strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:22

Lusitana schreef:
eilleen333 schreef:
Ik lees hier veel reacties van mensen die niet weer op kunnen stijgen met een plastic zak in de hand. Dat kan je toch gewoon thuis in de bak oefenen? In een veilige omgeving?

Sorry, maar waarom zou je mest meenemen? Er is altijd wel een plek waar het niet in de weg ligt in de buurt. Meestal is zelfs uit elkaar of aan de kant schoppen genoeg.

Als je in de randstad woont en gewoon door de stad rijdt, dan moet je het meestal toch een stukje meenemen.
(stuk plantsoen, met rozen :D , afval bak oid zoeken)

Op het strand beken ik meteen nog nooit mijn mest te hebben opgeruimd, evenals in de bossen niet en in de echte buitengebieden.
Verder ruim ik het wel op, grote trekband vuilniszak en kleien maar.
(hier staan trouwens ook her en der sneeuwschuivers (ideaal!) en scheppen en emmers (minder handig))
In de spits kan ik niet afstappen en opruimen, dan rijden ze je dood.
Kom dan later terug, maar dan is het meestal moes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:42

Misschien moet weer gewoon niet het strand op gaan met de paarden in hoofd seizoen. Want is leuk dat mag tot10 uur ochtends mag maar je kunt wil gif op innemen dat ochtend gasten dat niet kunnen warderen zo verse drol op het strand.

En je hoef maar 1 iemand te hebben die zijn paard dagelijks laat mesten op het strand op verkeerd plekken en dat kan zoveel overlast geven.

(Je zal maar net manege bij strand hebben die dagelijks met 10 paarden over strand rijden en mesten.)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:01

Ik heb nog nooit met mijn paard op het strand gereden, dus persoonlijke ervaring heb ik niet.

Wat ik me wel afvraag: Denkt men (zij die vinden dat er wel afgestapt moet worden) werkelijk dat een paard van een paar honderd kilo valt tegen te houden door een teugeltje en een mens van Nog geen 100 kilo als het echt op de kletter slaat?

Als een paard wil vluchten, dan vlucht het. Kun je je paard nog zo goed onder controle hebben, maar dan heb jij echt niets meer te zeggen met een stukje leer hoor.

Hiermee wil ik overigens niet suggereren dat er niet afgestapt hoeft te worden, daarover laat ik me niet uit. Maar de uitspraak dat je ten alle tijden je paard onder controle moet hebben, gaat voor mij niet op. Simpelweg omdat een paard een vluchtdier is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 01:36

NadjaNadja schreef:
Simpelweg omdat een paard een vluchtdier is.

Zal ik je eens een geheimpje vertellen?
Alle dieren, inclusief de mens, zijn vluchtdieren....

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:09

Kuggur schreef:
NadjaNadja schreef:
Simpelweg omdat een paard een vluchtdier is.

Ik zeg niet dat paarden de enige vluchtdieren zijn en volgens mij voegt deze informatie niet zo veel toe aan deze 'discussie'.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:40

Dus ik moet nu echt de natuurlijke, organische mest van mijn paard die op een plek ligt waar die gemakkelijk verteerd wordt, gaan oprapen met een milieuvervuilende en zeedierverwoestende plastic zak?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:01

Gini schreef:
Dus ik moet nu echt de natuurlijke, organische mest van mijn paard die op een plek ligt waar die gemakkelijk verteerd wordt, gaan oprapen met een milieuvervuilende en zeedierverwoestende plastic zak?

*vind ik leuk

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:00

NadjaNadja schreef:
Kuggur schreef:

Ik zeg niet dat paarden de enige vluchtdieren zijn en volgens mij voegt deze informatie niet zo veel toe aan deze 'discussie'.

Net zoals dat uitgekauwde argument dat paarden oncontroleerbare 'vluchtdieren' zouden zijn.
(Als dat waar zou zijn kun je ze beter niet in de openbare ruimte toelaten...)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:12

Misschien kan je het beter onvoorspelbare vluchtdieren noemen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:21

Dat is gewoon geen reden om niet af en op te kunnen stappen want een paard is prima te leren braaf bij je te blijven en stil te blijven staan, ook in stresssituaties.

Los daarvan, als er iemand persoonlijk een probleem maakt over de poep en als die er op staat dat je dat dan en daar opruimt, kun je gewoon zeggen "wilt u dan mijn paard even vasthouden". Als die persoon daar dan bang voor is of wat dan ook, houdt het op, dan zou die het toch zelf moeten doen.

