Alle hulp is welkom: Trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

My_Chimanga

Re: Alle hulp is welkom: Trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:12

Klopt… fijn dat jouw methode zo fijn werkt!
Bij mij ging het nu ook weer heel goed gisteren en zaterdag… dan zet ik haar gewoon in de bak fanatiek aan het werk en neem ik haar steeds als ze het een tijdje echt heel moeilijk vond, even mee naar de trailer om haar daar wat happen hooi te laten eten… Dan buiten lopen waar ze ook altijd heel energiek van wordt en dan weer mee terug nemen de trailer in zodat ze weer rust kreeg… alle keren liep ze super makkelijk mee!
Maar gewoon stug volhouden denk ik… maar t begint nu geloof ik hier thuis wel echt heeeeel goed bevestigd te worden, dan ga je ook met meer vertrouwen op pad!

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:30

Klinkt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:02

Wat My_Chimanga om dat zo aan te pakken.

Weet niet of mag maar bij die van mij gaat zo :+

Hoefjes uitkrabben op trailer, goeie oefingen om te zien of paard ontspannen is en je vertrouwt.
Daarna achter stang (staat jammer genoeg niet op filmpje). Eerste poging liep ze trailer uit wat ik toe liet. Vervolgens liep ze weer trailer op en toen ging wel goed met achter stang. Wel zag ik wat verandering attitude. Dus ik denk dat wel goed is om dit wat vaker te oefen in de zin van dat die achter stang niks betekent.

Grootste probleem met haar was het uitladen. Ze stormde er met een nood gang uit. Maar dat heb ik al kunnen verbeteren door in en er uit lopen te oefenen. De stres kwam ook doordat ze niet snapte wat te doen wanneer ze naar achter loopt en wat druk achter op touw voelt. Dat ben dus ook met haar gaan oefenen, en ook om te stoppen met achteruit lopen wanneer ze wat druk op halster voelt.

Ander zwak punt is aangekomen op de bestemming raakt ze erg opgewonden en wilt ze zou snel mogelijk uit de trailer om de mooie omgeving te bekijken. Geen idee hoe dat beste kan oplossen, maar zondag heb ik les.

Sorry dat zo perfectionistisch in ben. Maar ik zie als kleine investering waar van je daarna voor rest van je leven veel plezier van hebt :)
Voor rest heb ik wel erge geluk dat ze erg dol op hooi is ondanks dat ze 24h op gras staat.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 21:46

Hoezo perfectionistisch? Het is toch juist goed om het geduld en de inzet te hebben om tot het vervelende aan toe te blijven oefenen? ;-)
Tips zijn altijd welkom hoor

Ik kan mijne ook wel er op laten lopen als ik er buiten blijf, maar als ik dan iets met een stang wil, zal ze zich hoe dan ook gaan omdraaien, hoe klem ze zichzelf ook werkt in dat ding.
Als ik meeloop naar binnen houd ik dat wel tegen en gaat het goed. De stang er achter is (als ie eenmaal zit) ook helemaal geen issue meer, maar het idee dat er achter haar/buiten dingen gebeuren die zij niet kan zien geven haar geloof ik wel een stressig gevoel. Ze is altijd haantje de voorste en kan het niet hebben dat er iets gebeurd zonder dat zij erbij is :P

Training gaat nu wel goed. Ik zal eens kijken of ik hoeven uit kan krabben… poetsen doe ik nu wel, dan loop ik dus helemaal om haar heen en dat vond ze eerst steeds een aanleiding om er weer uit te willen. Nu valt het mee...

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:41

Fjorj schreef:
Wat My_Chimanga om dat zo aan te pakken.

Weet niet of mag maar bij die van mij gaat zo :+
[ Video ]
Hoefjes uitkrabben op trailer, goeie oefingen om te zien of paard ontspannen is en je vertrouwt.
Daarna achter stang (staat jammer genoeg niet op filmpje). Eerste poging liep ze trailer uit wat ik toe liet. Vervolgens liep ze weer trailer op en toen ging wel goed met achter stang. Wel zag ik wat verandering attitude. Dus ik denk dat wel goed is om dit wat vaker te oefen in de zin van dat die achter stang niks betekent.

Grootste probleem met haar was het uitladen. Ze stormde er met een nood gang uit. Maar dat heb ik al kunnen verbeteren door in en er uit lopen te oefenen. De stres kwam ook doordat ze niet snapte wat te doen wanneer ze naar achter loopt en wat druk achter op touw voelt. Dat ben dus ook met haar gaan oefenen, en ook om te stoppen met achteruit lopen wanneer ze wat druk op halster voelt.

Ander zwak punt is aangekomen op de bestemming raakt ze erg opgewonden en wilt ze zou snel mogelijk uit de trailer om de mooie omgeving te bekijken. Geen idee hoe dat beste kan oplossen, maar zondag heb ik les.

Sorry dat zo perfectionistisch in ben. Maar ik zie als kleine investering waar van je daarna voor rest van je leven veel plezier van hebt :)
Voor rest heb ik wel erge geluk dat ze erg dol op hooi is ondanks dat ze 24h op gras staat.

Ja zo als op het filmpje dat deed die van mij ook altijd zo. Ik ben een tijd met een twee paards op pad geweest alleen dat andere paard was totaal niet te laden. Het langs 3,5 uur. Terwijl die van mij en toen 4x op en af moest in de hoop dat die ander volgde.....niet dus. Nu zit ik met een paard wat niet meer te laden is. Kan dit met elkaar te maken hebben?
Ik heb tegenwoordig altijd al een lijn klaar liggen op de grond, die ik dan al aan de trailer heb vast gebonden. Gister heb ik een halstertouw over zijn hoofd heen gedaan en toen liep ie er in 1 keer op. Mooi dacht ik, als ik straks naar huis ga doe ik dat weer.........daar trapte hij dus niet in!!........Ik baal er een norm van zeker als je weet dat het echt zo makkelijk ging altijd. ....Wie heeft er tips en truck om hem weer het vertrouwen te geven in de trailer. Als hij staat dan staat ie ook en blijft rustig staan en kijk wat naar buiten. Zodra de stang achter hem weg gaat blijft hij ook rustig kijken en wachten tot ik klaar ben.Dus daar zit in mijn beleving totaal het probleem niet.....Lees graag jullie reactie terug

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 16:07

`Waar gaat het bij de jouwe wel mis dan? En wat doet hij dan voor gedrag?
Je zegt dat je hem een halstertouw over zijn hoofd hebt gedaan, hoe moet ik me dat voorstellen?

Bij de mijne is het ook wel wat de ene keer werkt, werkt de andere keer niet als het een 'trucje' is… Dus een keer snel de klep dicht. of een keer snel iets anders waardoor het lukt, dat maakt haar de volgende keer echt alleen maar achterdochtiger en dan zet ze de stap helemaal niet meer. Het moet dus echt vanuit samenwerking komen, en dat kan heel lang duren. Inderdaad wel 3,5 uur…

Ik weet natuurlijk niet of het komt doordat er een ander paard zo moeilijk heeft gedaan naast de jouwe, dat zou wel heel zonde zijn maar maakt voor het probleem denk ik geen verschil. Hij wil niet, en dat moet opgelost worden…

Wat heb je al geprobeerd? Hoe deed je het vroeger altijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:48

My_Chimanga,
Voordat je met stang aan slag gaat, moet je eerst met stang bijv tegen de trailer aan tikken en net zo vaak oefingen tot dat ze niet meer op reageert. Wat ook eventueel kan je ook je stick/zweep gebruiken om tegen zijkant van de trailer te tikken.
Daarna ga je kijken of je de kont van je paard kan aaien met de stick/zweep en daarna ook met de stang. Pas als dat goed gaat en paard ook zo 20sec op trailer kan staan zonder er uit te komen, dan is ze er klaar voor dat de stang er achter kan.

James2000,
Mijn Fjord vindt in trailer staan niet geweldig maar wat bij hem goed werkt is eerst laden, stang er achter en dan een bak voer als beloning. Op die manier kon ik het voor hem de moeite waard maken om de trailer op te lopen waardoor hij stuk makkelijker in is geworden.

Vandaag les gehad met mijn paard.
Aangekomen op de bestemming wordt zo erg druk van enthousiasme.
Want ik moet doen is de achterklep open en dan net zo lang wachten tot dat ze weer hooi gaat eten en weer rustig is (duurde ongeveer 5 minuten).
Dan uitladen. Stormt ze er uit dan meteen weer inladen en opnieuw uit laden net zolang tot dat ze wel er rustig uit komt.
Komt rustig uit, dan is het goed :)

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:09

My_Chimanga schreef:
`Waar gaat het bij de jouwe wel mis dan? En wat doet hij dan voor gedrag?
Je zegt dat je hem een halstertouw over zijn hoofd hebt gedaan, hoe moet ik me dat voorstellen?

Bij de mijne is het ook wel wat de ene keer werkt, werkt de andere keer niet als het een 'trucje' is… Dus een keer snel de klep dicht. of een keer snel iets anders waardoor het lukt, dat maakt haar de volgende keer echt alleen maar achterdochtiger en dan zet ze de stap helemaal niet meer. Het moet dus echt vanuit samenwerking komen, en dat kan heel lang duren. Inderdaad wel 3,5 uur…

Ik weet natuurlijk niet of het komt doordat er een ander paard zo moeilijk heeft gedaan naast de jouwe, dat zou wel heel zonde zijn maar maakt voor het probleem denk ik geen verschil. Hij wil niet, en dat moet opgelost worden…

Wat heb je al geprobeerd? Hoe deed je het vroeger altijd?

Laat ik zeggen dat hij vroeger, gewoon meeliep tot aan de klep, en meneer liep dan door. Ik kon rustig de stang achter zijn billen doen. En het uit laden, stang weg halen. naar voren lopen om hem los te maken. en hij liep rustig naar achteren, dat wat hij nu nog steeds doe. Heel rustig. Hij kijkt dan om zich heen en laat zich ff horen. En stapt dan rustig weer verder de klep af. En loopt weg als een stoere vent En dan denk ik wat ben je toch ook een ventje he erop niet willen maar als je eraf komt moet iedereen het gelijk weten hhahahhahah

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:05

oefenen oefenen en nog eens oefenen. en rustig blijven.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 17:09

3 kwartier vandaag. Maar wel heel rustig gebleven en ze kwam uiteindelijk zelf zonder trekken of duwen…
We gaan gewoon door!