Paard wordt overenthousiast als ze naar paddock mag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: Paard wordt overenthousiast als ze naar paddock mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:04

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:11

xpgx schreef:
Ik wil alleen weten wat ik hieraan kan doen, niet dingen horen dat ik haar meer buiten moet zetten. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik dat niet kan.

Jammer dat je niet nadenkt over het welzijn van je paard. Waarschijnlijk krijgt ze wel volop krachtvoer en staat ze ook daadwerkelijk te trappelen van de energie om naar buiten te gaan.
een half uur tot 2 uren is ook erg kort. Misschien sla je ook wel eens een dag over? staat ze dan 24 uur lang in haar hokje?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:21

Keuzes genoeg voor ts in alphen!
Komop meissie, je paard doet veel voor jou (iedere x het rijden toestaan en meewerken). Het is een tweeweg-relatie. Het is jouw plicht en verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat je paard gelukkig is.

Meer naar buiten gaat dit oplossen. Dan voldoet ze meer aan haar behoeften en is ze meer te bereiken om haar op te voeden. Dan heb je dat drammen zo onder controle.
Nu zal het dweilen met de kraan open blijven. Plus nu moet je middelen gaan gebruiken die gebaseerd zijn op angst en pijn (ketting, slaan, schreeuwen etc).
Niet echt een fijne samenwerking..

Op naar een betere stal!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:25

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:27

Als ik maar 2 uur naar buiten mocht op een dag zou ik ook blij zijn als ik er een keer uit kon. Je probleem zou waarschijnlijk al voor de helft opgelost zijn als dat meer was. Indien dat niet kan, kan je in deze eigenlijk alleen nog maar zorgen dat jij meer overtuigingskracht hebt om haar van het idé "lostrekken" af te brengen. Gezien ze het spelletje al door heeft kan dat niet meer met bluf zoals zwaaien met 't touwtje enz. Ze weet nl al dat ze zich makkelijk los trekt. Mag je staan zwaaien als een windmolen, daar gaat ze niet meer van onder de indruk zijn.. Een hengstenketting kan je mogelijk de controle geven die je "nodig" hebt. Ideaal is het niet maar dat ze los breekt is nog minder ideaal gezien ze daarmee zichzelf en andere in gevaar brengt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:49

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:55

Het meer naar buiten is al gezegd, maar zelfs als je daar vandaag naar opzoek gaat sta je er nog niet en zal je die tijd moeten overbruggen op een zo goed mogelijke manier. En is de kans aanwezig dat ze dit gedrag ook bij meer naar buiten zal laten zien, zeker aangezien ze het ook de stal in doet. En hoe langer ze dit zo blijft doen, hoe groter de kans dat het een gewoonte gaat worden en dus ook meegenomen wordt naar een nieuwe plek.
Of ze nu genoeg naar buiten gaat of niet, dit gedrag mag ze niet vertonen. Ze mag uit haar plaat gaan in de paddock, maar niet met jou aan het touw erachteraan wapperend.

Je hebt een probleem op de grond, dus de oplossing ligt in grondwerk. Ik lees dat je haar goed in training hebt qua rijden, heb je daarnaast tijd om aan grondwerk te besteden? Zo nee, dan zou ik het rijden nu op een lager pitje zetten en je tijd steken in grondwerk.

Wat voor spullen heb je om mee te kunnen grondwerken? Heb je een gewoon halster en een gewoon halstertouw, of heb je ook een touwhalster en een leadrope die een stuk langer is dan een halstertouw?
Vooral dat langere touw is vrij belangrijk op dit moment, maar ook een touwhalster kan erg handig zijn, daarmee heb je veel meer te vertellen dan met een gewoon stalhalster (thin to win).

Oefen veel met netjes lopen, als je een langer touw hebt kan je die ronddraaien, als ze dan te ver naar voren komt loopt ze zelf in dat touw. Hoe hard je draait hangt af van haar energie, dus is ze heftig dan draai je fel, is ze mild dan draai je mild. Het voordeel aan deze manier is dat het niet persoonlijk is, ze doet het zelf, kan het zien aankomen, kan erop reageren. Jij kan gewoon kalm blijven, je hoeft je niet naar haar toe te draaien om haar te "straffen", het voelt voor haar dan ook niet als "straf", maar je corrigeerd toch, of beter gezegd ze corrigeerd zichzelf.
Wat je ook doet, pak haar niet kort vast, geef haar de ruimte om wat te driften en zichzelf te vinden, laat alleen niet toe dat ze je voorbij loopt.

