in haar lijf blijft! Het kan zijn ts dat je kleine signalen gemist hebt waardoor je paard verder van je af is gaan staan en uiteindelijk ongewenst gedrag laat zien! Steigeren/ aanvallen/ bijten zijn dermate gevaarlijke zaken dat roept bij mij iig om een uitgebreid lichamelijk onderzoek! Jou paard wil je iets duidelijk maken.. sluit eerst het lichamelijke uit sowieso voordat je gaat verder trainen. En natuurlijk kost dat geld, je paard zo willen verkopen is niet eerlijk voor het paard maar ook zeker niet voor de nieuwe eigenaar! Sterker nog als het paard dit gedrag vertoond bij nieuwe eigenaar heb je em zo terug..En terecht! Feitelijk heb je nu een onverkoopbaar gevaarlijk paard!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:31

Wat fijn dat de training in eerste instantie goed ging. Jammer dat het erna toch nog even niet goed ging, maar dat heeft de trainer wel inzicht gegeven in het gedrag.

Het lijkt mij ook een goed idee om (als dat mogelijk is) vaker korter te trainen.

Of is er misschien iemand die het wel kan oppakken? Bij de training aanwezig kan zijn en het de rest van de week een aantal keer oefent. Dit als jij het zelf niet kan/wil/durft. Al lijkt het mij beter als jij het wel zelf gaat doen, hoeven dan geen grote dingen te zijn, maar stapje voor stapje. Jij bent uiteindelijk degene die het moet doen, of niet, maar dan heb je denk je keuze al gemaakt.

Ik vind het wel goed dat je het de tijd geeft en niks overhaast. Misschien als je het bij een ander ziet (al is het alleen de trainer) dat dit jou ook meer vertrouwen geeft en je het wel weer zelf wilt doen.

In elk geval veel succes!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:46

Wat wordt er eigenlijk de rest van de week met het paard gedaan? Lijkt me dat als je het zoekt in gedragsproblematiek dat je echt dagelijks met zo'n dier aan de slag moet gaan? Ook zou ik naar voeding kijken, misschien staat het al ergens maar hoe zit het met krachtvoer en geef je iets bij van magnesium bijvoorbeeld?

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 11:20

Ik heb inderdaad gevraagd of we niet 2x pw een half uur kunnen doen ipv 1x pw een heel uur. Ik heb gevraagd of ik ook zelf met haar aan de gang moet maar dit raadt ze voor nu nog even af. Anders is de kans te groot dat ze weer succes heeft bij mij.

Onze band was echt goed, we konden eigenlijk alles wel samen, binnen mijn grenzen dan. Lekker het bos in dus, ik ben geen super ruiter daar ben ik heel eerlijk in.
Toen ik haar kocht als bomproof paard bleek ze verre van bomproof te zijn, ze was bijna nooit buiten geweest. Ben ik achter gekomen toen ik per toeval werd benaderd door de eerste eigenaar.

Helaas vind ik steigerende paarden dus echt dood en doodeng.. Ik ga het de tijd geven en zie dan wel hoe het loopt. Als ik echt niet over mijn angst ga komen kan ik inderdaad altijd nog kijken om haar te verkopen, als zij weer de oude is.

Paard staat voor de rest lekker op de wei en kan daar haar energie wel in kwijt. Normaal rijden we swinters 1 à 2 keer per week, afhankelijk van het weer en szomers 2 tot 4 keer. Kunnen gerust een paar weken stilstaan en erna zonder problemen opstappen. Uiteraard wel wat kijkerig dan en wat kleine fratsen uithalen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:51

Weet je misschien of ze dit gedrag ook bij de eerste eigenaar heeft getoont?
Dat maakt de overweging of e misschien iets lichamelijks niet in orde is of niet wat duidelijker (?).

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:00

klinkt mij meer als iets medisch

op stal waar ik rijd stond ook zo paard die al vals werd als je met het zadel aan kwam :p die bleek helemaal vast te zitten in de rug en hals

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:05

Yellowbird schreef:
Als ik wandel is er meestal niks aan de hand totdat t haar niet zint, dan wordt ze nukkig. Achteruit zetten wil ze al helemaal niet dan gaat ze bijten.

Hoe reageer jij hier vervolgens op?

Je merrie klinkt wat dominant. Als jij haar achteruit wilt zetten, zij probeert te bijten en jij pakt niet door, dan leren dit soort paarden vaak heeeel erg snel. Als medisch alles uitgesloten is, toch even een keer heel erg streng zijn. Achteruit is achteruit! Bijten is een correctie (desnoods met zweep)! Ben je bang voor steigeren, hang er dan een longeerlijn aan, dan kun je iets meer afstand nemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:19

Hoe vaak komt je paard buiten, toen ik op een manege stond met mijn paard had ik hetzelfde probleem. Gelukkig stond hij daar tijdelijk, hij staat nu altijd buiten. En dat gaat erg goed. Nukkig zijn kan ook dat je paard gewoon niet lekker in het vel zit.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:28

marleen_usar schreef:
Hoe vaak komt je paard buiten, toen ik op een manege stond met mijn paard had ik hetzelfde probleem. Gelukkig stond hij daar tijdelijk, hij staat nu altijd buiten. En dat gaat erg goed. Nukkig zijn kan ook dat je paard gewoon niet lekker in het vel zit.

Even lezen? Staat vlak boven jouw post dat het paard op de wei staat.