Paspoort op stal achterlaten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:15

Je bedoeld dan chip aangemeld. Bij......... Even denken hoe heet die instantie ook alweer, dir zou sowiesos iedereen bij elk geschikt dier moeten doen.

Even instantie opgezocht NDG

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:31

Het in inderdaad verplicht voor alle (pension)stallen om de paspoorten van de paarden op stal te hebben liggen. Die van mij ligt in een kluis daar, waar de staleigenaar wel de sleutel van heeft, maar dat vertrouw ik hem wel toe. Een boete van 300/400 per paard staat erop wanneer er geen paspoort van het paard aanwezig is bij de controle. De kans is indd klein dat deze controles ook echt worden uitgevoerd, maar als ze komen doen ze dat onverwachts.

Selka

Re: Paspoort op stal achterlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:47

@judithvos, wij dachten ook dat het een kleine kans was. Desondanks al een keer controle gehad. Is gewoon een kleine pensionstal in the middle of nowhere.

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:02

Hoe zit het dan als je je paarden gewoon op een stuk land hebt staan ? Waar moet je ze dan bewaren

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:04

Bij mij op stal liggen de paspoorten in de ingebouwde zadelkasten en de staleigenaar heeft van iedere kast een sleutel zodat ze altijd bij het paspoort kunnen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:41

Jess_Ashlinn schreef:
Hoe zit het dan als je je paarden gewoon op een stuk land hebt staan ? Waar moet je ze dan bewaren

Bij de houder van de paarden

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:18

Jet schreef:
max66 schreef:
ik vraag me n.a.v. dit topic wel wat dingen af:

-wie kan er komen controleren en waarop?
-wat is dan wel een eigendomsbewijs? Behalve het paspoort heb ik namelijk niks.
-Hoe kan ik ooit aantonen dat mijn paard van mij is?
-bij mij in het paspoort staan echt niet alle medische gegevens en/of medicijnen genoteerd, wat heeft zo'n controle dan voor n zin?

Mijn paspoort ligt thuis, het is imo het enige "papier" dat ik heb van mijn paard en daar ben ik zuinig op...

Een aantal antwoorden op je vragen vind je in de volgende links:
http://www.nl-paardenpaspoort.nl/
http://www.ltonoord.nl/nieuws/controle- ... paspoorten
https://www.knhs.nl/kenniscentrum/deeln ... npaspoort/

Ik heb nog niet echt antwoorden gekregen op mijn vragen eigenlijk.

-Hoe kan ik aantonen dat mijn paard van mij is?
-wat heeft een controle voor een zin als niet alle medische gegevens in het paspoort staan? Bij mij staan alleen de jaarlijkse entingen erin, verder niks! Ik kan me voorstellen dat dit bij heel veel anderen ook zo is

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:21

max66 schreef:
Ik heb nog niet echt antwoorden gekregen op mijn vragen eigenlijk.

-Hoe kan ik aantonen dat mijn paard van mij is?
-wat heeft een controle voor een zin als niet alle medische gegevens in het paspoort staan? Bij mij staan alleen de jaarlijkse entingen erin, verder niks! Ik kan me voorstellen dat dit bij heel veel anderen ook zo is

- Met je aankoopbewijs.
- Het is niet de fout van het systeem dat jij en je dierenarts blijkbaar erg slecht zijn in het bijhouden van medicijngebruik.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:26

ik heb geen aankoopbewijs.... Hooguit kan ik mijn bankafschriften met de afschrijving laten zien :D

Ik heb niet bewust geen medicijnen in het paspoort gezet, maar mijn DA heeft nooit om het paspoort gevraagd. Ook de wormspuiten enzo staan er niet in. Staat bij jou/bij jullie alles er wel in dan?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:33

Je moet gewoon een aankoop bewijs hebben.
En inderdaad.
Je moet officieel alles bijhouden in je paspoort.
Als jij dit niet doet.. is dit inderdaad niet de fout van het systeem. Maar jouw fout! jij houdt je officieel niet aan de regels. Jij en je dierenarts moeten elke behandeling etc. toevoegen aan je paspoort.. niet enkel entingen..
Dus je dierenarts zit hier fout in, maar zeker ook jij. Je moet elke keer je paspoort meenemen en zorgen dat er aangetekend wordt als er iets gebeurd is.
Niet enkel entingen en behandelingen die schadelijk voor de mens zijn bij slacht moeten erin, zoals veel mensen denken...

