Klophengst gekocht, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:06

Babootje schreef:
Ook weer zo'n onzin dit zeg. TS hoeft het gebrek aan onschuld van de verkopende partij helemaal niet te bewijzen. Ze hoeft ook geen verkoop te kwader trouw te bewijzen. Non-conformiteit is overduidelijk: het is een hengst en dat heeft ze niet gekocht. Tot een rechtszaak hoeft het niet eens te komen.
TS schrijft gewoon een verzoek tot ontbinding verkoop op basis van non conformiteit. Daar zal de verkopende partij iets mee moeten. Als ze juridisch advies inwint zal ze te horen krijgen dat ze het paard maar beter terug neemt; een rechtszaak zal ze verliezen.

Als verkopende partij een particulier is, zal ze daar helemaal niets mee moeten.
Non-conformiteit is een term uit het consumentenrecht, tussen professioneel verkoper en de particuliere leek.
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-04-14 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:06

_Zsazsa_ schreef:
En van de meeste reacties hier. Word ik boos en zelfs verdrietig.. Alsof ik mijn paard mishandel, hij reageert dusdanig gevaarlijk dat er weinig opties overblijven. Ik ben zelf op dit moment niet in staat om hem zadelmak te maken, en ik kan niet verwachten dat een zadelmakmaker een band met hem op gaat bouwen. Al kan hij er op de grond prima mee overweg. De veearts heeft er bij gestaan en gaf me ook dit advies, ikzelf heb er ook goede verhalen over gehoord dus waarom niet proberen? Het is niet dat we niks anders geprobeerd hebben. Sorry voor mijn reactie, maar lees de reacties terug en dan snap je dat ik hier niet om vraag. Ik acht mezelf indd prof genoeg om te weten wat ik doe. En daarover hoef ik dan weer geen advies en doorover hoef ik ook de grond in gestampt te worden lijkt me.

Je paard mishandelen is het ook zeker niet. Denk dat veel mensen in jou schoenen het beest ofwel gelijk doorverkocht hadden, of een enkeltje slager hadden gegeven.

Dus dat je er nog zoveel moeite en geld in wil steken vind ik super!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:07

_Zsazsa_ schreef:
Beb_bokt schreef:
Juridisch advies moet je niet op Bokt vragen. Er zijn maar enkele Bokkers die daarover (met kennis van zaken) kunnen adviseren. De rest gist vaak ook maar wat. Lees een aantal soortgelijke topics door en je vind namen van Bokkers die je wellicht kunnen helpen met deze juridische vragen middels pb.

Bedankt, ik ga eens zoeken, nu ik weet wat hij mankeert gaat hij sowieso eerst gecastreerd worden. Al denk ik niet dat hij zijn gedrag bij het zadelmak maken gaat veranderen, maar dat is van latere zorg.

Heb je inmiddels een plekje waar hij weidegang heeft? Ik begreep dat hij op de pensionstal niet meer welkom is?

Realiseer je dat wanneer je hem laat castreren hij niet meer zo makkelijk terug kan.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 11:08

Ik dacht dat terug brengen niet kon? In principe zou ik gewoon graag de castratie vergoed zien. Dit omdat ik lees op bokt dat ze het vermoedde maar de test te duur vond en hem daarom maar verkocht heeft.

_Zsazsa_

Re: Klophengst gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 11:10

Hij staat nog op de pensionstal, heb de staleigenaar gezegd dat hij snel gecastreerd word. hij komt nu wel maar kort buiten en elke dag gelongeerd om zijn ei kwijt te kunnen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:13

Dees schreef:
Babootje schreef:
Ook weer zo'n onzin dit zeg. TS hoeft het gebrek aan onschuld van de verkopende partij helemaal niet te bewijzen. Ze hoeft ook geen verkoop te kwader trouw te bewijzen. Non-conformiteit is overduidelijk: het is een hengst en dat heeft ze niet gekocht. Tot een rechtszaak hoeft het niet eens te komen.
TS schrijft gewoon een verzoek tot ontbinding verkoop op basis van non conformiteit. Daar zal de verkopende partij iets mee moeten. Als ze juridisch advies inwint zal ze te horen krijgen dat ze het paard maar beter terug neemt; een rechtszaak zal ze verliezen.