Je hoeft er geen probleem van te maken, en je moet ze zeker niet om de oren gaan gooien dat het niet kan omdat paarden vluchtdieren zijn blabla, want dan kun je alleen maar terecht verwachten "ga er dan niet opzitten".
Zodra je je in het openbaar begeeft met je paard, wordt je geacht hem onder controle te hebben.

Als je er moeilijk op kunt komen kun je je verontschuldigen en uitleggen dat het lastig is om er weer op te komen, en het best ook even hulp vragen, maar je kunt het niet als excuus gebruiken om iets niet te doen.

Los daarvan vind ik het raar om te vragen om poep te ruimen omdat het zo snel afbreekt, en ik kan me geen overlast voorstellen, maar dat is een ander verhaal.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 11:22

Jeetje wist niet dat mijn vraag zo'n discussie zou uitlokken := .

Hier overigens een 20-jarige en 6-jarige (waarvan de 6-jarige pas voor de 2e keer op het strand was), die ik beide zelfs los zou kunnen laten staan zo relaxed zijn ze.

Dus het eventueel wel of niet kunnen afstappen is iig niet relevant in mijn verhaal.

Ook waren we die dag met z'n drieën en 2 paarden, dus liep er steeds 1 iemand zonder paard.
Op het moment dat ik werd aangesproken liep ik zonder paard (nadat ik vriendelijk had aangegeven niet in discussie te gaan, en dat ie lekker moest genieten van het mooie weer, liep hij verder om na 50meter onze paarden tegen te komen en deze uit te schelden :') ).

Maar wat doe je in zo'n geval als het ook nog eens niet verplicht is om op te ruimen, je van geen kwaad bewust bent en je niks mee hebt om het überhaupt op te ruimen? Als het al van mijn paarden was geweest...

In het vervolg weet ik dat als het bij de vloedlijn ligt, ik het gewoon kan laten liggen: het water zal het meenemen.

Mocht het in het mulle zand liggen, dan eventueel maar begraven of iets?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:24

Ja, zand erover en klaar.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:26

Zou het wel een beetje dieper doen als zand er over en klaar.. Zie al iemand voor me helemaal over de zeik met zijn handdoekje daar gaan liggen of er Door lopen :+ denk dat het dan nog erger is als dat er gewoon een hoop in het zicht ligt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:32

Ze had het toch over begraven? Dus daarom "ja (begraven), zand erover en klaar"
Het is maar hoe je het leest.... :D Maar die komma wijst dus op een tweedelig antwoord.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:38

Typische bokt weer.. lekker muggenziften... zag het gewoon voor me daarbij wil niet perse zeggen dat ik niet in de gaten had dat het een tweedelig antwoord was

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:00

Ik ben het er mee eens dat het bij veel paarden onverantwoord is om af te stappen op het strand en vervolgens met een zak poep rond te rijden. Je kan je paard thuis nog zo goed onder controle hebben dan zijn ze op strand nog vaak erg fris. Een paard zal toch ooit moeten leren buitenrijden en dat leren ze alleen door veel kilometers te maken.

Ik vind paardenpoep trouwens niet te vergelijken met hondenpoep. Paardenpoep vergaat veel sneller en is vaak na een regenbui al weer weg.

Als mijn paard op de weg of op het fietspad poept ga ik naderhand met een schep terug. In de bossen laat ik het altijd liggen. Mocht het een druk pad zijn dan schuift mijn pa het met zijn schoen naar de zijkant.

Ik merk zelf dat veel mensen vaak een behoorlijk vooroordeel hebben als je paard poept. Ik heb een keer een vrouw gehad die me de huid vol begon te schelden toen mijn paard moest poepen. Net of dat ik een kurk in mijn paard kan duwen om poep tegen te houden..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:04

Patries90 schreef:
Typische bokt weer.. lekker muggenziften... zag het gewoon voor me daarbij wil niet perse zeggen dat ik niet in de gaten had dat het een tweedelig antwoord was

Ja lastig, typisch voorbeeld van humor die niet te lezen valt. ;)

cassini schreef:
Ik merk zelf dat veel mensen vaak een behoorlijk vooroordeel hebben als je paard poept. Ik heb een keer een vrouw gehad die me de huid vol begon te schelden toen mijn paard moest poepen. Net of dat ik een kurk in mijn paard kan duwen om poep tegen te houden..

