1e val van mijn KWPN Merrie in 10 jaar tijd, rug gebroken.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Re: 1e val van mijn KWPN Merrie in 10 jaar tijd, rug gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:27

Haha, herkenbaar.. onderweg naar spoed heb ik ook nog gezegd: 'ik stop ermee' ;) later werd dat: 'ik stop met springen' en voorlopig is't vooral: 'betere bescherming en voorlopig althans minder risico's nemen qua springen e.d.'.. :o

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:46

Ts wat ben jij door het oog van de naald gekropen zeg..

Dit is exact de reden waarom ik altijd redelijk pissig reageer op domme acties van mensen naast de bak (rennen, onverwachte bewegingen, lomp met deuren). Paardrijden is al risicovol genoeg. Stel je voor dat je van je paard klapt en je dit overkomt. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Sterkte en succes met je revalidatie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:51

NikkiTazz schreef:
Ik had in het begin ook echt wel enige twijfel. Op de spoedeisende hulp riep ik nog dat ik het nooit meer zou doen! Ik ben erg blij dat ik het wel gedaan heb. En rijd nu ook weer 5 dagen per week met plezier :D

Ik riep ook dat ik niet meer wilde rijden, en als ik erop ging nou dan minstens met een bodyprotector en ik zou nooit meer gekke dingen doen.

Bodyprotector is er nog steeds niet, het rijden wel, van d'r kont af glijden, achterstevoren erop zitten... :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:29

Ik wil even de bodyprotector van het hoge voetstuk afhalen. Ik droeg hem namelijk altijd en heb juist dóór de bodyprotector een val gemaakt. Het paard sprong weg en ik kon niet goed meebewegen door de stijve bodyprotector. Bij de eerste impact van de val is de bodyprotector losgeraakt en die lag uiteindelijk twee meter verder. Hij is al vaker losgeraakt bij een val en sindsdien draag ik hem ook niet meer. Misschien als ik eens op een lange buitenrit ga dat ik zo'n airvest aanschaf, maar tot die tijd voel ik me beter in staat om mee te bewegen en 'mezelf te redden' zonder bodyprotector.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:40

Ik heb ruim 3 jaar geleden mijn rug gebroken na een val. De revalidatie heeft ruim 2 jaar geduurd (waarvan het eerste jaar voornamelijk liggen op bed met morfinepleisters). Ik heb sinds kort een pony (d-maat paint horse) en ben overgestapt op western. Ik rijd ook alleen nog maar met airbagprotector, cap en mobieltje. In het begin was ik bang, nu na ruim een half jaar begint de spanning om te gaan rijden minder te worden. Dit komt ook, omdat mijn paardje (ook al staat ze 6 weken stil) zo opgezadeld kan worden om te rijden zonder gek te doen.... Ik merk wel dat ik niet meer zo lang per keer kan rijden en ook niet meer zo vaak per week, maar het is al fijn om weer omgang te hebben met een paardje. Ik wens iedereen die ook zo een nare val heeft mee gemaakt, heel veel geluk met rijden en goede gezondheid (weinig pijn, uitstraling, enz.) toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:19

Bedankt allemaal!!!

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:50

MograneR.. alles hangt af van hoe je valt, waarop je valt,... en ook van de kwaliteit en de soort BP.. ;)
Ik heb ook al eens een val gemaakt mét BP waardoor ik plat op m'n rug ben beland doordat ik niet kon 'doorrollen' omwille van de stijve BP.. Daardoor was de klap op m'n rug eens zo hard en heb ik er veel rugpijn aan overgehouden..

