Gratis je paard stallen en laten beleren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:25

Lusitana
Ik heb regelmatig gratis paarden gestald van anderen.
Ook in de winter met alle extra voer/stal kosten.
Betaal dan ook rustig het bekappen/wormkuur.

Dan heb ik het wel over paarden van bekenden.
En ik ga niet opdraaien voor alle DA kosten.
Dan wordt er in overleg besloten hoe en wat.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:48

Ersina schreef:
....
@ mooney Er zijn zat mensen die bereid zijn een ander te helpen. Jammer dat je er van uit gaat dat andere ruiters zich niet met zo"liefdadigheidsgeval"zouden bezig houden. Jouw goed recht om "nee"te zeggen. Maar de advertentievraag is geen misbruik maken van mensen die te goed zijn voor deze wereld.
Jouw antwoord is erg onaardig naar de eigenaar van het paard toe, die geen mogelijkheid heeft zijn advertentie toe te lichten.

Mijn excuses als het zo over komt. Maar ja, ik krijg de kriebels als dit jaar in jaar uit gebeurd. Dat het je een winter gebeurt, als je net een paard hebt en je de situatie verkeerd hebt ingeschat, dan kan ik me er wat bij inbrengen. Maar dit gaat al minstens 3 jaar zo, dus dit is niet meer per ongeluk. Als je dan ook nog leest dat 50,- per maand betalen te veel is dan valt bij mij de pet af.

Voor de informatie, ja ik heb weleens zo'n 'liefdadigheids' projectje op de hals gehaald. Daar heb ik niets op tegen en ik wilde ook geen nare bijsmaak aan het woord geven. Mijn probleem met deze situatie is dat de adverteerder het probeert te laten lijken dat het een grote gift van hem/haar is om dat paardje te 'mogen' hebben tijdelijk en de problemen en handicap van het kind nog weleens veranderen. Vandaar dat ik lelijk doe, want ik hou er niet van als eerlijke mensen met een dierenhart worden belazerd. En daar lijkt het wel op.

_Natasja_

Re: Gratis je paard stallen en laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:49

Zeg maar minstens 5 jaar. Want toen kreeg ik het eerste mailtje binnen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:52

Eerder 5j idd
Wat ik dan niet begrijp als je iemand gevonden hebt voor een winter wilt diegene dan niet de winter erop ook "helpen" of voor het dier zorgen

Als ik t al zou doen zou ik m elke winter wel hier willen hebben als hij niet tegen valt en "als ik iets aan het dier heb"

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:07

Gentlegiant schreef:
Eerder 5j idd
Wat ik dan niet begrijp als je iemand gevonden hebt voor een winter wilt diegene dan niet de winter erop ook "helpen" of voor het dier zorgen

Als ik t al zou doen zou ik m elke winter wel hier willen hebben als hij niet tegen valt en "als ik iets aan het dier heb"

Nou ja, en daar zit het ´m dan misschien in, hoeveel hebben ze voor het dier over?

Een gratis paard wil iedereen wel, maar owee als het wat moeite of geld gaat kosten en je kunt niet volop rijden.

De kans is ook redelijk groot dat ze de winter daarop inmiddels een eigen paard hebben of een bijrijdt paard of wat dan ook waardoor ze niet meer in dezelfde positie zijn.

Trouwens, er kán natuurlijk best een luchtje aan zitten, maar het is niet de bedoeling van Bokt, en zelfs tegen de regels, en dit is nu twee keer door een mod duidelijk gemaakt notabene, om het over specifieke advertenties of mensen te hebben en daarom kunnen we het alleen breed houden en over de constructie op zich praten.
Het heeft helemaal geen zin om met oordelen over deze mensen te komen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-05-16 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:12

Maar het is geen gratis paard, je mag die periode alle kosten dragen (ook als die ziek wordt) en daarna mag.... Moet je hem weer afgeven. En kan best zijn dat iemand dat geen probleem vindt, maar ik vind het een beetje te bizar.

