Mousmous schreef:Een stuk van horses.nl
Verzorger aansprakelijk te stellen voor schade aan paard?
Door Redactie Horses
30 mei 2014 13:27
(0)
Foto Lonneke Ruesink
Foto Lonneke Ruesink
Ik heb een verzorgpaard die ik sinds een aantal jaren rijdt. Ik ga regelmatig, met toestemming van de eigenaar natuurlijk, met haar op pad. Als er onderweg of thuis iets met haar gebeurd (terwijl ik met haar bezig ben) kunnen de eigenaren mij dan aansprakelijk stellen?
Veel paardeneigenaren weten niet dat het in eigendom hebben van een paard juridisch gezien veel risico’s met zich meebrengt. Zoals reeds vaker in deze rubriek besproken rust er op de eigenaar van een paard een zogenaamde risicoaansprakelijkheid. Dit wil zeggen dat wanneer er schade wordt veroorzaakt door het paard in beginsel de eigenaar aansprakelijk is voor de daardoor ontstane schade (aan derden of aan zaken van derden). In beginsel, want er zijn natuurlijk omstandigheden te bedenken waarbij er ook duidelijk schuld van bijvoorbeeld de ruiter of verzorger (aldus zijnde niet de eigenaar) mee kan spelen. In dergelijke gevallen zou het niet redelijk zijn om de eigenaar voor alle schade te laten opkomen. Maar ook in zo’n geval blijft de aansprakelijkheid in principe rusten bij de eigenaar van het paard doch zal de schade voor een door de rechter vast te stellen percentage ook door degene betaald dienen te worden die daadwerkelijk schuld heeft aan het ongeval (zogenaamde “eigen schuld”). De ruiter of verzorger dus in deze casus. Een voorbeeld zou kunnen zijn een verzorger of berijder die met een nog maar net zadelmak paard een zeer drukke weg opgaat en daarbij gewond raakt. Van die berijder mag dan verwacht worden dat hij had moeten beseffen dat hij daarmee een zeer gevaarlijke situatie heeft gecreëerd en roekeloos heeft gehandeld. In zo’n casus zal ook de berijder zelf een gedeelte van de schade moeten dragen of vergoeden. Dit is dus iets wat de verzorgers zich dienen te realiseren. Hoe vaak komt het niet voor dat te onervaren verzorgers met te onervaren paarden rijden. Hier ligt echter ook weer een gedeelte de verantwoordelijkheid bij de eigenaar die ten alle tijden een oogje in het zeil zal moeten houden, maar ook bij de verzorger die voldoende zelfkritisch zal moeten zijn omtrent zijn eigen capaciteiten als ruiter.
De vraag die nu wordt gesteld is of de verzorger aansprakelijk kan worden gehouden voor schade die met of aan het paard is ontstaan. De grootste verantwoordelijkheid blijft liggen bij de eigenaar van het paard. Onder omstandigheden kan het echter dus zijn dat een verzorger ook voor een gedeelte aansprakelijk is indien er sprake is van eigen schuld. Maar nogmaals, dat moet zoals hierboven omschreven wel evident zijn.
Voor het geval eigenaar en verzorger zaken op schrift willen stellen die zouden afwijken van het geldende recht, dan geldt het volgende.
Partijen mogen op papier zetten wat zij willen zolang zij het er maar beiden mee eens zijn. Met andere woorden, er geldt namelijk contractsvrijheid. Er gelden wel uitzonderingen. Zo mag datgene wat op papier staat bijvoorbeeld niet in strijd zijn met de goede orde of openbare zeden, maar daarmee zullen we in de relatie eigenaar verzorger niet snel mee te maken krijgen. Dus zolang beide partijen het er maar mee eens zijn mag alles worden afgesproken. De vraag is echter of de berijder akkoord gaat met het ondertekenen van een schriftelijke overeenkomst waarbij zijn of haar rechten worden beperkt.
Dat is een goed en redelijk stukje Mousemouse.Mocht ik besluiten iemand op mijn paard te laten rijden,dan zou ik id een contractje laten tekenen.