Te zwaar om te paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Te zwaar om te paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:05

Combinatie is het belangrijkste wat er is.
Iedereen begrijpt dat je met 80 kilo niet op de smalle welsh moet gaan zitten.
Maar net zo min op een paard van 170 met weke rug.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:10

KimD schreef:
Ik vind het persoonlijk te zwaar en ontzettend dieronvriendelijk.

Jij doet het berichtje in je profiel wel eer aan zeg!!
Net wat al eerder is gezegd, dan zouden de meeste mannen niet meer op een paard kunnen zitten.
TS jij kan nog makkelijk op een paard hoor!!!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:12

Persoonlijk vind ik overgewicht en paardrijden niet kunnen. Wel denk ik dat behoorlijk wat heren toch over de 85 kg komen. Een passend paard is dan een must.
Een Fjord/Haf etc. heeft ook gewone ruggenwervels, en ook bij hen 'hangt' deze tussen voor- en achterhand. Daar zou mijns insziens ook geen te zware ruiter op moeten gaan zitten.

Heel knap van sommige posters hier die speciaal voor de sport zijn afgevallen, soms zelfs enorm veel. Reuzeknap!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:16

Dreamybol schreef:
Ach, zolang 'bokt' lyrisch blijft reageren op de topics van een amazone die overduidelijk te zwaar is, maar wél grandprix rijdt en bij dit soort topics van mening is dat de max het liefst 60 kg is, neem ik de mening van mijn instructeur het meest serieus.
Bij ons op de manege geldt een limiet van 85 kg -in je rij-outfit-, met 95 kg voor een aantal paarden. De manege en ruiterbond adviseert haar leden een limiet van 85 kg, zoiets zal de FNRS ook doen, denk ik. En daarbij is het nog zaak om naar de combinatie te kijken.

de ruiter waar jij het over hebt is echter wel de 100 kilo voorbij, ruim voorbij schat ik.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:26

Ik ben 1.81 en ik weeg nu ongeveer 85kg, bijna hetzelfde als TS dus.
Ik ben wel aan het proberen om af te vallen, voor mezelf maar ook omdat ik dat fijner vind als ik te paard ga, maar ik heb niet het idee dat hij last heeft van mijn gewicht.

Ik rij een KWPNer van 1.68 geloof ik, dat ziet er zo uit:

Afbeelding

Mijn dikke winterjas vertekend nog iets, maar ik vind het behoorlijk meevallen hoor.. Kan echt prima!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:00

Dreamybol schreef:
Ach, zolang 'bokt' lyrisch blijft reageren op de topics van een amazone die overduidelijk te zwaar is, maar wél grandprix rijdt en bij dit soort topics van mening is dat de max het liefst 60 kg is, neem ik de mening van mijn instructeur het meest serieus.
Bij ons op de manege geldt een limiet van 85 kg -in je rij-outfit-, met 95 kg voor een aantal paarden. De manege en ruiterbond adviseert haar leden een limiet van 85 kg, zoiets zal de FNRS ook doen, denk ik. En daarbij is het nog zaak om naar de combinatie te kijken.

Ik weet wie je bedoeld en ben het zo met je eens

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:02

SharonPlugge schreef:
Ik ben 1.81 en ik weeg nu ongeveer 85kg, bijna hetzelfde als TS dus.
Ik ben wel aan het proberen om af te vallen, voor mezelf maar ook omdat ik dat fijner vind als ik te paard ga, maar ik heb niet het idee dat hij last heeft van mijn gewicht.

Ik rij een KWPNer van 1.68 geloof ik, dat ziet er zo uit:

[ Afbeelding ]

Mijn dikke winterjas vertekend nog iets, maar ik vind het behoorlijk meevallen hoor.. Kan echt prima!

Ik ben kleiner, 170 ook te zwaar meestal rond de 80, nooit echt bij nagedacht dat ik te zwaar voor hem was of gemerkt dattie er last van had..

http://a67.tinypic.com/2ey8hhy.jpg

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:16

Jester_ schreef:
Dreamybol schreef:

Ik weet wie je bedoeld en ben het zo met je eens

Nu ben ik stiekem wel een beetje benieuwd :=

@ TS, gewoon informeren bij een manege in de buurt (als je daar wilt lessen) wat hun limiet is. Als je echt denkt dat je te zwaar ben gewoon minder (intensief) rijden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:28

Ik ga geen mening over TS uitspreken.
Het enige wat ik wel geleerd is dat onze zadels niet meer aangepast zijn. De zadels van tegenwoordig zijn nog zo gebouwd voor de mensen van vroeger. Hierdoor mag je voor je eigenlijk voor je zadel maar maximaal 80 kilo wegen. Hierdoor ben ik wel van mening dat er misschien toch een revolutie moet plaats gaan vinden in de zadel wereld. Want daar valt zeker nog winst op te halen, zodat we het de paarden nog wat comfortabeler te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:34

Daar heb ik nog nooit van gehoord.
En de gemiddelde man in het zadel was vroeger ook niet lichter dan nu.
Klinkt een beetje als broodje aap.

