Staartriem pony die tussen de paarden start.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:24

asjemenou schreef:
Lusje mag er sinds 1 april wel aanblijven bij hoge neusriem zonder dat de sperriem eraan zit.

Vloek.. nou ja, is er ondertussen al weer jaren af, vond het toen zo zonde, was heerlijk multifunctioneel hoofdstel (losse stangriem, dus ook om te bouwen tot gewoon trens hoofdstel), baal er nog steeds van.

xSlvna

Re: Staartriem pony die tussen de paarden start.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:26

Trens zonder sperriem is toch ook geen probleem?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:27

Ah, wist niet dat het zo'n ramp was :') Maar er was duidelijk aan gegeven dat alle ruiters in die categorie waar ik in mee reed alleen recreatief reden. Ik snap niet dat ze daar zo'n poeha van gaan maken op een onderlinge wedstrijd. Ik kreeg wel het commentaar dat ik met een spoortje moest gaan rijden :'D Ik hoop niet dat ze gaan verwachten dat je voor 1 onderling wedstrijdje in het jaar een apart hoofdstel er voor gaat aanschaffen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:29

xSlvna schreef:

Het was wel een probleem als je een gecombineerd hoofdstel had en je sperriem er niet aan had, dat werd gezien als incompleet hoofdstel, terwijl je met een Engelse neusriem wel gewoon mocht starten }:0 Maar dat is nu dus aangepast dan.
Proficiat trouwens nog met je verjaardag.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:30

Nies_ schreef:
Maar hoe weet de jury dan dat het een b-pony is? Je start categorie paard dus is het reglementair gezien een paard. Ik snap echt niet wat daar niet logisch aan is.
drae schreef:
Ben even het woord er voor kwijt, maar je kunt de knhs voor een uitzondering vragen wat je dan bij de jury laat zien als bewijs dat het mag. Weet alleen niet of ze dat hiervoor zullen vrijgeven.

Dispensatie zou je aan kunnen vragen, maar ik zou op zoek gaan naar een passend zadel en/of singel. Denk ook niet dat je het krijgt, maar wie weet..

Dat woord zocht ik!
Wat betreft het passend zadel wil ik er nog even op in gaan, voor pony's die achter breder zijn als voor ( meestal zijn dat de abc'tjes inderdaad ) is een zadel dat niet naar voor gaat erg lastig te vinden door hun bouw.
Laatst bijgewerkt door drae op 03-05-14 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:30

Nies_ schreef:
Je moet lezen wat er staat. Wat er staat zijn de regels. Het probleem is dat mensen er zelf nog allerlei problemen bij verzinnen. Als er staat dat het toegestaan is om vanaf je 12e paarden te starten, dan is dat zo. Niet alleen als je op een paard zit, dan zou dat namelijk als voorwaarde genoemd worden.
Vanaf je 18e moet je paarden starten dus regels voor pony's opzoeken is dan nutteloos.

Correctie: Vanaf je achttiende moet je over naar de rijvereniging. Je moet geen paard starten je moet BIJ de paarden starten. Kan met een paard of met een pony.

Zo.

Nu weer terug in de hoek jij. Je bent behoorlijk fel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:31

Dankjewel.

Nee ik begrijp wat je zegt, maar Sjolvir zegt dat het zonde is omdat het een multifunctioneel hoofdstel was omdat het naar trenshoofdstel veranderd kan worden. Ze zegt het alsof dat niet meer gaat omdat er geen sperriem op zit. Daarom zeg ik dat 'geen sperriem' ook geen probleem is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:34

oke, ik praatte weer eens voor mijn beurt :Y)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:43

xSlvna schreef:

Jawel, want het was zonde van mijn neusriem.
Overigens Sjol ook prima zonder neusriem te rijden, echter ik vond het gewoon vernieling van mijn hoofdstel, dus een probleem.

