hulp met jaarling hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:16

mopkuh schreef:
Bizar hoe iedereen zo heftig reageert zeg. volgens mij doet ze prima dr best om zo goed mogelijk voor dr beestje te zorgen.
ieder zo zijn ding, de een gooit hem in de opfok , de ander heeft hem liever aan huis, niks mis mee.

zelf ben ik ook geen fan van de opfok ( heb meerdere paarden er goed stuk van terug zien komen)ieder zo zijn eigen ervaringen en ik vind ook dat je die moet respecteren.
heb zelf ook een jonge hengst van bijna 2 aan huis. (vanaf veulen afaan)en geloof me die mist niks aan heel die opfok hoor. prima naar zn zin zo.

waar ik het wel mee eens ben is geef hem een speelmaatje. maakt niet uit schetlander, pony,paard van welke leeftijd dan ook. maar wel het liefst ruin/hengst. jaarlingen kunnen idd al heel vroeg vruchtbaar zijn.

ook zou ik iets minder met hem bezig zijn. vaak worden ze er wat verwend van en dus vervelend.
zelf komt mijn hengstje iedere dag in de hand. (dan heb ik het over buiten zetten en binnen halen) 1x in de week of zelfs 1x in de 2 weken haal ik er eens een borsteltje over heen, voetje vragen, rondje buite wandelen aan de hand. dat is echt gek zat.
gericht trainen is het echt nog te vroeg voor. voor zn koppie is dat veelste veel.

lekker op de wei of paddock met een vriendje is voor nu ff genoeg denk ik.. of dat nou aan huis is of bij de buurman , maar wel lekker laten spelen;) geef hem eens wat balletjes. die van mij vond dat helemaal geweldig! nu nog zelfs haha
ik heb nooit iets over een opfok gezegd. Maar als zij aan huis niet kan zorgen voor een maatje dan maar de opfok. Heel simpel. Mijn jaarlingen staan ook niet in de opfok. Wel staan ze samen en in de zomer in een kudde.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:17

Wanneer het niet mogelijk is om hem in de opfok te zetten, is castreren toch echt het overwegen waard. Je geeft aan dat je ouders het beslissende woord hebben, maar denk toch niet dat ze op ongelukken zitten te wachten. Als reden om niet te castreren geef jij aan het uitzwaren. Voor een paard wat klein is als enter wordt juist vroeg castreren aangeraden. Zo groeien ze meer de hoogte in. Uitzwaren is dan wat later.

Soms moet je wat verder weg zoeken voor een opfok. Als je ouders je dit veulen gegunt hebben, zullen ze vast willen dat je er lang plezier van hebt. Van hengstengedrag ga je het niet winnen. Paarden zijn al sterker en daarbij hengsten bij tijden onberekenbaar. Paarden kosten tijd en daar hoort het zoeken van een goede oplossing ook bij. Hopelijk vinden jij en je ouders een beter passende oplossing voor deze jonge hengst.

Brittneyx

Re: hulp met jaarling hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 22:22

Mijn ouders zijn sinds het vorige paard tegen opfok dus dat gaat het zeker niet worden. Ik overweeg castreren zeker maar nu nog niet ( de dierenarts vind het ook nog te vroeg)
Nu ga ik wel wat minder met hem bezig zijn, ben tot het besef gekomen dat hij de dingen die hij geleerd heeft niet afleerd.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:23

Heb mijn (bijna) 2 jarige hengst een week of 6 terug laten ruinen.
Volgens de arts geen dag te vroeg.
Heel braaf dier hier, maar hij wist zich af en toe geen raad met zijn hormonen,
soms haalde ik hem een kwartiertje uit de wei om te poetsen of een klein wandeltje te doen.
Langer echt niet, dan begon hij te gapen en van vermoeidheid te klieren.
Goh, het zijn net kinderen. :+

Hij heeft altijd met 1 of 2 oudere ruinen gelopen, en nu loopt ie met een leeftijdsgenootje.
Geen massale opfok voor mij.

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:26

Kun je niet een advertentie plaatse voor een weidemaatje? Of heb daar je niet de ruimte voor aan huis?

