De ruiteretiquette

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: De ruiteretiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:03

Bij ons in het bos zijn er ook erg weinig paden voor ruiters toegankelijk. Daar tegenover staat dat het bos vrij toegankelijk is voor voetgangers. Zij mogen dus op ELK pad komen. Ruiters zijn niet echt geliefd in ons bos en dit alles samen zorgt ervoor dat ik me altijd voorbeeldig probeer te gedragen in het bos. Ik ga niet van de ruiterpaden af, of er moet zich een gevaarlijke situatie op het ruiterpad bevinden. Iedereen passeer ik in stap! Ik vind het echt asociaal als ruiters dit niet doen. Pas als we op gepaste afstand zijn van wandelaars of andere ruiters, draaf ik weer aan.
Buiten in het verkeer probeer ik ook zoveel mogelijk mensen in stap te passeren. Honden lopen hier vaak los en dan ga ik stilstaan. Ook wanneer ik zie dat een hond het paard wel erg interessant vindt (blaffen, trekken) ga ik stilstaan. Wanneer ik een groep achter me aan heb ga ik trouwens niet stilstaan wanneer een aangelijnde hond blaft en trekt, want dat is dan geen doen.
Automobilisten passeren hier meestal met een gepaste snelheid. Ook tractorrijders en vrachtwagenchauffeurs lijken genoeg rekening met ons te houden. Wanneer jij rekening houdt met anderen, zul je dat ook terug krijgen. Mensen weten niet of jij nu op een paard langs geraasd komt of dat het buurman Piet is, zo'n race-piloot drukt wel een stempel op ALLE ruiters. Daarom vind ik het belangrijk om je netjes te gedragen. Passeren in stap, netjes dankjewel zeggen wanneer automobilisten, fietsers, bestuurders van motors en dergelijke, eventjes voor je inhouden of zelfs de motor afzetten enz... enz... Ik denk dat er bij ons geen ruiterpaden meer geweest waren in het bos als we ons niet zo zouden gedragen.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:27

Eens Annetje en ik vind het niet in iemands kont kruipen als je fatsoenlijk gedraagd. Het zijn gewoon omgangs manieren en hoeft geen last te hebben omdat jij aan het trainen bent of geen tijd hebt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:35

xSlvna schreef:
Snap niet waarom iedere hobbyruiter er maar vanuit gaat dat iedereen zin én tijd heeft om te gaan stappen. Stappen doet mijn pony maar als die op de wei staat.

Misschien omdat het geen donder te maken heeft met zin of tijd? Op de openbare weg heb je je aan regels te houden en moet je rekening houden met andere weggebruikers. Geen zin of geen tijd, ik denk niet dat de politie dat goede argumenten vind als je een ongeluk veroorzaakt.
Hoe je trouwens in een eerder bericht wat uitgebreider beschrijft hoe en wanneer je je tempo niet aanpast, daar is weinig mis mee lijkt mij. Je houd tenslotte rekening met anderen en gaat niet zomaar door. Op een breed pad iemand passeren is ook een andere situatie dan wanneer je er op 1 metertje afstand voorbij gaat.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:16

De meeste niet-paardenmensen weten gewoon niet dat een paard een schrikdier is. Die scheuren niet langs je omdat het ze niks kan schelen, maar omdat ze denken dat het niet uitmaakt. Net zoals veel hondeneigenaren denken dat paard gevaarlijk is voor hond en andersom niet.

Ik passeer anderen altijd in stap. Ook als ik net een rengalopje aan het trekken ben op een ruiterpad en er komt een hardloper aan. Ik vind dat niet meer dan normaal. Als ik door het verkeer moet, houd ik me aan de verkeersregels.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:30

Zwerte schreef:
xSlvna schreef:
Snap niet waarom iedere hobbyruiter er maar vanuit gaat dat iedereen zin én tijd heeft om te gaan stappen. Stappen doet mijn pony maar als die op de wei staat.

Misschien omdat het geen donder te maken heeft met zin of tijd? Op de openbare weg heb je je aan regels te houden en moet je rekening houden met andere weggebruikers. Geen zin of geen tijd, ik denk niet dat de politie dat goede argumenten vind als je een ongeluk veroorzaakt.
Hoe je trouwens in een eerder bericht wat uitgebreider beschrijft hoe en wanneer je je tempo niet aanpast, daar is weinig mis mee lijkt mij. Je houd tenslotte rekening met anderen en gaat niet zomaar door. Op een breed pad iemand passeren is ook een andere situatie dan wanneer je er op 1 metertje afstand voorbij gaat.

Dat vind ik ook gewoon ronduit asociaal, op zo een korte afstand. Ik let wel op en zorg niet voor gevaarlijke situaties, ik galoppeer als dat mogelijk is gewoon door. Het is (vind ik) niet meer dan normaal om te letten op de andere weggebruikers, ik ga niemand met 50 km/h inhalen (renpaard) als ik het gevoel heb dat iemand mij niet aan hoort komen, en als ik in een ren galop (45/50 km/h) over de weg ga, zorg ik ook dat hier geen automobilisten of fietsers last van hebben. Kan ik niet door (door auto's en fietsers) ga ik op het tempo van de fietser achter de fietser tot ik plek en ruimte krijg om in te halen, net zoals je met een scooter bijvoorbeeld ook zou doen. Geen gevaarlijke situaties veroorzaken, maar wél inhalen in een pasje sneller dan stap.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:33

Ik rij veel buiten, zowel met de paarden aan de fiets, als voor de kar, als dat er iemand op een paard rijd. Het gaat hierbij om twee shetlanders.
Het gaat hier ook alleen om wegen, natuur of bos is hier niet.

