Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:12

Kozbi schreef:
Ik ben het eigenlijk niet echt 'eens' maar dit heeft een reden.

Ik rij zelf ook een paard in t bb/b eigenlijk voornamelijk B (net begonnen) en ik rij ook met een pelham. Ik krijg hier zelf ook vaak zat commentaar op maar ik vind juist dat je mensen in hun waarde moet laten. Ik heb een heeeule goede reden om er mee te rijden want je wil niet weten wat ik allemaal geprobeert heb en op een pelham loop ze SUPER geen getrek of gehang niet, geen buldozer gedrage en wat dan ook. Oke ja wat ik soms zie denk ik ook van moet dat nou maar nog steeds ..

Ik heb er zelf ook moeite mee dat ik een pelham nodig heb ja.. En ik ben ook aan het af bouwen naar een appelbit stangetje en hopen dat we naar een watertrens kunnen. En ik erger me wel echt rot aan zo'n soort commentaar.

Sommige paarden hebben dit nodig sommige idd niet.. Maar ik weet zeker dat er genoeg tussen zitten die zich zelfs schamen (waaronder ikzelf..) om met zo'n bit te rijden omdat sommige dingen niet oplosbaar zijn.. Maargoed soms denk ik ook nounou maar ik denk dat je ze maar gewoon moet laten doen wat ze doen want waarschijnlijk voor de mensen die rt echt nodig hebben rij j die toch voorbij.. En de mensen die het niet nodig hebben verprutsten het hier regelmatig mee dus ik zeg ja én nee..

Dat jij zo'n bit nodig hebt, zegt iets over (het gebrek aan) training/opleiding.
Als je je daarvan bewust bent en bezig met het werken aan een oplossing, is dat prima en moet je je vooral niet te druk maken om wat anderen ervan vinden. Die zijn waarschijnlijk niet eens in staat om je te voorzien van zinnige info om je een stapje verder te helpen, laat staan dat ze het kunnen oplossen.........

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:23

ikke schreef:
Kozbi schreef:
Ik ben het eigenlijk niet echt 'eens' maar dit heeft een reden.

Ik rij zelf ook een paard in t bb/b eigenlijk voornamelijk B (net begonnen) en ik rij ook met een pelham. Ik krijg hier zelf ook vaak zat commentaar op maar ik vind juist dat je mensen in hun waarde moet laten. Ik heb een heeeule goede reden om er mee te rijden want je wil niet weten wat ik allemaal geprobeert heb en op een pelham loop ze SUPER geen getrek of gehang niet, geen buldozer gedrage en wat dan ook. Oke ja wat ik soms zie denk ik ook van moet dat nou maar nog steeds ..

Ik heb er zelf ook moeite mee dat ik een pelham nodig heb ja.. En ik ben ook aan het af bouwen naar een appelbit stangetje en hopen dat we naar een watertrens kunnen. En ik erger me wel echt rot aan zo'n soort commentaar.

Sommige paarden hebben dit nodig sommige idd niet.. Maar ik weet zeker dat er genoeg tussen zitten die zich zelfs schamen (waaronder ikzelf..) om met zo'n bit te rijden omdat sommige dingen niet oplosbaar zijn.. Maargoed soms denk ik ook nounou maar ik denk dat je ze maar gewoon moet laten doen wat ze doen want waarschijnlijk voor de mensen die rt echt nodig hebben rij j die toch voorbij.. En de mensen die het niet nodig hebben verprutsten het hier regelmatig mee dus ik zeg ja én nee..

Dat jij zo'n bit nodig hebt, zegt iets over (het gebrek aan) training/opleiding.
Als je je daarvan bewust bent en bezig met het werken aan een oplossing, is dat prima en moet je je vooral niet te druk maken om wat anderen ervan vinden. Die zijn waarschijnlijk niet eens in staat om je te voorzien van zinnige info om je een stapje verder te helpen, laat staan dat ze het kunnen oplossen.........

Geef ik je inderdaad gelijk in. Mijn paard is totaal niet doorgereden en volgensmij zadelmak gemaak door n lapzwans (sorry) maar ev er idd erg veel moeite mee en ben vanaf het begin bezig om dit op te lossen. Dit bit is idd maar een tijdelijke oplossing mrja commentaar blijft vervelend..