Zijn vaak nog wel meer mensen die liever niet naar de opfok willen maar gewoon met een maatje bij iemand aan huis.
Een net afgespeend veulen kan ook..

De merrie zou ik niet doen,zeker niet als je hem nog ff hengst wil houden.of de merrie nou niet meer vruchtbaar is ofwel. Je hengstje gaat zelf wel hormone aanmaken en zich als heel vroeg hengst voelen;)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 22:30

Demijne is pas 1 dat vinden ik en de dierenarts echt wel te vroeg.
Ik ga morgen nog eens rondbellen voor een vriendje. Mijn ouders willen ook niet dat hij weg gaat hij moet aan huis blijven (dat heb ik zelf liever ook)

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:33

Ik snap je volkomen!;) ben benieuwd wat je gaat doen!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:34

Er zijn ook genoeg mensen die een plekje aanbieden voor een jong dier, waar deze in een gemengde kudde op kan groeien, dus een opfok hoeft niet perse. Je zegt dat er niks mogelijk is, maar dat is er echt wel :) als je maar goed zoekt en iets verder zoekt dan je bekende regio :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:37

Gillbo schreef:
Batlow schreef:
@gillbo, opfok is echt niet 'het beste'. Dat vind jij...

Nee een jong dier isoleren van soort genoten en al gelijk mee aan het werk gaan, dat is veel beter :(

Wat een onzin ik heb mijn paard nooit in de opfok gehad maar gewoon op een pension stal in een kudde met veel diversiteit, nu doe je alsof elk jong paard dat niet in de opfok staat, geïsoleerd wordt. Beetje jammer. Ik heb het namelijk over algemeen, ik vind opfok niet per definitie beter.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:45

Ik ben ook geen voorstander van opfok. Jonge dieren zijn het beste af in een gemengde kudden. Met gemengd bedoel ik verschillende leeftijden, hengsten kun je natuurlijk niet eindeloos bij merries zetten zonder dat dit consequenties heeft.

Ook geef ik de zorg niet graag uit handen en houd mijn paarden dus liever thuis. Maar sociale leefomstandigheden heeft bij mij wel de grootste prioriteit. Paarden zijn kudde dieren en voelen zich het beste in een groep(je). Daar krijg je ook een veel fijner paard van.

Als je hem als hengst dit niet kan bieden zou ik kiezen voor ruinen. Liever een sociale ruin dan een eenzame (en straks sociaal gestoorde) hengst.

Wat betreft je ervaring met de opfok. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad. Er zijn immers zat mensen die compleet wilde paarden (Mustangs, Brumbies of Koniks) mak maken en als rijpaard houden. Zelfs op oudere leeftijd kunnen paarden dat proces nog ondergaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:50

Brittneyx schreef:
Ik ga morgen nog eens rondbellen voor een vriendje. Mijn ouders willen ook niet dat hij weg gaat hij moet aan huis blijven (dat heb ik zelf liever ook)

Zeer veel hengsten worden in hun eerste levensjaar gecastreerd, dus geboren in het voorjaar en dan in de winter onder het mes. Als jouw da het te vroeg vind dan zal dat zijn omdat zijn ballen nog niet zijn ingedaald en niet om de leeftijd want dat kan gemakkelijk. En wat betreft iets erbij, shetlanders genoeg te koop voor weinig.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 22:53

bigone schreef:
Brittneyx schreef:

Zeer veel hengsten worden in hun eerste levensjaar gecastreerd, dus geboren in het voorjaar en dan in de winter onder het mes. Als jouw da het te vroeg vind dan zal dat zijn omdat zijn ballen nog niet zijn ingedaald en niet om de leeftijd want dat kan gemakkelijk. En wat betreft iets erbij, shetlanders genoeg te koop voor weinig.

