paspoorten paard bij stalhouder, wel of geen verplichting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:39

TinkerTreas schreef:
Ik heb sinds vorige week weer een paard. Zij staat op een kleinschalige stalling met 4 andere paarden. Hier is alleen een schuilstal en opberghok aanwezig. De eigenaar van de stal woont niet bij de stal, moet hij dan wel de paspoorten bij zich houden?
Ook vraag ik me af of ze sowieso ook kleine stalletjes zullen controleren, of alleen de grote stallen.

Dat ligt eraan: nogmaals, het gaat om de HOUDER en dat is degene die ze verzorgt. een staleigenaar hoeft dus geen houder te zijn. als je op basis van zelfverzorging staat en alleen kale huur betaald bijv (zelfs als je je hooi ook daar afneemt maar dan wel betaald voor alleen wat je afneemt) dan ben je zelf de houder. geef je het uit handen aan iemand, dan is diegene de houder. De houder is degene die het paard onder zijn/haar hoede heeft, het dier verzorgt en voert etc.

In bovenstaande geval kan ik me voorstellen dat het zelfverzorging is, dan zou je zelf de houder zijn, niet de eigenaar van de stal.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:18

peach2001 schreef:
TinkerTreas schreef:
Ik heb sinds vorige week weer een paard. Zij staat op een kleinschalige stalling met 4 andere paarden. Hier is alleen een schuilstal en opberghok aanwezig. De eigenaar van de stal woont niet bij de stal, moet hij dan wel de paspoorten bij zich houden?
Ook vraag ik me af of ze sowieso ook kleine stalletjes zullen controleren, of alleen de grote stallen.

Dat ligt eraan: nogmaals, het gaat om de HOUDER en dat is degene die ze verzorgt. een staleigenaar hoeft dus geen houder te zijn. als je op basis van zelfverzorging staat en alleen kale huur betaald bijv (zelfs als je je hooi ook daar afneemt maar dan wel betaald voor alleen wat je afneemt) dan ben je zelf de houder. geef je het uit handen aan iemand, dan is diegene de houder. De houder is degene die het paard onder zijn/haar hoede heeft, het dier verzorgt en voert etc.

In bovenstaande geval kan ik me voorstellen dat het zelfverzorging is, dan zou je zelf de houder zijn, niet de eigenaar van de stal.

Ik betaal alleen kale huur, hooi kopen we samen in en de voer en mestdiensten verdelen we. Dus in dat geval ben ik gewoon zelf de houder van mijn paard, als ik het goed begrijp.

Tendance

Re: paspoorten paard bij stalhouder, wel of geen verplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:04

Klopt, dus je moet ook zelf je paspoort in beheer hebben.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:20

diktrom schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
a. vergezeld gaan van een paspoort;
b. zijn voorzien van een transponder, en
c. zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database,

Ik denk dat dit zo gelezen moet worden:
Het is verboden paardachtigen te houden, te vervoeren of te doen vervoeren, tenzij zij vergezeld gaan van een paspoort, zijn voorzien van een transponder en zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database,

Vanwege de `en`in die 2e zin.
Helaas, zou mooi zijn als ze gewoon praktische regels opstellen en de transponder genoeg is.

Nog een argumentje achter a staat een ";" en achter b ", en" dat is juridisch echt een verschil.

Ts: als jij zoveel juridische ervaring hebt, waarom zie je dan niet dit in dit artikel aan alle voorwaarden voldaan moet zijn? Let op de ; en de "en". Er steken zoveel wetsartikelen hetzelfde in elkaar als dit artikel. Ik hoefde hier geen seconde over na te denken :+.
Verder vind ik jouw toon van discussie voeren in dit topic echt belachelijk. Ik heb respect voor de mensen die toch netjes en beleefd kunnen blijven. Iets wat jou blijkbaar voorbij gaat.
Mocht je het tot een rechtszaak willen laten komen: joh ik zou zeggen, gok het er eens op.
Je hebt geen poot om op te staan. Ik heb meerdere malen jouw redenatie gelezen en het is vooral een mooi verhaal, maar juridisch gezien houdt dit heel weinig stand. Uiteraard zie jij dat natuurlijk niet zo en zal ik wel gek zijn dat ik de wet wel op de juiste manier kan interpreteren :D.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:30

Bij de pensionstal waar mijn paard staat, is controle geweest. Gelukkig was alles goed voorbereid, de paspoorten waren op stal en de controleurs konden chip scannen en paspoort erbij houden voor de identificatie. Een paar paspoorten waren er niet, de eigenaren hebben die met enige spoed alsnog gebracht, de controleurs waren erg coulant. Wij hebben allen de paspoorten in eigen beheer, maar wel op stal. Wij hebben doorgegeven aan de stalhouder, waar wij ons paardenpaspoort op stal hebben. Dit is geregistreerd op een lijst. De stalhouder kan zo altijd bij het paspoort voor de controle die door de overheid wordt uitgevoerd.
Als iemand een boete krijgt voor het niet kunnen tonen van het paardenpaspoort bij zijn/haar paard, mag hij/zij die zelf betalen.
Een paardenpaspoort is geen eigendomsbewijs, het dient ter identificatie van het paard: Welk paard is dit?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:37

Wij hebben zelfs kluisjes, waarvan wij als eigenaars een sleutel hebben en de eigenaar van stal. Zo kijken wij en de eigenaar ten alle tijde bij onze paspoorten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:26

Ik vraag me serieus af wie bij ons de paspoorten moet hebben. Ik huur een box, moet zelf mesten en mn paard poetsen en binnen/buiten zetten. Ik moet (kracht)voer klaarzetten, pensionhouder legt stro klaar en geeft hooi en de klaargezette bakjes. Wie is nou houder van het paard?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:34

