''Klacht'' over jurylid.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:06

Nexus schreef:
Gezien de locatie van TS zijn de uitslagen niet zo heel lastig om op te zoeken. De rest van de rubriek(en) is/zijn gelijkwaardig gepunt.

Bedoel je dat de punten van de TS in de lijn liggen van de rest van de starters? Of juist dat de TS qua punten veel minder heeft gescoord dan de rest?

TS, soms zit het mee en soms zit het tegen, je zult in de toekomst nog wel een keer vaker tegen komen dat je met mindere punten naar huis gaat dan verwacht. En of dat dan ligt aan de jury, aan je eigen rijden, aan dat je een pony rijdt of wat dan ook, leer er mee om gaan of ga springen!

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:06

Nee, dat vroeg ik mij dus ook af.
Maar begreep toch dat jury's hij fijn vinden als mensen nog naar de jury toe stappen.
Want het is toch inbreuk van de privacy, daarom wilde ik dit via de KNHS doen.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:07

MarliesV schreef:
Nexus schreef:
Gezien de locatie van TS zijn de uitslagen niet zo heel lastig om op te zoeken. De rest van de rubriek(en) is/zijn gelijkwaardig gepunt.

Bedoel je dat de punten van de TS in de lijn liggen van de rest van de starters? Of juist dat de TS qua punten veel minder heeft gescoord dan de rest?

TS, soms zit het mee en soms zit het tegen, je zult in de toekomst nog wel een keer vaker tegen komen dat je met mindere punten naar huis gaat dan verwacht. En of dat dan ligt aan de jury, aan je eigen rijden, aan dat je een pony rijdt of wat dan ook, leer er mee om gaan of ga springen!

Haha, dat zou ik wel willen, maar dat zal niet zonder ongelukken gaan, want dan zit ik met het probleem dat ik op paarden hoogte moet gaan springen!

Er is die middag nog veel laag gejureerd, ook verliespunten. Maar ook duidelijke 'uitschieters'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:08

Michelleex schreef:
Nee, dat vroeg ik mij dus ook af.
Maar begreep toch dat jury's hij fijn vinden als mensen nog naar de jury toe stappen.
Want het is toch inbreuk van de privacy, daarom wilde ik dit via de KNHS doen.

Ja of je kunt het er gewoon blij laten :P

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:09

Er is een verschil tussen "opzoeken" en "opzoeken" natuurlijk :=
Maar ik zou het persoonlijk helemaal niet erg vinden. Het nadeel is alleen dat mijn geheugen dan waarschijnlijk helemaal niet fris meer is.
Voor zulk soort gevallen houd ik wel een persoonlijk aantekeningenboekje bij, waarin ik steekwoorden neerzet bij elke proef en als er tijd is, maar ik daar een kort verhaaltje van. Dan kan ik misschien toch nog iets nuttigs vertellen, mocht het gebeuren.
Die notities houd ik er overigens natuurlijk ook bij als iemand na de proef naar me toe komt, altijd handig om iets te hebben om op terug te vallen. Hoewel het protocol van die persoon ook helpt.

rien10

Los van alles waar je geen zin in hebt TS. Feit blijft het volgende. Als jij met een pony als 18+ amazone tussen de paarden start, valt je pony in de categorie "paard". Dit is op de categorie indeling te zien. En wordt het dier dus beoordeeld conform de categorie. En dat is? Paard!

Bettine

Ik vind het altijd heel prettig wanneer ruiters na afloop naar me toe komen voor een praatje, of misschien meer uitleg. Ik probeer altijd zo duidelijk & veel mogelijk op het protocol te schrijven wat ik er van vond, maar het kan best zijn dat iemand een heel ander gevoel over zijn proef had.
Heb veel liever dat ik diegene nog mijn uitleg mee kan geven, dan dat ze met een ontevreden rotgevoel naar huis gaan!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:12

Als ik zo lees wat de reden van de klacht is dan zie ik eigenlijk geen reden tot een klacht. De puntrn zijn niet dramatisch slecht maar er is ook geen winstpunt gegeven. Tja dat kan. Het enige jammere wat ik heb kunnen ontdekken aan de posts van TS zijn de ontbrekende onderbouwingen.

Ikzelf ben van mening dat een jury niet zo zeer moet kijken of alle combinaties in dezelfde klasse rijden maar of het paard ECHT een middendraf rijdt (en ook juist opvangt aan het eind) of alleen versneld. Oftewel, kijken of de de combinatie in de ring de oefeningen juist uitvoert. Als jury's zo jureren (en zo doen ze dat altijd toch?) dan maakt het toch niet uit of jij met een haflinger met minder schwung rijdt dan de volgende met een paraderende kwpn-er? Als jouw middendraf goed is, dan is ie goed. Punt.

Aan de ene kant vind ik het wel goed dat je contact zoekt, al had ik dat imo op de dag zelf geprobeert. Maar dan meer om de ontbrekende commentaar te krijgen zodat je weet waar je op moet trainen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:14

Ik heb beide gehad.
Jaren terug met nog de oude puntentelling. Ik reed een proef en eigenlijk niets van die proef was goed of netjes.
Paard keek steeds naar buiten, sprong verkeerd aan in galop, wou bijna niet van stap naar draf ed.
Ik kreeg een winstpunt.
Ik ben na de wedstrijd naar de jury geweest en heb gevraagd waar ik de winstpunt aan te danken had want ik vond hem absoluut niet terrecht.
Haar antwoord? De overgangen waren netjes, mijn pet viel af van dat antwoord. Heb haar ook gezegd dat ik het daar niet mee eens was.

De andere keer reed ik een proef, oke niet winstpuntwaardig maar ook geen 148.(nieuwe puntentelling)
De laagste in de groep had maar 141 punten en het opvallende was dat op 1 fries na (kon ze ook gewoon niet omheen) het allemaal kwpners waren hoog in de lijst en alle friezen onder aan eindigden.
Ben toe niet naar de jury gegaan want ik vond het wel prima, mijn gevoel zat goed en ook al was het niet een super proef (was mijn eerste wedstrijd met dit paard en het paard zelf was bijna nooit van het terrein geweest) ik was tevreden over hoe het was gegaan.....

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:16

Daarom staat klacht ook tussen aanhalingstekens, wist het niet echt goed te benoemen.

En rien10, met het feit waar ik allemaal geen zin in heb, alsjeblieft zeg, doe gewoon even normaal. Vind het een beetje onzin wat je allemaal loopt uit te kramen.

@bettine en friendly

Klopt heb mijn protocool en ander materiaal dus hopelijk kan ze me daarmee nog helpen. Mocht ik haar kunnen contacten zal ik natuurlijk eerst vragen of zij het goed vind als ik haar hier over benader.

friendly

Re: ''Klacht'' over jurylid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:18

En mocht ze zich je niet meer kunnen herinneren (wat logisch zou zijn), dan is het helaas maar jammer. Dan train je gewoon lekker verder en kijk je of je wat kan met het commentaar van de volgende proef toch?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:19

Dat je pony als paard ingedeeld wordt is een feit. Verder zeg je meerdere malen dat je "hierop niet zit te wachten". Nogmaals; ik veroordeel niets, ik geef een feit aan. Ik snap heus wel dat je van de situatie baalt, maar het is nu eenmaal niet anders. En ik kraam geen onzin uit :D

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:22

Ik zit niet te wachten op mensen die gaan zeggen dat ik me aanstel, en er dus een probleem van maken.

Zoals ik meermaals heb aangegeven, lig ik hier niet van wakker, maar ben ik opzoek naar ervaringen en wat andere hier mee ondernomen.

Gelukkig heb ik ook goed onderbouwde reacties gekregen, die mij ander of een inzicht hebben gegeven.

@Friendly, dat zou inderdaad kunnen en dan houd het op. Gezien hoe zij zal reageren zou voor mij ook weer een eyeopener kunnen zijn, zowel positief als misschien negatief.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:23

Had je ook een topic geopend als je 15 meer had gekregen dan je verwachtte? Das toch precies even 'fout' als te weinig krijgen

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:24

Bettine schreef:
Kelly_Taco schreef:
Ja als een minder groot bewegend paard verruimd naar wat hij lichamelijk kan (en een jury zou bekwaam moeten zijn dit te kunnen zien) dan behoort hij ook een 7 te krijgen. Zelfs al is dit minder wat de benenzwaaiende tegenstander kan.

Maar zo durven er niet veel te beoordelen.
Want het is ook moeilijk om in te schatten wat een paard wel en niet kan.

Wat een onzin.
Juryleden beoordelen naar wat ze op DAT MOMENT zien, niet naar wat ze denken dat een paard eventueel wel of niet zou kunnen.

Een middendraf voor een 8 is een middendraf voor een 8. En het maakt mij als jury werkelijk geen reet uit of het nu een pony, paard, koudbloed of warmbloed is die die middendraf laat zien.

Bettine, en dat is dus precies wat ik bedoel. Jij hebt een plaatje in je hoofd hoe een middendraf (of uitgestrekt) eruit hoort te zien. Terwijl sommige paarden dit lichamelijk nooit gaan halen. Jij geeft voor het plaatje in je hoofd een 8. Komt een paard wat minder ver met het voorbeen (ik noem maar even wat he..) dan jouw plaatje een 7. Nog iets minder een 6.

Maar als dat plaatje in jouw hoofd van een uitgestrekte draf er 1 is van een zeer bergop gebouwde KWPN met veel schoudervrijheid dan weten wij wel dat een paard met simpeler gangwerk dat nooit gaat lopen.
Maar dat wil niet zeggen dat hij niet een hele mooie gedragen uitgestrekte draf kan laten zien. Het zal alleen minder geweld zijn. Maar dat paard verdient naar mijn idee dan ook een 8.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben in wat ik bedoel.
Natuurlijk, als een paard niet eens strekt is het een onvoldoende

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:25

Anoeska schreef:
Ophouden met jenken, en aan de volgende wedstrijd denken. Misschien een beetje bot, maar je bereikt niks met terugkijken. Misschien was dit wel een kritische jury, misschien heb je de afgelopen maanden geboft met jury's en waren die wat schappelijker met het geven van punten. Je weet het niet, en je komt er ook nooit meer achter. Zeker niet als je niet de moeite neemt om het aan de jury zelf te vragen.

Duurdere paarden krijgen geen hogere punten, betere combinaties krijgen hogere punten. En als een paard gewoon betere gangen heeft dan jouw pony, kan dat bijdragen aan hogere punten. Een oefening moet voldoen aan het skala, en de combinatie die het beste voldoet krijgt de hoogste punten. Met een pony met krabbel-gangetjes heb je daar dus al wat meer moeite mee dan een paard dat met veel schwung en impuls door de bak gaat.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Er zit een jury. Die jury moet objectief zijn en blijven en in de meeste gevallen is deze dat ook. In plaats van te klagen op het forum had je ook bij het ontvangen van je protocol/punten naar de jury kunnen stappen en kunnen vragen waarom je op deze wijze beoordeeld bent.

Zie je het inderdaad al voor je, dat er dalijk continu de punten gewijzigd worden 'want tja, met een haflinger is het wel heel knap!' en 'Oooh dat is een nakomeling van Totilas, sjeutje, die had wel wat meer mogen tonen hoor wat een lompe harry dat ie dat niet eens voor elkaar krijgt'.

Soms zit het mee, en soms zit het tegen. En ja, als je met een pony tussen de paarden gaat starten kan je op je vingers natellen dat je gewoon hetzelfde gepunt gaat worden als iemand op een paard van 1.80

Ben je van mening dat je meer punten had kunnen rijden als je met een paard binnen was gekomen? Ik zou dan zeggen; schaf een paard aan in plaats van een pony en kijk dan eens of je dan wel ineens binnen te prijzen valt.

Als je enkel voor jezelf rijdt, maakt het toch niet uit dat je 161 punten rijdt? Het is immers voor jezelf zeg je en je zegt zelf ook dat je niet voor de punten rijdt. Piep dan ook niet als calimero dat je met een paard meer punten rijdt, want je kan daar gewoon op wachten als je in een paardenrubriek rijdt...

