Paard verhuisd: enorme stress en diarree

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:31

Ik woon tegenover een grote 5 sterren manege.en geen kleine manege,nee ik schat zo een 250 paarden.de paarden staan 22 uur op stal..komen nooit vrij buiten.en stuk voor stuk zijn het paarden eigenaren die denken alles te weten op het gebied van paarden.want ja ze staan op een 5 sterren manege.

Waarschijnlijk was die meisje een manege ruiter die haar paardje jaren op de manege had.heb je dan zoveel ervaring?dus jaren een paard bezitten zegt niets over ervaring!

Nu neemt ze een betere beslissing,om haar paard vrijheid te gunnen(na hele weken opgesloten te zitten).deze beslissing pakt niet heel top uit,waardoor ze weer in andere oplossing gaat en wil zoeken.

Iedereen maakt fouten,en nogmaals van fouten leer je!!zo doe je ook ervaring op..ze was dus gaan inlezen op bokt,maar is weg gejaagd door de minachtige mening van sommige..

Dus puntje bij paaltje: het is nooit goed hier bij de zure bokt kudde!!

En nogmaals niet voor alle,want er zitten hier genoeg mensen met verstand & een warm hart <3

Rizette

Re: Paard verhuisd: enorme stress en diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:48

Ik denk niet dat dit een fout is , het is het begin van de goede weg. Haar paard zal er wel bij gaan varen als het maar een kuddegenootje heeft , groot of klein als het maar paard is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:32

Ik mag van mezelf wel zeggen dat ik beschik over een warm en hart en verstand ;) maar hoe goed bedoeld ook, dit paard is van de regen in de drup geraakt.

Uit een voor hem niet ideale, maar wel wel zeer vertrouwde situatie is hij nu op vreemd terrein, zonder enige vorm van steun van soortgenoten achtergebleven in een paniektoestand.

Goed bedacht en bedoeld, maar slecht voorbereid en niet over nagedacht...

Nadenken! Rotwoord eigenlijk...voordenken zou in de meeste gevallen zoveel beter uitpakken ;)

Maar! Hier treft zeker niet alleen de eigenaresse blaam!
Ook de manegehouder :j
Die zal ook van de plannen geweten hebben en zou de onervaren ts beter moeten hebben geïnformeerd en bijgestaan!
Ook dat hoort bij zijn taak als stalhouder imo...

Hoop dat er snel een oplossing komt!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:56

Idd de manegehouder had ook wel ze gezonde verstand kunnen gebruiken..maar denk dat dat al ophield ,toen hij de keuze maakte de paarden elk weekend op gesloten stal te houden :n 8)7 :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:29

geerke schreef:
pol1 schreef:
Ik denk dat ts geschrokken is van de reacties hier.. eerlijk gezegd ts: als je je verdiept in t natuurlijke gedrag van paarden had je van te voren kunnen bedenken dat een paard naar een nieuwe plek toebrengen en dan helemaal alleen geen optie is voor een paard..Een paard is een kuddedier en daarnaast ook nog eens een prooidier..alleen zijn betekent voor een paard een zeer onveilige situatie..Geen enkele steun van een ander paard, geen sociaal contact kunnen hebben kortom je ontneemt je paard de basis van zijn bestaan..hoogtwaarschijnlijk heb je dit met de beste bedoelingen gedaan maar zul je zeer snel actie moeten ondernemen! Waarom precies deze plek uitzoeken? Is er niks anders in de buurt?

hoeveel professionele stallen verdiepen zich in het natuurlijke gedrag van een paard?Komen die paarden ooit buiten?TS krijgt nu strontkarren over haar heen terwijl haar best doet om juist haar paard een beter leven te geven in de zin van weidegang.

Zie niet wat dit toevoegd aan mijn bericht..uiteraard is weidegang imo een basisbehoefte. .En goed dat ts dit haar paard wil aanbieden! Maar dan wel weloverwogen een stal vinden waarbij het paard samen kan zijn met andere!! Dat is eveneens een basisbehoefte!!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:34

Shirley schreef:
Goed bedacht en bedoeld, maar slecht voorbereid en niet over nagedacht...

niks meer aan toe te voegen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:42

Elke stal waar een paard staat kan toch een kleintje bij? Of is dat zo ingewikkeld?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:46

Lijkt me ook niet..
Maar vooralsnog reageert ts niet meer dus misschien heeft ze toch al de oplossing gevonden..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:48

wie weet staat er al lang een paard bij?TS leek mij zo radeloos dat ze echt er wel iets aan ging veranderen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:16

Ik denk dat een deel van de felle reacties voorkomt uit mensen die het vorige topic hebben gelezen. Daar opperde ts de optie van paard op de weide zetten in zn 1tje. Daar is ze toen heel duidelijk voor gewaarschuwd dat dat geen optie is en ook uitgelegd waarom. Vervolgens doet ze het toch en oppend dan een topic dat haar paard over de zeik is. Dan kan ik me voorstellen dat een aantal bokkers een flink felle reactie geven. Ik moest ook even flink op mijn handen gaan zitten.