En dat de winter de zwaarste periode is bedoel ik dat het veel donker is en dat je vaak niet meer kan vertrouwen op waterleidingen en grondwaterpompen, dus sjouwen met water. Heb je er nou al 20 staan dan is 1 meer of minder niet zo'n ding, maar als je er maar 1 of 2 hebt is het een behoorlijk verschil in werklast. En behalve het genoegen dat je voor het dier wat goeds doet heb je vooral lasten en niet echt lusten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:17

Quimm, het is geen onbekende constructie, heel vroeger deed het Shetland ponypark dat nu wel anders zal heten, het ook. De ponies gingen de hele winter weg naar particulieren en die betaalden er toen (jaren 70) 60 gulden voor (ook nog) en kwamen ook gewoon in het voorjaar weer terug. Bij mensen die in toerisme doen is het ook vrij normaal om ze in de winter uit te lenen. Daar is niks bizars aan.
Als je er zelf geen zin in hebt, doe je het niet, maar op zich is het normaal.
Er zijn ook mensen die hun paarden per maand verhuren voor een vast maandbedrag. Dan betaal je nog veel meer voor het gebruik van andermans paard....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:22

Maar die mensen hebben vaak wel wat meer aardigheid aan dat dier dan aan 1 die in de loop der jaren minder braaf is geworden. Dan is het ook niet echt een probleem omdat er toch een soort van vergoeding in natura tegenover staat. En zou het alleen gaan om het wonen en eten, Ok. Maar nu gaat het ook nog om hoefsmid en zo nodig dierenarts kosten waar je in je eentje voor op mag draaien, voor een dier dat niet eens van jou is.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:37

Ersina schreef:
De constructie van de advertentie vind ik normaal. Het is een vraag, ze geven een reden. Je kan je bedenkingen hebben, nee zeggen....maar waarom moet de eigenaar van het paard door het slijk gehaald worden? Waarom gaat men van boosaardige gedachten uit? De persoon plaatst een advertentie en screent de mensen die erop af komen. Tja, aan die mensen, die alleen maar in geld denken, heeft hij niet veel. Toch denk ik dat er ook mensen zijn die zelf (nog) geen paard willen kopen, wél ruimte en kennis hebben en het aan durven dit paard een tijd te stallen. Het risico is bij de eigenaar. Die moet voldoende kennis van mensen hebben dat men lief en goed met het paard omgaat.
Ik begrijp uit de vele reacties dat sommige Bokkers dit alleen zouden doen als ze er geld voor krijgen, of als het een eigen paard is? Niet iedereen is erop uit om de ander een loer te draaien!
Ik zie het als uit de brand helpen van de eigenaar, omdat zijn weiland in de winter niet geschikt is.
@ mooney Er zijn zat mensen die bereid zijn een ander te helpen. Jammer dat je er van uit gaat dat andere ruiters zich niet met zo"liefdadigheidsgeval"zouden bezig houden. Jouw goed recht om "nee"te zeggen. Maar de advertentievraag is geen misbruik maken van mensen die te goed zijn voor deze wereld.
Jouw antwoord is erg onaardig naar de eigenaar van het paard toe, die geen mogelijkheid heeft zijn advertentie toe te lichten.

Serieus? Ik wil een kind graag bij je brengen voor de wintermaanden want dan is de slaapkamer te koud en nat. Dan mag je hem terug brengen na de winter, graag opgevoed, verzorgd en niet ziek. Als het kind ziek is dan graag naar de HA en zelf betalen, oh ja vergeet vooral de nieuwe schoenen die je zelf betaald.

Ik vind de advertentie van de pot gerukt en volkomen belachelijk. Je behoort te zorgen voor je beest en niet alle verantwoordelijkheid te leggen in de wintermaanden bij iemand anders.