Maar in sommige gevallen kan je wél blij zijn dat je er eentje aanhebt.. Vooral als je bv op een hindernis, omheining,... dendert.. :o

Net zoals bij een cap, is het belangrijk dat die goed past en van degelijk materiaal is gemaakt..
Ik heb namelijk een BP die vrij flexibel is waardoor ik eventueel toch beter kan doorrollen. Maar in sommige gevallen gaat die zeker tegenwerken, daar ben ik het mee eens.. Maar als je recht op een hindernis valt, ben ik toch al heeeeeeel dankbaar geweest dat ik dat 'ding' aanhad hoor.. :o

Dus ik vind dat zo'n dingen altijd gerelativeerd moeten worden.. :o Soms kan het niet dragen van een autogordel ook je leven net lijken te 'redden', hoewel in vele gevallen de autogordel net wél je leven redt.. :)

Nu ja.. alles is relatief, hangt af van hoe of wat, de context,... vind ik :)
In veel gevallen zal het je blessure vermijden of beperken, in andere gevallen wellicht niet.. :)

Een Airjacket maakt je helaas ook niet onschendbaar, maar vaak zal het zeker iets of juist zelfs veel geholpen hebben denk ik dan..
En ik verwijt mezelf liever dat ik wél extra bescherming aanhad dan niet eerlijk gezegd.. Dan heb ik het op z'n minst geprobeerd om mezelf zo goed mogelijk te beschermen.. :o maar da's persoonlijk uiteraard en heb respect voor éénieder z'n mening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:05

KPet schreef:
Ik heb bovendien gezocht naar een bodyprotector of rugprotector, maar omdat ik een flinke buste heb (cup f/g) in combinatie met een smalle taille zijn er blijkbaar geen protectors die passen. Een slecht passende vergroot het risico alleen maar. Een cap draag ik sindsdien veeel vaker, ook op paarden waar ik dat eerst nooit deed. Maar als iemand nog tips heeft?

Je hebt van AiroWear een speciale bodyprotector voor vrouwen, de 'Women's outlyne', heb je die al eens gepast?
Zelf rijd ik met een cup F met een bodyprotector van racesafe. Die heeft veters aan de zijkant waardoor je hem bij je taille strakker kan zetten dan bij je buste, ideaal :j De racesafe is ook heel flexibel, waardoor je toch kunt doorrollen :)

Nog een tip voor mensen die graag met sneakers of gympen rijden, maak simpelweg een korfje aan je beugels! Deze kunnen heel simpel aan elke engelse beugel gemaakt worden --> http://outdoorruitersport.nl/webshop/ma ... lblok_korf
Kun je toch met gympen rijden als je dat prettig vind, maar zonder het risico van doorschieten en/of klem komen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:39

Mijn dochter (spotterick hier op bokt) ging op 17 dec 13 smorgens buiten rijden. Alleen. Met cap en passende ruiter kledij. Paard gaat in de bossen uit haar plaat(paard wat al meerdere keren locale hulp Amerigo geweest is) dochter dook er voorover af en wist gelijk dat het fout zat.
Ze heeft me gebeld met haar gsm. Ik ben er naartoe gereden met de auto en heb haar gelijk gevraagd of ze dacht dat een ambulance nodig was(bij ons standaard de eerste vraag bij verwonding) normaal was het antwoord altijd"nee". Nu was het antwoord "ja".
Dus dochter zo laten liggen zoals ze lag en ambulance gebeld.
Resultaat breuk in wervel 4,5 en 6 en in 11.12 en 13
Er is lang getwijfeld of ze een operatie nodig had of niet, maar na drie scans gelukkig geen operatie nodig.
Nu zijn de wervels 5 en 6 niet meer aangegroeid, en dat gaat ook niet meer gebeuren. De losse stekels zijn ingekapseld. Ze kan inmiddels alles weer, maar wel met mate. Zo ging ze vorige week een midweek met school naar Parijs wat achteraf veel te inspannend was en ze op de een na laatste dag opgehaald is en naar huis gebracht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:55

OH Jeetje ook al zo heftig. Ik ben erg blij dat ik geopereerd ben anders had alles veel langer geduurd. En wat zonde van de een na laatste schooldag dan zeg! :( balen.

Het paard is gewoon naar huis gelopen erna?