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:26

Ik rijd bij alles wat ik doe nog lekker met mijn dubbel gebroken appelbitje :D :D :D

Babootje

Re: Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:35

Iedereen geeft altijd wel af op de dressuursport (waar je overigens pas S&T mag in het Z) maar als je soms ziet waar mensen mee naar buiten gaan.....

ashley1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:49

Ja het is echt erg hoe ze tegenwoordig rijden.. als je het niet met een gewoon bit kan kun je toch beter meer les nemen..

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:56

Wauw... Dit is dus echt weer typisch Bokt. :+
Vooroordelen, en het altijd beter kunnen weten. Want elk paard moet toch immers op een gewoon normaal bitje gereden kunnen worden....? Of nog beter; BITLOOS! De nieuwe trend en oooh wat zul je een Bokt vriendjes maken, want dan ben je toch wel zo geweldig en diervriendelijk bezig. En ohja, het bewijst daarnaast natuurlijk ook nog de géweldige band die je hebt met je paard, want ja.. je kunt bitloos rijden, wauw. Dan ben je echt een goede ruiter.

On topic;
Ik snap bepaalde situaties en ben van mening dat er sommige combinaties rond rijden die verkeerd om gaan met het harnachement, maar jeetje wat een vooroordelen weer. En de opmerkingen ''Als je niet met een gewoon bitje kunt rijden moet je maar meer les nemen'', kom op zeg.. Ondoordachte opmerkingen maken noem ik dat. Geen verstand en inzicht van het werkelijke bestaan van de sport en het nodig zijn van bepaalde bitten.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:00

ashley1996 schreef:
Ja het is echt erg hoe ze tegenwoordig rijden.. als je het niet met een gewoon bit kan kun je toch beter meer les nemen..

nou hier ben ik het niet mee eens, sommige paarden hebben gewoon bepaalde dingen nodig en kunnen niet zonder gereden worden, dit hoeft niet aan de ruiter te liggen hoor. en dit was ook eigenlijk niet wat we bedoelde in het begin van de topic, we bedoelde dat sommige mensen gewoon met harnachement rijden die totaal niet nodig is omdat ze het mooi vinden ofzo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:21

Melanie_B schreef:
Vooroordelen, en het altijd beter kunnen weten. Want elk paard moet toch immers op een gewoon normaal bitje gereden kunnen worden....? Of nog beter; BITLOOS! De nieuwe trend en oooh wat zul je een Bokt vriendjes maken, want dan ben je toch wel zo geweldig en diervriendelijk bezig. En ohja, het bewijst daarnaast natuurlijk ook nog de géweldige band die je hebt met je paard, want ja.. je kunt bitloos rijden, wauw. Dan ben je echt een goede ruiter.

On topic;
Ik snap bepaalde situaties en ben van mening dat er sommige combinaties rond rijden die verkeerd om gaan met het harnachement, maar jeetje wat een vooroordelen weer. En de opmerkingen ''Als je niet met een gewoon bitje kunt rijden moet je maar meer les nemen'', kom op zeg.. Ondoordachte opmerkingen maken noem ik dat. Geen verstand en inzicht van het werkelijke bestaan van de sport en het nodig zijn van bepaalde bitten.

En toch is het in de praktijk helaas nog steeds zo dat waar de kennis van ruiter en instructie ophouden, de inkomsten van de ruitershop begint. Dat mag je een vooroordeel vinden; ik kan niet veel anders dan constateren dat het voor te veel combi's bittere waarheid is.

In de basis is het wel zo dat als je echt niet met een simpele optoming kunt rijden er toch echt ergens iets schort aan opleiding en/of instructie en/of materiaal.
Dat je tijdelijke oplossingen gebruikt op de weg naar (of de zoektocht in) een betere, simpelere optoming, daar is helemaal niks mis mee. Helaas is het echter zo dat het gros helemaal niet bezig is met die verbetering maar allang blij is dat het op z'n minst zo werkbaar is.