Als laatste, er zijn meerdere bokkers die contact hebben gehad met de eigenaar en ze willen echt helemaal niks betalen. Je moet het paard zelfs komen halen en brengen wat ook nog voor eigen kosten is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:45

Dan zou ik hem halen en niet meer brengen :P sorry hoor... Wat een figuren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:33

Niet om het een of ander @lucifertje, maar wij hadden vroeger regelmatig voor langere tijd vreemde achterstandskinderen in huis. In het gezin van mijn ouders was ook een aangenomen kind en de kinderen van haar broer waren er ook vaak als er weer niet genoeg eten was bij hen thuis. Ik ben er ook weken geweest als baby ondt het te koud was in ons zomerhuis.
Ik heb zelf ook iemand met regelmaat in huis gehad die het thuis niet zo goed had. Dit was vroeger heel normaal, maar ook daar moet tegenwoordig geld tegenover staan, zo´n pleegkind...

@Quimm, bij de ponies van het shetland ponypark waren alle kosten voor het logeeradres, dus ook hoefsmid en DA en dat geldt ook voor lease paarden tenzij er een speciale clausule is.
Als een paard ziek of kreupel wordt onder jouw verantwoording dan moet je logisherwijs ook voor de kosten daarvoor opdraaien. Het is niet de schuld van de eigenaar dat het paard ziek of kreupel wordt bij jou....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:34

Ik vind het gesleep op zich al sneu voor het dier.
Nooit een vaste stal en vaste maatjes.

Als ik van stal moest verhuizen vond ik dat zo rot voor mijn paard.
Deze mensen doen dat meerdere keren per jaar. Jaren achter elkaar.
Hij is nog Super braaf dat hij ondertussen uit onzekerheid niet iedereen het licht uit de ogen slaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:41

bruintje123 schreef:

Hij is nog Super braaf dat hij ondertussen uit onzekerheid niet iedereen het licht uit de ogen slaat.

Dat is ook zo hoor, ik heb hier twee paarden staan waar veel mee gesleept is en die kwamen helemaal uitgeblust aan. De ene is inmiddels eindelijk zeker van zijn plek en voelt zich helemaal top, zijn ogen glanzen weer, maar die andere is, na een half jaar, nog steeds op "ik hecht me niet want ik moet toch weer weg" stand.

Aan de ander kant komt dit paard natuurlijk wel gewoon steeds terug naar hetzelfde "zomer" adres en dat is ook wat waard.

Persoonlijk denk ik dat ze, wat deze mensen betreft, en dit is de enige post die ik over hen zal reppen, meer hebben aan het paard verkopen en het af en toe bezoeken als ze er dan zo gek op zijn, dan deze constructie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:43

bruintje123 schreef:

Er zijn mer mensen die hun paard zomers aan huis hebben en in de winter ergens anders op stal zetten.

Mijn paarden verhuisde ik ook wel van plek (tussen opa en schoonouders).
Nam hem ook mee op vakantie ed. die was dat wel gewend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:44

Sheran schreef:
Haha, ik bekijk het juist andersom... wat voor kwaliteit zou dat beleren dan zijn? Ik zou nooit mijn paard door een onbekende laten beleren die het gratis doet.

Dit denk ik ook meteen! Geen denken aan om mijn paard zomaar mee te geven op die manier. Dan betaal ik liever voor kwaliteit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:51

Brainless.
Optimaal zou ik dat ook niet vinden.
Maar jij bleef dan nog wel de stabiele factor.
Jou omgang veranderd niet.
Telkens andere mensen is ook telkens andere grenzen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:54

Sheran.

Waarom denk jij dat hij van rijpaard, naar rijpaard niet voor beginners, naar moet nog ingereden worden is gegaan in de advertenties?

Omdat er steeds kundige mensen mee aan de gang zijn geweest?