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:35

Wat een naar verhaal alweer.. :(
Hopelijk betert de pijn nog wat bij haar.. :=

Blijheid! Die van AirOWear heb ik ook en ben ik super tevreden van! Best soepel, past mooi aan, echt heel blij mee :) En idd, die kan je ook kopen naargelang je cupmaat ;)

Airjacket vind ik het fijnste om mee te rijden qua comfort.. plakt niet aan je lijf, zit lekker los,...
Maar voordeel van een BP vind ik dan weer dat het mijn rug (zeker bij het rijden in het begin) net iets meer 'steun' gaf ook, wat wel handig was :)

love_olleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:17

wow heftig, wat heb jij geluk dat je zenuwen niet bescadigd zijn! anders zou je misschien nu verlamd zijn! heel heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:20

Controle in het ziekenhuis gehad vorige week.

Mijn volgende operatie moet over minimaal een halfjaar, en voor 2020 plaats vinden.
Het liefste wel z.s.m. volgens de orthopeed.

Ik durf niet meer, maar het moet!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:47

Snap de angst, maar wat wordt het anders?........................ Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:21

Ik moet WEER revalideren, weer die pijn door etc...
Weer opnieuw leren lopen, weer niet naar mijn paard.
Weer rustig aan alles oppakken en weer mensen belasten etc etc etc etc etc

Ik ben ook en enorme controlfreak, ik wil dus weten wat er gebeurt.
Bij mijn vorige operatie was de dame zo "slim" mij te zeggen: Ik geef je even wat zuurstof *ik was redelijk in paniek* en vervolgens was ik weg.
Dat idee heb ik serieus nogsteeds nachtmerries van.
Ik wil weten wanneer ik in slaap word gebracht en wat er gebeuren gaat.

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:23

wow inderdaad heftig.
in de meeste gevallen 90 % heb ik altijd een helm op en mijn rijkleren aan.
heb in mijn leven ook al een paar serieuze vallen gemaakt waar ik wonder boven wonder nog goed uitkwam.
nu heb ik ook een air-pro bodypro gekocht en ok de eerste dat ik die aan had voelde het zwaar en raar maar nu voel ik me wel wat veiliger.
wat anderen ook mogen beweren dat ze zweren tegen bescherming te zijn. ik ben mijn leven nog niet beu en ik wil mijn paarden niet kwijt omdat ik in een rolstoel moet (in het ergste geval dan he)
ik ben zelfs veel meer voorzichtiger geworden op gebied van paardrijden, ik durf sommigste dingen niet meer en ik heb altijd een rampscenario in mijn hoofd als ik ergens naar toe moet en ik durf niet.

ik heb nu wel zelf een heel gemakkelijk paardje om mee te rijden maar zelfs met haar heb ik nog kunnen vallen, je kunt gewoon niet voorzichtig genoeg zijn. (het was btw niet met opzet dat ze me liet vallen, een kuil achter hoge gras had niemand kunnen zien)

ik ben dus wel degelijk voorstander van bescherming en juiste kledij!

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:26

wow heftig, ik wens je echt beterschap, en ik hoop dat je snel weer op je paard stapt :(:)

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:28

Ook hier een gevalletje breuk: 5 jaar geleden de T9 (ter hoogte van het bh-bandje) aan de voorzijde van de wervel gebroken. En ook ik dacht dat het "slechts" een flinke kneuzing was ondanks de vlammende pijn. Maar ja, kon vingers en tenen nog bewegen dus door vriendin voor de zekerheid naar ziekenhuis gereden. Als de arts dan nogal lang wegblijft na de foto's weet je het wel he...misse boel

Inmiddels al lang weer aan het rijden, maar zoals meerderen al aangeven: het lukt niet meer zo vaak, lang en intensief als voorheen. Heb nog steeds pijnklachten, kan minder belasten dan voorheen, sneller moe, aangepaste stoel op werk enzovoort.

Recentelijk nieuwe foto's gemaakt en wacht vol spanning op de uitslag: hoe ziet het er nu uit en wat zijn de verdere verwachtingen.

