gedrag juryleden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: gedrag juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:13

Ik kan de jury ook wel begrijpen. Er zijn nu eenmaal puntensprokkelaars die er een jaar over doen om voldoende winstpunten te krijgen om een klasse hoger te starten. Ik vind het bijzonder dat TS erover klaagt dat hij voor de wedstrijd 2 keer les neemt en dan nog geen winst rijdt. Misschien is doorlopend les verstandiger:-)

Ik zou ervoor pleiten dat het benodigde aantal winstpunten om een klasse hoger te mogen starten ook binnen een bepaald aantal proeven gehaald moet worden. Bijvoorbeeld in 12 proeven. Dan kun je er nog 2 verpesten. Anderzijds zou het dan ook mogelijk moeten zijn om ruiters die bijvoorbeeld 3 proeven achter elkaar 2 winstpunten per proef rijden door te laten gaan in een hogere klasse. Winstpunten zijn niets meer dan een graadmeter of je al klaar bent voor een hogere klasse. De mogelijkheid om punten te sprokkelen over een langere periode is daar nog een zwakke schakel in.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:14

Ik heb heel wat beroerde proeven gezien en bij de meeste probeert de jury het nog leuk te houden, wanneer de ruiter grof in hulpen wordt/zich afreageert op het paard gedurende proef dan zie je dat de juryopmerkingen vaak ook wat minder vriendelijk worden om aan te geven dat de fouten bij de ruiter gezocht dienen te worden ipv het dier wat "altijd op wedstrijd dwars is".

Ook ik zou bij mezelf ten rade te gaan als ik geregeld zulke opmerkingen kreeg. De jury's sturen echt elkaar geen mailtjes dat piet puk afgezeken moet worden op zijn protocollen :+ zo belangrijk ben je echt niet voor hun.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:19

janderegelaa schreef:
Draver_Dirk schreef:
Als ik naar de foto in de advertentie van TS kijk vind ik het er echt niet zo beroerd uitzien, en het paard is L2. Dus zo beroerd zal het "live" niet zijn. De foto is natuurlijk een momentopname, maar hij is toch ooit in de L2 beland.....

Dan moet je eens goed kijken wat TS daar met zijn handen aan het doen is...

Sorry maar ga je nu serieus alles nazoeken van ts? Alsof je daaraan kan zien hoe hij de proef heeft gereden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:30

Klaas15 schreef:
CharleyT je schrijft fijn zo collega's af te schrijven en te melden bij de KNHS, Als je de regels weet HOOR je de ruiter te woord te staan daarom moet je ook een half uur na de uitslag aanwezig blijven !!!!!!!!!!!!!
En ja het melden bij de KNHS is alleen maar goed, de landelijke dressuursport is pure vriendjes politiek geworden. En jij snapt net zo goed als ik dat dat waar is.
PUNT !

Punt 1: Ik hoop voor je dat jij niet als zijnde jury met naam en toenaam wordt achterhaald hier.
Punt 2: Waarom ben je in Godsnaam nog jury als je zoals dikgedrukte over de sport denkt.... :n Hoe kan je iets doen waar je niet achter lijkt te staan?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:05

Vaak is het inderdaad dat als je een mooie pony hebt en het niet helemaal netjes gaat je meer punten krijgt dan een pony die bijv. Niet zo lux is
Dat verschil vind ik ook echt niet kunnen afstammeling en dat gedoe moeten ze niet naar kijken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:20

iris_relente schreef:
Vaak is het inderdaad dat als je een mooie pony hebt en het niet helemaal netjes gaat je meer punten krijgt dan een pony die bijv. Niet zo lux is
Dat verschil vind ik ook echt niet kunnen afstammeling en dat gedoe moeten ze niet naar kijken

Wauw, je spreekt echt uit ervaring he...
En nu even kritisch naar jezelf kijken en even een keertje gaan schrijven bij een jury.

Ik heb wat pony's betreft behoorlijk medelijden met de jury's. Tjongejonge... dan moet je met kinderen juist nog motiverender jureren... Maar het gros heeft de pony niet juist in de aanleuning, zo krom als een hoepel etc. etc. Blij dat ik geen jury ben. Wel vaak geschreven, ook bij pony's. Dus mijn redenering is niet zo zeer gebakken lucht. :+

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:30

Janine1990 schreef:
iris_relente schreef:

Wauw, je spreekt echt uit ervaring he...
En nu even kritisch naar jezelf kijken en even een keertje gaan schrijven bij een jury.

Ik heb wat pony's betreft behoorlijk medelijden met de jury's. Tjongejonge... dan moet je met kinderen juist nog motiverender jureren... Maar het gros heeft de pony niet juist in de aanleuning, zo krom als een hoepel etc. etc. Blij dat ik geen jury ben. Wel vaak geschreven, ook bij pony's. Dus mijn redenering is niet zo zeer gebakken lucht. :+

En toch gebeurd het wel dat jury's naar uiterlijk kijken en naar afstammeling

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:36

Afstamming staat niet eens meer op de protocollen dus hoe weten ze die dan? Onzinverhaal dus ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:37

iris_relente schreef:
En toch gebeurd het wel dat jury's naar uiterlijk kijken en naar afstammeling

Jij leest ff het bericht van TS en die van Amoj en dan reageer je ook... Je negeert voor het gemak de reacties van diverse juryleden.

Wat ik niet snap is dat het altijd aan een ander ligt dat men de punten niet krijgt die men meent te verdienen. De andere heeft een mooie pony, met een betere afstamming. En dát is de reden dat je je punten niet krijgt.

Waarom niet gewoon je ass off werken en beter zijn dan die pony???? Zo moeilijk is dat niet.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:38

Fitzroy schreef:
Afstamming staat niet eens meer op de protocollen dus hoe weten ze die dan? Onzinverhaal dus ;)

Afstamming staat op de verzamelstaten. Deze worden meestal wel aan juryleden meegegeven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:39

DatBenIkNou schreef:
Sorry maar ga je nu serieus alles nazoeken van ts? Alsof je daaraan kan zien hoe hij de proef heeft gereden?

Welnee, er staat een foto bij zijn advertentie en als je je handen zo moet houden dan trek je hem in de krul er is niets nageeflijks bij. En dan lukken proefjes ook niet meer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:46

Ik heb het met mijn dochter en haar pony, waarvan beide ouders onbekend, nog nooit meegemaakt.
Maar ik zie zelf ook wat er fout gaat en ze zegt zelf ook wanneer het niet lekker ging: ik zit vandaag niet in de prijzen.

Pony is echt geen dure pony, ouders onbekend, maar toch heeft ze 3 seizoenen op rij zich geselecteerd voor de kampioenschappen en twee van de drie keer was ze kringkampioen.

Op haar laatste kampioenschap had ze trouwens een verschil van 23 punten op de protocollen van beide jury's. Maar hij het nalezen van de protocollen kon ik me toch vinden in beide commentaren. Beide natuurlijk vanuit een andere hoek gejureerd en de dingen die erop stonden werden door de ene jury zwaarder beoordeeld dan door de andere jury of het was door de andere jury vanuit een andere hoek gezien.

Zelf rij ik al 30 jaar, het is 1 keer voorgekomen dat ik het niet eens was met een jury in mijn nadeel. Veel vaker is het voorgekomen dat ik dacht: huh? Je hebt me wel heel vriendelijk gepunt. Mooi meegenomen natuurlijk, maar ik ben erg kritisch zowel op mijn eigen rijden als op mijn dochters rijden. En het geeft niet als het een keer minder gaat, maar dan hebben we ook totaal geen verwachtingen.

Wel wachten we altijd op het protocol. Om te zien of wat wij denken dat mis ging ook daadwerkelijk klopt. Het is altijd mooi als je weet waar je aan moet werken en dat ook bevestigd krijgt. Want je rijdt toch in eerste instantie de wedstrijd voor jezelf, om te kijken waar je staat in de africhting van je paard.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:47

Wat een ónzin dat juryleden naar afstamming kijken, hoe komen mensen daar toch bij... :') Echt ongelooflijk. Tuurlijk krijgt iemand met een paard met meer kwaliteit hogere punten voor bijvoorbeeld de draf en de galop dan een 'gewoner' paard. Daarom zullen paarden met afstamming misschien soms wel eens hoger scoren, maar dat heeft echt niks maar dan ook niks met persoonlijke voorkeur te maken. Alsof juryleden daar niet zitten om zo eerlijk mogelijk te jureren, alsof zij niet beseffen dat elke deelnemer veel moeite, geld en tijd steekt in het op wedstrijd gaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:01

Onzin is het niet altijd. Ik heb er weleens bij een geschreven waarbij het echt wel uitmaakte hoe goed de pony was en wat de afstamming van de ruiter was ;) Met mijn fjord heb ik ook een keer meegemaakt dat er gezegd werd dat zo'n beest toch niks is, mogen ze vinden. Het is onzin om te zeggen dat dit soort dingen niet gebeuren, echter ie het zo incidenteel dat het toch geen reden kan zijn om maar helemaal te stoppen met het rijden van wedstrijden. Dan is er toch nog iets anders aan de hand.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:09

ik ga niet eens meer beginnen een keer twee proefwedstrijden gereden niks voor mij hoe leuk het ook was de jurys vinden het toch niet goed genoeg , als ik commentaar wil ga ik er wel om vragen daar hoef ik geen geld aan weg te geven!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:15

ynskek schreef:
Fitzroy schreef:

Afstamming staat op de verzamelstaten. Deze worden meestal wel aan juryleden meegegeven.

En dan denk je: Yesssss... we krijgen een leuke Gribaldi in de ring, na al die saaie springpaarden.
Blijken de springpaarden van betere kwaliteit dan die Gribaldi die na 8 veulens uit de wei is geplukt en niet op ijzers staat op gras en daardoor vreselijk op eieren loopt en niet eens fatsoenlijk door het lijf gaat.... Wat een teleurstelling!

maikeltje schreef:
Zelf rij ik al 30 jaar, het is 1 keer voorgekomen dat ik het niet eens was met een jury in mijn nadeel. Veel vaker is het voorgekomen dat ik dacht: huh? Je hebt me wel heel vriendelijk gepunt. Mooi meegenomen natuurlijk, maar ik ben erg kritisch zowel op mijn eigen rijden als op mijn dochters rijden. En het geeft niet als het een keer minder gaat, maar dan hebben we ook totaal geen verwachtingen.

_/-\o_

HEEEEEL ERG HERKENBAAR!! :')

Vorige week kreeg ik punten die niet overeen kwamen met mijn gevoel. Ach, jammer. Commentaar was opzich wel bruikbaar maar niet geheel op lijn met elkaar. Nouja, geen zin om te wachten, dus slik het maar :) Geeft helemaal niets, kan een keer gebeuren.

Maar een maandje terug ontving ik 170 punten voor een verschrikkelijk slechte proef! Echt zó veel spanning, niet normaal! Dus ik zit het te lezen en vind het veel te hoog gejureerd. Zei iemand tegen mij: "Nou, ik zou naar de jury gaan en zeggen dat je het niet normaal vind en lagere punten wilt." _O-
Maar zo is het soms wel!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:20

Ik rij met een haflinger van maar 1.40 en geen Luce type. Ondanks impuls verlies (wat op bijna elke protocol staat dat hij meer impuls mag, en waar ik ook voor aan t trainen ben maar in de ring gaat t mis door mij) heb ik nog nooit zo opmerking gehad.

En ben nu L2+2 winst en die 2 winstpunten heb ik gewoon gehaald tussen de dressuurknollen.

Dus zou IND even na je zelf kijken .

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:38

plutolover schreef:
Ik rij met een haflinger van maar 1.40 en geen Luce type. Ondanks impuls verlies (wat op bijna elke protocol staat dat hij meer impuls mag, en waar ik ook voor aan t trainen ben maar in de ring gaat t mis door mij) heb ik nog nooit zo opmerking gehad.

