ingvdh schreef:Je bent niet opgelicht maar ontevreden, dat is iets heel anders.
Juridisch is het gewoon lastig. Zadel is geleverd en hij heeft ook jouw zadel nagekeken en gevuld, dus hij heeft gedaan waar hij voor betaald is. Bewijs dan maar eens dat hij bewust een wanprestatie heeft geleverd.
Ik zou iemand naar de rug van het paard laten kijken (geen zadelmaker maar dierenarts/chiropraktor/osteo) en laten zoeken waar het probleem zit. En dan een andere zadelmaker waar je wel vertrouwen in hebt.
Maar een ding, over elke zadelpasser,verkoper of wat dan ook zijn goede en slechte verhalen te vinden. Zie maar de ervaringen over John, er zijn in dit topic meer goede dan slechte ervaringen.
Over de bontjes en pad, dat wordt vaker aangeraden. Vooral als een paard arm bespierd is onder het zadel. De spieren krijgen zo ruimte om te groeien en als de bespiering weer in orde is kan het bontje of pad er onderuit zonder dat er een hele verbouwing van het zadel nodig is.
Het hele 'aanmeet' verhaal klopt niet (is niet zorgvuldig, zoals ik gewend ben dat zadels worden aangemeten). Kunnen best mensen tevreden zijn maar dat lijkt dan meer geluk te zijn dan wijsheid.
Je zou voor een 2nd opinion kunnen gaan naar een andere zadelmaker. Ik zou er een kiezen die werkt met een zadeldrukmeting (bijvoorbeeld Van Rijs). Daaraan kun je wel zien wat het zadel nu op rug doet, waar het knelt, brugt etc. De meting wordt gedaan bij DAP Bodegraven en kan er gelijk gekeken worden naar de rug als deze pijnlijk is cq een blessure wordt vermoed.