Klinkt als mensen zonder geld en verstand van paarden die er toch perse een willen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:30

@bruintje, alles wijst er op dat dit volkomen leken zijn, maar de discussie moet breder gehouden dan de specifiek advertentie die feitelijk niet eens besproken mag worden in een topic....
De verschillende benoemingen hóeven niet te wijzen op een achteruitgang van het paard maar kunnen een poging tot betere beschrijving zijn om de juiste mensen te trekken.
Een onbereden paard kan evengoed gewoon een "rijpaard" zijn als het voor dat doel gefokt is. Deze wil je, als het bereden gaat worden, niet meegeven aan beginners.
"Niet voor beginners" kan gewoon betekenen dat er scholing nodig is die een beginner niet kan geven, of, zoals ik eerder aangaf, het een paard is die beginners in het ootje neemt, bv.
Met "beleren" kan scholen bedoeld worden, wat dus niet door door een beginner moet gebeuren, dus het "niet voor beginners" is in alle drie de omschrijvingen gewoon van toepassing, evenals het "rijpaard", evenals het "eventueel beleren".
Bij "rijpaard" komen er natuurlijk veel mensen die denken er zo op weg te kunnen rijden, dus wordt er de volgende keer bedacht dat het misschien handig is om er bij te zteten dat het niet voor beginners bedoeld is en later, nog specifieker, eigenlijk aleen voor mensen die wat aan scholing willen/kunnen doen.

Op zich is dat niet echt vreemd.

Ik ga niet in op mails die naar bokkers zijn gegaan, omdat we het feitelijk niet over deze specfieke advertentie mogen hebben.

@brainless wat jij noemt is gewoon heen en weer tussen twee plekken gaan, dat wordt ook gewoon routine. Echter elke winter ergens anders, met mensen de weer anders met je omgaan, is naturlijk een ander verhaal. Niet dat het een ramp hoeft te zijn, maar het kan een paard wel aanslaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 01:20

Ik ben deze constructie een paar keer tegen gekomen, zowel hier op bokt als op mp en snap nog steeds niet dat het werkt voor alle partijen trouwens. Als ik naar mijn eigen pony kijk die tijdje op pensionstallen heeft gestaan en waar ik omdat er anderen mee werkten (binnen en buitenzetten) al af en toe even op mijn strepen moest staan, verwonder ik mij er echt over dat die dieren zo weer veilig inzetbaar zijn voor beginners, etc. bij retour eigenaar/werk. Zelf zou ik er zeker niet voor kiezen, eigenlijk heb je alle verantwoordelijkheid van een eigenaar zonder echt zeggenschap en dat loopt lijkt mij rap scheef zodra er iets mis is. Nog afgezien van de kosten en extra werk, maar wat als de situatie zo is dat je moet besluiten tot inslapen? Of een paard terug moet geven waarvan je 200% zeker weet dat die het werk niet kan doen?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 01:22

Ik vraag me ook wel af wat er gebeurt als het paard niet terug gebracht word
Ik moest het paard toen ophalen en terug brengen ivm geld/vervoers qwestie

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:27

Ik ga er van uit dat je dan minstens je legitimatie moest laten zien?

Al moet ik zeggen dat ik ook eens een paard van een wildvreemde hier drie weken heb gehad. Zonder legitimatie te laten zien.

Ging een paard kijken maar stond bij bezichtigen kreupel.
Paard moest weg wegens scheiding. Man zorgde er nu voor maar moest voor zaken weg dus wist al niet hoe het op te lossen.
Of ik dat paard dan niet drie weken op proef wilde.
Wist ik of het paard gezond was en geschikt. Hij was met verzorging uit de brand.

Toen we daar terug waren op het erf met trailer was de man er niet. Was wat tussen door gekomen. Moesten het paard maar mee nemen.

Ik heb op stal maar mijn naam en adres achter gelaten. :+
Al had ik dat ook niet kunnen doen en wist die man niet waar hij naartoe was.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:08

Het gaat natuurlijk ook op de manier waarop zo'n advertentie opgesteld is. Soms zie ik er ook voorbij komen die een bijrijder zoeken die aan 101 eisen moet voldoen, het paard verder moet opleiden, lessen moet volgen op eigen kosten en ook nog eens een flink bedrag per maand moet betalen. Zo'n advertentie wordt dan nog op zo'n manier geschreven dat het lijkt alsof de eigenaar de bijrijder een enorme dienst verricht, terwijl de betaling toch eigenlijk echt wel de andere kant op zou moeten! Als zo'n advertentie is opgesteld met de vraag of iemand wil helpen (zonder enige betaling) is het toch al een heel ander verhaal.