Maar ts, zelfde advies als in vorige topic: ga lezen op internet, in boeken, bokt enz enz en probeer gewoon veel te leren over paarden, paarden gedrag en wat de basis behoeften zijn van een paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:17

knuffeldier schreef:
Ik denk dat een deel van de felle reacties voorkomt uit mensen die het vorige topic hebben gelezen. Daar opperde ts de optie van paard op de weide zetten in zn 1tje. Daar is ze toen heel duidelijk voor gewaarschuwd dat dat geen optie is en ook uitgelegd waarom. Vervolgens doet ze het toch en oppend dan een topic dat haar paard over de zeik is. Dan kan ik me voorstellen dat een aantal bokkers een flink felle reactie geven. Ik moest ook even flink op mijn handen gaan zitten.

Maar ts, zelfde advies als in vorige topic: ga lezen op internet, in boeken, bokt enz enz en probeer gewoon veel te leren over paarden, paarden gedrag en wat de basis behoeften zijn van een paard.

oh...dat topic heb ik dus niet gezien....

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:24

In 2014 was er een topic van mijn pony valt over de hindernis en ik mag er het hele weekend niet bij om te checken of het wel goed met hem gaat want de stal is 2 dagen dicht. Toen werd er al uitgebreid aangegeven door bokkers dat dit echtniet kan. Toen 2 jaar niks. Toen werd een topic geopend met de vraag wat beste keuze was: paard meer dan 48 uur op stal of alleen op een weiland. Zeer duidelijk door meerdere bokkers aangegeven dat beide not done is en waarom niet. Moet zeggen dat mijn broek wel flink afzakte toen ik dit topic zag verschijnen.

maar goed ts, je bent in iedergeval bezig om je pony een beter leven te geven. Nu nog een maatje erbij en pony is straks helemaal gelukkig.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:38

Als ik de topics zie die ze opent, heb ik het idee dat ze nog niet zo lang in het paardenwereldje zit. Ik lees in haar berichten dat ze echt wel haar best doet voor haar paardje. Alleen heeft ze er nog niet zoveel kaas van gegeten. Door schade en schande wordt men wijs toch? Volgens mij dacht TS dat het wel mee zou vallen als haar paard alleen op de wei zou komen, want hij kan in elk geval naar buiten en ze kan er altijd heen. Helaas reageert het paard heftiger dan zij verwachtte. Dit is even mijn verzinsel van het verhaal
We kunnen wel allemaal op haar gaan foeteren maar nu weet ze wel dat het fout is, weer iets geleerd en laten we haar nu maar weer gaan helpen ipv pagina's lang boos doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:48

Rizette schreef:
Elke stal waar een paard staat kan toch een kleintje bij? Of is dat zo ingewikkeld?

Een kleintje zou hier ook niet zomaar gaan.
De draden zijn niet ingericht op ukkies. Dan zou ik dus moeten gaan aanpassen.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:03

@knuffeldier oh okay,dat wist ik niet.ik heb dat topic niet gezien..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:28

antje_vip schreef:
Als ik de topics zie die ze opent, heb ik het idee dat ze nog niet zo lang in het paardenwereldje zit. Ik lees in haar berichten dat ze echt wel haar best doet voor haar paardje. Alleen heeft ze er nog niet zoveel kaas van gegeten. Door schade en schande wordt men wijs toch? Volgens mij dacht TS dat het wel mee zou vallen als haar paard alleen op de wei zou komen, want hij kan in elk geval naar buiten en ze kan er altijd heen. Helaas reageert het paard heftiger dan zij verwachtte. Dit is even mijn verzinsel van het verhaal
We kunnen wel allemaal op haar gaan foeteren maar nu weet ze wel dat het fout is, weer iets geleerd en laten we haar nu maar weer gaan helpen ipv pagina's lang boos doen.