En ben nu L2+2 winst en die 2 winstpunten heb ik gewoon gehaald tussen de dressuurknollen.

Dus zou IND even na je zelf kijken .

Ook zo'n Haflinger hier :)
Ik ben nog nooit benadeeld geweest, en als het een keer wel gebeurd dan.moet je maar denken: volgende keer beter. Ik vind vaak wel dat ze andere rassen ook zeker waarderen, en het vaak extra leuk vinden als ze gewoon goed meekomen. Ik heb ook wel een paar keer in de prijzen gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:02

croyslover schreef:
ik ga niet eens meer beginnen een keer twee proefwedstrijden gereden niks voor mij hoe leuk het ook was de jurys vinden het toch niet goed genoeg , als ik commentaar wil ga ik er wel om vragen daar hoef ik geen geld aan weg te geven!

het idee achter proefjes rijden gemist?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:07

ynskek schreef:
Fitzroy schreef:

Janine1990 schreef:
En dan denk je: Yesssss... we krijgen een leuke Gribaldi in de ring, na al die saaie springpaarden.
Blijken de springpaarden van betere kwaliteit dan die Gribaldi die na 8 veulens uit de wei is geplukt en niet op ijzers staat op gras en daardoor vreselijk op eieren loopt en niet eens fatsoenlijk door het lijf gaat.... Wat een teleurstelling!

ik houd me buiten die discussie. Er werd een opmerking gemaakt dat de afstamming niet meer op de protocollen staat en waar juryleden deze dan vandaan halen. Ik zeg verder niets over of juryleden ook daadwerkelijk beoordelen op afstamming.

Sta een beetje versteld van je felle reactie op een in mijn ogen objectieve post met enkel een feit en verder geen mening

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:53

Volgens mij zitten juryleden juist in het hokje om hun mening te geven? En ja, op basis van een gereden proef kan een jury wel degelijk zien en melden of een deelnemer klaar is voor desbetreffende klasse.
Ik denk zelf dat als mensen meer zouden investeren in goed les en een gezonde dosis zelfreflectie er een stuk beter gereden zou worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:04

Vooral zelfreflectie.
Er zijn namelijk niet zomaar zoveel instructeur hoppers. Als ze te goed les geven - lees niet alleen maar zeggen je doet alles geweldig - dan zoeken ze door naar een die dat wel doet.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:21

Janine1990 schreef:
Klaas15 schreef:
CharleyT je schrijft fijn zo collega's af te schrijven en te melden bij de KNHS, Als je de regels weet HOOR je de ruiter te woord te staan daarom moet je ook een half uur na de uitslag aanwezig blijven !!!!!!!!!!!!!
En ja het melden bij de KNHS is alleen maar goed, de landelijke dressuursport is pure vriendjes politiek geworden. En jij snapt net zo goed als ik dat dat waar is.
PUNT !

Punt 1: Ik hoop voor je dat jij niet als zijnde jury met naam en toenaam wordt achterhaald hier.
Punt 2: Waarom ben je in Godsnaam nog jury als je zoals dikgedrukte over de sport denkt.... :n Hoe kan je iets doen waar je niet achter lijkt te staan?

Of ik nog jureer gaat je geen donder aan, en ja ik sta achter mijn mening.
Ik omschrijf mijn opmerkingen vriendelijker.
Ik wordt wekelijks gevraagd om te jureren dat zegt genoeg.
Maar ik wil geen gezeiver hierom maken, maar ze zien mij graag bij de KNHS.
Je moet een ruiter motiveren en niet afkraken.(commentaar is goed maar wel in nette taal en niet beledigend)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:30

ynskek schreef:
Fitzroy schreef:

Heb nog een aantal startlijsten hier liggen met door mij gegeven punten en hier staan geen afstammingen op? Toeval of?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:33

Startlijsten en verzamelstaten zijn twee verschillende lijsten. Niet iedere vereniging draait de laatste