Weinig plezier meer met paardje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:30

TS ik zou proberen om aan het parelli pakket level 1 te komen.
Dit zijn dvd's en boekjes waar alles per stap beschreven word en ik denk dat dit voor jou veel uitkomst zal bieden.
Ik vind het al top van je dat je de problemen herkent en er al mee aan de slag bent gegaan. ken er ook zat die het paard dan maar verkochten.
Je bent zeker niet te laat.
Parelli is ook gewoon leuk om te doen en je kunt de basis levels ook bijna allemaal al gebruiken bij je veulen.
Toen ik er mee begon had ik er ook 0,0 ervaring mee. Maar ik kon het goed volgen.

Voor een instructeur/hulp zou je eens in het forum Natural Horsemanship kunnen kijken en op youtube vind je ook veel voorbeelden van level 1.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 16:28

thoranLOVE schreef:
Ambertjeluna schreef:
Men mama helpt met men papa te overtuigen dus misschien mag het dan toch :D
Maar het zou wel zijn voor na de examens ;(

Dat duurt zeker nog 2 (of meer) jaar voor jou?
Misschien kan je een deel meebetalen, of waarom wil je vader het niet? Want als jij nog 2 jaar problemen heb is het ook niet meer leuk ;)

Ik heb gespaard dus ik had gezegd dat ik het helemaal zelf wil betalen maar dat had hij waarschijnlijk niet gehoord. Vanavond gaan we het nog eens bespreken en we zullen wel zien. Als ik eens met puppy oogjes naar papaatje kijk <3

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:33

Cowgirl schreef:
TS ik zou proberen om aan het parelli pakket level 1 te komen.

Dit is een goede tip om zelf aan de slag te gaan. Ik vind het zelfstudiepakket van Parelli heel toegankelijk voor mensen die weinig van grondwerk afweten. Een lesgever blijft echter ook belangrijk. Succes!!! :-)

Ambertjeluna

Re: Weinig plezier meer met paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:41

Hoeveel zou dat ongeveer kosten? Ik denk toch dat les beter is :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:56

Heb niet alles doorgelezen.
Maar ik begin met te zeggen dat ik het dus mega stoer van je vind!

Wat mij heel erg heeft geholpen is de wetenschap dat ik mezelf mag laten zien.
Dit in de meest brede zin van het woord. Er mogen zijn was stap 1 maar het mezelf tonen dat vond ik spannend.
Voor mij betekende dat paard en ik naast elkaar wandelden zonder elkaar aan te kijken.

Hoe deed ik het, paard vrij laten lopen. Mezelf scannen en heel bewust stappen gaan zetten.
Het was wat ingekeerd.
Daarna ging ik iets de wereld inkijken maar heel zachtjes.
Bouwde het hier zijn stapje voor stapje op.

Hoe meer ik dat lijntje naar binnen had en met zachte ogen rondkeek, hoe geintresseerder paard in me werd.
Ik mocht er zijn en vooral ik mocht me tonen.

Door het paard eerst vrij te laten lopen kom je erachter wanneer hij jouw als leider ziet.

En jij kunt gaan herkennen wat er in jezelf gebeurd.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 06:15

A3a1 schreef:

Dit in de meest brede zin van het woord. Er mogen zijn was stap 1 maar het mezelf tonen dat vond ik spannend.
Voor mij betekende dat paard en ik naast elkaar wandelden zonder elkaar aan te kijken.

Hoe deed ik het, paard vrij laten lopen. Mezelf scannen en heel bewust stappen gaan zetten.
Het was wat ingekeerd.

Hoe meer ik dat lijntje naar binnen had en met zachte ogen rondkeek, hoe geintresseerder paard in me werd.

Door het paard eerst vrij te laten lopen kom je erachter wanneer hij jouw als leider ziet.

Jaa ik heb 1 probleempje, ik heb geen bak ter beschikking ik werk altijd in de weide. Dus vanaf ik haar loslaat begint ze meteen te grazen :Y)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:13

Das dan een extra uitdaging erbij.
Paarden zijn kuddedieren en prooidieren, die houden de leider echt wel in de gaten.
Wat jij denkt of voelt dat weten ze meteen en houden je een spiegel voor.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:24

Ambertjeluna schreef:
A3a1 schreef:

Het was wat ingekeerd.

Jaa ik heb 1 probleempje, ik heb geen bak ter beschikking ik werk altijd in de weide. Dus vanaf ik haar loslaat begint ze meteen te grazen :Y)

Bij grondwerk (sommige methodes dan) kan je ze leren dat ze het alleen mogen doen als jij t aangeeft :j bij Two Lazy Seven Ranch heb ik dat geleerd :D

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:52

Ja 2 lazy Seven, geweldig zijn ze !!!!