Ik denk dat je waarschijnlijk wel goed zo. Uit hetvorige topic bleek wel dat ze op haar manier echt wel haar best deed en hem binnen de mogelijkheden zoveel mogelijk buiten probeerde te krijgen als enige daar.
En met zijn allen boos op iemand duiken heeft vaak eerder het effect dat iemand zich terug trekt ipv wat met adviezen gaat doen. Maar goed, ik ben zelf geen haar beter want kan af en toe ook met gierende banden kort door de bocht komen. Dat is wel echt een groot nadeel van geschreven advies/discussie.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 04:49

knuffeldier schreef:
In 2014 was er een topic van mijn pony valt over de hindernis en ik mag er het hele weekend niet bij om te checken of het wel goed met hem gaat want de stal is 2 dagen dicht. Toen werd er al uitgebreid aangegeven door bokkers dat dit echtniet kan. Toen 2 jaar niks. Toen werd een topic geopend met de vraag wat beste keuze was: paard meer dan 48 uur op stal of alleen op een weiland. Zeer duidelijk door meerdere bokkers aangegeven dat beide not done is en waarom niet. Moet zeggen dat mijn broek wel flink afzakte toen ik dit topic zag verschijnen.

maar goed ts, je bent in iedergeval bezig om je pony een beter leven te geven. Nu nog een maatje erbij en pony is straks helemaal gelukkig.

De ts advies geven heeft dus duidelijk geen zin als ze vervolgens toch haar eigen plan trekt.
Jammer dat in de deze haar paard de dupe is.. Ook altijd jammer dat de ts na verloop van tijd niet meer reageert..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:05

pol1 schreef:
knuffeldier schreef:

De ts advies geven heeft dus duidelijk geen zin als ze vervolgens toch haar eigen plan trekt.
Jammer dat in de deze haar paard de dupe is.. Ook altijd jammer dat de ts na verloop van tijd niet meer reageert..

dat gebeurt dus heel vaak op bokt....ik begrijp dan niet waarom die mensen überhaupt een topic openen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:15

Denk als mensen antwoorden krijgen die ze niet aanstaan er niet zoveel lol meer aan is..

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 22:24

Paardje heeft intussen een paardje. Ze staan voorlopig even gescheiden met een draad ertussen zodat ze kunnen kennismaken. Overmorgen gaat de draad er tussenuit. Voorlopig is hij nog heel bang en erg stout. Hij bijt en stampt en is altijd zenuwachtig heen en weer aan het lopen...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:27

Wat fijn dat het al zo snel is gelukt!

Geef ze vooral de tijd om aan elkaar te wennen :) komt vanzelf goed! Het zijn toch een boel (gelukkig positieve!) veranderingen voor hem en dat moet hij nog even verwerken. Je zult zien dat je straks een heel ander paard hebt!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:59

kippetje2007 schreef:
Paardje heeft intussen een paardje. Ze staan voorlopig even gescheiden met een draad ertussen zodat ze kunnen kennismaken. Overmorgen gaat de draad er tussenuit. Voorlopig is hij nog heel bang en erg stout. Hij bijt en stampt en is altijd zenuwachtig heen en weer aan het lopen...

Wat goed van je TS! Dat wennen gaat vanzelf lukken :j

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:55

Super!!blij dat het gelukt is!!fijn dat je hier ook nog even een update hebt geplaatst :)

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:44

Vandaag hebben we de paarden even samen gelaten om te kijken hoe het ging. Maar ze staan terug apart want ze begonnen onmiddellijk heel hevig te vechten. Heeft iemand hier tips voor? In mijn vorige stalling was mijn pony zeer asociaal. Als hij in een paddock werd gezet met andere paarden, dan ging hij altijd als enige helemaal apart staan in de verst mogelijke hoek met zijn kont naar de rest toe.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:51

Meer tijd geven lijkt mij de beste optie. Hou voorlopig de draad er nog tussen; ik begrijp dat dit wel goed gaat?
Hou dit rustig een week of twee vol, zodat ze tot elkaars horizon gaan behoren. Dan draai je ze om, dus paard A in de wei van paard B en andersom. Laat de mest die er ligt even liggen bij het wisselen, zo kunnen ze elkaars mest al ruiken. Ook kunnen ze beide het andere weitje verkennen.

Ga in de tussentijd veel samen doen; samen vastzetten en borstelen, samen wandelen, samen rijden etc.
Als je se samen gaat zetten, zorg dat ze allebei honger hebben en geef ze eten. Ik neem aan dat er voldoende gras in de wei staat; zorg dan even dat ze twee a drie uurtjes niet kunnen eten en zet ze samen op de wei met voldoende gras. Het gras is dan vaak interessanter dan elkaar. Haal ze weer uit elkaar voordat het mis gaat, en bouw dit elke dag uit.