Tis jammer, maar dan moet je of een paard kopen als je denkt dat het daaraan ligt, of niet meer starten met je pony, of gewoon volgende keer net als ieder ander na afloop even naar de jury lopen voor wat tips en adviezen ;)

Wat ik me dan namelijk vaak afvraag; een jurylid beoordeelt tig combinaties op zo'n wedstrijddag. Had je dan hele instructies en opdrachten verwacht hoe je van je pony een totilas kan maken? Zo'n jurylid zit daar om te jureren en niet om les te geven natuurlijk, wellicht kun je volgende keer aan je instructrice vragen of ze mee wil om daarna aan de hand van je protocol (zo heet dat toch? :') ) en de gereden en geziene proefjes wat gerichter te kunnen rijden en lessen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-15 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:25

TS je begrijpt me echt verkeerd. Ik heb nooit gezegd dat je je aanstelt. Ik heb een aantal feiten aangehaald. Paard/pony categorie, soort beoordeling. Ook heb ik gezegd dat ik snap dat je baalt, maar soms is dat zo.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:30

Anoniem schreef:
Anoeska schreef:
Ophouden met jenken, en aan de volgende wedstrijd denken. Misschien een beetje bot, maar je bereikt niks met terugkijken. Misschien was dit wel een kritische jury, misschien heb je de afgelopen maanden geboft met jury's en waren die wat schappelijker met het geven van punten. Je weet het niet, en je komt er ook nooit meer achter. Zeker niet als je niet de moeite neemt om het aan de jury zelf te vragen.

Duurdere paarden krijgen geen hogere punten, betere combinaties krijgen hogere punten. En als een paard gewoon betere gangen heeft dan jouw pony, kan dat bijdragen aan hogere punten. Een oefening moet voldoen aan het skala, en de combinatie die het beste voldoet krijgt de hoogste punten. Met een pony met krabbel-gangetjes heb je daar dus al wat meer moeite mee dan een paard dat met veel schwung en impuls door de bak gaat.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Er zit een jury. Die jury moet objectief zijn en blijven en in de meeste gevallen is deze dat ook. In plaats van te klagen op het forum had je ook bij het ontvangen van je protocol/punten naar de jury kunnen stappen en kunnen vragen waarom je op deze wijze beoordeeld bent.

Zie je het inderdaad al voor je, dat er dalijk continu de punten gewijzigd worden 'want tja, met een haflinger is het wel heel knap!' en 'Oooh dat is een nakomeling van Totilas, sjeutje, die had wel wat meer mogen tonen hoor wat een lompe harry dat ie dat niet eens voor elkaar krijgt'.

Soms zit het mee, en soms zit het tegen. En ja, als je met een pony tussen de paarden gaat starten kan je op je vingers natellen dat je gewoon hetzelfde gepunt gaat worden als iemand op een paard van 1.80

Ben je van mening dat je meer punten had kunnen rijden als je met een paard binnen was gekomen? Ik zou dan zeggen; schaf een paard aan in plaats van een pony en kijk dan eens of je dan wel ineens binnen te prijzen valt.

Als je enkel voor jezelf rijdt, maakt het toch niet uit dat je 161 punten rijdt? Het is immers voor jezelf zeg je en je zegt zelf ook dat je niet voor de punten rijdt. Piep dan ook niet als calimero dat je met een paard meer punten rijdt, want je kan daar gewoon op wachten als je in een paardenrubriek rijdt...

