Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:46

Ik heb heel lang zitten twijfelen tussen 24/7 in de wei zonder schuilmogelijkheden of in de nacht op stal.
Ze is al wat ouder en is overgevoelig voor mok, dus heb ik gekozen voor de nacht in stal. Ik merk aan haar dat ze dat veel fijner vind. Ze staat af en toe ook gewoon 24/7 zonder schuilmogelijkheden. Ze is een keer uitgegleden doordat ze heel hard heen en weer langs het draag galoppeerde. Ze hinnikte heel hard naar de paarden in de stal.
Vind het best zielig dat ze buiten staan. Hier op stal staan er ook een paar in de stromende regen. Ik zou niet kunnen slapen als ze in de stromende regen, wind en onweer onbeschermd in de wei staat.
Ik hoor heel vaak, het is de natuur dan staan ze ook gewoon buiten.
Ja, dan hebben ze alle ruimte, bomen en andere beschuttingen.

luzerne

Re: Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:59

jou vraag hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal is een duidelijk vraag, de meeste paarden houden zich warm door te eten ( hooi,gras) en een rij bomen of struiken vinden ze vaak prettig om in de luwte te kunnen staan. mocht je geen schuilplek kunnen bieden dan heb je nog de mogelijkheid om hm een regenjas aan te doen.. paarden verschillen sterk in hun behoefte, leeftijd, ras en gewenning speelt ook een rol.. van onze vier tinkers staan er nu twee met regenjasje aan.. de oudste gaat niet uit zichzelf naar binnen en we merken dat zijn weerstand afneemt als hij keer op keer drijfnat staat..de ander is een merrie met een hele korte vacht, na 1 dag regen zie je haar roze velletje en weigert ze om buiten te gaan struinen.. dus ook haar een jas aan en ze loopt volop buiten.. en komt vanzelf binnen om te slapen.. ik ben geen voorstander van klakkeloos jasjes aantrekken en al helemaal niet voor mn eigen gemak.. ik zou zeggen observeer en trek je conclusie..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:00

Bontekontje schreef:
ik zou zeggen observeer en trek je conclusie..

:j

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:04

Wij hebben ze nu ook 24/7 buiten staan zonder schuilmogelijkheid. Mocht het te erg worden dan gaan ze wel een nachtje/dagje naar binnen. De oudste 25 draver heb ik vandaag een regendeken opgedaan. Moet zeggen dat die uit de wei (4 paarden) ook altijd mee naar binnen willen, maar dat is simpelweg omdat ze weten dat ze voer krijgen is dat op beginnen ze alweer te stampen dat ze naar buiten willen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 15:27

Ik zie mijn paard nooit liggen in de wei. Dat kan toevallig zijn want ik ben er niet 24/7. Maar ik vraag me dus af of ze wel gaat liggen als het dit kl*te weer is, en zo ja, of ze dan niet juist daar stijf van wordt. Gaan jullie paarden gewoon in de regen liggen rusten/slapen?

BB1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:39

Onze paarden en pony's staan ook 24/7 buiten, jaar rond. Enigste uitzondering is oud en nieuwjaarsdag, dan staan ze op stal.
Onze paarden hebben er dan ook geen probleem mee om buiten te staan, die wat het nodig zijn krijgen een winterdeken op (in de winter).

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:45

Als het regent liggen ze niet, maar tussen de buien door wel.
Net toen ik op de wei kwam lag mijn kleine shet heerlijk in het zonnetje :j
Die grote lag te rollen en ik denk dat zij ook wel ligt, maar dat heb ik nog niet gezien.

Ze hebben veel bomen ter beschutting, maar dus geen schuilstal.
http://s1167.photobucket.com/user/xAppl ... 0.jpg.html

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:46

Maartje1990 schreef:
wallance schreef:
Het lijkt me eigenlijk niet van belang wat een ander paard wel of niet kan. Jouw paard geeft duidelijk aan dat dit niet fijn voor der is. Waarom niet gewoon die 14 uur op stal?