Ik zou zeggen:"Weet u wel hoe goed het voor uw tuin is, bij een tuincentrum betaalt men er veel geld voor!"

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:22

Ik rij niet op het strand, dus daar kan ik niet over mee praten. Maar als ik over de weg naar het bos rij en mijn paard poept op de weg, ga ik terug om het in de berm te scheppen. Vind ik ook niet meer dan normaal.

Ik verbaas me echt over de reacties van mensen die zeggen dat er veel ergere dingen in zee of op het strand gegooid worden. Dus omdat een ander iets doet wat erger is hoef jij je verantwoordelijkheid niet te nemen?
Vreemde redenering....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:24

Maar waarom is het zo veel gevaarlijker om naast een paard te staan dan erop te zitten? Als je erop zit weegt hij nog steeds 600 kilo en kan hij nog steeds aan de kletter gaan?! Ik begrijp echt niet dat zoveel mensen problemen hebben met naast hun paard lopen op buitenrit?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 12:33

Ik snap sowieso niet dat er wordt gedaan alsof paarden een bonk spanning zijn zodra ze op het strand zijn.. Dan doe je imo toch wat verkeerd hoor := .

Kies een mooie dag uit en maak een relaxed ritje. Ken meer paarden die relaxter op het strand zijn dan in het bos, dan andersom.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:33

Haha dat heb ik het lekker makkelijk, ik hoef nergens af te stappen mijn paard doet zijn behoefte alleen in zijn stal of op de trailer.. :D ..Hij is gewoon zindelijk.. ;)

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:39

Ik moet hier om lachen.
Zeker als je de verhalen leest als een paard een keer schrikt buiten en dus een sprong opzij doet en dan heel bokt over je heen krijgt omdat je je paard niet onder controle hebt. En dus meer grondwerk moeten gaan doen zodat paardlief beter luistert.
Ben je op het strand heeft blijkbaar ook 95% van bokt zijn paard niet onder controle want ze durven er niet vanaf om stront te ruimen.
Wat ik trouwens wel zo beleefd vindt als je paard niet in de vloedlijn poept.
Hondenbezitters moeten het ook opruimen.
Veel honden eten paarden poep en we weten allemaal dat als een paard net ontwormt is dat dat een gevaar kan zijn voor de honden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:19

Nou dan val ik niet onder "allemaal" want ik weet alleen dat het gevaarlijk is voor pluimvee.
Maar ik ga dat eens opzoeken.

Natuurlijk moeten hondenbezitters poep rapen. Dat breekt nl niet zo makkelijk en snel af omdat een hond geen herbivoor is maar vooral vlees eet. Dat zorgt ook voor een veel ergere stank.

Omdat honden paardenpoep zouden kunnen eten, moeten paardenmensen de poep oprapen? Wat dacht je van je hond bij de drol wegroepen?
Daarbij, veel zullen na het ontwormden de drollen willen zien om te zien of er idd wormen waren en zoja welke en hoe ernstig was de infectie, en geen strandrit gaan maken.

*edit: Dit gevonden: "Voor sommige hondenrassen zoals Collies, Bobtails, Shelties, Duitse Herders en Whippets kunnen ivermectines giftig zijn, dus de eerste dagen na ontworming oppassen met mest etende honden."

Dat is dus een hele specifiek groep honden, die gevoelig kunnen zijn voor een heel specifiek wormmiddel.
Neem daarbij dat paarden ook niet echt dagelijks ontwormd worden, dan is het risico voor honden in het algemeen teruggebracht naar bijna nul.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-06-14 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:34

Kuil graven en erin drukken, dat zou ik doen. Uit het zicht en dan kan de natuur het alsnog mooi opruimen. Uitzondering bij de vloedlijn, daar spoelt het wel vlot weg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:36

Cardy schreef:
Ik snap sowieso niet dat er wordt gedaan alsof paarden een bonk spanning zijn zodra ze op het strand zijn.. Dan doe je imo toch wat verkeerd hoor := .

Kies een mooie dag uit en maak een relaxed ritje. Ken meer paarden die relaxter op het strand zijn dan in het bos, dan andersom.

Idd op het strand schijnen ze ineens levensgevaarlijke monsters te worden.
Moet daar altijd zo om lachen...paarden worden zo omdat de ruiter nerveus is.