Wat me toch ook verbaasd, ook in eerdere topics, is het verschil van behandelingen. Natuurlijk is de ene breuk de andere niet, maar lees toch veel verschil in wel of geen korset, wanneer weer iets wel of niet mogen en kunnen doen en welk verder revalidatieproces.
Bij mij was de breuk stabiel en mocht ik na 1 dag naar huis met een lading pijnstillers en gelukkige een zorgzame vriend. Niet dat ik veel anders kon thuis dan wisselend een uurtje zitten en een uurtje liggen, af en toe wat slapen en wachten tot ik de volgende pijnstiller mocht nemen (wat werken die dingen dan ineens kort ondanks de megahoge dosering...). Weet ook niet of anderen dit hadden, maar de medicatie verpestte mijn smaak (kon geen zoetigheid zien of ik werd al misselijk) en ik vergat dingen, vooral woorden (wil je tv kijken maar kun je niet reiken naar de afstandsbediening en dan niet op het woord komen... geef me de ehm voor de ehm even...)
Bij de fysio/revalidatie was niet alleen de bespiering flink afgenomen maar mijn balans en coördinatie ook volkomen door de war.

Maar goed, gelukkig zijn we allemaal wel doorzetters (dokter, mag straks toch wel weer gewoon rijden he;)) en laten we ons er niet door weerhouden hetgeen te doen waar ons hart ligt: lekker met de paarden bezig zijn. Ook ik had aan het begin angst er weer op te klimmen, maar het geeft zoveel plezier en ontspanning, dat wil ik niet missen.
Afsluitend: sterkte aan iedereen, wees bewust en alert in wat je doet en geniet vooral!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:00

Hier wil ik ook aan toevoegen, luister naar je eigen lichaam. Volg dat en laat je niet vertellen door artsen of therapeuten, dat je al veel meer moet kunnen.............neem de tijd voor je herstel, dat zal later veel pijn (kunnen) schelen. Dat was in ieder geval mijn ervaring......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:45

Bedankt allemaal weer en succes met jullie herstel!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:07

Wat fijn dat ik dit topic heb gevonden en gelezen.Ik heb zelf een Stenose [vernauwing ruggemerg kanaal] en Hernia in me nek.Bij een val tijdens voetbal stond ik helemaal onder 'stroom'.Ik heb de wedstrijd toch uitgespeeld ondanks de stroom in me lijf en vooral in me handen.Later bleek dat ik heel veel geluk heb gehad,ik had een [gedeeltelijke] dwarslaesie kunnen krijgen op dat moment.Ik mocht van de Neurologen niet meer voetballen en niet meer paardrijden.Een verkeerde val zou een [gedeeltelijke] dwarsleasie kunnen veroorzaken.
Ik ben een poosje gestopt met voetbal en paardrijden,durfde niet meer.Maar,net wat jij zegt TS,als je met de fiets valt of je krijgt een ongeluk,kan je ook een dwarslaesie krijgen.

Dus ook ik ben weer begonnen met Voetballen én paardrijden.Maar ben ook wél wat voorzichtiger geworden. je kan toch niet met je hobby's stoppen en achter de geraniums gaan zitten?
Daarbij,het hele leven is toch al een groot risico?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:11

Ben ik dus helemaal met je eens, en ik was ook heel blij dat de orthopeed dat dus ook zei.
Geniet er lekker van maar wat vele anderen hier ook zeggen, doe wat je lichaam je aangeeft.

Sterkte!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:17

Dank je.
Ik geniet er nu met volle teugen van,nú kan het nog allemaal,wie weet straks niet meer?
Jij ook sterkte TS.
Ik moet er ook nog bij zeggen,sinds ik Biocell Collageen en Glucosamine pillen slik [Natuurwinkel] heb ik veel minder pijn! Miss. ook iets voor jou TS en anderen? het maakt kraakbeen aan en is goed voor je botten.Kost wel wat zo'n pot pillen,maar het werkt echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:21

Ik zit nog met het ijzer in mijn rug dat eruit moet nog... daarna mag ik pas echt dingen slikken en wat aan mijn litteken doen :(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:26

Ow ja das waar.Ze willen bij mij ook een metalen plaatje in me nek zetten,maar die operatie is een risico.Niet opereren is ook een risico,dus ik heb gekozen voor het 2de risico, niet opereren.
Ik begrijp ook dat je er tegenop ziet,die operatie dat die ijzeren plaat uit je rug word gehaald.
Gewoon zolang mogelijk laten zitten.