BE rijbewijs halen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Re: BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:41

Leuk topic! Ik kan aardig meepraten :) heb sinds mei 2013 mijn rijbewijs en loop nu tegen het E aan te hikken.
Nu nog een drukke tentamenperiode maar wil in februari ook gaan lessen :)

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:30

Esther43 schreef:
Ik had vragen over hoe lang de combinatie was, hoeveel de auto mocht trekken, hoe zwaar de kar was, hoeveel er dan in de kar mocht aan lading, hoe de lading verdeeld moet zijn en over de druk op dat koppel stuk. Maar dat verteld je instructeur gewoon van te voren en t staan allemaal in de papieren die je er bij mag hebben haha!

Ah! Ik heb van de rijschoolhouder ook een kopie van de kenteken papieren gehad van de auto en de aanhanger, en een laadbriefje. Nu snap ik het nut :D Ik zal het vast eens bestuderen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 23:55

Lara schreef:
Leuk topic! Ik kan aardig meepraten :) heb sinds mei 2013 mijn rijbewijs en loop nu tegen het E aan te hikken.
Nu nog een drukke tentamenperiode maar wil in februari ook gaan lessen :)

Meestal kan het in 1 dag, maar ik vond zelf 2 dagen wel zo prettig :D heb 5 uur les gehad en toen afgereden.

Cheyenne: Hahahha ja die geven ze je niet voor de leuk :') Maar ik vond het theorie gedeelte echt meevallen, duurde nog geen 2 minuutjes haha. En rijden was ook prima, al reed ik niet perfect, maar vond ze ook veel minder streng dan met B rijbewijs. Was gewoon gezellig klein uurtje aan het kletsen en beetje aan het rond crossen haha.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:52

Ik ga maandag voor mijn E. hele dag lessen en 's middags examen.
Ben benieuwd.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:08

Ik ga deze maand een proefles volgen mijn man heeft me opgegeven omdat we zelf een bedrijf hebben en het voor kan komen dat ik met de aanhanger op pad moet. Ik zie er wel tegen op want ik heb nu 15 jaar mijn rijbewijs en ben geen held in grote autos rijden moet met een bus en trailer lessen :D

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:12

belle_boef schreef:
Ik ga maandag voor mijn E. hele dag lessen en 's middags examen.
Ben benieuwd.

Succes Belle! Welke stad moet je afrijden?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:40

Emmen :) heerlijk rustig. Om iets voor 3 dus mocht het glad zijn of sneeuwen dan is er al gestrooid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:47

Dan zou ik niet te vroeg juigen haha :P rond 3 is het in emmen juist flink druk door alle scholieren die dan vrij zijn :))

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 15:14

Ik heb ook afgereden in emmen, maar ben niet echt emmen zelf in gegaan :D beetje langs de rietlanden zeg maar en in de buurt van de mcdonnalds. Ik reed op 12 uur en vond het toen niet erg druk

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:21

Ik heb een tegoedbon voor de kerst gekregen van mijn ouders voor mijn e achter b dus nu moet ik wel! Nog even een goede rijschool zoeken en beetje kijken wanneer het uitkomt

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:09

BelleBoef, heb je het gehaald?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:18

Ja ik heb hem binnen. Aan het begin van de dag had ik er nog een hard hoofd in maar aan het einde vol vertrouwen het examen in. Dat ging helemaal goed. Examinator was vooral onder de indruk dat ik zo goed haf nagedacht over wat voor auto ik wilde ivm met gewichten en veilig rijden enzo.

Was wel een lange dag en was ook best gaar aan het einde.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:33

Gefeliciteerd!!! ik was idd ook helemaal gaar daarna :o

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:26

Vraagt een Examinator echt naar de reden voor het halen van een E rijbewijs?
Voor mij komt het ook al dichterbij, nog 1 weekje. *\%/*

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:33

Ik ga 14 februari op intake :D even kijken hoe en wat, voordat ik een dagexamen zou plannen en het niet zou kunnen :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:34

_cheyenne_ schreef:
Vraagt een Examinator echt naar de reden voor het halen van een E rijbewijs?
Voor mij komt het ook al dichterbij, nog 1 weekje. *\%/*

Bij mij wel.

Mijn instructeur raadde nog aan om te zeggen dat het voor je werk nodig is omdat ze dan soms milder zijn als je op het randje zit. Heb ik uiteindelijk niet gedaan, ben een slechte leugenaar :')

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:47

Ik ben ook van plan me BE te gaan halen! Moet nog wel even sparen, maar als het allemaal zo gaat als ik het nu in me hoofd heb zal ik er rond mei/juni toch aan moeten geloven. Ik ben nu altijd afhankelijk van me vader en het zou heel fijn zijn als dat straks niet meer zo is.

Ik heb al wel een paar keer thuis geoefend en dat ging wel redelijk. Dus ben benieuwd hoe dat straks zal gaan. :)

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:01

Ik heb een vraag, mijn vader zit erover te denken om een trailer aan te schaffen en hij zei dat het dan wel handig zou zijn als ik ook een BE rijbewijs heb. Nou ben ik er eens over gaan nadenken en dat zou natuurlijk wel een heleboel vrijheid geven als ik gewoon overal zelf heen kan met m'n pony.
Ik ben 17 en heb m'n B rijbewijs al dus zodra ik 18 ben mag ik zonder coach de weg op. Zou ik dan meteen met het BE rijbewijs kunnen beginnen of is het slimmer om eerst een paar jaar rijervaring op te doen? Wat is jullie ervaring hiermee? Ik zou dan denk ik wel van tevoren thuis kunnen oefenen. Het is nog heel ver weg natuurlijk maar áls ik dit wil doen is het wel handig om alvast te beginnen met sparen :) En hoeveel uren rijles hebben jullie gehad voor je BE rijbewijs?

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:57

Tegen mij is altijd gezegd dat je het beste eerst een half jaar kan rijden. En dan voor je BE te gaan. Zo heb je al meer controle over de auto maar ben je het spiegelen en dat soort dingen nog niet helemaal kwijt.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:08

Het is voor mij al weer een tijdje geleden, maar ik heb BE ook in 1 dag gedaan. Ik had eerst 7 uren les en in de middag meteen ook examen. Ik moest in Utrecht afrijden, dus als je het daar kunt, dan zou je het overal moeten kunnen, nietwaar? Ik was totaal kapot, maar heb altijd teveel spanning voor een examen, dus de vermoeidheid met spanning, zorgde ervoor dat ik precies scherp genoeg was tijdens het examen (te moe dus om super gespannen te zijn). Ik heb het toen ook in 1 x gehaald. Sindsdien kan ik heerlijk op pad, wanneer ik maar wil, en dat is zo fijn. Succes aan allen die het binnenkort gaan doen of af moeten rijden! Het geeft zoveel vrijheid met je paard. En ik vond het heel fijn om het in 1 dag te doen. Tevens zij de rijinstructeur tegen mij, dat hij het fijn vond dat ik nog helemaal geen ervaring had in het rijden met aanhanger. Dan heb je ook geen verkeerde dingen aangeleerd. Dus oefenen van te voren kan ook tegen je werken.........

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:09

Spianne, BE is niet altijd nodig. Kijk goed wat voor een auto je hebt, en wat je mag trekken. Tot 3500 kilo MTM (maximale toelaatbare massa) mag je met je gewone B rijbewijs rijden.

Voorbeeldje: Ik heb zelf een Volvo V50. De MTM van mijn auto is 1936 kilo. Mijn auto mag maximaal 1500 kilo trekken. Hang ik er dus een 1.5 paards trailer achter met een MTM van maximaal 1500 kilo mag ik de combinatie met mijn B rijbewijs trekken. 1936+1500 = 1436 kilo totaal MTM

Helaas heb ik alleen een 2 paards trailer ter beschikking welke mijn auto wel mag trekken mits er maar 1 paard op staat, helaas is de MTM van de trailer 1950 waardoor ik (met welke auto die ik er ook voor zet) altijd een BE rijbewijs nodig heb want dan ga ik over de 3500 kilo heen.

Om te oefenen met het voor en achteruit rijden van een auto+aanhanger hang je gewoon een dubbel assige aanhanger achter je auto en ga je meters maken! Ik ben gewoon rond gaan rijden met de lege trailer. En dan met name op het terrein van stal het achteruit inparkeren van de trailer in de schuur geoefend.

Als je echt je BE nodig hebt is het inderdaad belangrijk om de nodige kilometers te maken om wegervaring op te doen zodat je basis goed is en je vertrouwd achter het stuur zit.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:08

Typefout in mijn vorige post :+ 1936+1500 = 3436

Ik ben erg benieuwd wat het weer vrijdag wordt := ik moet eerst 1.5 uur rijden voordat ik in Breda ben en als het echt gaat sneeuwen die nacht mag ik er nog wel een half uur bij tellen. Moet er om 7:30 zijn.

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:11

Ook hier iemand die graag E achter B wil halen. Zijn er nog mensen met ervaringen met rijscholen in Den Haag en omgeving ? Welke aan te raden is ?

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:18

Ik heb 3 week geleden m'n BE gehaald. Ik heb m'n rijbewijs in februari 2014 gehaald en eerst heel veel kilometers gemaakt, voordat ik m'n E wilde halen. Je rijdt immers wel met een levend beest

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:19

Jeeeej, rijbewijs E is binnen! Gelukkig werd het niet afgelast ondanks de sneeuw :D