Geen auto, wel een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Geen auto, wel een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:10

Dimphyl; als mijn auto stuk gaat krijg ik een vervangwagen die evenwaardig is aan de mijne gezien ik zo verzekerd ben. :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:15

Ik heb 3 jaar lang een auto gehad + 2 paarden gehad. Woon in een dorpje, mijn werk was op 3km afstand. Sinds 2 jaar heb ik mijn auto ingeluid voor een scooter + een 3e paard!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:20

Ik denk dat je prima een paard kan hebben zonder auto. Een auto is imo geen eerste levensbehoefte. Je zal dat idd wel met bepaalde dingen rekening moeten houden. Dus bijv. voer/hooi/stro vanuit stal of laten bezorgen (zal dan wel iets meer kosten dan wanneer je het zelf haalt).
Ook als je naar de kliniek moet kun je bijv de paardentaxi inschakelen.

Zelf heb ik wel een auto, maar als ik kritisch kijk heb ik die alleen nodig voor luxe, kortere reistijd en omdat ik lui ben aangelegd :P

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:23

Ik denk dat het volkomen afhankelijk is van de stal waar je staat:

Als je zelf nog hooi en voer moet kopen, weinig opslagruimte hebt, af en toe moet voeren en/of binnen of buiten moet zetten of andere staltaken moet doen en het is ook nog eens ver fietsen dan denk ik niet dat het haalbaar is.

Als je op een stal staat op een kwartiertje fietsen, waar je alles lekker in je kast kwijt kan, je geen voer of hooi meer hoeft te kopen en waar je niet meerdere keren per dag naar toe hoeft dan zie ik niet waarom je een auto moet hebben.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:27

_Nelleke_ schreef:
Ik denk dat het volkomen afhankelijk is van de stal waar je staat:

Als je zelf nog hooi en voer moet kopen, weinig opslagruimte hebt, af en toe moet voeren en/of binnen of buiten moet zetten of andere staltaken moet doen en het is ook nog eens ver fietsen dan denk ik niet dat het haalbaar is.

Als je op een stal staat op een kwartiertje fietsen, waar je alles lekker in je kast kwijt kan, je geen voer of hooi meer hoeft te kopen en waar je niet meerdere keren per dag naar toe hoeft dan zie ik niet waarom je een auto moet hebben.

Eens, in het eerste geval zou ik niet aan een paard beginnen. :n

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:30

Bij mij is het simpel. Ik woon op het platteland, alles ligt dus vrij ver.

Geen auto = geen werk = geen centen om paardlief te kunnen onderhouden...
De auto komt hier dus eerst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:31

Ik denk dat de meeste mensen een auto eerder uit werk of prive redenen kopen.
Als je dan eenmaal een auto hebt dan ben je in je stalzoektocht ook flexibeler en kom je sneller in een situatie die niet kan zobde auto.

Als je gewoon geen rijbewijs hebt dan is je instelling gewoon totaal anders en ben je wellicht ook bereid iets meer te betalen voor bereikbaarheid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:35

Ik moet er niet aan denken midden in de nacht een paarden taxi of ander vervoer te moeten regelen als je met spoed naar de kliniek wilt.
Nu is het hop aankoppelen en binnen 20 minuten zijn we er.
Bij hulp van de ander duurt het die tijd al voordat ze hier zijn.
Als paard komt te overlijden door onnodig tijd verlies zou ik me dat nooit vergeven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:42

Nou bruintje123 dan kan driekwart paardenhoudend nederland zn paard wel verkopen want ik geloof niet dat iedereen in het bezit is van trailertrekker + trailer.

Is ook helemaal niet nodig want ik heb nog nooit in de afgelopen 10jr dat ik paarden heb een paard midden in de nacht naar de kliniek moeten rijden of gehoord van een stalgenoot dat dit moet. Bovendien kan ik altijd meerdere mensen bellen die wel in het bezit zijn van auto+trailer mocht ik het echt nodig hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:47

Die situaties zijn ook zo zeldzaam dat je daar geen auto en trailer voor gaat laten wortelschieten.
De meeste staleigenaren bieden in zo'n zwaar noodgeval ook wel een oplossing aan. Die is dan toch al uit zijn bed want anders had jij niet midden in de nacht een telefoontje gehad dat je paard op sterven ligt :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:57

Precies! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:59

Maar je zal je er over verbazen hoeveel mensen niet bij een kliniek kunnen komen in een spoedgeval omdat er doodgewoon op dat moment geen materiaal en mensen zijn voor vervoer... Daarom altijd zorgen dat je wat achter de hand hebt ipv denken ach als dat gebeurt zal de hele stal wel klaarstaan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:04

Onvoorbereid is nooit handig.
Maar toen ik vorig jaar mijn paard op zondagavond naar de kliniek moest brengen had ik in eerste instantie niets aan mijn auto en trailer want mijn man moest werken (nachtdienst ziekenhuis) en we hebben een klein kind.
De staleigenaresse is uiteindelijk gaan opassen en haar man is met mij meegereden aangezien ik met een jong fors gesedeerd paard een aardig eind moest rijden was dit niet verstandig om alleen te doen.
Voor dat dit geregeld was waren we net zo goed 45 min verder.

