Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

thoranLOVE schreef:Ambertjeluna schreef:Men mama helpt met men papa te overtuigen dus misschien mag het dan toch![]()
Maar het zou wel zijn voor na de examens
Dat duurt zeker nog 2 (of meer) jaar voor jou?
Misschien kan je een deel meebetalen, of waarom wil je vader het niet? Want als jij nog 2 jaar problemen heb is het ook niet meer leuk
A3a1 schreef:Heb niet alles doorgelezen.
Maar ik begin met te zeggen dat ik het dus mega stoer van je vind!
Wat mij heel erg heeft geholpen is de wetenschap dat ik mezelf mag laten zien.
Dit in de meest brede zin van het woord. Er mogen zijn was stap 1 maar het mezelf tonen dat vond ik spannend.
Voor mij betekende dat paard en ik naast elkaar wandelden zonder elkaar aan te kijken.
Hoe deed ik het, paard vrij laten lopen. Mezelf scannen en heel bewust stappen gaan zetten.
Het was wat ingekeerd.
Daarna ging ik iets de wereld inkijken maar heel zachtjes.
Bouwde het hier zijn stapje voor stapje op.
Hoe meer ik dat lijntje naar binnen had en met zachte ogen rondkeek, hoe geintresseerder paard in me werd.
Ik mocht er zijn en vooral ik mocht me tonen.
Door het paard eerst vrij te laten lopen kom je erachter wanneer hij jouw als leider ziet.
En jij kunt gaan herkennen wat er in jezelf gebeurd.
Ambertjeluna schreef:A3a1 schreef:Heb niet alles doorgelezen.
Maar ik begin met te zeggen dat ik het dus mega stoer van je vind!
Wat mij heel erg heeft geholpen is de wetenschap dat ik mezelf mag laten zien.
Dit in de meest brede zin van het woord. Er mogen zijn was stap 1 maar het mezelf tonen dat vond ik spannend.
Voor mij betekende dat paard en ik naast elkaar wandelden zonder elkaar aan te kijken.
Hoe deed ik het, paard vrij laten lopen. Mezelf scannen en heel bewust stappen gaan zetten.
Het was wat ingekeerd.
Daarna ging ik iets de wereld inkijken maar heel zachtjes.
Bouwde het hier zijn stapje voor stapje op.
Hoe meer ik dat lijntje naar binnen had en met zachte ogen rondkeek, hoe geintresseerder paard in me werd.
Ik mocht er zijn en vooral ik mocht me tonen.
Door het paard eerst vrij te laten lopen kom je erachter wanneer hij jouw als leider ziet.
En jij kunt gaan herkennen wat er in jezelf gebeurd.
Jaa ik heb 1 probleempje, ik heb geen bak ter beschikking ik werk altijd in de weide. Dus vanaf ik haar loslaat begint ze meteen te grazen
bij Two Lazy Seven Ranch heb ik dat geleerd
thoranLOVE schreef:Ambertjeluna schreef:
Jaa ik heb 1 probleempje, ik heb geen bak ter beschikking ik werk altijd in de weide. Dus vanaf ik haar loslaat begint ze meteen te grazen
Bij grondwerk (sommige methodes dan) kan je ze leren dat ze het alleen mogen doen als jij t aangeeftbij Two Lazy Seven Ranch heb ik dat geleerd
miesnaom schreef:Heb niet heel het topic gelezen dus sorry voor herhaling.
Het is idd al stukken beter! Je pony doet echt der best en jullie zijn echt een leuk team! Ik hoop dat je dit ook zelf ziet!
Probeer alleen:
- 1 stapje is genoeg! Stop met verder vragen. Gelijk belonen, stop met "trekken" aan het halster en stop met slaan met je zweepje
- als ze 1 rondje rustig rond stapt zoals op de foto(je "longeer sessie") stop dan beloon haar! En ga iets anders doen. De andere kant op, truckje
- probeer het heel afwisselend te houden; 2 stappen achteruit, wegdraven, stappen, rondje longeren, even laten flemen.
- probeer rustig te bewegen. Met het halt houden geef je teveel energie. Probeer je rustig om te draaien ipv zo plots. En je hoeft je niet perse om te draaien om haar te laten stoppen. Dus blijf maar x voor je uit kijken en stoppen (met stem begleiding natuurlijk! Dus hoo halt bv)
En wat idd meer mensen zeggen parelli! Het is Echt heel fijn. Mijn paardje s ook vrij dominant en snel verveelt maar door deze oefeningen ging het longeren Ed super goed en ze kreeg veel meer respect.
Zoek op YouTube gewoon parelli of op Google, ik kan zelf ook slecht Engels maar kijk naar de lichaams taal wat ze doen en wanneer. Er zijn ook een paar nl sites!
Succes! En nogmaals jullie zijn echt een leuk team!! Jullie passen bij elkaar, zij gaat jou helpen om een duidelijke leider te worden en daardoor ga jij haar leren om volgzaam te zijn.
Oliiviia schreef:Ik heb het topic niet volledig doorgelezen, maar is ze medisch in orde?
Ik ken namelijk een paardje met vergelijkbaar gedrag dat wel rugproblemen heeft.
annibel schreef:Oliiviia schreef:Ik heb het topic niet volledig doorgelezen, maar is ze medisch in orde?
Ik ken namelijk een paardje met vergelijkbaar gedrag dat wel rugproblemen heeft.
Ook ik heb niet het hele topic gelezen, maar was ook benieuwd of de pony gekeurd is bij aankoop en of er toen ook echt goed naar de rug is gekeken..
Ik heb zelf een welsh merrie, die vertoond precies hetzelfde gedrag door rugproblemen/artrose in haar benen.
miesnaom schreef:En hoe gaat het?

Je haalt haar nu helemaal door elkaar. Ik snap dat je met dr bezig wil zijn maar ga lekker lang borstelen, wandelen of gewoon in de wei zitten en daar bv voor je examens leren! Geniet gewoon lekker en ga geen dingen doen waardoor je bv gespannen raakt. Zoals je in het filmpje boos/gefrustreerd raakt als ze bokt, ik snap dat ik kan dat ook welleens worden maar onthoud dat het dan waarschijnlijk aan jou ligt... Adem in en uit en ga rustig verder. Sowieso is het lekker ook voor haar gewoon bij je te zijn en lekker te relaxen is goed voor jou met je examens en fijn voor haar als ze straks duidelijke communicatie heeft!