Protest ging zover dat ik sinds dien nog steeds zo rond rijdt (wat toen nijdig en vond dit hartje op de parkeerplaats toen ik het lusje eraf moest slopen en het hangt er tot op de dag van vandaag nog aan)
zit in kuif verstopt, maar net te zien, mijn protest actie.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8DHFNSIN.jpg

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:46

_O- _O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:59

Gydja schreef:
Ah, wist niet dat het zo'n ramp was :') Maar er was duidelijk aan gegeven dat alle ruiters in die categorie waar ik in mee reed alleen recreatief reden. Ik snap niet dat ze daar zo'n poeha van gaan maken op een onderlinge wedstrijd. Ik kreeg wel het commentaar dat ik met een spoortje moest gaan rijden :'D Ik hoop niet dat ze gaan verwachten dat je voor 1 onderling wedstrijdje in het jaar een apart hoofdstel er voor gaat aanschaffen.

Je kunt ook gewoon een los riempje kopen, is waarschijnlijk een goedkopere oplossing. :) rond genaaide hoofdstellen bijvoorbeeld hebben ook altijd een losse keelriem.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:26

Nies_ waar moet ik hem aan vast maken dan? xD

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:40

Je hebt er die gewoon een los riempje zijn, die kan je gewoon links en rechts door je frontriem lusjes steken en langs het kopstuk.

dippie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:55

Gydja schreef:
Ik heb bijna het hele topic door geploegd waar ik op een gegeven moment mee gestopt ben omdat ik hoofdpijn begon te krijgen van al die regels. Is de mail van TS al beantwoord?

En miss kan ik het even hier vragen hoef ik geen apart topic aan te maken aangezien het nu toch over regels gaat. Ik reed met mijn IJslander een onderlinge wedstrijd. Ik heb bij mijn IJslander dus ook een IJslands hoofdstel waar geen keel riempje aan zit. Ze zaten te zeuren dat ik gediskwalificeerd zou worden als ik een echte wedstrijd zou rijden omdat ik geen keel riempje aan mijn hoofdstel had zitten. Is het echt zo'n ramp? Ik weet eigenlijk ook niet echt wat voor doel een keel riempje heeft.

heb in totaal een jaar of drie knhs wedstrijden gereden met mijn IJslander. nog nooit een opmerking over mijn hoofdstel gehad, waar ook geen keelriem aan zat?????. het is dus niet zo'n ramp als die jury beweert

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:00

dippie25 schreef:
Gydja schreef:
Ik heb bijna het hele topic door geploegd waar ik op een gegeven moment mee gestopt ben omdat ik hoofdpijn begon te krijgen van al die regels. Is de mail van TS al beantwoord?

En miss kan ik het even hier vragen hoef ik geen apart topic aan te maken aangezien het nu toch over regels gaat. Ik reed met mijn IJslander een onderlinge wedstrijd. Ik heb bij mijn IJslander dus ook een IJslands hoofdstel waar geen keel riempje aan zit. Ze zaten te zeuren dat ik gediskwalificeerd zou worden als ik een echte wedstrijd zou rijden omdat ik geen keel riempje aan mijn hoofdstel had zitten. Is het echt zo'n ramp? Ik weet eigenlijk ook niet echt wat voor doel een keel riempje heeft.

heb in totaal een jaar of drie knhs wedstrijden gereden met mijn IJslander. nog nooit een opmerking over mijn hoofdstel gehad, waar ook geen keelriem aan zat?????. het is dus niet zo'n ramp als die jury beweert

officieel mag je niet starten als de optuiging van je paard of jou kleding niet voldoet aan t reglement...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:08

dippie25 schreef:
Gydja schreef:

Nou ja, als jij het geen ramp vind om daarvoor de ring uitgestuurd te worden.
Dat is namelijk wat een jury kan doen en eigenlijk ook zou moeten doen als een optoming niet voldoet aan het regelement.
Moet zeggen van die keelriem wist ik niet, maar heb ik ook nooit bewust op gelet, aangezien ik hem aan al mijn hoofdstellen heb zitten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:45

Air schreef:
Sjolvir schreef:

Inderdaad, want dan kan bv iemand met grotere maat pony, rond model, met schuivend zadel ook wel een staartriem willen dragen.
(Ken fjorden zat die tonnetje rond zijn en zo'n ding dragen (maar dan niet starten))

Voor fjorden bestaan er passende anatomische en banaansingels die dat probleem kunnen verhelpen, voor kleine pony's zijn die er niet.

