Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:40

Hoeft echt niet, verzekeringen kunnen een hoop uitsluiten. Je bent wel aansprakelijk (en dat kan je in het geval van letselschade een hoop geld kosten).

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:43

bij mij (t'gooi) is het al jaren verplicht om een ruiter bewijs te hebben om een verplichte heide kaart te kunnen aanvragen. zonder die kaart mag je niet naar buiten en dus ook niet zonder ruiterbewijs. de hei en het bos hier zijn naar mijn weten de enige gebieden waar dit verplicht is maar dat word dan waarschijnlijk uitgebreid

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:49

Breghje schreef:
Anoeska schreef:
Onzin! Je avp (WA) geeft dekking wanneer je wettelijk aansprakelijk bent. Heeft niks te maken met erop of ernaast.

Helaas geen onzin, nagezocht bij mijn verzekering omdat ik met mijn toen niet verkeersmakke paard aan de hand op het harde moest gaan stappen. Als ik erop zat werd alle schade vergoed, liep ik ernaast dan helaas pindakaas. Echter bedenk ik me wel dat dit over 8 jaar geleden gaat, misschien is het veranderd ondertussen, maar toen was het echt zo. Ik wil je zelfs de naam van de verzekering wel geven via pb.

Kwestie van een verzekering nemen die niet zulke achterlijke voorwaarden hanteert?
Ik ben dergelijke voorwaarden nooit tegen gekomen in de 30 jaar dat ik paarden heb. Maar het zal ook niet de eerste keer zijn dat mensen dingen beweren die helemaal niet waar zijn, ook als ze voor een verzekeraar werken......

Veulen84 schreef:
Hoeft echt niet, verzekeringen kunnen een hoop uitsluiten. Je bent wel aansprakelijk (en dat kan je in het geval van letselschade een hoop geld kosten).

Dat is een kwestie van de juiste eisen stellen EN een goede tussenpersoon hebben.

Klein voorbeeldje: mijn autoverzekering ging opeens factor drie omhoog! Foutje, bedankt, die club, inderdaad.
Ik was nog niet van de schrik bekomen of mijn tussenpersoon kwam met de melding dat de verzekering overgezet was naar een andere maatschappij.
Oh, enne, ik heb niet zomaar een verzekering: ik ben verzekerd voor het rijden in wedstrijdverband op de openbare weg en rijden op afgesloten terrein. Moet jij eens proberen........

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:00

ikke schreef:
Breghje schreef:

Helaas geen onzin, nagezocht bij mijn verzekering omdat ik met mijn toen niet verkeersmakke paard aan de hand op het harde moest gaan stappen. Als ik erop zat werd alle schade vergoed, liep ik ernaast dan helaas pindakaas. Echter bedenk ik me wel dat dit over 8 jaar geleden gaat, misschien is het veranderd ondertussen, maar toen was het echt zo. Ik wil je zelfs de naam van de verzekering wel geven via pb.

Kwestie van een verzekering nemen die niet zulke achterlijke voorwaarden hanteert?
Ik ben dergelijke voorwaarden nooit tegen gekomen in de 30 jaar dat ik paarden heb. Maar het zal ook niet de eerste keer zijn dat mensen dingen beweren die helemaal niet waar zijn, ook als ze voor een verzekeraar werken......

Zou best kunnen hoor, ik had er zelfs nog nooit bij stilgestaan uberhaupt. Het is dat Bregh toen wel eens achterlijk kon doen en ik erover na ging denken hoe eea geregeld zou zijn. Gelukkig is t niet nodig geweest, en nu heb ik geen eigen paard meer, dus is het ook niet meer nodig. Ik weet wel dat veel mensen niet weten dat hun paard gewoon onder hun eigen verzekering valt, dus vandaar dat ik t balletje nog wel eens opgooi.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:23

Citaat:
je meot vanaf de grond opstappen zonder hulpmiddelen en zonder dat iemand anders t paard vasthoud
Citaat:
Ook springen is een verplicht onderdeel.
Als het paard dus niet mag/kan springen moet je een ander paard regelen en als de ruiter niet mag springen heb je ook pech.

Das wel jammer .. Want ik kan het wel hoor alleen de risico dat me knieen uit die kom schieten is groot aangezien het al eens gebeurt is .. Maarja als dat zo is dan niet toch ? Ik ga er niet me knieen voor resceren ..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:26

JoellaLoves schreef:
Citaat:
je meot vanaf de grond opstappen zonder hulpmiddelen en zonder dat iemand anders t paard vasthoud
Citaat:
Ook springen is een verplicht onderdeel.
Als het paard dus niet mag/kan springen moet je een ander paard regelen en als de ruiter niet mag springen heb je ook pech.