Ik ken in allerlei gradaties voorbeelden van mensen die vast lopen (of dreigen vast te lopen) met hun paard, simpelweg door gebrek aan instructiekwaliteit!
Ik heb onlangs nog een bokker omgekletst om niet over te gaan tot verkoop van een goed paard omdat ze vast liep op een gebrek aan de juiste hulp en kennis. Kwestie van iemand de juiste vragen stellen, vervelende conclusies trekken en op het juiste spoor zetten. Gaat goed komen met bewuste bokker en paard :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:56

Jammergenoeg heb je ook weleens dat desbetreffende ruiter gewoon te lui is en dan kan je nog zo'n goede instructie hebben. Komt gelukkig niet vaak voor (mag ik hopen)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:25

Melanie_B schreef:

On topic;

Ik vind dit hard maar het is in principe wel de waarheid. Wat ik ook al aangaf niet iedereen kan zijn paard op een trensje rijden waaronder ik en voor hier boven tis echt niet dat ik bijvoorbeeld lui ben maar als je iedere dag met tranen en tegen zin op je paard stap omdat het gewoon niet lukt hoe hard je ook traint en hoe goed je begeleiding is, soms is het gewoon NODIG. Met springen heb ik gewoon een pelham nodig en met de dressuur rij ik zelfs bitloos.. Dus soms ligt het probleem echt niet bij n paard en hoe die opgeleid is en wat die meegemaakt heeft. Ben ook echt geen voorstander van bitloos omdat ja wat ik quote het al uitgelegd heeft maar als mijn paard er fijner op loopt en er komt geen ruzie wat ik met bit wel heb is het toch prima.

Laat mensen toch in hub waarde, ik heb dit ook met t commentaar op wedstrijden op mijn bit. Je kunt niet iedereen helpen en soms moet je t gewoon niet 'horen' of 'zien' tis toch gelukkig niet jouw probleem als jij op een watertrens een netjes parcours springt even goede vrienden en zelfs een beetje jaloezie want mij lukt dat bijvoorbeeld niet.

edit: spelfouten :')
Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 06-01-15 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:26

Zo lang de topruiters er op het inrijterrein en op concours ook allemaal zo bij rijden, zullen dat voorbeelden blijven en zal het 'gewoon' gevonden worden want zij doen dat ook.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:29

Maar hoe leuk is het om die 50 euro over de balk te smijten bij de winkel en vervolgens je pony te laten fungeren als kerstboom om te versieren?

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:36

Hier in mijn omgeving zie ik het alleen in de hogere klasses springen. En op onze vereniging worden enorm veel wedstrijden georganiseerd ook voor de hogere klasses dan het zz.
Veel leden van onze vereniging zijn actief spring ruiter en een enkeling heeft er flink wat in hangen.
Wel zie ik het in de dressuur helaas.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:39

xGoldenHero schreef:
Hier in mijn omgeving zie ik het alleen in de hogere klasses springen. En op onze vereniging worden enorm veel wedstrijden georganiseerd ook voor de hogere klasses dan het zz.
Veel leden van onze vereniging zijn actief spring ruiter en een enkeling heeft er flink wat in hangen.
Wel zie ik het in de dressuur helaas.

Ben ik het ook mee eens bij mij op de club rijden er ook maar 3 a 4 met een pessoa, pelham of vlinder
maar als je eens naar dressuur ruiter smet een jong paard kijkt wat daar soms in hangt schrik je je idd ook kapot! Maar ook hierbij zitten er heel veel die hun paard super hebben lopen op een trensje of stangtje

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:45

Was niet aanvallend bedoelt op niemand niet hoor :oo , maar ik vulde ikke aan. K zie dit namelijk in mijn omgeving gebeuren

Edit: zolang je weet hoe je ermee moet rijden en hoe je ze (hulpteugels) af moet stellen is het gewoon oké imo

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:07

Gewoon niet mee bemoeien, wie zegt dat jij alles goed doet? Zoveel mensen zoveel meningen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:09

Ik heb 1x gesprongen met mijn paard op een dubbelgebroken trensje, waar ik normaal ook mee rijd. beresterk en niet te sturen. Dus volgende keer gaat er toch een dubbelgebroken pessoa in, wil wel graag het idee hebben dat ik iets te vertellen heb nl...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:18

Als ik opzoek ben naar een nieuw paard en ik ga kijken bij het BB of B springen bijvoorbeeld en ik zie een pelham of Pessoa wil ik het paard al niet meer.