Er zijn hier geen ruiterpaden, en andere paarden kom ik bijna nooit tegen. Mocht dit wel zo zijn, dan passeer ik deze in stap.

Op de weg draaf ik en ik heb een sulky en bij sommige stukken is het veel veiliger om op het fietspad te rijden. Als ik dat doe komt het wel eens voor dat ik voetgangers inhaal van achteren. Dit gebeurt altijd in draf, omdat ik in stap zo langzaam ga dat ik wordt ingehaald door voetgangers :+. Fietsers kan ik nooit inhalen, die gaan te snel. Als ik mensen op het fietspad passeer en ik draaf ga ik daarvoor niet terug naar stap. Ik zou dit op ene heel smal paadje wel doen. Natuurlijk gaat dit allemaal op een erg nette manier.

Ik vind dat ik zeker goed omga met de ruiter etiquette.

mohicaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:23

hier ook iemand die zoveel mogelijk alles netjes respecteerd, al ben ook wel al is over de streep gegaan ;-)

2 pagina's eerder sprak iemand over de enorme schade ( inpakt ) het kan hebben als auto en paard aan een bepaalde snelheid raken... Ernom veel schade!!! Ik heb het helaas 1 maal moeten maken.
We waren in een groepje van 4 paarden en moest langs een drukke baan rijden ( baan van 70 waar mensen meestal 90 of zelf 100 durven rijden ) om een veldwegje in te kunnen. Die dag was er verbzaingwekkend veel verkeerd ( een dinsdag overdag, buiten de spitsuren en het was geen vakantiesdag ). Heel vaak vertraagden mensen wel of reden gewoon lekker hun aanvaardbare snelheid.
Die dag was ik toen kopman ( was net 18 geworden ). Omdat ik van de tegengestelde kant zag wat voor auto's eraf kwamen keek ik toch eens achter me hoe het met de andere ging en keek ik ook naar het verkeer. Een aankomde auto ( langs achter in dezelfde rijrichting ) vertraagde, maar van kwam een andere auto af die naar mijn gevoel veel te snel aankwam en toen ging alles enorm snel!
Omdat die ene auto voor vroeg vertraagde zat er tss hem en ons 100meter ( grof geschat ). De andere aanrijdende auto vertraagde niet, stak de andere voorbij en ging als een zot toeteren ( 2jonge jochies en volle muziek op ). Het kalmste paard is toen in paniek naar de straatkant geschoten en volledig mee in de flank genomen door de auto. Wonder was toen de amazone ongedeerd is gebleven omdat ze van het paardje was gedonderd ( in het gras, ja was een ervaren amazone ).
De inpakt was enorm! Paard terplekken overleden, de inzittende wonder hadden niet veel " schade " als vroeg je af hoe het kon want de voorkant van de auto zag er niet uit!
Later vraagde de inzittende nog schade vergoeding, maar omdat er redelijk wat ooggetuigen waren die alles gezien hadden en de snelheid stand was blijven hangen in de auto, was alles tegen hen.
Zo' n dingen blijven je hele leven achtervolgen. De betreffende amazone rijd wel nog, maar is verhuisd van stal maar een van de andere amazones heeft sinds dat voorval nooit meer op een paard gezeten.

Hoe veel respect ieder voor elkaar moet hebben om de weg, ongevallen zitten in de kleinste hoekjes, al was deze wel een grote hoek.

Ik was die dag al vertrokken met een slecht gevoel en die andere auto met 2 jochies afkwam heb ik snel een spoedgebedje gedaan, met hoop dat er toen niets ging gebeuren... Helaas :(

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:39

He bah! Zo zie je maar weer, je kunt je dan wel aan de ruiteretiquette houden, maar als een stel idioten langs komt heb je niets meer te zeggen met wel of niet passeren in stap.....

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:16

Mohica, wat een vreselijk verhaal. Ik kan me voorstellen dat zoiets je blijft achtervolgen. Moet er niet aan denken...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:15

Zo wat een verhaal. En brutaal dat ze nog schadevergoeding durfde te vragen, terwijl zij het veroorzaakte met hun roekeloze gedrag!

mohicaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:24

Idd het is een zaak dat je blijft achtervolgen... Er blijft wel altijd een nare nasmaak hangen als ik ga wandelen en moet langs een drukke weg. Al is dit nu te paard, te voet of met de fiets... Ik draai me nu veel meer om dan te voren om te zien wat er rond mij gebeurt. Ik rijd nu al sinds februari permanent met de auto en zelf dan heb ik het. Ik ben geen bange chauffeur, maar ik kijk altijd extra rond en hou me zo ver mogelijk van gevaarlijke mensen op de weg. Over het laatst nog opde snelweg gewoon de afslag genomen naar een tankstation ( ookal moest ik niet tanken of een plasje doen ) omdat 2 mannen effe dachten stoer te doen. Mijn moeder von het eerst een rare actie, maar begrijpt het wel.