Das wel jammer .. Want ik kan het wel hoor alleen de risico dat me knieen uit die kom schieten is groot aangezien het al eens gebeurt is .. Maarja als dat zo is dan niet toch ? Ik ga er niet me knieen voor resceren ..

maar miss kan je srr ff mailen, want toen ik (her) examen deed mocht er iemand volgensmij wel met een laag krukje opsstappen omdat ze herstelende was van gebroken enkel ofzo

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:31

Citaat:
maar miss kan je srr ff mailen, want toen ik (her) examen deed mocht er iemand volgensmij wel met een laag krukje opsstappen omdat ze herstelende was van gebroken enkel ofzo

Ow das wel fijn. Kan altijd nog eventjes mailen want me paard hoefd niet vastgehouden te worden :)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:34

Ik ga mijn ruiterbewijs halen als ze andere verkeersdeelnemers ook verplicht examen laten doen in het omgaan met dieren op de weg :roll:

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:51

Happy_Joy schreef:
Ik kan niks vinden over dat je een menbewijs nodig hebt tussen Castricum en Egmond, wel dat er een terughoudend beleid is voor aanspanningen. En dat je daarvoor een vergunning kan aanvragen.

http://www.pwn.nl/consument/natuur/Gebi ... paard.aspx
Astjeblieft de regeltjes voor mennen in het duin tussen egmond en castricum en egmond bergen,schoorl.

En geloof me je heb em te pakken als je zonder men bewijs daar rijd

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:38

Inderdaad, ik had er gewoon overheen gelezen.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 20:59

Het vervelende is ook dat sommige paarden met name oudere paarden met ook wat oudere ruiters dan minder naar buiten gaan. Ik zou ook niet voor die laatste paar jaar een ruiterbewijs aanschaffen al vind ik wel dat sommige mensen er wel 1 nodig hebben hoor!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:08

cream_1986 schreef:
Ik ga mijn ruiterbewijs halen als ze andere verkeersdeelnemers ook verplicht examen laten doen in het omgaan met dieren op de weg :roll:

*mist like knop*

Nu moet ik wel zeggen, dat wij van motorrijders echt heel veel respect ontvangen. Rustig langsrijden, niks moeilijk doen. Wielrenners/automobilisten bréék me de bek niet open.... Tractoren hier ook weer super, en vrachtwagens (incl opleggers) ook geen problemen mee.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:05

Ik heb het ooit voor elkaar gekregen te zakken voor mijn ruiterbewijs. Was gewoon voor de leuk weekendje weg. Mijn instructrice snapte er niets van dat ik het niet had gehaald.
Laten we zeggen, dat paard van daar en ik was domweg geen goede combinatie.
Daarnaast was voor mij pdd-nos in de combinatie met in een grote groep afrijden ook niet te combineren.
Overzicht compleet kwijt, zag geen ruimte meer en dan denk je in je eigen hoofd niet meer voorwaarts en dit paard had dat prima door en dat kwam haar wel goed uit en toen was dat voorwaarts er echt helemaal af. Ach heb het RB verder toch niet nodig. Ik doe het mezelf niet weer aan zoiets op een voor mij vreemd paard te doen in een groep mensen die ik niet ken.
Theorie heb ik overigens wel foutloos overleefd maar, die herkansing van de praktijk, ik bleef liever thuis.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:12

sita12 schreef:
ik heb net telefonisch contact gehad met hippo international gehad.
het ruiterbewijs gaat inderdaad de wa verzekering laten vallen echter gaat e hippo hier op in springen en waarschijnlijk voor een 10tje per jaar de wa verzekering aanbieden.

krijgen we hier dan ook een bericht van? Als je al een ruiterbewijs heb?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:17

hmmm ik heb hem net een week geleden opgezegd. Ik rijd amper ohz en heb ook mijn koetsiersbewijs vond het zonde om ze beide te blijven te betalen. Maar zou het ook weer zonde vinden als blijkt dat het overal verplicht word... zo heb ik jaren elke keer toch maar verlengd

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:29

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:07

Hi TS, ik weet niet of je het ruiterbewijs inmiddels hebt gehaald, maar ik organiseer binnenkort een training en examen hiervoor in Aerdenhout/Vogelenzang. Niet zo ver van Assendelft vandaan en een stuk goedkoper dan je hiervoor in het topic zei. Hieronder wat info:

RUITERBEWIJS EXAMEN!!

Gezien het geslaagde examen van vorig jaar wil ik weten of er voor dit voorjaar nogmaals genoeg interesse is om het examen nog een keer te organiseren.

Graag hoor ik wie er interesse hebben en ik vast op de voorlopige lijst zou kunnen zetten.

Ik wil proberen het op een zondag in april/mei te doen. De kosten zullen zijn: voor KNHS en/of FNRS leden 140 euro en voor niet leden 160 euro. Dit is exclusief het theorieboek, deze kan ieder voor zich bestellen via de KNHS site (kosten 14,95 euro). De prijs is inclusief 1 praktijktraining!

Let op examen moet op eigen paard, verzorgpaard of geleend paard afgelegd worden, er zijn dus geen paarden beschikbaar deze moet je zelf hebben of lenen! PAARD MOET MINIMAAL 60 cm KUNNEN SPRINGEN EN VERKEERSMAK ZIJN!

Theorie-examen zal plaatsvinden op stal 's Gravenweg in Vogelenzang. Praktijk zal plaatsvinden op Marienweide in Aerdenhout.

Meer informatie kan je vinden op www.srr-nederland.nl.
Voor vragen mag je mij natuurlijk altijd contacten!