Als verkopende partij een particulier is, zal ze daar helemaal niets mee moeten.
Non-conformiteit is een term uit het consumentenrecht, tussen professioneel verkoper en de particuliere leek.

Nee daar vergis je je in. Het enige verschil tussen aankoop bij een professioneel (handelaar) of particulier is dat de bewijslast anders ligt. Koop je bij een particulier, zul je moeten kunnen aantonen dat het verborgen gebrek bij aankoop al aanwezig was. Koop je bij een handelaar, dan moet hij dat aantonen. Bij verborgen gebreken waarbij de dateringstermijn onduidelijk is, is de koper als hij bij een handelaar heeft gekocht, dus in het voordeel. Heeft hij bij een particulier gekocht heeft de koper in de meeste gevallen dus pech.
Maar hier is heel duidelijk dat het "verborgen gebrek" bij aankoop al aanwezig was. Particulier of niet, de verkopende partij zal het paard toch moeten terugnemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:16

_Zsazsa_ schreef:
Ik dacht dat terug brengen niet kon? In principe zou ik gewoon graag de castratie vergoed zien. Dit omdat ik lees op bokt dat ze het vermoedde maar de test te duur vond en hem daarom maar verkocht heeft.

Je kunt het paard zeker wel nog terug laten nemen.
Je kunt de bokt berichten als bewijs aanvoeren, maar eigenlijk is dat niet eens nodig. Het is gewoon een verborgen gebrek en jij kunt aantonen je hem als ruin hebt gekocht toch?
Maar als je de verkoop wilt ontbinden, kun je beter niets veranderen aan de staat waarin je hem hebt gekregen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:19

Babootje, het zal.
Ik geloof niet dat je gelijk halen zo makkelijk zal zijn hoor. Het siert je daar zo in te kunnen geloven. Als het toch eens zo eenvoudig was... De verkopende partij heeft wellicht helemaal niet geweten dat er een verborgen gebrek bij aankoop was, en dan? Dan hoeft zij het paard helemaal niet terug te nemen, dan zal zij door de wet beschermd worden.

Ik geloof trouwens meer in een bedrijfseconomische benadering: wat gaat het kosten om het gelijk werkelijk te krijgen? Ik denk dat de schade van 375 euro het gedoe niet waard is.
Maar goed, ik wens TS veel wijsheid toe. En een lager cortisol-niveau ;)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:21

Heel vervelend voor je hoe het is gelopen.

Maar momenteel ven je van alles op de hoogte.

Vervolgens ga je wel verder met zadel mak maken.

Ik zou tot dat je zeker hebt wat er gaat gebeuren, Ponny terug of houden, klophengst laten of Ruinen.
Er gewoon niks mee doen behalve liefde geven.

Beestje zelf heeft ook veel te leiden gehad.
Binnen korte tijd vaak verkocht.
Hij is bang voor zadels..
Zadel mak maken met verdoving

Vertelt toch al iets over dat hij geen vertrouwen meer heeft.
Mischien handig hem juist vertrouwen te geven, positieve aandacht.
In plaats van Onderdwang, want dat is verdoving hij kan zich zelf minder of niet verdedigen, zadel mak maken.

Veel suc6 maar hoop dat je voor het welzijn van het beestje kiest, ook nu jij nog niet weet waar je aan toe bent

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:26

_Zsazsa_ schreef:
Tendance schreef:
Castratie bij onze klophengst was maar 100 duurder dan bij de andere hengst.

Voor 375,- wil mijn kliniek het wel doen, maar verkoopster wil/kan niet betalen dus ja...

Dat de verkoopster geen 375 euro heeft, is dus dikke larie !
Ik ben 100% zeker dat jij voor dat paard meer dan 375 euro betaald hebt, dus dat geld heeft ze mooi binnen.
Laat een brief opstellen door een advocaat of raadgever (kost niet zoveel) waarin je eist dat ze de 375 euro voor haar rekening neemt omdat je een ruin gekocht hebt (voor het bedrag van ...) en een klophengst gekregen.
Gaat ze daar niet op in dan kan je stellen dat je verdere stappen zal ondernemen om je gelijk te halen.
Laat die brief aangetekend verzenden door de advocaat of raadgever (niet zelf doen) en wacht de reactie af.
Je kan daarna nog beslissen wat je zal doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:30

Dees schreef:
Babootje, het zal.
Ik geloof niet dat je gelijk halen zo makkelijk zal zijn hoor. Het siert je daar zo in te kunnen geloven. Als het toch eens zo eenvoudig was... De verkopende partij heeft wellicht helemaal niet geweten dat er een verborgen gebrek bij aankoop was, en dan? Dan hoeft zij het paard helemaal niet terug te nemen, dan zal zij door de wet beschermd worden.