Oefen met rustig stappen aan de hand, achteruit lopen(waarbij ze dus voor jou moet wijken, achter je moet blijven), aan de hand draven en als dat alles echt goed gaat evt ook galopperen.

Oefen ook met ruimtes netjes verlaten en betreden. Dus bv als daar de ruimte voor is haar de stal laten verlaten door haar langs je te laten lopen (sqeeze!) en zich om te draaien naar je toe als ze eruit is. Zelfde bij de paddock.
Oefen dit totdat ze dit kalm, ontspannen en connected doet.

Oefen veel! met achteruit lopen, op alle manieren die mogelijk zijn, desnoods achteruit de stal uit en de gang door. Jij die achteruit loopt en zij die achter je blijft, niet draait, maar ook achteruit loopt.
Zijwaarts lopen kan ook heel nuttig zijn, hoe beter je paard achteruit en zijwaarts gaat, hoe beter alles zal gaan.

Geef haar dus een doel, niet gewoon maar lopen van A naar B, maar op een bepaalde manier lopen, met een oefening erbij, precisie. Zie het echt als een trainingsonderdeel waarin je dus ook meer en meer gaat vragen naarmate wat ze kan, net als je bij het rijden aan je doelen werkt. Zelfs al is het alleen maar blijf netjes achter me lopen, zie dat echt als een training en werk aan steeds meer precisie.

Als je geen ervaring hebt met grondwerk zou ik wel met klem aanraden hier direct een instructeur bij te halen. Timing is namelijk heel erg belangrijk, net zoals je paard kunnen lezen dat is, zodat je in kan grijpen voordat het te groot wordt.
Ook moet je paard in ieder geval de basis van wijken voor druk kennen, in jouw geval hier zijn de yo yo game en de squeeze game erg belangrijk. Maar daarvoor moet je wel eerst werken aan de friendly game, het wijken voor constante druk en het wijken voor ritmische druk.

Zoek eens op het net naar de 7 games van parelli, daarin worden al die "spelletjes" uitgelegd. Zoek ook eens naar level 1 van parelli, die gaat voornamelijk over dit soort dingen. De basis van grondwerk en veiligheid.
Maar nogmaals, haal er zo snel mogelijk een instructeur bij die je hierbij kan helpen. Die kan namelijk vrij snel het patroon doorbreken waardoor je ruimte krijgt om eraan te werken verder.

ElineRocco22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:00

jeetje...
Dit gedrag zul je haar echt moeten afleren maar dit zal tijd en heel veel geduld kosten.

succes!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:37

Ik ben ook van mening dat het paard meer buiten zou moeten komen, en dat het wegens gebrek aan beweging logisch is dat ze zo druk doet.

Echter, dient een paard nog altijd opgevoed te zijn, en betekent gebrek aan beweging nog altijd niet dat ze zich zo mag misdragen. Vanaf ze los staat in de paddock mag ze zo gek doen als ze wil, maar aan de hand heeft ze zich normaal te gedragen. Als je paard wegens omstandigheden zoals een zware blessure, of extreem slecht weer (ijzel of zo) een tijdje niet buiten kan, dan ga je je op het moment dat hij zn stal weer uit mag toch ook niet omver laten lopen omdat het paard er toch niets aan kan doen dat hij zo veel energie heeft? Om hieraan te werken, kom je met de uitleg van Bowen al een heel eind lijkt me, maar zorg wel voor begeleiding van iemand met wat meer ervaring hierin.
Het is ook helemaal niet zeker dat ze met hele dagen buitenstaan dit gedrag niet zou vertonen. Een van onze ruinen staat elke dag minstens 10 uur buiten, en staat toch nog elke ochtend in zijn stal te trappelen van ongeduld om buiten te mogen. Hij staat dan in de paddock ook vaak ter plaatse te springen voordat we hem loslaten. We houden hem echter vast tot hij rustig is, en dat weet hij heel goed. Ben zeker dat met iemand die niet consequent genoeg is, hij ook zou proberen te gaan lopen, of zich aan de hand op andere manieren te misdragen.