tuurlijk zijn die er wel :roll:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:05

unihorses schreef:
Air schreef:

Voor fjorden bestaan er passende anatomische en banaansingels die dat probleem kunnen verhelpen, voor kleine pony's zijn die er niet.

tuurlijk zijn die er wel :roll:

Nou, vertel?
Jij had het over 55 cm.. dan heb je het dus niet over een kleine pony.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:08

Air schreef:
Nou, vertel?
Jij had het over 55 cm.. dan heb je het dus niet over een kleine pony.

ow? die van mij is 1,25 en heeft eigenlijk een singel nodig van haast een meter ( is een veelzijdigheidszadel...) dus heb een anatomische singel met 2 singel verlengers... met dressuurmodel zijn die verlengers niet nodig. ;) en bovendien heb ik nog een mooie leren van 25 cm ,kleiner is er indd niet maar dan heb je wel een heel dunne pony :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:42

Air schreef:
Sjolvir schreef:

Inderdaad, want dan kan bv iemand met grotere maat pony, rond model, met schuivend zadel ook wel een staartriem willen dragen.
(Ken fjorden zat die tonnetje rond zijn en zo'n ding dragen (maar dan niet starten))

Voor kleine pony's zijn deze ook te vinden, je moet alleen beter zoeken. Ik heb gewoon een anatomische singel van 40 cm voor mijn B pony

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:00

Antwoord KNHS:

Vanaf je 12e levensjaar mag je als persoon uitkomen op wedstrijden welke zijn uitgeschreven voor paarden.
Dit geldt ook voor een ponycombinatie welke wil uitkomen in een rubriek welke is uitgeschreven voor paarden.

Het is dus mogelijk om met een categorie A, B of C- pony tussen de paarden te starten als de ruiter/ amazone de 12-jarige leeftijd heeft bereikt.
De desbetreffende combinatie dient echter wel een actief lidmaatschap te hebben bij de rijvereniging (paardenafdeling) en een paardenstartpas.

Het volgende staat in het Disciplinereglement Dressuur, Artikel 119 - hulpmiddelen, lid 5, over het gebruik van een staartriem;
Voor pony's, behorende tot de categorie A, B, C, is het gebruik van een borsttuig en/of van een staartriem toegestaan.

Door bovenstaande tekst blijft het mogelijk om voor deze categorie pony’s een staartriem te gebruiken ook al wordt er tussen de paarden gestart.

Dus: Er mag met een staartriem worden gereden, ook al rijd je bij de paarden. :)

En de andere vraag: Je mag dus ook met een pony bij de paarden starten ook al ben je onder de 18.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:04

Heel apart, dat alle ponyregels vervallen, maar die regel niet.
Maar bedankt voor de verheldering en het posten van de mail :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:07

+:)+

Ik ben nu toch benieuwd of hier iemand die een behoorlijke grote mond had haar excuses komt aanbieden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:17

Wordt open dinsdag de vraag gesteld bij bijscholing juryleden. Daar 99% ervan overtuigd dat zodra een pony ik de paarden loopt de pony regels vervallen.

Vind het sowieso een rare mail van de KNHS. Er wordt niet uitgelegd waarom deze pony regel wel gehandhaafd wordt. Dan zal er toch een stokmaat vermeldt moeten worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:19

vonneke schreef:
Wordt open dinsdag de vraag gesteld bij bijscholing juryleden. Daar 99% ervan overtuigd dat zodra een pony ik de paarden loopt de pony regels vervallen.

Vind het sowieso een rare mail van de KNHS. Er wordt niet uitgelegd waarom deze pony regel wel gehandhaafd wordt. Dan zal er toch een stokmaat vermeldt moeten worden.

Blijkbaar blijft de stokmaat dus de categorie gelden. A, B of C mag te allen tijde met een staartriem rijden.

Wat het dan nog interessanter maakt:
Een A pony mag niet hoger dan het L2 starten. Een B pony mag niet hoger dan het M2 starten.
Een C pony mag wel Z starten. Mag de C pony dan een stang en trens in tussen de paarden? Deze mag dus een staartriem dragen maar mag het ook een stang en trens in?
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 08-05-14 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt