Chagerijnen op het losrijterrein

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:10

Helaas wel :(

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:17

Helaas is er veel haat en nijd in de wedstrijdsport, en vooral in de dressuur heb ik het idee...
Toen ik B/L1/L2 reed had ik er nooit last van, vond iedereen toen veel sportiever.
Maar ik rijd nu Z1 en het wordt echt steeds erger! Alle jonge meiden die met pappie en mammie met een vrachtwagen vol dure paarden komen en dan iedereen afbekken met inrijden terwijl ze zelf uitgebreid les krijgen.

Het gekste wat ik ooit heb meegemaakt was afgelopen winter. Meisje met een prachtig giga paard onder haar kont, kreeg les in een kleine losrijbak waarbij instructrice door de bak aan het stampen was. Iedereen moest voor haar wijken, wat ik uiteraard niet deed want ik volg gewoon de bakregels. Kreeg ik ineens naar m'n hoofd geslingerd 'Ja sorry hoor maar je moet aan de kant, ik rijd Z1 en jouw L2 is al lang geweest, als je klaar bent moet je gewoon gaan uitstappen!'.
Ik reed los voor het Z1, en eindigde uiteindelijk met een beker en lint en zij niet. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:23

Als je gevoelig bent valt de 'haat en nijd' wel op, op een dressuurterrein... Bord voor je kop werkt beter. Heb zelden ruzies meegemaakt; wel van die subtiele pesterijtjes. Vond de sfeer op concours ook niet altijd even prettig, maar je kan het niet iedereen naar de zin maken. En ik vond het afz e i ken achter elkaars rug om ook altijd naar. Maar echte ruzies heb ik zelden meegemaakt. Een keer een raar incident waarbij ik de merrie van een vriendin aan de hand meenam naar de trailer en iemand met een hengst mij achterop kwam (al stuiterend): we moesten over een dam naar het terrein waar de trailers stonden en de amazone in kwestie vloekte en schreeuwde wat ik daar deed met die merrie en als ik geen veulen wilde, moest ik heel snel aan de kant gaan. Toen ik richting dam ging, was zij nog niet eens in de buurt om ook over te steken. Rare situatie was dat. Voelde me nog schuldig ook en dat was nergens voor nodig. Maar buiten dat alleen maar geroddel, wat overigens net zo naar is.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:23

xLoki schreef:
Helaas is er veel haat en nijd in de wedstrijdsport, en vooral in de dressuur heb ik het idee...
Toen ik B/L1/L2 reed had ik er nooit last van, vond iedereen toen veel sportiever.
Maar ik rijd nu Z1 en het wordt echt steeds erger! Alle jonge meiden die met pappie en mammie met een vrachtwagen vol dure paarden komen en dan iedereen afbekken met inrijden terwijl ze zelf uitgebreid les krijgen.

Het gekste wat ik ooit heb meegemaakt was afgelopen winter. Meisje met een prachtig giga paard onder haar kont, kreeg les in een kleine losrijbak waarbij instructrice door de bak aan het stampen was. Iedereen moest voor haar wijken, wat ik uiteraard niet deed want ik volg gewoon de bakregels. Kreeg ik ineens naar m'n hoofd geslingerd 'Ja sorry hoor maar je moet aan de kant, ik rijd Z1 en jouw L2 is al lang geweest, als je klaar bent moet je gewoon gaan uitstappen!'.
Ik reed los voor het Z1, en eindigde uiteindelijk met een beker en lint en zij niet. :+

Oh 1-0 voor jou! _/-\o_

Zondag ook gereden en alles was goed. Leuke sfeer. Bij ons wordt er voor geldprijzen gereden (geen grote bedragen!)

Ik probeer zelf ook vriendelijk en optimist te blijven.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:30

Cardy schreef:
Het is denk ook maar hoe je zelf erin staat. Ik probeer (lukt niet altijd) in ieder geval 1 iemand per wedstrijd een compliment te geven. Het goede begint bij jezelf toch?

Precies dit, werkt altijd positief.
En een praatje tijdens het losstappen werkt ook ontspannend.

Soms is het net of mensen chagrijnig zijn, maar als je wat zegt geven ze gewoon antwoord.
Gewoon een geconcentreerd gezicht in combi met wat zenuwen :D

Anoniem

Re: Chagerijnen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:38

Ik vind schelden niet meer vallen onder geconcentreerd en zenuwachtig zijn. Dat is gewoon onfatsoenlijk gedrag. En voor de rest moet je je inderdaad zoveel mogelijk afsluiten voor negatief gedoe.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:48

En toch... Mijn tactiek: Gewoon babbelen met iedereen en echt heel vriendelijk zijn. Trekken ze dan nog een lang gezicht tja hun probleem! En als ze schelden... Gewoon vriendelijk blijven want zo een mensen willen enkel winnen en sterker zijn/ overkomen. Door vriendelijk te blijven zet je hen 'plat'bij wijze van spreken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:51

ja dat is ook zo, maar leuk is anders

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:00

Zelfs in de B/L klasses is het momenteel heel erg....... en dan heb ik het ook niet over het gejank en gewijs naar een ander als je met een (brave) hengst binnen komt zetten.........
Ik snap echt niet waarom mensen nog voor hun lol op pad gaan

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:49

Monmaster schreef:
Dit is een van de redenen waarom ik er helemaal mee gestopt ben, wedstrijd rijden.
Hoe hoger je komt, hoe nijdiger de ( met name dames) worden

Ik heb zelf meegemaakt, toen ik een jong paard in de B uitbracht, mensen boos op mij waren... Omdat ik immers Z reed..... Moet jij nou ook nog meedoen in de B? Uhhh ja... Jonge paarden starten nu eenmaal ook in de B.

Mijn ervaring is juist andersom: hoe hoger, hoe gezelliger. En dat voorbeeld wat je geeft is inderdaad 1 van de voorbeelden daarvan. Vooral in de basis wordt er gezeurd over de onkunde van de jury, dat andermans paarden veel beter en duurder zijn en dat de andere ruiters hoog rijden, in plaats van dat mensen gewoon inzien dat ze zelf nog even moeten dooroefenen (of het gewoon nooit zullen leren, mede dankzij een gebrek aan zelfinzicht).
Bovendien kan je het als subtop ruiter nooit goed doen in de basis. Als je wint dan is het: jamaar dat is vet oneerlijk zij rijdt ZZ/GP. Maar als je niet wint dan zijn zij ineens vet stoer want dan hebben ze een subtop ruiter eruit gereden die niet eens een L proefje kan winnen

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:35

Dorine92 schreef:
Monmaster schreef:
Dit is een van de redenen waarom ik er helemaal mee gestopt ben, wedstrijd rijden.
Hoe hoger je komt, hoe nijdiger de ( met name dames) worden

Ik heb zelf meegemaakt, toen ik een jong paard in de B uitbracht, mensen boos op mij waren... Omdat ik immers Z reed..... Moet jij nou ook nog meedoen in de B? Uhhh ja... Jonge paarden starten nu eenmaal ook in de B.

Mijn ervaring is juist andersom: hoe hoger, hoe gezelliger. En dat voorbeeld wat je geeft is inderdaad 1 van de voorbeelden daarvan. Vooral in de basis wordt er gezeurd over de onkunde van de jury, dat andermans paarden veel beter en duurder zijn en dat de andere ruiters hoog rijden, in plaats van dat mensen gewoon inzien dat ze zelf nog even moeten dooroefenen (of het gewoon nooit zullen leren, mede dankzij een gebrek aan zelfinzicht).
Bovendien kan je het als subtop ruiter nooit goed doen in de basis. Als je wint dan is het: jamaar dat is vet oneerlijk zij rijdt ZZ/GP. Maar als je niet wint dan zijn zij ineens vet stoer want dan hebben ze een subtop ruiter eruit gereden die niet eens een L proefje kan winnen

Helemaal mee eens! Zo ervaar ik dit ook meer. Verder is het grootste deel van de mensen wel aardig en vinden wedstrijden leuk. En je daar op concentreren is voor jezelf ook veel leuker dan op die enkele rotte appel.

Ik rij van concentratie ook wel een beetje met een zuur gezicht :') maar ben best aardig. Als mensen die nog niet veel wedstrijd ervaring hebben of hun dier nog niet geweldig onder controle hebben en ik zie dat ze hun best doen om aanvaringen te vermijden blijf ik heel vriendelijk als het dan toch mis gaat.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:51

Je hebt er soms mensen bij die zich beter voelen dan een ander. Ik heb de laatste keer dat ik een wedstrijd ging rijden zelf een snauw gegeven aan iemand. Zo'n trut die maar zat te schelden op de eigenaar van het paard waar ze op zat. Ze snauwde tegen mij omdat ze wilde weten waar ik heen ging. Terwijl ik gewoon normaal over de hoefslag ging. Die heb ik gevraagd of ze soms blind was.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:23

xLoki schreef:

in het b en het l is even erg hoor. Daar komen ze dan met duur z paard aan. En dan vinden ze het helen perstatie dat ze dikke winst hebben in het b of het l. En daar komen ze ook al met vrachtwagen aan enzo. En dan doen ze even erg als in het z. En dan denken ze dat ze besten zijn. En dan houden ze zich niet aan de bak regels en sommigen les gevers dan ook niet. En dan gaan ze in de bak der bij staan. Heb zelfs op een wedstrijd mee gemaakt was een pony. En die deed niet wat hun wilden dat kind stappen naar haar proeven gelijk af. En ze hadden de trailer al voor gereden op de weg. En niet eens die pony uit stappen hij moest gelijk de trailer op en weg naar huis. En dat was toen in het b of het l of het m. Of dan komen der van die meiden die dan b of l rijden en dan al heel erg uit de hoogde doen. En dan paard hebben waar ze niets zelf aan gedaan hebben. En dan iemand uit lachen die wel alles zelf der jongen paard alles geleerd heeft. En dan echt zo je na kijken van wat doe jij hier enzo. En dan als je proef aan het rijden bent nog even langer blijven staan dan gaan roddelen enzo of in de weg rijden met los rijden. En zelfs de les gever kijk je dan raar aan. tewel die fout bezich is ezo.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:26

Ik rijd vanaf mijn 12e actief wedstrijden en heb eigenlijk nog nooit zoiets mee gemaakt. Ben alleen kwaad kijkende ruiters tegen gekomen en soms een opmerking van ga eens aan de kant gekregen. Is het echt zo erg bij jullie? o.O

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:27

Picasso schreef:
Ik vind schelden niet meer vallen onder geconcentreerd en zenuwachtig zijn. Dat is gewoon onfatsoenlijk gedrag. En voor de rest moet je je inderdaad zoveel mogelijk afsluiten voor negatief gedoe.

Inderdaad. Als je zo zenuwachtig bent dat zelfs een beetje fatsoen teveel gevraagd is zou je imo ook niet meer op een paard moeten stappen. Een gespannen ruiter die zichzelf niet eens onder controle heeft moet zich maar mooi afmelden en lekker thuis gaan longeren. :D

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:29

Solica schreef:
Ik rijd vanaf mijn 12e actief wedstrijden en heb eigenlijk nog nooit zoiets mee gemaakt. Ben alleen kwaad kijkende ruiters tegen gekomen en soms een opmerking van ga eens aan de kant gekregen. Is het echt zo erg bij jullie? o.O

ik kan je uit evaring vertellen ja. Daarom heb ik echt een pest hekel aan dressuur ruiter. Ik ben zelf een eventing ruiter. Maar je kan beter eventing ruiter,springruiters, of menners hebben die zijn stuk aardiger en gunnen elkaar veel meer. Plus dat ze een stuk behulpzamer zijn naar elkaar.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:33

xxpaaardje schreef:
Solica schreef:

ik kan je uit evaring vertellen ja. Daarom heb ik echt een pest hekel aan dressuur ruiter. Ik ben zelf een eventing ruiter. Maar je kan beter eventing ruiter,springruiters, of menners hebben die zijn stuk aardiger en gunnen elkaar veel meer. Plus dat ze een stuk behulpzamer zijn naar elkaar.

Ah dat verklaart wat. Ik heb altijd gesprongen en nu net het laatste jaar rijd ik wat meer dressuur dus ik zal wel een hoop gekat gemist hebben.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:43

ik kan je uit evaring vertellen ja. Daarom heb ik echt een pest hekel aan dressuur ruiter. Ik ben zelf een eventing ruiter. Maar je kan beter eventing ruiter,springruiters, of menners hebben die zijn stuk aardiger en gunnen elkaar veel meer. Plus dat ze een stuk behulpzamer zijn naar elkaar.[/quote]

Ah dat verklaart wat. Ik heb altijd gesprongen en nu net het laatste jaar rijd ik wat meer dressuur dus ik zal wel een hoop gekat gemist hebben.[/quote]

komt michien nog maar ik hou het lekker bij eventing ik zal echt nooit veel alleen dressuur wedstrijden rijden. Ze zien me al aankomen met mijn volledige spring gefokte paard. Al kan ze best leuk lopen daar niet van maar me paardje vind vind springen en cross ook veel leuker dan dressuur.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:02

Ik ringmeester al een jaar of wat voor hobby, ben zelf geen wedstrijdruiter, en wij starten in de dressuur alleen impuls tot en met M2. Hobby dus, zij het dat het met twee ringen en een grote losrijbak wel een fijne wedstrijd is voor de fokkers in de buurt die hun paarden wat ervaring willen laten opdoen.

De meeste mensen komen er vaker, kennen de regels, doen het voor hun lol en doen gewoon hun dingetje. Grote vrachtwagens met veel paarden hebben we alleen van een manege aan de andere kant van het dorp, die komen dan gezellig met zijn allen tegelijk, of een van de fokkers moet eens met meerdere paarden willen komen.

We hebben jarenlang geen ponywedstrijden gedaan om ongezelligheid te voorkomen, maar nu we ze wel hebben blijken ook die erg gezellig te kunnen zijn. Wij komen niet zo heel veel overambitieuze ouders tegen: ponytijd is toch vooral vrijheid blijheid, tenminste, voor wat ik er van zie.

Ik zie het bijna alleen maar misgaan met pubermeisjes met paarden die in hun hoofd al zesentwintig stappen vooruit zijn in hun rijcarrière, of moeders die dat voor hun pubermeisjes willen. En dan nog: negenennegentig van de honderd keer krijg je dan achteraf excuses als ze zich misdragen hebben, omdat er toch wel ernstig zenuwen in het spel waren.

Ik denk dat het erg uitmaakt of je op een groot concours of op een kleine wedstrijd rijdt. De kans dat je in het eerste geval naar aangekeken wordt is denk ik groter dan wanneer je op een kleine wedstrijd een paar starts doet. Maar ik merk ook bij de deelnemers onderling dat lief lachen altijd helpt. Naar de mensen die je bij je hebt, naar je paard, naar je concurrentie, naar de jury, naar de vrijwilligers. Ook als het net effe niet zo lekker loopt. Het is een hobby...

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:24

Dorine92 schreef:
Maar als je niet wint dan zijn zij ineens vet stoer want dan hebben ze een subtop ruiter eruit gereden die niet eens een L proefje kan winnen

Wanneer ga je weer Z2 starten?
Dan kan ik misschien ook een keer van een subtop ruiter winnen _O- _O- _O-

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:36

Kaatje81 schreef:
Dorine92 schreef:
Maar als je niet wint zijn zij ineens vet stoer want dan hebben ze een subtop ruiter eruit gereden die niet eens een L proefje kan winnen

Wanneer ga je weer Z2 starten?
Dan kan ik misschien ook een keer van een subtop ruiter winnen _O- _O- _O-

Haha nou deze subtop ruiter moet eerst nog maar even gaan oefenen zodat we de volgende keer het einde van de proef wél halen
Jij gaat dus eerst weer een oefenrondje z2 met uk begrijp ik. Dat is vet oneerlijk want jij rijdt al zzl ermee ;)
Nee alle gekheid op een stokje, ben superblij met dat flexibel starten. Kan volgende maand ook mooi een z2 kur uit de kast trekken voor een paard die al winst in de zzl heeft. Hoef ik mooi de kur niet aan te passen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:38

xxpaaardje schreef:
Solica schreef:

Al eens bedacht dat het die mentaliteit is die er voor zorgt dat ze niet echt vriendelijk zijn?
één ervaring zegt niks over "de dressuurruiter". Dan zou ik je nl al meteen tegen kunnen spreken want ik heb juist wat negatieve ervaringen met springruiters. Dat maakt niet alle springruiters ineens eikels. Dat maakt die individuen eikels.
Er is een verschil ja, zeker, maar dat is veel minder groot dan "men" maakt.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:46

Net iets anders, maar ik heb ook wel eens gehad toen ik ging vrijrijden. Er waren in dezelfde bak ook 2 meisjes aan het springen, dus er werd aan mij gevraagd of ik wilde stappen op de hoefslag zodat zij er makkelijk langs konden. Tuurlijk, geen probleem. Komt er even later en andere vrouw (dressuur) rijden, werd ik uitgescholden omdat ik op de hoefslag stapte en haar paard op de mijne botste, terwijk ik al 2 minuten aan het stappen was en ze mij duidelijk zag. Tja, waar moet je dan stappen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:53

Yentaah schreef:
Net iets anders, maar ik heb ook wel eens gehad toen ik ging vrijrijden. Er waren in dezelfde bak ook 2 meisjes aan het springen, dus er werd aan mij gevraagd of ik wilde stappen op de hoefslag zodat zij er makkelijk langs konden. Tuurlijk, geen probleem. Komt er even later en andere vrouw (dressuur) rijden, werd ik uitgescholden omdat ik op de hoefslag stapte en haar paard op de mijne botste, terwijk ik al 2 minuten aan het stappen was en ze mij duidelijk zag. Tja, waar moet je dan stappen?

In dat geval gelden weer gewoon de bakregels en hoor jij op de rechterhand voorrang aan haar te geven als zij linksom rijdt. Of als zij draaft heeft ze sowieso voorrang. Natuurlijk hoeft ze niet te schelden

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:10

ik kan je uit evaring vertellen ja. Daarom heb ik echt een pest hekel aan dressuur ruiter. Ik ben zelf een eventing ruiter. Maar je kan beter eventing ruiter,springruiters, of menners hebben die zijn stuk aardiger en gunnen elkaar veel meer. Plus dat ze een stuk behulpzamer zijn naar elkaar.[/quote]
Al eens bedacht dat het die mentaliteit is die er voor zorgt dat ze niet echt vriendelijk zijn?
één ervaring zegt niks over "de dressuurruiter". Dan zou ik je nl al meteen tegen kunnen spreken want ik heb juist wat negatieve ervaringen met springruiters. Dat maakt niet alle springruiters ineens eikels. Dat maakt die individuen eikels.
Er is een verschil ja, zeker, maar dat is veel minder groot dan "men" maakt.[/quote]

ik heb niet evaring met een persoon die zo deed doet. Bij mijn op de club zijn der meer dressuur ruiter dan spring ruiters. Plus dat wij alleen dressuur wedstrijden hebben op het moment. Dus ik weet waar ik over praat. En het is niet alleen mijn evaring. En ik ken zat mensen die alleen dressuur rijden die zo zijn hoor. Ik ken amper een echt dressuur ruiter die aardig is of die behulpzaam is. Of die wel met je mee leeft en die je wel wat gunt. En ik ben ook ringmeest geweest en ik ben ook op anderen lokatie's geweest waar gedressuur werd en ook waar gesprongen word . Dus weet echt wel waar ik het over heb. En ik ken ook heel veel spring en eventing ruiters. En nog nooit met eventing ruiter of spring ruiters problemen gehad.