Hoe is ze trouwens als ze dan los staat in de paddock? Gaat ze dan volledig uit haar dak, of valt dat allemaal nog wel mee?

Hoe is het paard onder het zadel? Is ze dan wel gewoon braaf en rustig? Als het probleem alleen maar opgekropte energie is, dan zou ze dit onder het zadel toch ook laten merken lijkt me?

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:12

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:50

Moderatoropmerking:
Blijven jullie er wel aan denken niet op de man te gaan spelen? Reacties met daarin iemand egoïstisch noemen zijn niet echt op de bal. Er staan genoeg constructieve berichten in waar de TS wat aan kan hebben. Dit graag zo houden want berichten om iemand onzeker te maken zijn niet nodig :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:24

Ik vind het helemaal niet logisch dat paard zo doet als ze niet veel buiten komen.
Als ze hier een dagje binnen moeten blijven doordat het gewoon echt niet te doen is buiten, wil ik ze ook normaal uit stal halen.
Hier op stal komen de grote paarden in de winter ook maar eventjes in de bak, niet mijn keus, niet mijn eigen paard, niet mijn keus van stalling, maar het is niet anders. En ja, ook dat paard kon ik normaal uit stal halen en er wat mee doen. Ja, ze zijn wat drukker, nee dat is niet erg, maar zulk gevaarlijk gedrag blijft echt een no go.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:11

Ik vind ook absoluut dat een paard veel meer buiten moet komen, want je ziet daardoor veel problemen.

Ten eerste zie ik veel mensen die zgn sportpaarden ( af en toe een wedstrijdje ) binnen houden. Als zij buiten komen zie je ze vaak flink gek doen, want ze kunnen eindelijk. Helaas krijgen ze ook snel een blessure bij ongecontroleerde uitspattingen.

Vrije beweging is belangrijk voor het hele lijf. Ik zie bijv paarden die veel hardvoer krijgen en op stal staan enorm winderig zijn en veel mesten bij het rijden. Eindelijk komt er beweging....

Sociaal contact is echt nodig. Ook daar weer hoor je vaak dat zgn sportpaarden alleen moeten staan. Maar het sociale contact is zo belangrijk. En weeg de kans op een verwonding op tegen de blessures en problemen die je sowieso krijgt van binnen staan en alleen staan.

Een geblesseerd paard dat veel op stal stond, deed gek in de paddock. Wij besloten toen het paard eerst te stappen voor het in de paddock werd gezet. Dan was het ergste er vanaf.

Onze 3 ''oudjes'' staan 24/7 samen en kunnen naar buiten, maar blijven ook veel binnen. De meeste paarden die weinig tot niet buiten komen, kunnen niet naar buiten op bevroren grond. Die gaan rennen en gek doen, door het buiten komen. Die van ons zijn gewend buiten te lopen en gaan heel goed om met onregelmatige of harde ondergrond. Dus ook geen blessures daardoor.

Voeren in meerdere kleine porties is het beste, maar in mijn ogen heeft een paard niks aan een schep biks of muesli in de ochtend, als hij pas 's avonds gereden wordt. Hij doet er namelijk niks mee als hij op stal staat. Het zit hem alleen in de weg eigenlijk.

TS kan er eigenlijk niks aan doen dat pensionstallen nog zo slecht zijn. Zeker de instelling van luxe stallen en sportpaarden, dat die niet naar buiten hoeven. Of na 10minuten gek doen; hij is er uit geweest.........
TS is 15 en mag eigenlijk verwachten dat de ervaren paarden mensen haar het goede voorbeeld geven. Dus dat zij leert van de stallen waar ze staat hoe je je paard goed verzorgd.
OOk haar mede pensionners die misschien al wat ouder en ervarener zijn, houden dit soort praktijken in stand, want die staan ook op zo een stal met deze beperkingen en accepteren het.

