Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:36

Urielle schreef:
Sonja schreef:
Ik snap dat nooit zo, die poetsende, wassende, vlechtende en opzadelende moeders...
Als je kind op voetbal had gewild, had je dan ook voor 'm uit gerend om de bal vast voor 'm voor het doel te rollen :?

Een bal leeft niet. Ik voel me verplicht naar het dier, niet naar mijn dochter (op dat vlak).

Behalve de plek van het tuig lijkt het me niet dat het dier het een hol uitmaakt of dat die onder de modder zit tijdens een proef en of hij wel of niet vlechtjes in zijn manen heeft. Lekker niet meer doen, want zo is het wel erg makkelijk, moeders doet het toch wel :j helpen, prima (wat is er nu leuker dan samen de pony poetsen en vlechten?) Maar ik zou echt weigeren het te doen hoor. En dan zou mijn kind niet op wedstrijd gaan als ze niet eens even een borstel er over zou halen.

Verder zou ik gewoon een mooie middenweg vinden voor wel het leuk houden en toch oefenen. Ik weet niet wat ''oefenen'' precies inhoudt, moet ze tot in den treure de proef oefenen of gewoon haar best doen tijdens de les en de losse oefeningen af en toe doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:38

Rizette mijn dochter is dezelfde leeftijd (net 9) en die kan meelopen met een A'tje, B pony kan maar daar oogt ze wel lang voor. Zij heeft een pony van 1.40 en dat is precies goed nu. Heeft ook kledingmaat 152 trouwens. Kinderen van 8 zijn niet alleen maar kleine humpies. Helaas voor mijn dochter ook tegen de groten en geen schattigheidsfactor om te compenseren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:41

In mijn tij bestond de e-pony nig niet. Dat waren paarden, dus kun je nagaan....

Bij onze manege begon je op kleine, leuke pony's en dan steeds iets hoger. Mijn 1e eigen was a/b, maar daarna kreeg ik een pony van 1.35m. Ik was toen al 12 en die was groter dan ik daarvoor ng reed.
Jaar erop heb ik een d-pony gekregen an 1.46m en o gereden tot mn 19e. Nooit overgestapt op paarden ook.

Ze zeggen dn dat de jeugd groter is, ,maar dat valt best mee. Onze zoon heeft tot zijn 10e volop zijn shet ereden.

Wat ik zie op wedstrijden is dat het enorm verschilt per lokatie, streek, niveau etc. Ik zie kinderen van ruiters op goede pony's rijden die ze goed rondrijden. Kinderen die zo opgroeien en geen angst kennen pik je er zo tussenuit.

Dan zie je ook kinderen van vaak te gedreveb moeders die ik van hun pony zou treken chagerijnige gezichten, plukkunen en trekken aan de pony, grote mond naar moeders etc. Maar wel veel bling en luxe.......tja.

Ik vond dat ik met mn 8e nog niet echt een idee had van alles om me heen, ook al reed ik al mn hele korte leventje en reden n ouders ook. Ik zie dat nu ook terug bij lesgeven. Leer kinderen liever netjes rijden en omgaan met hun pony's want daar ontbreekt het op grot schhaal aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:08

Ulfeino schreef:
Waarom niet wat langer oefenen en lessen zodat ze in ieder geval lekker hun proefje kunnen rijden en met dat stempeltje, winstpuntje of zelfs een prijs naar huis gaan?

Gewoon, omdat een dagje op pad met je pony 2 dagen feest betekent :)*
Op vrijdag lekker beentjes en staartje wassen, pony en tuig poetsen tot het blinkt, vlechtjes maken en 's avonds voor je naar bed gaat al staan te trappelen bij je rijjasje en gepoetste laarzen.
En dan de dag erna heerlijk op pad met je pony! Zelf (helpen) op de trailer (te) zetten, met z'n paspoort naar het secretariaat om aan te melden, zadelen met je mooie witte dekje, lekker losrijden en dan nog een spannend proefje ook. Daarna pony afverzorgen en op de trailer zetten, en lekker limonade drinken in de kantine terwijl je nog naar de andere ponies kunt kijken. Spannend hoor, tot en met de prijsuitreiking.

Da's in het geval van 'dagje uit' met relaxte ouders en kind wat voor lol met de knol gaat.

