Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gilbey

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 09:49

Ja de vacht op de vacht.
En ik heb echte vachten en niet de te ver door gewassen versie van de woonwinkels.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 10:11

Gilbey schreef:
Ja de vacht op de vacht.
En ik heb echte vachten en niet de te ver door gewassen versie van de woonwinkels.

Oke, zag laatst namelijk een met vacht naar boven, maar dat was vast voor de mooi :j
Daardoor raakte ik aan het twijfelen. Wij hebben zo'n kraam in de stad die echte vachten verkoopt.. Toch maar eens kijken :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 10:21

Hou er wel rekening mee dat een schapenvacht dikker is dan een gewoon dekje. De pasvorm van je zadel moet die extra ruimte wel toestaan.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:47

ik wil dit jaar ook graag een trektocht maken, "gewoon" van bij mij op stal tot een andere stal. Denk dat ik onderweg wel voldoende overnachtingsplaatsen kan regelen. Dus ik ga hier even mooi meevolgen en tips opdoen. :D

Ik zou pas in september gaan en hoop mijn pony op conditie te hebben door deze zomer lange wandelingen te gaan maken.

Ik heb zopas alvast de Ruiter- en Menroute Vlaams-Brabant aangevraagd, kan ik al beginnen watertanden. :D

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:57

Deze kwam ik ook nog ergens tegen: Klein kaartje aan je paard, met je eigen telefoon nummer, telefoon nummer van iemand die te bereiken is. En e.v.t adres, mocht er iets gebeuren waardoor je er afknikkert.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:05

kwii schreef:
Deze kwam ik ook nog ergens tegen: Klein kaartje aan je paard, met je eigen telefoon nummer, telefoon nummer van iemand die te bereiken is. En e.v.t adres, mocht er iets gebeuren waardoor je er afknikkert.

Ik heb zelf een "honden"penning laten maken met het telefoonnr van mijn partner.
Als ik ergens tegen een boom aangekwakt ligt en ze vinden mijn paard, kunnen ze hem bellen.
Dan weet hij ook dat er iets niet helemaal goed is gegaan. %)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:06

Waar heb je die aan vast gemaakt dan? Ik heb zeg maar het kaartje heel opvallend aan het zadel zitten haha.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:54

kwii schreef:
Waar heb je die aan vast gemaakt dan? Ik heb zeg maar het kaartje heel opvallend aan het zadel zitten haha.

En wat doe je dan als ze er in hun uppie, zonder tuig vandoor gaan??

Ik weet vanuit de NVVR dat het in al die jaren drie keer gebeurt is dat er paarden vandoor gingen en dat was alle drie de keren zonder tuigage......

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:02

ikke schreef:
En wat doe je dan als ze er in hun uppie, zonder tuig vandoor gaan??

Brandmerken :D

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:08

Ik heb hem zelf aan het hoofdstel vastgemaakt, aan de gesp.
Ik weet dat er een kans bestaat dat ze het hoofdstel verliest, maar zo ruig is ze meestal niet.
Dus ik verwacht eigenlijk niet dat ze het volledige hoofdstel verliest.
Op deze plek stoort het haar niet.
En aan het zadel vond ik het zelf niet prettig, daarbij durven ook niet-paardenmensen meestal nog wel een hoofdstel vast te pakken, aan het zadel zitten is een heel ander verhaal

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:10

in de manen vlechten?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:58

Bij mijn paard kan je maar slecht aan het hoofd zitten, vandaar het zadel.

Ikke, ik zie niet hoe mijn paard zonder tuig er vandoor moet gaan. Tenzij die het verliest onderweg, maarja iets beter dan niets. Aan de manen o.i.d zou nog kunnen, alhoewel ik dan wel een ander soort plaatje zou moeten (laten) maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:04

tijdens een pauze, paard afgezadeld, trekt halster kapot en is foetsie...
over het algemeen, paard los mët tuig wil over het algemeen zeggen dat hij zen ruiter kwijt is en dat die ev gewond is.
paard zonder tuig is ergens losgebroken en kunnen ze gemakkelijker wachten om de chip te kunnen scannen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:07

Dáár had ik nog even niet aan gedacht. Moet ik hem de volgende keer bij lange rit toch maar tussen de manen stoppen :j

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 07:30

Mijn ervaring: je valt eraf, paard gaat er vandoor, paard komt met benen in de teugels en trekt het hoofdstel kapot. (Ik had het geluk dat ze toen stil bleef staan, ze was voorzichtig als het om haar benen ging dus rennen met riemen om haar benen deed ze niet) maar ik heb dus voorkeur voor kaartje/ penning aan zadel.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:11

op beide een bagage label hangen? ook aan halster en zadeltassen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:39

Duhelo schreef:
tijdens een pauze, paard afgezadeld, trekt halster kapot en is foetsie...
over het algemeen, paard los mët tuig wil over het algemeen zeggen dat hij zen ruiter kwijt is en dat die ev gewond is.
paard zonder tuig is ergens losgebroken en kunnen ze gemakkelijker wachten om de chip te kunnen scannen.

Of er verschijnt 's nachts een kudde wilde zwijnen in de wei. Behoorlijke garantie op een weggelopen paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:51

dat is ook een optie inderdaad :D
ik acht die kans in belgie en nederland vrij klein,maar kan me voorstellen dat het reden genoeg is om uit te breken...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:00

Duhelo schreef:
dat is ook een optie inderdaad :D
ik acht die kans in belgie en nederland vrij klein,maar kan me voorstellen dat het reden genoeg is om uit te breken...

Het is bij de NVVR een keer gebeurt, in Limburg. Op de Veluwe zitten ook zwijnen dus als je in die buurt gaat reizen is het geen onverwacht risico.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:34

Als je een label in de manen vlecht, zorg dan wel voor een contrasterend kleurtje, zeker als het om dikke manen gaat ;)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:32

In de manen vlechten vind ik echt een top idee, op een geel plastic plaatje ofzo (zoiets als de oornummers van koeien) dan zie je het goed en kan het paard er dag en nacht mee blijven staan.

en bij ons hier in Zuid-Limburg hebben we absoluut wilde zwijnen, ze ploegen hele lappen weide om en haalden een paar weken/ maanden geleden de mais uit de grond. Denk dat je ze op de Veluwe etc. ook wel steeds meer zult zien.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:13

Steeds meer? Zwijnen zijn al een eeuwigheid een plaag op de Veluwe en worden in toom gehouden via afschot. Ten noorden van de A12 moet je er serieus rekening mee houden. Een laag draadje schrikdraad met genoeg stroom werkt wel om ze uit de wei te houden. Ten zuiden van de A12 komen ze maar incidenteel voor, daar worden ze actief geweerd.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:37

Ze horen toch allen voor te komen op de hoge Veluwe en de meinweg?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:49

Nee hoor, ze komen op de hele Veluwe wel voor. Edese bos zitten er in ieder geval zat, we komen ze hier met enige regelmaat tegen ;)

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:48

Gilbey schreef:
Ja de vacht op de vacht.

verkoop je de spullen die je noemt toevallig ook in je (web)winkel? kom ik binnenkort even langs;)