Vaak ga ik ook te voet naar stal. Dan kom je ook niet ver met je trailer :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:02

Ayasha schreef:
Dimphyl; als mijn auto stuk gaat krijg ik een vervangwagen die evenwaardig is aan de mijne gezien ik zo verzekerd ben. :)

Dat valt in de praktijk nogal eens tegen.Wij zijn ook zo verzekerd,maar kregen voor onze Pajero een verlengde mini in ruil :D .
Ik moet zeggen dat we hem geweldig vonden rijden,maar mijn trailer zou ik er echt niet mee gaan trekken.Gelukkig was dat ook niet nodig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:27

Ayasha schreef:

Helaas hebben 9 van de 10 leenwagens geen trekhaak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:35

Yvank_ schreef:
Maar je zal je er over verbazen hoeveel mensen niet bij een kliniek kunnen komen in een spoedgeval omdat er doodgewoon op dat moment geen materiaal en mensen zijn voor vervoer... Daarom altijd zorgen dat je wat achter de hand hebt ipv denken ach als dat gebeurt zal de hele stal wel klaarstaan!

Ik ben idd niet voorbereid, ben dan afhankelijk van een paardentaxi. Heb stal in eigen beheer, geen trailer en auto die geen trailer mag trekken. Moet zeggen dat auto lenen en trailer huren ook nog een optie is uiteraard, als het tijdens werktijd is.

Maar direct wat achter de hand hebben? Nee.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:36

Geen auto, wel 4 paarden..
Misschien daarom juist 4.. :')
Vriendlief heeft auto en hij rijdt dan ook altijd..

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:36

Jullie hebben een auto en een paard? Ook een eigen plekje? Ik woon nog thuis, ga binnenkort fulltime werken.. Maar als ik dan op mezelf wil kan ik mijn paard én een eventuele auto (die ik nodig ga hebben, want heb nu alleen een motor), niet betalen. Hoe doen jullie dat dan? Ik ben maar in mijn eentje. Is het dan überhaupt haalbaar om een autotje, mijn paard en een eigen plekje te hebben?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:39

Vuurneon, Het is wel verstandig om daar een keer 15 minuten google tijd aan te besteden en dan het nummer op te slaan.
Er zijn best wel wat bedrijfjes die ook noodgevallen doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:40

Minimus schreef:
Jullie hebben een auto en een paard? Ook een eigen plekje? Ik woon nog thuis, ga binnenkort fulltime werken.. Maar als ik dan op mezelf wil kan ik mijn paard én een eventuele auto (die ik nodig ga hebben, want heb nu alleen een motor), niet betalen. Hoe doen jullie dat dan? Ik ben maar in mijn eentje. Is het dan überhaupt haalbaar om een autotje, mijn paard en een eigen plekje te hebben?

Ja hoor, wij hebben een goedkope auto (als in: in verzekering en wegenbelasting en is zeer zuinig), goedkope stal en hypotheek is laag :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:40

Sizzle schreef:
Vuurneon, Het is wel verstandig om daar een keer 15 minuten google tijd aan te besteden en dan het nummer op te slaan.
Er zijn best wel wat bedrijfjes die ook noodgevallen doen.

Heb dat al in de telefoon staan :)

Maar goed, ik blijf hoe dan ook afhankelijk van anderen in zo'n situatie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:53

Sizzle schreef:
Janine, de meeste klinieken hebben adresjes liggen van paardentaxi's. Je kunt die altijd van te voren vast opzoeken en in je telefoon zetten.

Ach, dat heb ik nooit geweten! Wat slim zeg!
Nou weer een 'probleem' opgelost!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:54

Minimus schreef:

Ja hoor, goede auto, eigen huis waarvoor ik een lening afbetaal en een paard in volpension. Hoe ik dat doe? Een goede baan hebben en daarbuiten proberen zo weinig mogelijk uit te geven. Lukt mij dat altijd? Met periodes niet, maar dat lossen we op die momenten dan op door wat bij te klussen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:17

velen gaan met de fiets of te voet.
Waar het handig voor kan zijn *incl trailer*

-wedstrijden
-noodgevalletje naar de kliniek
-verhuzing naar andere stal
-naar andere lokatie's voor buitenritten.

Eigenlijk is vooral het noodgevalletje kliniek t geen waar het het handigste voor is maar inderdaad er bestaan taxi's

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:27

Sinds ik de pony van een vriendin met spoed naar de kliniek heb moeten brengen met onze trailer, besef ik nog meer dan voorheen hoe belangrijk die auto en trailer voor mij zijn.

Ze was er zonder mij ook wel gekomen, toen ik zelf nog geen auto en trailer had kende ik ook wel mensen die heus wel hadden willen rijden.

Maar dat ik nu zo vaak als ik wil kan oefenen met laden, en gewoon zeker weet dat ze erop gaan, dat vind ik fijn. Net zoals de wetenschap dat ik in geval van nood binnen drie minuten die trailer erachter heb hangen en het paard erin. Dat ik dan niet mensen moet gaan bellen of zo.

Misschien als je op een grote manege dicht bij de stad met prima ov zit dat het anders is, maar zelf zijn dit voor mij toch redenen om niet meer zonder auto te willen.