Wat natuurlijk wel is is dat je kont in het zadel moet passen.
En een groter zadel past vaak niet op het paard.
Dan houd het in mijn ogen op.
Maar ik met een maatje meer pas dan weer met gemak in een 17,5 ".
En dan heb ik een platte hand inclusief duim achter mijn kont over.
Dus met 80 kilo zegt het niet automatisch dat een zadel niet meer past.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:35

Even voor de goede orde, het gaat mij niet persoonlijk om die amazone. Het is haar verantwoordelijkheid en zijn haar paarden. Het gaat mij om de hypocrisie van bokt. Als je een slipjas en hoedje draagt, dan maakt wobbelend vet blijkbaar niet uit en word je de hemel in geprezen, terwijl topics over gewicht altijd een soort neerbuigende toon moeten krijgen naar de mensen van boven de 70 kg die op een paard durven te stappen. Of ook zelfs gewoon bij fototopics, waar volledig ongewenst en dikwijls ook nog eens ongepast wél iets over gewicht wordt gezegd.
Daarom mijn advies: overleg het op de manege, het zijn hun paarden, hun regels. Bokt is gewoon geen betrouwbare graadmeter. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:37

Moonlight17 schreef:
Ik ga geen mening over TS uitspreken.
Het enige wat ik wel geleerd is dat onze zadels niet meer aangepast zijn. De zadels van tegenwoordig zijn nog zo gebouwd voor de mensen van vroeger. Hierdoor mag je voor je eigenlijk voor je zadel maar maximaal 80 kilo wegen. Hierdoor ben ik wel van mening dat er misschien toch een revolutie moet plaats gaan vinden in de zadel wereld. Want daar valt zeker nog winst op te halen, zodat we het de paarden nog wat comfortabeler te maken.

Zadels niet aangepast? Zeker wel := de nieuwe zadels zijn echt al heel anders dan 20 jaar geleden, kijk alleen naar het kussenkanaal dat nu om de ruggengraat ligt in plaats van erop.

Tevens die ruiter krijgt geregeld commentaar op haar gewicht. Alleen wordt dat vaak door de mods weg gehaald omdat het niet voldoet aan de eisen van HAW.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:46

Te zwaar??? Vind van niet als je een groot, stevig paard neemt. Bij ons op de manege hangt een tabel waar je kan kijken of je te zwaar bent voor het gemiddelde manegepaard. Ik ben 1.70 en 80 kg. Ik zit in oranje, dus kan nog net. Wil 10 kg afvallen en ben er hard mee bezig.

Rijd zelf op een stevige Friese merrie van 1.64. Kan ze prima hebben! Ze is wat ouder dus moet af en toe wat meer stappen. Zeker omdat ik haar flink aan het werk zet. Ongelukkig lijkt ze zeker niet. Heeft vaak de oortjes naar voren en komt naar me toe als ik haar roep op stal.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:51

Dreamybol schreef:

Dit! Erg jammer..

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:23

InekeN schreef:
Persoonlijk vind ik overgewicht en paardrijden niet kunnen. Wel denk ik dat behoorlijk wat heren toch over de 85 kg komen. Een passend paard is dan een must.
Een Fjord/Haf etc. heeft ook gewone ruggenwervels, en ook bij hen 'hangt' deze tussen voor- en achterhand. Daar zou mijns insziens ook geen te zware ruiter op moeten gaan zitten.

Heel knap van sommige posters hier die speciaal voor de sport zijn afgevallen, soms zelfs enorm veel. Reuzeknap!

Hier ben ik het mee eens! TS er zijn vast genoeg leuke paarden waar je op kan rijden!

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:31

Kan prima! Ik ben 1,78 en weeg 85 kilo. Rijd op een pony van 1,55 en gaat ook prima. Kijk maar.

Afbeelding

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:48

bontejames schreef:
Kan prima! Ik ben 1,78 en weeg 85 kilo. Rijd op een pony van 1,55 en gaat ook prima. Kijk maar.

[ [url=m/wcztVE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naja dit vind ik dus wel echt te zwaar, en niet eerlijk naar de pony. sorry dat ik het zeg.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:50

Ach... ik krijg tranen in mijn ogen van paarden die fout worden gereden, hun rug eruit drukken en veel te strak worden gehouden. En dat kunnen evengoed magere sprietjes zijn die daarop rijden. Die rijden een paard meer naar de knoppen dan iemand die wel weet hoe het hoort, maar misschien wat zwaarder is.