Maar helaas is daar voor veel kinderen een andere realiteit. Het gaat niet om het spel, het is een wedstrijd dus het gaat om de knikkerrrrrrrrs...
Moeders wast/poetst/vlecht de pony vast en trekt een doekje over het zadel. Kind MOET die proef nog een keer oefenen, dus moeders krijst 'm nog maar eens voor.
Op de dag zelf trekt moeders de pony in de trailer terwijl vaders 'm met een bezem op z'n reet aanport, alles komt nog nét op tijd aan, dus pa rent naar het secretariaat, moeders zadelt gauw die pony en smijt het kind erop, en botviert daarna haar eigen zenuwen op het stel in de inrijring.
Daarna galmt ze het proefje voor (zodat je 't een dorp verder nog hoort) en hophop snel die pony op de trailer en naar huis. Misschien straks nog ff gauw naar de prijsuitreiking en anders neemt een clubgenootje het protocolletje wel mee.
Thuisgekomen is iedereen over de rooie en gefrustreerd, worden de vlechtjes uit de pony gerukt en kan 't beest weer 2 weken op stal, of als 'ie mazzel heeft op de wei. Maar voorlopig is iedereen 'm wel weer even zat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:11

Sonja: wat heb je dat geweldig geschreven :j Sorry compleet off-topic, maar dat moest ik even kwijt!

edit: overigens, ik heb nooit wedstrijden gereden maar bij het eerste deel had ik ''ja, dat had ik ook gewild!'' tweede deel ''nee, laat maar :') ""
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 29-09-15 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:13

Helaas een veel voorkomend scenario. Zooooooooooo zonde.
Waar is die tijd gebleven dat we met z'n allen op wedstrijd gingen, dat je een fles ranja en een zakje bolletjes (met gebakken ei uiteraard he!) meekreeg, en je 's avonds wel weer een keer thuiskwam?
Toen was een wedstrijd echt een uitje.
Tegenwoordig moet het snelsnel tussen de bedrijven door. Vind ik echt heel jammer voor de kinderen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:21

Sonja , je eerste stuk is precies wat ik elk kind gun. Dingen zelf kunnen en mogen doen met je pony dat geeft heel veel plezier, zelfs voor de jury!

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:24

Kun je geen middenweg vinden samen met je dochter?

Dat ze gewoon lekker mag rijden met haar pony maar jullie de laatste 10 minuten een spel doen om een proefje te oefenen. Bijvoorbeeld "Simon says".

Bijvoorbeeld jij roept "Pietje zegt....... rijdt een gebroken lijn 5 meter" en dan moet je dochter dus een gebrokenlijn 5 meter rijden.
Roep jij alleen "Rijd een.....volte a-x-a dan rijdt ze hem niet.
Doe vooral ook wat gekke dingen erdoor heen, zoals Pietje zegt.... raak de oren van je pony aan, of steek je tong uit etc.

Misschien is het dan al leuker voor haar.

Of print eens een proefje uit en laat haar de jury zijn terwijl jij het proefje rijdt. Doe dan eens expres een paar dingetjes verkeerd, volte bij lange na niet op de x bijvoorbeeld. Zo leert ze ook, ze kijkt inmiddels naar hoe het wel of juist niet moet terwijl het best leuk is om eens een echte jury te mogen zijn.
Laatst bijgewerkt door Smudge op 29-09-15 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:25

Sonja schreef:
Ulfeino schreef:
Waarom niet wat langer oefenen en lessen zodat ze in ieder geval lekker hun proefje kunnen rijden en met dat stempeltje, winstpuntje of zelfs een prijs naar huis gaan?

Op vrijdag lekker beentjes en staartje wassen, pony en tuig poetsen tot het blinkt, vlechtjes maken en 's avonds voor je naar bed gaat al staan te trappelen bij je rijjasje en gepoetste laarzen.
En dan de dag erna heerlijk op pad met je pony! Zelf (helpen) op de trailer (te) zetten, met z'n paspoort naar het secretariaat om aan te melden, zadelen met je mooie witte dekje, lekker losrijden en dan nog een spannend proefje ook. Daarna pony afverzorgen en op de trailer zetten, en lekker limonade drinken in de kantine terwijl je nog naar de andere ponies kunt kijken. Spannend hoor, tot en met de prijsuitreiking.