En sommige dagen op stal en maar twee uur van stal is echt geen schande hoor.

Dat vind jij daar verschillen de meningen over ik vind dat pure dierenmishandeling

En een paard 24/7 buiten dat staat te rillen van de kou is lekker diervriendelijk. Of als ze tot aan de knieeen in de modder staan, ook heel fijn voor een paard. Als die van mij met vies weer naar buiten moet doe ik hem daar echt geen plezier mee. Hij ijsbeert dan alleen maar langs het hek of vind hij het dan heerlijk buiten?

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:54

Bij ons gaan de paarden iedere dag een goed aantal uren naar buiten, maar met weer waarbij het alleen maar regent en slecht weer echt niet.

Als ik mijn eigen paarden observeer en ze staan bij het hek dat ze weer naar binnen willen, gaan ze gewoon naar binnen. En een paard dat aan het rillen is van de kou gaat ook echt naar binnen.

En ik ben inderdaad van mening dat dieren die helemaal doorgefokt zijn, zoals de paarden nu zijn niet graag de hele dag in de regen staan. De mijne niet in ieder geval, maar ieder zijn eigen mening.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 17:01

Als ze droog blijft door een deken en snachts op stal kan bijkomen gaat het wel. Dan doe ik haar geen plezier met de hele dag binnen blijven hoor! Maar als ze snachts niet binnen komt dan heb ik het gevoel dat ze niet even kan bijkomen. En als ze tussen de buien door wel gaan liggen dan liggen ze toch in het zeiknatte gras? Lijkt me niet fijn!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:01

Ik vind Natural dus echt niet altijd beter. Soms moet je even terug naar de realiteit. Een arabier is geen koudbloed en het is hier geen woestijn. Vooral als je Arabier veel moeite heeft gehad met wennen aan buitenstaan zou ik toch voor een andere oplossing gaan dan je vast te klampen aan het idee van "natuurlijk bezig zijn". Er zijn grenzen in mijn ogen. Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, ze worden in de avond naar de paddock gebracht waar ze gewoon schuilmogelijkheden hebben. In de winter gaan ze bij mij in de nacht op stal en komen ze de hele dag buiten. Ik kijk hierbij naar mijn paarden, gewicht, spierstijfheid, gemoedstoestand. Ik denk dat dat toch ook wel de aspecten zijn waar je echt op moet letten en niet alleen maar of het wel echt natuurlijk is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 17:06

Axel-Valerie:
Eerlijk gezegd ben ik ook niet echt bezig met "natuurlijk bezig zijn" Ik vind lange periodes op stal gewoon zielig. Het lijkt me oersaai en volgens mijn da is het "hel" als een paard uren achter elkaar niet (echt) kan bewegen.

Snoepje1000, beetje irritante bijdrage zo.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:13

Ik heb getemd. Maar ik doelde ook meer op sommige reacties hier. En ik denk dat je ook moet kijken naar wat je met je paard wilt doen. Als ik mijn paarden te lang in de kou buiten laat staan trekken ze de training echt niet wegens stijve spieren. Iedereen mag daar een mening over hebben maar ik ervaar dat gewoon zo. De training is niet intens maar wel dagelijks en per week 1 tot 2 dagen vrij. Daarom kies ik dan voor warmte en rust van een stal (erg kleinschalig bij ons) in de nacht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 17:15

Ja ik begrijp je overweging. Ik rij ook maar los daarvan wil ik gewoon dat mijn paard zich happy en fit voelt, en niet dat ze continu moet afzien.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:19

Ja alleen je geeft aan dat dit dus nu niet het geval is. Dan kun je beter opzoek gaan naar een nieuwe balans. Ik heb toevallig de mazzel dat ik een stal heb waar dat allemaal kan en iedereen bereid is dat voor elkaar te doen. Misschien opzoek gaan naar zoiets? Ik weet niet uit welke regio je komt maar ik wil je er best bij helpen. Ken eigenlijk in alle hoeken van het land wel een paar stallen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:19

24/7 buiten zonder schuilstal. Daar moeten ze aan wennen, of gewoon gewend zijn. Naar mijn idee worden veel paarden ook wel (onbewust) bemoederd. En niet te vergeten; de routine die ze graag hebben. Het zijn dieren met een waterdichte vacht die nog erg dicht bij de natuur staan, daar waar ze ook geen (schuil)stallen hebben, vergeet dat niet. Grootste gedeelte van de paarden die ik heb verzorgd/gereden stonden 24/7 buiten zonder schuilstal.