Ligt er toch echt aan hoe je je paard rijdt. Dat is mijn mening. Iemand die 85 kilo weegt, maar mooi meebeweegt, paard niet in de weg zit, het paard goed over de rug laat lopen, etc, etc, zie ik dan veel liever dan iemand van 50 kilo en niet weet hoe ze een paard goed moet rijden (zoals wat ik hierboven schrijf).
Laatst bijgewerkt door Duke op 21-03-16 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:51

ik ben ook rond de 1.78 en weeg rond de 75 en 80 kilo (gok ik ong) en ik rijd ook op een paardje van 1.55 en hij heeft er echt geen last van! soms is het tijdens de vliegende galopwissel wel lastig vanwege me lange benen maar voorderest nergens last van!
en hij loopt ook een heel stuk beter dan voorbeeld onder mij dan een beginner die hem alleen maar in de weg zit. tijdens buitenrijden en zwemmen heeft hij ook nergens last van.
dus ik zou zeggen doen! en vind een geschikt paardje gaat prima lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:00

Er is nog geen enkele, fatsoenlijke, studie die aan toont hoeveel een paard aan kan. 1 studie tootn aan dat vanaf een belasting boven de 20% een aantal parameters die op stress kunnen duiden de hoogte in gaat en dat is het.

Wil je bewijzen wat wel en niet kan, dan moet je een grootschalige studie opzetten. Eerst moet je dan een groep paarden selecteren die op dezelfde manier hebben kunnen opgroeien en op dezelfde manier zadelmak gemaakt zijn. En liefst stel je meerdere groepen samen, zodat je zeker kan zijn van je bevindingen. Vervolgens moet je die paarden in groepen indelen volgens de belasting die je ze gaat geven en een controle groep, waar je de belasting wisselend is. Dan zit je met 5 groepen: belasting tot 10%, belasting tot 15%, belasting tot 20%, boven 20% en wisselend. Al deze paarden moeten dan ook nog eens op dezelfde manier gereden worden, even veel uren dressuur, springen, bos, etc. Gedurende deze studie moeten al deze paarden dan ook nog eens onder medische controle staan en dit tot het einde van hun leven. Pas dan kan men alle data van de verschillende onderzoeksteams met mekaar gaan vergelijken en enkel en alleen na zo'n uitgebreide studie kan je weten wat een paard nu wel/niet aan kan.

Tot er zo'n studie is, kunnen we niet zeggen wanneer iemand nu echt te zwaar is om te rijden en als we dan toch een max willen stellen, tja, dan is er dat ene testje dat zegt dat paarden pas stress tonen bij een belasting over de 20%.

En voor zij die zeggen dat alleen te zware ruiters zo redeneren als ik. Mijn paard woog 600 kg toen hij nog gezond was, ik 80, ik heb dus altijd rond de 15% belasting gezeten en niet tegen de 20%. En ik zal ook nooit op een paard stappen waar ik te zwaar voor ben.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:15

Beetje gezond verstand lijkt mij voldoende. Mijn lichaam is ook niet gebouwd op het rollen en aan en uit kleden en verbinden van mensen van 100 kilo. Maar ik doe het wel. Kun je zeggen is een keuze en het paard heeft geen keuze..Tja. zorg voor sterke spieren en het is te doen. En dan heb ik het natuurlijk niet over pletten van een paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:18

saddledancer schreef:
bontejames schreef:

[ [url=m/wcztVE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naja dit vind ik dus wel echt te zwaar, en niet eerlijk naar de pony. sorry dat ik het zeg.

Maar jij haalde zelf die 15% regel aan toch?
Mijn pony van 1.53 is 560 kilo als ze goed in haar spier zit (Dus geen vet!!!!). Dan kom je op 56 - 84 kilo. Deze ruiter zit daar 1 kilo boven...

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:20

Ik ben zelf 1.90m en +/- 85 kilo. En ik rij op tuigers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:20

Ik vind trouwens dat er hier wel erg snel een grens voor overgewicht getrokken wordt. Bij 1.78 is 85 kilo gewoon nog een prima gezond gewicht, hooguit iets aan de zware kant maar absoluut niet obese.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:23

Emmaa_ schreef:
Ik vind trouwens dat er hier wel erg snel een grens voor overgewicht getrokken wordt. Bij 1.78 is 85 kilo gewoon nog een prima gezond gewicht, hooguit iets aan de zware kant maar absoluut niet obese.

Volgens mij heeft niemand het over overgewicht met betrekking tot de persoon zelf. Maar wanneer je te zwaar bent voor het paard.