Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Ibbel schreef:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... de-snelweg
Ik lees liever info van de rijksoverheid, en daar staat niets over een verschil tussen MTM van < 3500 of >3500. Max is met aanhanger gewoon 90 km/u.
Ibbel schreef:Waar lees jij nou toch steeds dat de trein (auto plus aanhanger dus) met een MTM van meer dan 3500 kg maar 80 mag?
BMHP schreef:Ibbel schreef:Waar lees jij nou toch steeds dat de trein (auto plus aanhanger dus) met een MTM van meer dan 3500 kg maar 80 mag?
nu is er een nieuw rijbewijs B+ 96 wat tot 4250 kg geldt, en waarbij je dus een combinatie tot dat gewicht nog steeds met B rijbewijs mag rijden, dus een verruiming van het gewicht.
voor de snelheid denk ik dat dan de 80 km/uur nog steeds geld, wordt er allemaal niet simpeler op,
ik ben niet op de hoogte of en hoe de 4250 kg grens in België en Duitsland wordt gehanteerd.
Ibbel schreef:De vuistregel is in feite heel simpel: zodra je een C/D rijbewijs nodig hebt (auto > 3500 of combi > 7000) is het 80 km/u.
Of omgekeerd, alles wat je met B(E) mag rijden, mag 90 km/u op autowegen (max 100 met personenauto zonder aanhanger) en op snelwegen (max 130 zonder aanhanger).
En op alle andere wegen geldt uiteraard dezelfde snelheidsbeperking als zonder aanhanger (dus meestal 80 buiten de bebouwde kom, en 50 binnen de bebouwde kom).
Percy schreef:Zal ook niet zo uitzonderlijk zijn maar die nieuwe regeling van 2013, daar heb ik nog nooit over gehoord?
Dacht dat jij uit dit topic ging verdwijnen Ikke? Wil nog steeds heel graag een antwoord op mijn vraag. Niet om je te zieken maar omdat ik serieus belangstellend ben waarom je deze verschillende afwegingen maakt.
BjornB schreef:"De Europese Unie wil de regels voor rijbewijzen in alle lidstaten gelijktrekken. Het idee daarachter is dat bestuurders in alle lidstaten straks hetzelfde weten en kunnen. En dat overal dezelfde eisen worden gesteld. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de derde Europese rijbewijsrichtlijn."
dat is de reden waarom er 19 januari 2013 een hoop regels zijn veranderd.
Ikke als we je het over de de opleggercombinaties hebt mag je inderdaad meer dan die 3500 kilo als aanhanger hebben, maar hierbij moet je wel een paar dingen in de gaten houden!
1: het gewicht mag erboven komen doordat er via de koppeling gewicht van de aanhanger over gedragen wordt op het trekken voertuig. hierdoor mag het gewicht van het trekkend voertuig niet boven de 3500 kilo uit komen. Om erachter te komen wat je mag overdragen op je trekkend voertuig neem je de TMM van je trekkend voertuig - de het rijklare gewicht van je trekkend voertuig. (dit is hoeveel de personenauto werkelijk weegt wanneer u erin zit en de oplegger of middenasaanhangwagen trekt)= een bepaald gewicht. De toegestane maximum massa die wordt overgedragen (maximum last onder de koppeling) mag niet hoger zijn dan dit.
2: het gewicht op de assen van de aanhanger/oplegger mag niet boven de 3500 kilo uitkomen.
Kom je hier wel boven dan moet je een C(1)E rijbewijs hebben.
Let wel zo lang je met een BE rijbewijs het voertuig mag besturen valt dit onder een auto met aanhanger dus nog steeds een Maximum snelheid van 90 km/uur.
80 km/uur geld echt alleen als het voertuig wat je bestuurt alleen met een C(1) rijbewijs gereden mag worden.
BjornB schreef:Dan heeft Ikke denk ik het rijbewijs VOOR 19 januari 2013 gehaald. (Is ook niet verwonderlijk als dat zo zou zijn) dan gelden die gewichtsbeperkingen nog niet
is toch een stuk makkelijker he, dan met al die gewichten rekening te moeten houden.
Leuker kunnen ze het niet maken alleen lastiger soms