Er is geen verschil tussen een shetlander of een rijpaard. En stallen moeten ophouden met smoesjes te verzinnen waarom dingen niet kunnen, die wel zouden moeten zoals naar buiten en in GOEDE koppels.

Ik kan me voorstellen dat een boer weer andere normen heeft zoals kuil, slechtere bak etc. dat is ook absoluut niet wat je wil. Goed en genoeg ruwvoer en een GOEDE bodem om op te rijden, zijn minstens zo belangrijk. Helaas gaan daar ook veel mensen en stallen aan voorbij.

TS, onze oudere merrie staat dus 24/7 buiten met onze 2 anderen. Als ze weinig beweegt door slecht weer en we gaan wat spelen in de losgooibak gaat ze ook erg uit haar plaat. Meestal als het 2 of 3 dagen wat bevroren is geweest en ze alleen wat voorichtig heeft rondgelopen en wij hebben gewandeld op steen, moet ze haar ei kwijt. Ze blijft hanteerbaar, maar dat ei moet eruit. Wij doen het vaak los, maar vd week ging ze even aan de longe tekeer. Ik zie mensen snel trekken en afremmen. Maar laat even gaan. En neem het tempo over. Als ze hard willen, laat jij ze iets harder gaan. Willen ze terugzakken, hou je ze vlotjes.

Zorg dat je grondwerk goed komt. Niet straffen, maar leiden zoals al vaak is gezegd. Niet eraan gaan lopen denken, wat eraan gaat komen. Hou zelf je rust.
En laat je paard zijn ei kwijtraken, dus laat hem af en toe flink rennen en gek doen. Misschien ook in een losgooibak met een ander paard spelen.

Ook zoiets; je ziet vaak mensen uren op stal rondhangen, terwijl het paard op stal staat of de poetsplaats. Benut die tijd door je paard buiten te houden. Dus tijdens mesten, je gezellige praatje en kopje thee etc. Zet hem pas weer binnen als je weg gaat zo mogelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:40

prugelpiet schreef:
Ik vind het helemaal niet logisch dat paard zo doet als ze niet veel buiten komen.
Als ze hier een dagje binnen moeten blijven doordat het gewoon echt niet te doen is buiten, wil ik ze ook normaal uit stal halen.
Hier op stal komen de grote paarden in de winter ook maar eventjes in de bak, niet mijn keus, niet mijn eigen paard, niet mijn keus van stalling, maar het is niet anders. En ja, ook dat paard kon ik normaal uit stal halen en er wat mee doen. Ja, ze zijn wat drukker, nee dat is niet erg, maar zulk gevaarlijk gedrag blijft echt een no go.

Is het braaf? Nee. Te verwachten/begrijpen? Dat IMO wel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:44

Op mijn oude stal kwamen ze alleen maar buiten als je erbij was wat neerkwam op een half uurtje paddock tijdens het mesten, en zelfs toen kon mijn pony op een normale manier meelopen. Opvoeding heet dat.

Misschien is TS wel te jong om over verhuizing van het paard te beslissen en hebben de ouders deze stal verkozen vanwege de begeleiding. Ik roep maar wat hoor maar ik zou als ik TS was echt knettergek worden van dat doordrammen over dat een andere stalling beter is.

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:05

Ga een tijdje een paar meter afstand staan voor de paddock. Wacht tot ze rustig is en zet daarna weer een stap. Ga zo door totdat je bij de paddock bent maar doe het hekje/ draadje nog niet open. Keer dan weer om en loop dan rustig op de paddock af en blijf omkeren tot ze rustig is. Zorg wel dat je telkens een paar meter verder loopt van de paddock

verliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:52

xpgx schreef:
Hallo,

Ik heb sinds kort een eigen paard en ze komt van een handelstal vandaan. Daar werd ze alleen uit stal gehaald om te rijden en weer in stal gezet. Ik vind het heel belangrijk dat ze gewoon lekker naar buiten kan. Ze was altijd al een beetje dribbelig als ze naar buiten mocht maar b.....
...............................................
helemaal ontspannen en is er niks aan de hand, ik ben echt ten einde raad ..

Wat ben jij een SCHAT, dat jij weide boven stal stelt. Bij ons lopen de paarden dag en nacht buiten.