Daarbij kan je met je stalhouder een contract tekenen dat hij jouw paspoort in bruikleen heeft zolang jouw paard daar op stal staat.
ik heb daar gewoon een contract van, met handtekeningen eronder en een kopie van het paspoort van mijn paard.
Daarbij heb ik de gegevens van de chip wel op mijn naam staan.

Overigens even voor de duidelijkheid. In het bezit zijn van een paarden paspoort zegt niks over het feit dat jij welvoegelijk eigenaar bent van het paard!
Dat vergeet iedereen hier vaak..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:38

max66 schreef:
ik heb geen aankoopbewijs.... Hooguit kan ik mijn bankafschriften met de afschrijving laten zien :D

Ik heb niet bewust geen medicijnen in het paspoort gezet, maar mijn DA heeft nooit om het paspoort gevraagd. Ook de wormspuiten enzo staan er niet in. Staat bij jou/bij jullie alles er wel in dan?

Daar heb je je eigendomsbewijs.

Dat is dan dom. Bij mijn paard staat alles geregistreerd wat hij qua medicatie heeft ontvangen :).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:42

Medicatie die van invloed is op slacht is toch alleen van toepassing om te registreren dacht ik. En Joop overeenkomst kan een bewijs zijn maar afschriften inderdaad ook van betalingen stal DA etc.

Kunnen hoog of laag springen maar paspoort heeft hier geen rol in en dus in zoverre onbelangrijk

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:15

Dat registeren van medicijnen is het hele probleem. Paspoort heeft ruim een week op de kliniek gelegen en echt geen enkele aantekening. Kan de dierenarts toch moeilijk dwingen.. Overigens ook met paarden van anderen die zelfs nog vragen om aantekeningen maar ook niet er in staan.

Als ze dit nou eens zouden aanpakken ipv loze paspoortcontroles.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:16

Max, het enige eigendomsbewijs is een koopcontract. Ik heb dat ook niet, ik had er eentje gemaakt, maar toen ik haar ging kopen heb ik die thuis laten liggen, lekker slim...
Verder moet alleen medicatie in het paspoort worden aangetekend als het paard voor menselijke consumptie bestemd is. Het paard mag dan een aantal soorten medicatie niet hebben, zoals buut. Zaken als wormenkuren en andere medicatie waar een wachttijd voor is, horen apart in een logboek bijgehouden te worden dat je los in/bij het paspoort hebt. Dit logboek hoort door jezelf en door de DA getekend te worden.
Als je paard toch al niet meer voor menselijke consumptie is/mag, wordt dat aangetekend in je paspoort en dan is bijhouden van medicatie niet meer nodig.
Het is overigens je eigen verantwoording om de DA bij toe te dienen medicatie het paspoort aan te bieden en het af te laten tekenen.
Mocht je paard geslacht worden en bij controle blijkt dat het verboden middelen in zijn lichaam heeft, ben jij de verantwoordelijke en krijg jij het op je bordje en niet de DA.
Overigens is dit voor veel dierenartsen een reden om het paspoort liefst gelijk af te tekenen als niet bestemd voor menselijke consumptie.

Zowel het paspoort als het stamboekpapier zijn geen eigendomsbewijs!!!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:23

Maar Jet niet alle dierenartsen werken mee. Nu gaan die van mij nooit de frikandellen in dus dat scheelt maar ik blijf erbij dat dit probleem de oorzaak is van al het gedoe.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:30

Selka schreef:
Maar Jet niet alle dierenartsen werken mee. Nu gaan die van mij nooit de frikandellen in dus dat scheelt maar ik blijf erbij dat dit probleem de oorzaak is van al het gedoe.

zodra het medicatie is die van invloed is op slavht MOET da dit in paspoort aan tekenen. Zijn ze verplicht.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:45

Ja, ze moeten een dubbele administratie bijhouden. En in het paspoort en op de praktijk. Ook daar krijgen ze controles om te zien of hun voorraad medicatie klopt met wat ze verkocht hebben.