Ben ooit 100 km verderop naar een paard gaan rijden en ik mocht wel proefrijden maar dan moest de slof eraan. Nou laat maar.

Wij hebben 5 paarden onder het zadel. Op allerlei niveaus en 3 paarden zijn betuigd in het verleden met liverpool stang.
Op mylerbit zonder hefboom, dubbel gebroken trensjes en ongebroken trens.

Ik denk altijd als ik een jong paard heb wat bijv bb loopt op Pelham kan ik dan nog ooit terug of waar eindigd het.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:21

Deze heb ik 2 jaar en ik heb er pas 1x mee gesprongen. Ze is B met 2 winstpunten springen bij de eerste eigenaar. We gaan gewoon kijken hoe het verder loopt. Normaal is ze gewoon goed te rijden op een trensje dus ik maak me niet druk

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:23

Maar ts, in jouw profiel staat ook een foto met een pittig bit en martingaal dus je hebt zelf ook ooit zo gereden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:24

Babootje schreef:
Iedereen geeft altijd wel af op de dressuursport (waar je overigens pas S&T mag in het Z) maar als je soms ziet waar mensen mee naar buiten gaan.....

Inderdaad, als je ziet waar mensen mee buiten rijden, daar hangt een hele ijzerwinkel in en sommige optomingen zijn echt niet bij de basis toegestaan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:31

gr_roos schreef:
Babootje schreef:

Inderdaad, als je ziet waar mensen mee buiten rijden, daar hangt een hele ijzerwinkel in en sommige optomingen zijn echt niet bij de basis toegestaan.

Zolang er niemand aan komt is er nog weinig aan de hand.
Wij hadden een zware koudbloed (900 kg) op een stang (dus geen ongebroken trens) liep de hele weg met de teugels in een boogje maar als je een 80 km weg over wil steken was ik er wel zeker van dat ze stil stond als het nodig was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:40

Billy schreef:
Deze heb ik 2 jaar en ik heb er pas 1x mee gesprongen. Ze is B met 2 winstpunten springen bij de eerste eigenaar. We gaan gewoon kijken hoe het verder loopt. Normaal is ze gewoon goed te rijden op een trensje dus ik maak me niet druk

Ja maar dan heb je het geprobeerd. Ik ken wel meer paarden die vorm van stuurloos worden tussen hout. Ik acht jou ook wel in staat om op enig moment die muts zodanig op te leiden dat het met ietsje minder ook goed komt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:37

Ik rij mijn paard al bijna 15 jaar met een high port correctional.
Paard was totaal verreden toen ik hem kocht 20 jaar geleden en ook een half jaar in training zetten op een western stal hielp niet.
Een gewone snaffle werkte niet...ja elke dag uren ruzie en rukken en trekken.....dat wilde ik niet aanzien.
Daarna een gebroken shankje erin..... resulteerde in scharen vastpakken.....en weer ruzie... trainwer gaf niet op...paard ook niet.
Afijn.....uiteindelijk de correctional erin en probleem was direct over ! Ik hoef er amper aan te zitten.
Paard was lichamelijk ok, gebit ok...alleen in zijn koppie niet.

Elke dag rij ik met de correctional.... gaat prima, hoef er niet aan te zitten, maar op het strand of wanneer hij erg sterk wordt ben ik blij dat ik dit bit heb en geen ander!

Paard is inmiddels 26....en tja, toevallig laatst met een snaffle geprobeerd omdat ik altijd roep dat ieder paard op een trensje te rijden moet zijn....dus ik ging dat doen.... nou..ik ging 20 jaar terug in de tijd en wel direct!!! Het beet me dus direct in mijn kont !
Ik had weer een half uur ruzie met hem....ik bespaar me dit en mijn paard en blijf lekker correctional rijden... ook al vindt men dat geen fijn bit hier op stal ( dressuur, ben enige western ruiter)
Dus niet ieder paard is te rijden op een trensje...mijne niet in elk geval...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:07

jij ben dus een van die ruiters waar dit topic niet voor gestart is. Ik heb het bit ook even op gezocht.
Als jij amper aan dit bit zit is er in mijn ogen niks aan de hand.
Lekker zo blijven rijden.