Ik geloof trouwens meer in een bedrijfseconomische benadering: wat gaat het kosten om het gelijk werkelijk te krijgen? Ik denk dat de schade van 375 euro het gedoe niet waard is.
Maar goed, ik wens TS veel wijsheid toe. En een lager cortisol-niveau ;)

De verkoper hoeft het helemaal niet geweten te hebben. Het is immers een verborgen! gebrek. Maar wel aanwezig voor aankoop. Het is zelfs zo dat de verkoper hiermee terug kan naar degene van wie hij/zij dat paard weer heeft gekocht, etc etc. Dit gebrek hoeft niet gedateerd te worden: het zit er of het zit er niet.
De verkoper heeft hem verkocht als ruin en dat is hij niet. Dan had ze hem maar als hengst moeten verkopen, of als klophengst zoals het vermoeden al was, blijkens de bokt berichten.
De bokt berichten tonen in ieder geval wel al aan dat ze het vermoeden al had. Ook de verkopende partij heeft een onderzoeksplicht.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:37

Citaat:
Bedankt, ik ga eens zoeken, nu ik weet wat hij mankeert gaat hij sowieso eerst gecastreerd worden. Al denk ik niet dat hij zijn gedrag bij het zadelmak maken gaat veranderen, maar dat is van latere zorg

Wij hebben geprobeerd juist en kundig advies te geven.

Je beste optie is koop ongedaan maken.
Het terug vorderen van alle gemaakte kosten is een moeilijke zaak. de langer dat je wacht en alles wat je met het paard doet gaat het lastiger maken om de koop ongedaan te maken.

Wij hebben de bal terug gekaatst over jouw mening van beleren.
Het commentaar aangaande "jouw gelijk" lijkt belangrijker dan wat het beste is voor het paard.
Gezien jouw professie? verzwak je je juridische positie. nl. je claimt dat je weet wat je doet!

Ik heb je aangeboden om een trainer te zoeken zonder dat verdoving nodig is. Als jij het niet nodig vind om het paard buiten het conflict te houden is er maar een oplossing. Zo snel mogelijk de koop ongedaan maken. Als je dat niet wilt, dan moet je doen wat het beste is voor het paard!!!!

castreren, 2 a 3 maanden rust, opnieuw beginnen me beleren en een band opbouwen.

niet zeuren, we willen niemand beledigen, of beledigd worden.
Daar is niemand mee geholpen, de mensen die posten nemen de tijd om een goed antwoord te geven, dat is geen trollen. Als het antwoord je niet bevalt, jammer maar je moet nog steeds je probleem oplossen. succes.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 12:49

Bedankt voor je reactie bmhp. Ik weet inmiddels genoeg.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:41

@ zsazsa heb je een rechtsbijstand verzekering? (dat zou financieel schelen..want dan heb jij er geen kosten aan...) anders word het een dure bedoeling (want daar had je nog geen antwoord op gegeven).

Als je het niet hebt...tja..dan kun je er 1 briefje aan wagen via een advocaat die jezelf inschakeld maar dan kun je het beter voor die 375 euro laten rusten..(heel cru en oneerlijk...en ik snap je boosheid daarover, maar in je recht staan en gelijk krijgen is nogal een ander verhaal...vooral als het geld kost)...