(ps. er is nog niets definitief gepland, dit is puur voor inschrijving om te zien of er überhaupt voldoende interesse is om het te kunnen organiseren.)

HEB JE INTERESSE?
Mail dan je naam, leeftijd, e-mailadres en naam paard alvast door naar: marlievanmaris@hotmail.com

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:19

Zou het in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van je gemeente verplicht gesteld kunnen zijn?
Die wordt regelmatig aangepast namelijk.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:22

Durf ik je niet te zeggen Margee... Zou zomaar kunnen.

Mijn paard staat in Vogelenzang aan de Amsterdamse Waterleiding Duinen en hier is door de beheerder het ruiterbewijs verplicht gesteld... maar dus alleen in de duinen en dus niet op de openbare weg.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 20:42

Ewan schreef:
Hi TS, ik weet niet of je het ruiterbewijs inmiddels hebt gehaald, maar ik organiseer binnenkort een training en examen hiervoor in Aerdenhout/Vogelenzang. Niet zo ver van Assendelft vandaan en een stuk goedkoper dan je hiervoor in het topic zei. Hieronder wat info:

RUITERBEWIJS EXAMEN!!

Gezien het geslaagde examen van vorig jaar wil ik weten of er voor dit voorjaar nogmaals genoeg interesse is om het examen nog een keer te organiseren.

Graag hoor ik wie er interesse hebben en ik vast op de voorlopige lijst zou kunnen zetten.

Ik wil proberen het op een zondag in april/mei te doen. De kosten zullen zijn: voor KNHS en/of FNRS leden 140 euro en voor niet leden 160 euro. Dit is exclusief het theorieboek, deze kan ieder voor zich bestellen via de KNHS site (kosten 14,95 euro). De prijs is inclusief 1 praktijktraining!

Let op examen moet op eigen paard, verzorgpaard of geleend paard afgelegd worden, er zijn dus geen paarden beschikbaar deze moet je zelf hebben of lenen! PAARD MOET MINIMAAL 60 cm KUNNEN SPRINGEN EN VERKEERSMAK ZIJN!

Theorie-examen zal plaatsvinden op stal 's Gravenweg in Vogelenzang. Praktijk zal plaatsvinden op Marienweide in Aerdenhout.

Meer informatie kan je vinden op http://www.srr-nederland.nl.
Voor vragen mag je mij natuurlijk altijd contacten!

(ps. er is nog niets definitief gepland, dit is puur voor inschrijving om te zien of er überhaupt voldoende interesse is om het te kunnen organiseren.)

HEB JE INTERESSE?
Mail dan je naam, leeftijd, e-mailadres en naam paard alvast door naar: marlievanmaris@hotmail.com

Hee bedankt voor het aanbod, ik ga hem binnenkort halen ik heb al betaald bij Hippisch Centrum de Delft in Assendelft mijn pony kan namelijk niet op de trailer

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:45

Margee schreef:
Zou het in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van je gemeente verplicht gesteld kunnen zijn?

Lijkt mij erg sterk. Ruiterbewijs is niet/niet zodanig erkend dat dat als wettelijk bewijs van rijkunde gebruikt kan worden door een wetgever.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:58

tamary schreef:
Margee schreef:

Lijkt mij erg sterk. Ruiterbewijs is niet/niet zodanig erkend dat dat als wettelijk bewijs van rijkunde gebruikt kan worden door een wetgever.

Waarom mogen ze hier dan wel bekeuringen uitdelen als je het niet hebt??? Goois Natuurreservaat eist het dat je het bij je hebt. Je krijgt ook geen kaart als je het niet hebt...... Kassa!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:11

NathalietjeB schreef:
Happy_Joy schreef:
Ik kan niks vinden over dat je een menbewijs nodig hebt tussen Castricum en Egmond, wel dat er een terughoudend beleid is voor aanspanningen. En dat je daarvoor een vergunning kan aanvragen.

http://www.pwn.nl/consument/natuur/Gebi ... paard.aspx
Astjeblieft de regeltjes voor mennen in het duin tussen egmond en castricum en egmond bergen,schoorl.

En geloof me je heb em te pakken als je zonder men bewijs daar rijd

Geldt dit ook voor ruiters te paard?
Het Twiske in Landsmeer/Oostzaan is blijkbaar ook een verplicht gebied voor het ruiterbewijs, ik ben alleen nog nooit iemand tegen gekomen die het kwam controleren :7

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:15

Margee schreef:

Margee schreef:
tamary schreef:

Waarom mogen ze hier dan wel bekeuringen uitdelen als je het niet hebt??? Goois Natuurreservaat eist het dat je het bij je hebt. Je krijgt ook geen kaart als je het niet hebt...... Kassa!

Goois natuurreservaat is geen gemeente, het is een landeigenaar die eisen stelt aan de bezoekers waarvoor het opengesteld is.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 06:49

Goh.... dat wist ik niet...... :7

Ik ben ook eigenaar van grond maar ik mag niet handhaven of bekeuringen uitdelen. Zal dus wel een andere situatie zijn dan alleen eigenaar van grond. Die wij overigens toch al betalen via de subsidies...