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 16:17

thoranLOVE schreef:
Ambertjeluna schreef:

Bij grondwerk (sommige methodes dan) kan je ze leren dat ze het alleen mogen doen als jij t aangeeft :j bij Two Lazy Seven Ranch heb ik dat geleerd :D

Dat is zou veel makkelijker zijn maar ik weet alleen niet hoe ik haar dat moet leren Haha

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:27

Ik wil het je wel uitleggen maar je kan het toch het beste aan een instructrice vragen. Ik heb toen geleerd dat je heel relaxed moest blijven staan en zodra hij zn tanden in t gras zetten (in een relaxed houding) een tik geven met de stick tegen zn neus. Doen ze in een kudde ook niet anders. Maar daarvoor moet je eerst de basis gewoon goed kennen. En ik zou echt wachten op een instructie :j

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:11

De puppy oogjes werken altijd ;)
Men papa vind het niet zo leuk maar het mag wel, dus na de zomer examens mag ik les krijgen *\o/*

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:41

Heb niet heel het topic gelezen dus sorry voor herhaling.
Het is idd al stukken beter! Je pony doet echt der best en jullie zijn echt een leuk team! Ik hoop dat je dit ook zelf ziet!
Probeer alleen:
- 1 stapje is genoeg! Stop met verder vragen. Gelijk belonen, stop met "trekken" aan het halster en stop met slaan met je zweepje
- als ze 1 rondje rustig rond stapt zoals op de foto(je "longeer sessie") stop dan beloon haar! En ga iets anders doen. De andere kant op, truckje
- probeer het heel afwisselend te houden; 2 stappen achteruit, wegdraven, stappen, rondje longeren, even laten flemen.
- probeer rustig te bewegen. Met het halt houden geef je teveel energie. Probeer je rustig om te draaien ipv zo plots. En je hoeft je niet perse om te draaien om haar te laten stoppen. Dus blijf maar x voor je uit kijken en stoppen (met stem begleiding natuurlijk! Dus hoo halt bv)
En wat idd meer mensen zeggen parelli! Het is Echt heel fijn. Mijn paardje s ook vrij dominant en snel verveelt maar door deze oefeningen ging het longeren Ed super goed en ze kreeg veel meer respect.

Zoek op YouTube gewoon parelli of op Google, ik kan zelf ook slecht Engels maar kijk naar de lichaams taal wat ze doen en wanneer. Er zijn ook een paar nl sites!

Succes! En nogmaals jullie zijn echt een leuk team!! Jullie passen bij elkaar, zij gaat jou helpen om een duidelijke leider te worden en daardoor ga jij haar leren om volgzaam te zijn.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 17:49

miesnaom schreef:
Heb niet heel het topic gelezen dus sorry voor herhaling.
Het is idd al stukken beter! Je pony doet echt der best en jullie zijn echt een leuk team! Ik hoop dat je dit ook zelf ziet!
Probeer alleen:
- 1 stapje is genoeg! Stop met verder vragen. Gelijk belonen, stop met "trekken" aan het halster en stop met slaan met je zweepje
- als ze 1 rondje rustig rond stapt zoals op de foto(je "longeer sessie") stop dan beloon haar! En ga iets anders doen. De andere kant op, truckje
- probeer het heel afwisselend te houden; 2 stappen achteruit, wegdraven, stappen, rondje longeren, even laten flemen.
- probeer rustig te bewegen. Met het halt houden geef je teveel energie. Probeer je rustig om te draaien ipv zo plots. En je hoeft je niet perse om te draaien om haar te laten stoppen. Dus blijf maar x voor je uit kijken en stoppen (met stem begleiding natuurlijk! Dus hoo halt bv)
En wat idd meer mensen zeggen parelli! Het is Echt heel fijn. Mijn paardje s ook vrij dominant en snel verveelt maar door deze oefeningen ging het longeren Ed super goed en ze kreeg veel meer respect.

Zoek op YouTube gewoon parelli of op Google, ik kan zelf ook slecht Engels maar kijk naar de lichaams taal wat ze doen en wanneer. Er zijn ook een paar nl sites!

Succes! En nogmaals jullie zijn echt een leuk team!! Jullie passen bij elkaar, zij gaat jou helpen om een duidelijke leider te worden en daardoor ga jij haar leren om volgzaam te zijn.

bedankt voor de tips :)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:57

Ik heb het topic niet volledig doorgelezen, maar is ze medisch in orde?
Ik ken namelijk een paardje met vergelijkbaar gedrag dat wel rugproblemen heeft.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 19:34

Oliiviia schreef:
Ik ken namelijk een paardje met vergelijkbaar gedrag dat wel rugproblemen heeft.

normaal wel

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:49

Oliiviia schreef:

Ook ik heb niet het hele topic gelezen, maar was ook benieuwd of de pony gekeurd is bij aankoop en of er toen ook echt goed naar de rug is gekeken..
Ik heb zelf een welsh merrie, die vertoond precies hetzelfde gedrag door rugproblemen/artrose in haar benen.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:31

annibel schreef:
Oliiviia schreef:

Ook ik heb niet het hele topic gelezen, maar was ook benieuwd of de pony gekeurd is bij aankoop en of er toen ook echt goed naar de rug is gekeken..
Ik heb zelf een welsh merrie, die vertoond precies hetzelfde gedrag door rugproblemen/artrose in haar benen.

we denken echt dat het is om dat ze nog niet veel bereden is geweest, blijft dit zo zelf met les gaan we haar natuurlijk een laten checken. ze toont wel dat gedrag maar het is ook niet ZO erg. heb al moeilijkere paarden op de manege gereden maar dat is natuurlijk anders

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 10:35

Straks ga ik weer grondwerk doen maar ik ga het eens wat meer spelenderwijs doen

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:16

En hoe gaat het?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:01

miesnaom schreef:
En hoe gaat het?

Beter vind ik maar dit weekend werkte ze redelijk goed mee maar ze concentreerde haar niet zo goed

Hier een filmpje van verschillende stukjes van het longeren https://youtu.be/UVVZhmpzuak

( er komt nog een 2 de filmpje van het longeren en van de rest komen er ook nog filmpjes)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:08

Ten eerste: blijf stilstaan. Het paard wat het hoogste staat in rang staat het stilst.

En nog een vraagje longeer je nou met touwhalster én bijzet? Want die neus hangt veeelste laag en het is niet zo slim met touwhalster i.c.m. bijzet.

En nog steeds sta ik achter het punt om gewoon les te nemen dan kom je met 2/3 lessen veeel verder dan het zelf 'uitproberen' :j

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:14

Ja het touwhalster was wat gezakt normaal hangt het hoger, waarschijnlijk niet zo goed vastgeknoopt ;(

Ik ga ook les nemen maar pas na de examens die binnen 2 weken zijn 8-)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:24

Knap hoor, zo'n paard dat z'n baasje kan longeren :j

Ik kan er helaas niet echt heel optimistisch over doen...
Laat ik beginnen met je "optoming":
- je touwhalster zit te laag en zakt tijdens het filmpje naar gevaarlijk laag. Te veel druk op een te lage neusriem kan het neusbeen breken. Als je ziet dat het halster naar beneden zakt: stoppen, goed doen en weer verder gaan.
- Draag ajb handschoenen als je longeert / grondwerkt. Als je paard er een keer echt vandoor gaat of schrikt en opzij springt, heb je de brandblaren in je handen staan en hou je voorlopig geen lijn meer vast.
- Haal die longeer"hulp" er maar af; die is pas nuttig als je je paard fatsoenlijk aan het lopen hebt en de achterhand goed kunt activeren. Deze "hulp" is momenteel vooral hinder, en extra gevaarlijk in combinatie met de te lage neusriem (denk je even in dat je paard struikelt en haar hoofd omhoog gooit om haar evenwicht te bewaren).

Je staat op de verkeerde plek ten opzichte van je paard als je haar weg stuurt de cirkel op en moet daardoor achteruit blijven lopen om haar in beweging te krijgen. Zij denkt dat je haar uitnodigt om bij haar te komen; je maakt tenslotte plek voor haar, en dus komt ze naar je toe en staat ze weer recht tegenover je. Dit gaat een aantal keer zo door en zeker rechtsom lukt zo erg moeilijk. En als ze dan een keer heeft voorkomen dat ze rechtsom moest, stuur je haar naar links...

In de drafstukjes twijfel ik heel erg of ik haar wel rad vind lopen, maar het kan zijn dat de kleine cirkel het probleem veroorzaakt, of die longeer"hulp" die aan haar hoofd lijkt te trekken.

Het is al vaker gezegd in dit topic, TS: haal er een goede instructrice bij en doe tot die tijd even niks. Dit levert frustratie op en veel communicatieproblemen die je later weer moet gaan oplossen.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:28

Ik zou gewoon totdat je les krijgt even stoppen :j Je haalt haar nu helemaal door elkaar. Ik snap dat je met dr bezig wil zijn maar ga lekker lang borstelen, wandelen of gewoon in de wei zitten en daar bv voor je examens leren! Geniet gewoon lekker en ga geen dingen doen waardoor je bv gespannen raakt. Zoals je in het filmpje boos/gefrustreerd raakt als ze bokt, ik snap dat ik kan dat ook welleens worden maar onthoud dat het dan waarschijnlijk aan jou ligt... Adem in en uit en ga rustig verder. Sowieso is het lekker ook voor haar gewoon bij je te zijn en lekker te relaxen is goed voor jou met je examens en fijn voor haar als ze straks duidelijke communicatie heeft! :D