(kwa jurisprudentie omtrend dit soort zaken is er al een uitspraak te vinden dat verkooper(ster) paard niet terug zal hoeven nemen, wel de castratie betalen...)

maar ik vind het echt serieus ontzettend rot dat je zo "genaaid"bent...want ja uiteindelijke ben je dat wel (ze hadden een vermoeden maar verzwegen..) niet netjes...............

dus ik snap je vechtlust wel hoor (denk iedereen wel..) maar soms gaat zoiets een gebed zonder einde worden, waar jij uiteindelijk financieel alleen maar slechter van gaat worden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 13:29

Het ligt indd bij rechtsbijstand nu. Dus ik ben benieuwd. Bedankt voor je reactie. Ze denken nu trouwens 350,00 voor castratie en nazorg, en heb al 110,00 gemaakte kosten aan het onderzoek. Dus zo tikt het stiekem toch aan..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:56

Gelukkig heb je rechtsbijstand (toch handig zo'n verzekering). Gewoon uit handen geven en zien waar het schip strand. En uiteraard proberen zoveel mogelijk kosten op de verkoper te verhalen. (en wie weet kan de pony toch terug)

Jij wilde het minnelijke traject maw een nette regeling omtrend castratie kosten....die mensen niet..tja dan niet..dan zou ik ook proberen zoveel mogelijk eruit te slepen (al is het alleen maar voor een stuk gerechtigheids gevoel)

succes meis en houd ons op de hoogte

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:19

hoe staat het er inmiddels voor TS?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 12:31

Rechtsbijstand vergoed de castratie en gemaakte kosten. Wat ze met de vorige eigenaar gaan doen weet ik niet, ze hebben wel al haar gegevens gevraagd tot bankrekening nmmr toe. Hij word donderdag gecastreerd. Zijn niveau was 1,23 bij een normale hengst is dat 0,13. Flink verhoogd dus. Hij gaat daarna lekker 6 weken de wei op, dus ik ben tevreden met de uitkomst.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:32

oh wat super inderdaad!
Wat zeggen die getallen, heeft dat met hormoonhuishouding te maken ofzo?
Laat je nog even weten hoe het na de castratie gaat met m?

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:42

Oh dat is mooi, dat die kosten iig vergoed worden! Heb je niet meer voor elkaar kunnen krijgen dat de vorige eigenaar hem terug neemt? Houd je hem nu zelf of verkoop je hem door?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:44

Tjonge jonge er word weer lekker op z'n bokt gereageerd.

Ts, ik zag dat het al bij de rechtsbijstand liep, wilde vragen of je zelf al met de fokkers om de tafel hebt gezeten.
Alleen ben ik bang dat diegene waar jij m van hebt gekocht dan ook onder de loep word genomen.
Ik denk dat je met de rechtsbijstand een goede stap hebt gezet en fijn dat zij de kosten op zich nemen.
Succes met de castratie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:56

super ts, fijn dat het zo kan. krijg je nog wel bericht voor verdere stappen. naar mijn weten kan dit dus wel verhaald worden op de verkoper ook omdat ze openbaar gooit dat ze het wist. let hierbij wel op ts dat jij niet alles openbaar gaat zetten.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 13:30

Voor mij is in pricipe de zaak klaar, ik moet de rekeningen opsturen en de hormoontest en dan betaald de rechtsbijstand dat. Zodra hij genezen is gaat hij naar een bekende zadelmakmaker om daar rustig aan zadelmak te worden, we hopen dat hij na de castratie rustiger is want nu is hij echt gevaarlijk met zadelmak maken. Ik zoek geen contact meer met de vorige eigenaren of fokkers, ik denk dat ze het allemaal geweten hebben. Ik hoop dat ze zich realiseren dat ook een kind hem had kunnen kopen en daarmee had je een levensgevaarlijke situatie kunnen creeren. Die getallen is testosteron wat hij dus 10x zoveel aanmaakt als een normale hengst.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:10

Komt dat doordat hij klop hengst is of is dat puur karakter?

Je haar toch al een zadelmak maker, gaat hij naar een andere een zoja waarom?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:51

Die jongen die het deed had iets te weinig tijd en moest ik helpen. Bovendien al paar keer fout gegaan. Heb nu iemand die ik vertrouw en eigenlijk alleen moeilijke paarden zadelmak maakt, die heeft hem gezien en wil helpen dus. En ik hoef zelf dan niet helpen, heb nog een aantal paarden en drukke baan dus werd dan iets te veel. Ik denk dat zijn gedrag een combi van is. De vorige eigenaresse heeft hem met hangen eigenlijk al verpest, dus hij weet precies wat en hoe hij moet doen om je eraf te krijgen of je voet niet eens in de beugel te krijgen. Hoop na de castratie minder heftige reacties van hem te zien, maar dat is afwachten.