Da's in het geval van 'dagje uit' met relaxte ouders en kind wat voor lol met de knol gaat.

Maar helaas is daar voor veel kinderen een andere realiteit. Het gaat niet om het spel, het is een wedstrijd dus het gaat om de knikkerrrrrrrrs...
Moeders wast/poetst/vlecht de pony vast en trekt een doekje over het zadel. Kind MOET die proef nog een keer oefenen, dus moeders krijst 'm nog maar eens voor.
Op de dag zelf trekt moeders de pony in de trailer terwijl vaders 'm met een bezem op z'n reet aanport, alles komt nog nét op tijd aan, dus pa rent naar het secretariaat, moeders zadelt gauw die pony en smijt het kind erop, en botviert daarna haar eigen zenuwen op het stel in de inrijring.
Daarna galmt ze het proefje voor (zodat je 't een dorp verder nog hoort) en hophop snel die pony op de trailer en naar huis. Misschien straks nog ff gauw naar de prijsuitreiking en anders neemt een clubgenootje het protocolletje wel mee.
Thuisgekomen is iedereen over de rooie en gefrustreerd, worden de vlechtjes uit de pony gerukt en kan 't beest weer 2 weken op stal, of als 'ie mazzel heeft op de wei. Maar voorlopig is iedereen 'm wel weer even zat.

Hahaha, fantastisch! _/-\o_

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:56

@Sonja, ooooo heeeel herkenbaar :D :D :D :D :D :D :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:18

Sonja schreef:
Ulfeino schreef:

_O-

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 22:41

Sorry voor de late reactie. En iedereen bedankt voor de reacties. Ik weet niet zo goed waar sommigen hebben gelezen dat ik zo graag wil dat ze wedstrijd gaat rijden. Mijn dochter wil het graag. Ze heeft daar plezier in, ze is nooit zenuwachtig en het maakt haar niet uit of ze wint of niet. Ze rijdt 1x in de week les in een groep bij een gediplomeerde instructrice van de manege. Helaas worden in de lessen niet alle figuren geoefend die in een proefje voorkomen. Om uit te leggen wat er bedoeld wordt en hoe de onderdelen van een proefje elkaar opvolgen, oefenen we. Bixie heb ik ook aan gedacht en dat lijkt me veel beter om te starten. Voor zover ik kan zien zijn die er niet veel in de omgeving van Alkmaar. Niet meteen weer los gaan met commentaar, we hoeven echt niet iedere week op wedstrijd. Ik vind een E pony ook eigenlijk te groot. Het voordeel is echter dat ik er ook op kan rijden. De pony is wel een superschat, ze kan er mee kroelen, achterste voren op zitten en zonder beugels en met losse handen op galopperen, hij loopt achter haar aan etc en dat is me ook wat waard.ze poetst hem zelf, kan het hoofdstel om doen en zelf opstappen met krukje. Het zadel helpen we bij. En nee, ik sta niet te schreeuwen langs de kant als ze aan het rijden is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:43

Bixie is er wel hoor hier in de omgeving van alkmaar... moet je alleen wel goed in de gaten houden en ruim van tevoren plannen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:48

Dat is ook de enige reden die ik me kan bedenken om een grote pony voor een klein meisje aan te schaffen. Dat je er inderdaad zelf ook op rijdt. Je zou de instructrice kunnen vragen om ook de figuren uit de proefjes aan de orde te laten komen. Kan elk ruitertje van mee profiteren. En Bixies zijn leuk voor een 8 jarige.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:53

Sonja schreef:
Ulfeino schreef:

Deze is echt geweldig en o zo waar!(niet bij deze TS,dat bedoel ik niet)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:31

Als je dochter nu wat minder motivatie toont, zou ik het even laten voor wat het is. Even haar focus op andere zaken.
Een kind ontwikkelt razendsnel op veel gebieden, maar kan dat niet altijd allemaal tegelijkertijd.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 30-09-15 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:58