Daar waar het paard staat, dus jouw pensionhouder. Dus ook jouw pensionhouder dient het paspoort te hebben

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:35

Ik vind het maar een raar idee. Ik heb nu net een eigen paard maar ik moest hem ook achterlaten daar, ik kwam er mee weg omdat hij nog op onze naam moet en daarvoor moet je het paspoort hebben.
Vind het geen prettig idee maar weet niet of het verplicht is

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:41

Waarom geen prettig idee? Het is geen eigendomsbewijs, dus er kan niets "verkeerd" mee gebeuren. Het dient enkele en alleen ter identificatie van het paard

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:34

Het paspoorten systeem is zo lek als een mandje,je kan een paard zo voor een 2de keer laten chippen als je een mee werkende D.A. hebt. Mijn lang geleden verkochte pony van 20 jaar oud,werd opnieuw gechipt als 10 jarige en later door verkocht als 10 jarige.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:15

Wat nou als je het paspoort wilt laten opsturen naar de stamboekvereniging omdat er een aantekening in gemaakt moet worden? Dan heb je het een aantal dagen niet in bezit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:16

Dan krijg je een vrijwaring.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:15

peach2001 schreef:

Ik ben blij dit te horen.
Ik huur een kale stal en koop zelf strooisel en voer, mest en voer zelf, werkzaamheden doe ik zelf of onderling verdeeld.
En ik woon en werk ook nog vlak bij de stal dus kan op een kort tijdsbestek het pp tonen.

Mijn bezwaar voor het achterlaten van het pp zit in 2 dingen.
Ik reis veel en heb vaak mijn pp nodig voor tijdens transport.
Erg lastig bij vertrekken en thuiskomen op tijden als de beheerder er niet is.

Maar eigenlijk nog meer omdat ik vrees heb bij diefstal.
Een klusje is zo gekraakt. Kijk maar naar alle zadel diefstallen die al jaren blijven gebeuren.
En als je een paard wil kopen en er zit een pp bij dan ga je er als koper vanuit dat het correct is dus koop je ter goede trouw.
Als dan blijkt dat het paard daarvoor gestolen was ben en blijf jij eigenaar en heeft de oude eigenaar het nakijken.
Waarom zo makkelijk maken voor het dievengilden?

Daarbij ben ik niet automatisch overtuigd dat de medewerkers van de NVWA allemaal weten hoe ze de wet moeten interpreteren.
Ik heb bij keuringen voor reizen naar wedstrijden in het buitenland al regelmatig zelf moeten uitleggen wat ze moesten aftekenen en dat een nationaal erkent paspoort ook goed was en ik echt niet een FEI paspoort nodig had.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:37

diktrom schreef:
piezze schreef:
Stel iemand steelt het paard en het paspoort en verkoopt het dier dezelfde dag met een mooi koopcontract, dan is de koper de eigenaar en jij krijgt hem never nooit meer in bezit.

Ja ik vind dat ook een groot risico, met name als dit tot het dieven gilde gaat doordringen.

En dit is idd iets om serieus rekening mee te houden, een bepaald slag mensen doet rare dingen als het niet gaat zoals ze willen.

In mijn geval wordt ik door middel van agressie bij mijn paarden weg gehouden, van een aantal paarden heb ik het paspoort in mijn bezit en van een aantal niet. Het woord treiterbeleid is hier al gevallen, zo werkt dat bij een enkeling dus worden de paardjes te koop gezet op de boktmarkt terwijl de rechter zich nog uit moet spreken over de verdeling. Omdat in Nederland het paspoort geen eigendomsbewijs is loop je dus idd tegen het dievengilde aan. Wat ik gedaan heb is contact opnemen met de stamboeken waar de paarden geregistreerd staan en ze het hele verhaal verteld, stamboeken kunnen er in ieder geval voor zorgen dat als het paspoort door nieuwe eigenaar wordt aangeboden om over te schrijven ze in contact komen met mij en van daaruit kan dan weer verder gehandeld worden.

Het Amerikaanse papier bijv is wel een eigendomsbewijs, *\o/* in mijn geval is het Amerikaanse papier van een van mijn paardjes waar ik niet bij kan komen en waar het papier wel bij paardje is vervangen door een nieuw papier wat nu wel in mijn bezit is, oude papier is dus niet meer geldig. In Amerika zijn ze mega streng, is ook een transferpapier voor nodig wat door zowel oude als nieuwe eigenaar getekend is om het op naam nieuwe eigenaar te krijgen. Daar zijn ze er nu op gespits of er een transferpapier komt wat door mij zogenaamd ondertekend zou zijn, ik heb doorgegeven dat als het dier verkocht wordt en mijn handtekening op het transferpapier staat deze vervalst is, helaas voor nieuwe eigenaar maar die kan dan aangifte doen wegens oplichting want paard zal nooit op hun naam gezet kunnen worden zonder dat ik eerst bij het Amerikaanse stamboek heb aangegeven dat ik degene ben die het transferpapier getekend heb.

Instantie's kunnen dus regeltjes bedenken wat ze willen maar hou ten alle tijden het paspoort in eigen bezit, je weet nooit hoe malloot mensen gaan doen uit vergeldingsdrang en wraakzucht.

Gelukkig heb ik drie paardjes weg kunnen halen, de andere zeven lopen daar nog en heb ik afstand van genomen, als ze verkocht worden krijgen ze hopelijk een plek waar er wel wat met ze gedaan wordt, verzorging is nu minimaal dus zo erg is het niet. Ik richt me op degene die ik wel mee heb kunnen nemen, dat zijn de geluksvogels, samen met mij. :D