Tis jammer, maar dan moet je of een paard kopen als je denkt dat het daaraan ligt, of niet meer starten met je pony, of gewoon volgende keer net als ieder ander na afloop even naar de jury lopen voor wat tips en adviezen ;)

Lekker kort door de bocht weer hè zo een antwoord. 'Koop dan een paard' wat een belachelijke opmerking, niet iedereen heeft dikke nullen op z'n bankrekening staan hoor. En alsnog, ik ga mijn pony niet verkopen, zoals menig ander 'omdat hij niet goed genoeg is voor de sport'. Dat vind ik zo paardonwaardig.
En Ja, ik denk inderdaad dat ik met een paard weldegelijk hogere punten had gehaald kunnen hebben.
Ja ik rijd voor mezelf, maar dan te horen krijgen dat je punten zo slecht zijn is voor ieder normaal mens teleurstellend.

rien10, ik doelde ook niet gericht op, jou maar zoals dit. ;)
Tuurlijk soms is het zo, en mijn wereld is niet vergaan, ik zoek naar verheldering, ervaringen etc. Daar is bokt immers voor toch?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:31

Wederom niet mee eens Kelly_taco,
De ene middendraf voor een 8 kan er heel anders uitzien dan een andere.
Wanneer alle basisvoorwaarden (takt/ontspanning/aanleuning/rechtgericht, etc) aanwezig zijn, de lijn wordt correct gereden en er wordt verruimd dan zit je al snel aan een goed cijfer. En wat voor paard die oefening uitvoert maakt mij niets uit.
Ik heb geen plaatjes in mijn hoofd, wel de richtlijnen die voor het jureren zijn opgesteld, net als het skala der ausbildung.
Aan de hand daarvan geef ik een cijfer. Niet aan de hand van een 'plaatje in mijn hoofd'.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:31

Ik weet wel zeker dat ik met een goed paard veel meer punten.bij elkaar rij. Dat is toch.ook.logisch? Anders kan heel de dressuurpaarden fokkerij wel opdoeken. Een slecht springpaard mag ook geen.10cm lager springen in dezelfde klasse omdat hij talent mist.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:32

mee eens !

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:32

Nies_ schreef:
Ik weet wel zeker dat ik met een goed paard veel meer punten.bij elkaar rij. Dat is toch.ook.logisch? Anders kan heel de dressuurpaarden fokkerij wel opdoeken. Een slecht springpaard mag ook geen.10cm lager springen in dezelfde klasse omdat hij talent mist.

:D zo is het

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:33

Aranel schreef:
Nexus schreef:
Een 5 is voldoende in het puntenschema van de KNHS :)

Klopt, maar op de jurycursus is mij geleerd dat we de cijfers onder de 7 moeten onderbouwen.
Zeker bij 5en voor de gangen verwacht ik daar wel uitleg bij.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Zoals ik al zei, bij een 5 zeker even commentaar erbij schrijven. Ik weet dat er soms tijdgebrek is, maar met een beetje inzet is dat wel te doen. Ik vind het een beetje laksheid van een jury om het niet te doen.

Babootje

Het beste is om direct na de wedstrijd de jury te benaderen om terugkoppeling als je echt niets snapt van je puntenaantal en het protocol in dat opzicht ook geen duidelijkheid geeft.
Om dat nog later via het KNHS te gaan doen...; ik zou dat in ieder geval niet doen. Grote kans dat het betreffende jurylid jou niet direct meer voor zich kan halen; ook al zou je het protocol mee sturen. Ze zien er zoveel.
De meeste juryleden zijn altijd wel bereid om een terugkoppeling te geven; vinden het vaak nog wel leuk ook. Zeker als het op een constructieve manier gebeurt. Om er wat van te leren. Zo kom je ook te weten wat ze graag zien en kun je daarop oefenen de volgende keer dat je bij het betreffende jurylid start.

Anoniem

Michelleex; kort door de bocht.. het is maar hoe je het ziet.

Nee, ik zeg niet dat je je pony ervoor moet verkopen maar als je zelf al komt met met 'moet ik dan m'n pony verkopen' snap ik niet waarom; je geeft nota bene zelf aan dat je voor jezelf rijdt en niet voor de punten, maar wel op de calimero manier piept dat je met een paard vast hogere punten had gereden. ja logisch in mijn ogen hoor, je rijdt in een paardenrubriek.

Slik je verlies, je doet zelf mee met een jury sport, dan kan je op voorhand ook bedenken dat niet iedereen zo fan van je zal zijn als dat je zelf wellicht bent. En dat bedoel ik echt niet op de kort-door-de-bocht manier maar soms gaat je proef nou eenmaal niet zo goed als je zelf denkt.