Ik heb het ook al een paar keer aangehaald dat zijn ballen nog niet ingedaald zijn. Het wil niet zeggen dat je een shet voor weinig kan kopen dat er geen kosten bij komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:19

Als de ballen nog niet ingedaald zijn heb je een groter probleem want dat hoort bij paarden net voor of vlak na de geboorte al te gebeuren. Als ze er nu nog niet zijn heb je een klophengst en dan kun je er maar beter op tijd bij zijn.
Waarschijnlijk heeft de balzak zich gewoon nog niet volledig gevormd, maar dat staat castratie niet in de weg.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 23:21

Ze zijn er al maar nog niet volledig. De dierenarts raadde me aan om nog even te wachten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:28

Nee hoor de ballen moeten nog indalen na geboorte bij sommige paarden. Als ze nog niet ingedaald zijn is een normale castratie niet te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:41

Batlow schreef:
Nee hoor de ballen moeten nog indalen na geboorte bij sommige paarden. Als ze nog niet ingedaald zijn is een normale castratie niet te doen.

Off-topic: dat je ze nog niet ziet betekend niet dat ze er nog niet zijn. Het indalen vanuit de buikholte gebeurd bij paarden normaal rond de geboorte. Vaak kun je ze het eerste jaar nog niet zien maar wel voelen omdat de balzak nog moet vormen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 06:34

Brittneyx schreef:
dus eerst moet hij bij andere paarden staan maar plots is een merrie niet goed genoeg?
Ik zal het nog allemaal eens op een rijtje zetten en de opties bespreken met mijn ouders (zij geven toch de doorslag) en de dierenarts

Ik had precies hetzelfde probleem, een shethengst impulsief gekocht en verder alleen merries hebben. Ik heb ervoor gekozen hem met 9 maanden te laten castreren zodat hij lekker met de dames kon lopen. Hij is opgegroeid tot een vrolijke sociale pony. Mijn welsh heeft als jonge pony een jaar alleen gestaan met schapen (helaas hadden we toen nog niet zoveel verstand). Zij is behoorlijk dominant en fel, zeker naar vreemde paarden. Relaxt rijden in een groep is er niet bij met haar.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:43

Brittneyx schreef:
Ze zijn er al maar nog niet volledig. De dierenarts raadde me aan om nog even te wachten

Heel goed om dan idd naar de dierenarts te luisteren ipv van naar ervaringen van andere!!

En met rond vragen kom je een eind maar misschien een oproepje op fb of iets dergelijks, daar bereik je wel meer mensen mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 00:03

Mijn jonge hengst is opgevoed door een oudere ruin die dat heel goed kon, op een duidelijke en vriendelijke manier, na de opvoedsessie zijn ze grote vrienden geworden...ideaal...hij kent nu de taal, respect en heeft heel wat kunnen dollen..uitproberen en kunnen leren, want hij had/heeft graag een leider om zich goed te voelen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 08:56

Mooi is dat om te zien he.
Mijn jonge hengst kon heel ver gaan, maar als t te ver ging kreeg ie op zn sodemieter. :')
Om daarna weer samen als vrienden verder te spelen/eten whatever.....

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 10:19

hij heeft intussen een vriendje, ofja vriend want hij is een stuk groter dan hem :Y)
hij gedraagt zich niet bepaald anders, ze hebben weinig contact maar dat zal mss nog komen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:38

Wat fijn! En verwacht niet binnen 1 dag verandering. Staan ze samen of met een draadje ertussen?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:46

Ik heb ook een jaarling hengst en die is behoorlijk dominant en dan vooral tegen soortgenoten.
Hij staat altijd met zijn entervriendje maar hij is wel degelijk de baas over hem.
Vorige week zijn ze samen de opfok ingegaan en staan nu met vijf andere enters en ik hoop dat hij daar wat manieren gaat leren want anders is het okt nov echt zijn ballen er af.

Ben blij dat je een maatje voor hem hebt gevonden want van alleen staan leren ze niets en het zijn kuddedieren.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 12:22

staan al 2 dagen samen dus zonder draadje
ik hoop dat ik hem nog tot zijn 2 jaar hengst kan houden maar lukt het niet gaan ze er toch af

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 12:53

En misschien nu ook niet meer teveel van hem verwachten. Gewoon lekker een jaartje in de wei met zijn vriendje en af en toe een keer borstelen of een rondje stappen aan de hand.
Dan is hij over een jaar vast al een stuk wijzer.
Heel veel succes!!