Het is wel zo, als ze eenmaal gewend zijn aan op stal gaan dan moet je het opbouwen. Mijn Tinker kocht ik van mensen waar ze 's nachts veel binnen had gestaan (met deken). Ik dacht, het is een Tinker, niet zeuren, gewoon 24/7/365 buiten (zonder deken. Rond de kerst kwam ik tot de conclusie dat dat echt niet zo makkelijk ging, en heb ik haar een deken op gelegd, aangezien ik geen mogelijkheid had haar op stal te zetten 's nachts. Toen ging het goed. Ik had trouwens alleen een 300 grams deken gekocht en daar heeft ze het het hele jaar prima mee gedaan. De vacht van een paard is ook niet de ene dag dunner dan de andere, beetje temperatuur regelen kunnen ze zelf wel (wij hebben ook niet voor iedere graad een andere jas). Voorjaar daarna was het langere tijd nat en toen heeft ze last gehad van hoesten, waar ik best van schrok en dus begon te emmeren met regendekens en weet ik veel wat meer, winter daarna was ze drachtig dus al helemaal elke keer wisselen om maar hoe dan ook te voorkomen dat ze het koud of warm zou hebben. Al die tijd stond ze nog 24/7/365 buiten, dat wel.

Inmiddels loopt er een gezond veulen bij, geboren 2 juni. Ik peins er niet over ze nu binnen te zetten of deken op te leggen, weerstand moeten ze krijgen, en dat kan maar op een manier. Bevriende fokkers genoeg van vele rassen die niet eens mogelijkheid hebben alles binnen te halen, en die veulens zijn echt allemaal groot geworden (wat te denken van opfokbedrijven die paarden in uiterwaarden ed laten lopen?).

Tot op heden hebben ze hier ook nergens last van; moeders staat ivm lactatie zonder deken en is rond, vrolijk en gezond, en dochter haalt nog steeds evenveel kattenkwaad uit als toen het droog en 25 graden was. Ze staan sinds juli achter t huis ipv een half uur verderop, dus ik kan ze erg goed in de gaten houden. Als het regent eten ze meestal onverstoord door, bij echte hoos zoeken ze elkaar op en gaan met de kont in de wind staan.

Aangezien ze nu bij huis staan ga ik het dit jaar nog eens proberen met moeders zonder deken, ondanks dat ze weer drachtig is. Toen ik haar kocht stond ze op een wei waar slechts twee keer per etmaal gevoerd werd, en de paarden dus 's nachts midden in de winter niks te eten hadden. Dan worden ze koud, zolang ze blijven eten is er niks aan de hand, zo lijkt het. Ik voer onbeperkt dus ben benieuwd hoe het de komende maanden zal gaan. Dat onbeperkt voeren is naar mijn idee wel een must voor 24/7 buiten (gras is ook een vorm onbeperkt voeren).

Ook de 20-jarige arabier van een vriend staat al jaren altijd zonder deken buiten, samen met twee NRPS merries, en geen van drieeen ooit klachten. Ik heb er nu ook een oudere pony bij lopen van iemand anders, en die leeft nog steeds na al die regen van de afgelopen dagen. Heb ook wel weides met schuilstallen gezien/gehad, ervaring is dat ze daar alleen lange tijd in staan als er voer ligt of met heel warm weer en veel dazen, echt niet als het regent (logisch, daar hebben ze vacht voor)

Paarden die niet gewend zijn zoveel buiten te staan met slecht weer hebben waar een jaar nodig om sterk te worden heb ik me laten vertellen, en op zich is dat wel logisch toch?

Wat betreft liggen, volwassen paarden hoeven echt niet dagelijks te liggen, sommige gezonde, volwassen dieren liggen wekenlang niet, dat is echt niet zorgwekkend (keertje rollen buiten beschouwing gelaten). Droge plek is een relatief begrip, uiteraard moet je ze niet in een half zwembad zetten, vooral omdat dat slecht is voor de benen/hoeven. Maar overal waar geen dak zit is het nu nat. Mijn veulen gaat tussen de buien door gewoon in het natte gras liggen, als het dan begint te gieten blijft ze ook gerust nog even liggen :+ Kan ik me druk om lopen maken, of ik kan me schouders ophalen; moet zij weten, zij heeft het instinct en het gevoel, ik ben slechts een mens die het aan moet zien.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:21

Ja heel mooi dat dit voor jou paarden werkt maar de TS geeft aan dat haar paard dus niet zo lekker gaat en dat ze al geruime tijd bezig is met het laten wennen. Dus er moet een alternatief komen. Tenminste dat lijkt mij het doel van dit topic?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:34

De titel van het topic luidt: Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?. Daar geef ik antwoord op. In de veronderstelling dat TS op zoek is naar ervaringen van anderen.

Wat ik haar situatie zou doen is gewoon verder blijven opbouwen, ze is al een heel eind gekomen! Dus met dit weer eerst overdag zo lang mogelijk buiten, als je dan een keer ziet dat het s avond rotweer is maar de nacht droog de nacht door buiten laten bijvoorbeeld. (hier zijn de nachten volgens de voorspellingen al de hele week een stuk droger dan overdag)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:54

Ik zou toch liever een soepel blij paard hebben dan dat ik mijn eigen zin doorzet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 18:27

Ja ik denk eerlijk gezegd dat ik moet accepteren dat ze gewoon wat minder kan hebben dan anderen. Mijn streven was sowieso niet hele jaar door zonder schuilstal en zonder deken. Dat vind ik echt niet nodig. De zomer 24/7 buiten is wel lekker, en het is een beetje gedoe om de ene nacht wel en de andere nacht niet op stal. Okk omdat het weer kan tegen of meevallen. Maar goed, ik denk toch dat het de enige optie zal zijn.

Caily: in 2012 al 24/7 buiten geprobeerd. Toen was ze binnen twee weken zo ziek dat mijn da direct ingrijpen nodig vond: snachts op stal en medicatie om te stabiliseren. Vandaar vorig jaar niet gedaan, maar achteraf een beetje spijt want juli/aug was mooi stabiel zomerweer. Nu vanaf 1/6 24/7 en lang mooi weer gehad dus ging prima. Maar nu zie ik haar gewoon achteruit gaan door het natte weer.

Als mijn paard op stal staat ligt ze elke nacht. Misschien ook wel omdat er weinig anders te doen is in zo'n hok, dat snap ik ook nog wel, maar weken niet liggen lijkt me ook niet zo gezond.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:31

Mijn paard staat ook 24/7 buiten en heeft geen schuil mogelijkheden helaas.
Nu het zoveel regent zet ik haar 's nachts op stal. Dit zodat het land niet vertrapt wordt en zodat ze lekker bij kan eten en droog kan slapen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:39

Je eigen zin door zetten? Een paard heeft geen dag en nacht ritme en is een dier wat bewegingsruimte nodig heeft. Ik kan me er best in vinden als mensen voor hun eigen gemoedsrust (en omdat het paard dat inmiddels gewend is) het dier liever 's nachts op stal zetten. Of vanwege andere overwegingen als niet kunnen voltooien van de gewenste training bij 24/7 buiten. Maar met netjes opbouwen (bij een veulen gebeurd dit van nature) moet toch ieder paard in staat zijn gezond dag en nacht buiten kunnen blijven.

Nikass: Als je het dier zonder pardon ineens 24/7 naar buiten gooit, kan ik me voorstellen dat het ziek wordt, dat is iets wat opgebouwd zal moeten worden, maar volgens mij heb je dat super gedaan. Misschien is de grens nu bereikt, en wie weet zeg je volgend jaar wel van ik vetrouw het nu zodanig dat ik het ga proberen en slaag het. Al denk ik dat het dit jaar misschien ook best beter gaat dan in 2012, aangezien je paard nu al twee maanden 24/7 buiten staat en de temperatuur nog hoog is. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier zitten er steeds ook lange droge periode's bij, mijn merrie was zojuist ook droog toen ik water ging vullen.

Er zijn behandelingen waarbij paarden een paar weken niet mogen gaan liggen, dat is niets raars. Inderdaad door het comfort en "saaiheid" van een droge box zal het paard veel vaker gaan liggen. De meeste paarden liggen zeer vroeg in de ochtend als het net licht wordt, maar heb in diverse kudde's al gezien dat ook dan de leiders alsnog stonden. Juist als ik mijn merrie zie liggen ga ik me achter mijn oren krabben of alles wel goed is, bij haar is dat een teken van zich niet fit voelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 19:03

Caily, het gaat idd veel beter dan 2012. Mijn da zei toen ook dat het zeker drie jaar kan duren voor een paard weer een beetje weerbestendig is. Nu staat ze ook op een andere stal met meer ruimte en stabiele kleine kudde. Ze is altijd laagst in rang, dus ook nog eens moeten vechten voor ekk grasje helpt niet echt.
Maar ze is wel 18 (hoewel ik dat niet heel oud vind is het natuurlijk toch een beetje op leeftijd) en ze heeft artrose bij haar si gewricht + ik ga haar niet laten afzien (rillen, shaken, stijf zijn) in de hoop dat ze nog wel wat verder went.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 19:07

Axel_Valerie schreef:
Ja alleen je geeft aan dat dit dus nu niet het geval is. Dan kun je beter opzoek gaan naar een nieuwe balans. Ik heb toevallig de mazzel dat ik een stal heb waar dat allemaal kan en iedereen bereid is dat voor elkaar te doen. Misschien opzoek gaan naar zoiets? Ik weet niet uit welke regio je komt maar ik wil je er best bij helpen. Ken eigenlijk in alle hoeken van het land wel een paar stallen.

Ik woon in Amstelveen en heb geen rijbewijs/auto. Ik denk alle stallen binnen mijn bereik te kennen maar sta absoluut open voor tips!
Mijn paard is laagste in rang en bij een boze blik van een ander paard gaat ze al opzij. Een schuilstal waar niet alle paarden tegelijk ruim in kunnen staan gaat m dus niet worden want dan komt ze er niet bij.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:14

Mijn kwpn paard en shetlander staan beide het hele jaar door 24/7 buiten. Ze hebben een jaar zonder schuilmogelijkheden buiten gestaan en het is altijd goed gegaan.. Ze kwam van aan handelsstal waar ze dag en nacht binnen stond. Ik ben daarom eerst rustig aan begonnen met naar buiten doen en uiteindelijk in de zomer dag en nacht naar buiten. Tuurlijk was er op een gegeven ogenblik een moment dat ze het koud had. Toen heb ik der direct een fleecedeken met winterdeken op gedaan. Sindsdien is ze er aan gewend en maakt ze beter haar wintervacht aan. Nu begin ik eind september, begin oktober met een dunne winterdeken en bouw dit steeds verder uit tot ik op de 300 gram zit. En dan is het voor mijn paardje perfect :)
Maar ik moet er bij zetten.. niet elk paard kan 24/7 buiten staan..
Dat is net als met mensen.. de één kan super goed over regen en kou en alles terwijl de ander het al koud heeft als het een beetje miezert...
Ik zou het eens proberen met een fleecedeken onder je winterdeken.. dit hielp bij die van mij wel erg goed ! natuurlijk wel op passen dat ze niet begint te zweten !