Ik heb pas nog een paard gereden om hem wat meer in vorm te krijgen voor de verkoop omdat de vraagprijs gewoon veel te hoog was voor de toenmalige conditie van dat paard. De eigenaar was daar zelf niet vaardig genoeg voor. Daar heb ik ook geen cent voor ontvangen dus het gaat echt niet iedereen alleen maar om geld. Echter haal je jezelf als je een paard koopt een hoop kosten op de hals en dien je ook je verantwoordelijkheid daarvoor te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:16

En wat als er in de tijd dat hij op een adres staat om 'beleerd' te worden een blessure oploopt (echt of niet echt), draai je dan ook eeuwig voor die kosten op omdat jij het zogenaamd hebt veroorzaakt? Ik zou er niet aan beginnen. Vind het een rare advertentie, die dus blijkbaar steeds in andere vorm terugkomt op de Boktmarkt en op andere sites. Als je niet voor de kosten van je paard kan opdraaien, neem dan geen paard.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:21

lucifertje schreef:
Serieus? Ik wil een kind graag bij je brengen voor de wintermaanden want dan is de slaapkamer te koud en nat. Dan mag je hem terug brengen na de winter, graag opgevoed, verzorgd en niet ziek. Als het kind ziek is dan graag naar de HA en zelf betalen, oh ja vergeet vooral de nieuwe schoenen die je zelf betaald.

Ik vind de advertentie van de pot gerukt en volkomen belachelijk. Je behoort te zorgen voor je beest en niet alle verantwoordelijkheid te leggen in de wintermaanden bij iemand anders.

Als laatste, er zijn meerdere bokkers die contact hebben gehad met de eigenaar en ze willen echt helemaal niks betalen. Je moet het paard zelfs komen halen en brengen wat ook nog voor eigen kosten is.

Iedereen die mij persoonlijk kent, weet dat als ik in de mogelijkheid ben om te helpen, ik dat ook zou doen. Nu ik getrouwd ben houd ik rekening met mijn man, die geen kind in huis wil, maar in de tijd dat ik alleen woonde met mijn zoontje en er was een discussie gaande over dit onderwerp , zei ik altijd dat men een mandje met een kind erin voor mijn deur mocht zetten. Ik zou geen vragen stellen en de moeder mocht het kind weer ophalen als er betere tijden aanbraken. Natuurlijk nooit met de gedachte dat dit werkelijk zou gebeuren, want het is nogal wat om je kind achter te laten. Maar dat mensen uit wanhoop hun kind iets aandoen, terwijl er ook mensen zijn die best de helpende hand hadden willen uitsteken, vind ik zuur.
Ik wordt er misselijk van dat men valt over de 50 euro die de man niet wilde betalen (misschien gebruikte hij dat als excuus , omdat het mensen die het hem voorstelden hem niet aanstonden? Blijkt toch dat hij mensenkennis heeft!) terwijl heel veel Bokkers vallen over dat zelfde geld. Nogmaals , je hoeft niet op de advertentie in te gaan, maar er wordt een vraag gesteld, die misschien ook mensen oproept die gehoor kunnen geven, of een ander goed idee naar voren kunnen brengen. Als een advertentie naar voren brengt dat het met gesloten beurs gedaan moet worden, waarom dan toch nog geld ervoor vragen? Je doet het of je doet het niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:04

@Ersina
Ik viel niet echt over het geld...
Meneer gaf aan in de mail dat het paard in de winter niet kon blijven staan en dat pensionstallen veel geld vroegen in zijn buurt.
Toen gaf ik aan dat ik hem wel wilde plaatsen voor 75E incl alle kosten en dat ik evt ook miss wel een plekje in zijn buurt wist waar het paardje goedkoop kon staan; zodat hun kind het paard ook kon bezoeken in de winter.... was dat absoluut niet de bedoeling.

Hij zocht een gratis plekje waar alle kosten werden betaald en dat hun kind het niet erg vond om in de winter geen contact te hebben?!
Dat was iets wat mij wel verbaasde.