Selka, gewoon goed je poot stijf houden en anders, als je je paard niet wil laten slachten, in je paspoort laten aantekenen dat het niet voor slacht bestemd is.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:09

ze heeft wel eens medicijnen gehad waarna ze een maand bv niet geslacht mocht worden (dit stond op de medicijnen) omdat het schadelijk zou zijn voor de menselijke gezondheid.
Deze termijnen zijn al lang voorbij nu, en ze zou nu dus naar de slacht mogen. Ik zie het probleem dus niet zo.

Vandaar dat ik dus ook het nut van die controles niet in zie, want er staat niks in mijn paspoort en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben (zelfs de entingen zet ik er zelf in :oo )

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:41

huh de entingen moeten toch in het paspoort staan?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:56

@Will65, tuurlijk zijn ze dit verplicht. Net zoals de bokkers in dit topic het paspoort bij het paard dienen te hebben. Het gebeurd gewoon niet.

@Jet, helemaal gelijk. Ik zou eigenlijk eens moeten kijken naar zo'n stempel voor de mannen. Enige reden dat het er nog niet in staat is tijdgebrek (prioriteit is niet hoog genoeg).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:11

Niet álle medicatie behoeft in het paspoort opgeschreven te worden.
'Normale' medicatie zoals antibiotica en pijnstillers hoeven er niet in.
Je zult wel zelf aan je dierenarts moeten vragen wat de eventuele wachttijden zijn, mocht je vrij snel na het toedienen van medicatie je paard naar de slacht willen/moeten brengen.
In de wachttijd van medicijnen mag je je paard niet ter slachting voor humane consumptie aanbieden. Wachttijden van 'normale' medicatie varieert van 0 tot 28 dagen.

De medicatie die wél in het paspoort mowt worden opgeschreven staat vermeld op de zgn positieve lijst. Zit nu op mijn telefoon en kan die lijst even niet linken hier, maar zou via google te vinden moeten zijn.
De medicatie op die lijst heeft een wachttijd voor slachten van 6 maanden.
De medicatie io die positieve lijst is de enige medicatie die in het paspoort genoteerd dient te worden.

Voor de overige medicatie en het melden daarvan in geval van slachten op het VKI formulier ben je uitsluitend zelf verantwoordelijk, niet je dierenarts!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:18

Enige aankoopbewijs is een koopcontract? Ik ga dan wel uit van een rekkelijke opvatting van 'contract'. Met een handtekening van beide partijen op de achterkant van een sigarendoosje kom je bij wijze van spreken ook al een heel eind ("hierbij (ver)koop ik paard ... met chipnr. ... aan/van ... voor een bedrag van ... + 2 handtekeningen"). En ik meen dat een bankafschrift zelfs voldoende is?

Over de paspoorten: die van mijn paard ligt in een afgesloten kastje van de pensionstalling waar ik sta. Net als de meeste paspoorten van de andere paarden. We kunnen daar allemaal bij. Het paspoort van mijn pensioenpaard is ook daar waar het paard is - in het rusthuis dus - ook al is dat honderden kilometers bij mij vandaan!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:47

Max66, dat je die entingen zelf in het paspoort zet is niet verkeerd hoor, maar het stickertje van het flesje van de entvloeistof en een handtekening van de dierenarts horen daar wel bij. Nu is dit alleen noodzakelijk als je officiële wedstrijden start, als je dat niet doet zal vermelding wel voldoende zijn.

Marije, mij is door twee verschillende dierenartsenpraktijken uitgelegd dat er een logboek bijgehouden dient te worden voor medicatie die niet in het paspoort vermeld hoeft te worden, maar wel een wachttijd hebben. En dat dat logboek dan bij het paspoort bewaard moet worden.
Ik weet ook van één van die twee klinieken dat die je een formulier geven of toesturen als ze medicatie geven die wel een wachttijd heeft, maar niet in het paspoort hoeft te staan.
Ik persoonlijk vind dat wel heel netjes, zij gaan er dus toch wel heel bewust mee om en dan is het aan jou als eigenaar om daar ook zorgvuldig mee om te gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:13

Dat boekje heb ik ook in het paspoort van mijn paard, Jet. En daar staat inderdaad de medicatie met wachttijd in (ook de medicatie die op de positieflijst staat, overigens).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:36