Vind de grote van de pony niet zo'n probleem mits het kind zich met de pony kan redden en zich er happy op voelt.
Zie liever een kind op een iets te grote pony dan een veel te groot of zwaar kind op een te kleine pony :)
Mijn dochtertje rijdt het liefst op een pony die qua maat precies bij haar past en moet niets van grote pony's hebben, als ze op onze shet van 95 cm rijdt kan dat nog net, op de manege rijdt ze op een kruising shetxwelsh van in denk ong 1.10.
Ze heeft een normale lengte voor haar leeftijd, maar weegt maar 24 kg.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 01:28

sas66 schreef:
Sorry voor de late reactie. En iedereen bedankt voor de reacties. Ik weet niet zo goed waar sommigen hebben gelezen dat ik zo graag wil dat ze wedstrijd gaat rijden. Mijn dochter wil het graag. Ze heeft daar plezier in, ze is nooit zenuwachtig en het maakt haar niet uit of ze wint of niet. Ze rijdt 1x in de week les in een groep bij een gediplomeerde instructrice van de manege. Helaas worden in de lessen niet alle figuren geoefend die in een proefje voorkomen. Om uit te leggen wat er bedoeld wordt en hoe de onderdelen van een proefje elkaar opvolgen, oefenen we. Bixie heb ik ook aan gedacht en dat lijkt me veel beter om te starten. Voor zover ik kan zien zijn die er niet veel in de omgeving van Alkmaar. Niet meteen weer los gaan met commentaar, we hoeven echt niet iedere week op wedstrijd. Ik vind een E pony ook eigenlijk te groot. Het voordeel is echter dat ik er ook op kan rijden. De pony is wel een superschat, ze kan er mee kroelen, achterste voren op zitten en zonder beugels en met losse handen op galopperen, hij loopt achter haar aan etc en dat is me ook wat waard.ze poetst hem zelf, kan het hoofdstel om doen en zelf opstappen met krukje. Het zadel helpen we bij. En nee, ik sta niet te schreeuwen langs de kant als ze aan het rijden is.

Wellicht gewoon eens met de instructrice om tafel?

want blijkbaar ligt je dochter wat voor op het gemiddelde niveau van de groep.. maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat de onderdelen niet gewoon geoefend kunnen worden..

zoals je het beschrijft, riekt de les naar treintje rijden, waarbij geen aandacht voor het individuele niveau van een ruiter is?

Wat je kunt doen, is een protocol meenemen en gewoon eens doornemen met haar waar de aandachtspuntjes liggen.. En als de groep draaft, kan gewoon tegen haar gezegd worden dat ze hem op de lange zijde dan een middendraf moet laten doen.. of moet gaan schakelen in tempo..Dit kan ze gewoon oefenen terwijl de rest misschien nog alleen puur hun rondjes draaft..

idem met bijvoorbeeld op de volte de hals laten strekken, of een middenstap oefenen.

je geeft aan dat niet alle figuren geoefend worden.. maar in B hebben we het over een gebroken lijntje, van hand veranderen over de diagonaal of een wat kortere lijn en voltes.. als ze dit soort dingen niet doen, wat rijden ze dan wel in de les.. Als dat alleen maar de hoefslag rijden is, dan zou ik toch stiekem gaan kijken naar een andere instructie.

ik rijd in een lesgroep waar iemand F4 start, maar ook iemand die F12 start.. allemaal rijden we al vele jaren, eigenlijk recreatief. qua oefeningen zijn er een aantal bezig met de enkelvoudige wissels, de anderen met contragalop, ook degene die F4 start rijd in de les veel hoger dan dat ze start.. zelf rijd ik om precies te zijn F0, nog nooit gestart.. En als iemand een proefje oefent, rijden we er vrolijk achteraan of we stappen vast uit.. Dat de oefeningen in de les nog niet gereden worden, ach, B bevat geen hogere wiskunde.. dus gewoon je dochter voorop, instructrice leest het proefje op 1x voor de wedstrijd en de rest rijd er lekker achteraan.. als ze nog niet kunnen doorzitten, ach dan rijden zij toch licht op de punten waar je dochter moet doorzitten?

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 05:50

Het is geen treintje rijden in de manege les. Ieder kind wort gestimuleerd om eigen ruimte op te zoeken en voor zichzelf te rijden. Ik zou anders de instructrice hier erg mee te kort doen. Mbt de figuren, inderdaad dat is niet altijd even ingewikkeld, maar gebroken lijn met volte op X of halve grote volte op X naar C (oa F8 en 9), had bijv. wel wat uitleg nodig.

Verder wil ik nog benadrukken dat ik ook belangrijk vind dat het leuk blijft en ze er plezier in heeft en houdt, maar ik meen dat ook al aangegeven te hebben in het begin. Ik vraag haar nu of ze proefje wil oefenen en als ze nee zegt is het ook goed. Niet oefenen en wel proefje rijden kun je denk ik als je wat ouder bent en wellicht wat meer ervaring hebt wel doen. Als je nog heel veel moet leren om dan zomaar ff proefje te rijden werkt bij ons niet, maar dat zal voor iedereen anders zijn.

Ze mag natuurlijk wedstrijdjes meerijden voor de lol en proef niet gehaald maakt geen fluit uit. Helemaal niet oefenen snap ik niet zo goed, maar knap als je het kunt. Als je op voetbal of een andere sport zit, train je ook?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:35

Maar je traint toch door gewoon de lessen te volgen en de figuren te rijden? Dat is toch trainen?

Ik snap je heus wel, immers, wedstrijden zijn ook niet gratis. En als jij als ouder wilt dat ze het proefje oefent is dat jouw goed recht. Maar, mijn mening, is als ze goed haar best doet in de les dat voldoende :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:41

Bij voetbal train je meestal ook op losse onderdelen. Je doet niet de hele tijd een wedstrijd na. Eigenlijk kun je dit vergelijken met een rijles. Dus ik zou eens overleggen met de instructeur of ze niet wat meer oefeningen uit proefjes wil meenemen in haar lessen. Vragen staat vrij toch? Wellicht vinden de andere kids het ook wel leuk om eens een proef te oefenen. Is altijd leerzaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:52

Sonja schreef:
Ulfeino schreef:

Helemaal met je eens! Mijn ouders gingen vroeger niet eens mee naar mijn pony.... Ik deed wat ik wilde met het dier (was uiteraard wel lid van een vereniging en had les), maar als er wedstrijd was, dan ging ik precies zoals je hierboven beschrijft met ponylief aan de slag. 's ochtends werden we dan als vereniging opgehaald door een grote veewagen en dan was het een hele dag feest *\o/* , proefje rijden (ouders stonden langs de kant te glimmen van trots, als ik met mijn pony een rijbaan of 4 meenam :o tijdens een proefje) daarna cola en een Mars en de rest van de dag op het terrein aanwezig en met je pony spelen.

Wat nou oefenen? Dat begreep ik gerust wel als ik geen dikke punten had gekregen (ja inderdaad, vanwege die 4 rijbanen), maar waar ik op moest oefenen dat hoorde je toentertijd nog van de jury. En dáár ging je dan als kind mee aan de slag. Of niet.... Ik ging lekker bij de dijk omhoog crossen, greppels springen en naar de clubles tot we de volgende wedstrijd hadden.

Het is toch een HOBBY??? Hobby's horen in mijn ogen "leuk" te zijn. Dus lekker oefenen als je dat leuk vindt, als je dat niet leuk vindt dan niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:09

@ts mijn ouders waren er vroeger heel simpel in. Als jullie er tijd en energie in stoppen doen wij het ook. En wij stopten er energie in hoor. M'n arme ouders :D als er niet werd geoefend gingen we ook niet op wedstrijd.
En niet alleen om te winnen maar m'n vader vond het ook niet netjes voor iedereen die veel werk in de organisatie had zitten.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:46

Ik weet niet of het al een keer geopperd is door iemand, heb alleen ts haar reacties gelezen.
Wat ik lees is dat ze alleen op de manege rijd en in die lessen niet alles wordt behandeld van eeb proefje, is het dan niet een idee om naast die lessen, nog 1 a 2 keer per maand privélessen te nemen. De meeste wedstrijdruiters krijgen ook privélessen naast de gewone lessen, of alleen maar privélessen. Puur doordat je in een gewone les niet alles kunt behandelen en in een privéles wel.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:36

Sonja: top geschreven!
Op onze pony van 1m17 zit een meisje van 9, en dat past prima, ze kan er nog op groeien, zelfs.

TS: laat haar een keer een wedstrijd rijden ( of een oefenwedstrijd, zoals al geopperd)en kijk, hoe het daar gaat. Ze luiteren toch beter naar instructrices / vreemden als naar hun moeder ( weet ik uit ervaring- en t kind is pas 4)