Paard anstig & poept hele stal onder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:17

Nicky1963 schreef:
Wat een grappig topic....... :x
Als het niet zo triest zou zijn voor het paard kan je er verschrikkelijk om lachen. Iemand die een probleem heeft, hulp vraagt, hulp krijgt en vervolgens gaat schreeuwen dat ze geen hulp wil.... %)
Al met al een typisch geval van een paardeneigenaar die zichzelf en de reden waarom ze een paard heeft belangrijker vindt dan het paard. Zo triest dit.
Het paard is niet (alleen) angstig, het is ook diep ongelukkig met zijn geschoren vacht en zijn opsluiting in zijn stal en alle narigheid die zijn karakter en zijn gezondheid zullen verpesten. TSssssss. Hoe kan je.... Of ben ik nu offtopic? Dan alvast mijn excuses. |o

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ *\o/* (dit betekent dat ik het volkomen met je eens ben voor het geval dit niet duidelijk was.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:14

Ik ben wel benieuwd welk paard er niet tegen de huidige temperaturen 's nachts kan? Moet wel een paard van suiker zijn.

edit…ff wat historie teruggelezen |o

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:05

Lastig probleem! Ik weet wel het een en ander van show voorbereiding enzo af maar ik ga toch mee met de meerderheid hier. Hoe wil je dat straks gaan doen op show? Je paard moet de trailer op, in een box op show, de ring in en dat allemaal zonder maatje. Ik vind het persoonlijk fijn dat mijn paard ook gewoon alleen op stal kan staan, maar het heen en weer lopen (en dus een zooitje maken van zijn box) duidt toch op stress. Wat ik zou doen: lekker zo veel mogelijk naar buiten met een stevige deken en rustig opbouwen naar ook stukjes alleen op stal. Geef hem een lekkere bult hooi of desnoods een jolly bal in zijn box zodat hij iets te doen heeft en het binnen staan niet meer zo associeerd met stress en "help waar is mijn maatje?!"

En tenslotte: laat hem ook lekker jong zijn, staar je niet blind op shows en keuringen want er zijn nog zoooveel andere leuke dingen die je met hem kunt doen :D En een happy paard die goed in zijn vel zit zal zich ook beter laten zien op show. Veel succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:38

Toch is normaal paardengedrag, buiten staan, daar moet je niet voor gestudeerd hebben om dat te weten, ik begrijp dat sommigen hun paard graag scheren , idd voor shows en wedstrijden, maar goed is natuurlijk anders.
Bij heel veel problemen met paarden blijkt dat de mens eigenlijk het grote probleem is, en hier is dat toch overduidelijk.
Eigenlijk spijtig voor het paard zou ik zeggen.

JDexpl schreef:
Angela schreef:
Een 2 jarig paard dat geschoren is, in traing staat voor show en veel binnen staat? Goh, geen wonder dat het paard stress heeft, dat kan zo'n jong ding helemaal niet verwerken. Laat zo'n dier in een opfokstal staan waar het buiten staat met soortgenoten, ben je meteen van je mestprobleem af.

Hij heeft enkel stress als het andere paard naar buiten gaat. Ik verkies geen opfokstal, omdat hij veel handelbaarder is. En hiervoor heb ik niet gepost dus aub on topic blijven ;-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:37

1 april? Of is dit serieus?

TS je geeft zelf aan dat je paard ongelukkig :? en neurotisch is %) maar wil geen aanpassingen doen in hou je hem houdt :roll: .
Dus hup, goede deken aanschaffen die beetje hufterproof is
(en niet om het een of ander, maar als het zo koud is als gisteren en vandaag, heeft hij die ook niet nodig) en lekker naar buiten, kleuter laten zijn :)) .

Heb je tenminste een blij paard, dat lekker met zijn vriendje in de wei keutelt.
En win win situatie, want niet alleen een blij paard, maar ook geen omgewoelde stal +:)+

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:44

JDexpl schreef:
quartel schreef:
Met zo een post kan je net zo goed bukken en vragen wie er schoppen wil. :')

laat het dier toch gewoon lekker buit zoals het hoort.
Het zijn paarden hoor.....ze smelten niet zo maar.

Met zo een post? Er staan zo veel 2 jarigen op training die kort in haren staan...is dat zo een Probleem? Ik vroeg daar niets over, het is om de situatie uit te leggen. Moeten de mensen eens normaal leren reageren en als ze het niet eens zijn gewoon niet reageren, want dat is niet waar het topic over gaat. Ik ga ook niet lopen liegen om jullie commentaren niet te krijgen. Sorry maar dit is hoe ik mijn paard voorbereid op een show en daar hebben jullie niets op te zeggen vind ik.
Ik vraag raad over het stal probleem, en heb er al 1 tip gekregen...en dat is waar ik op doel.

Of jij leren goed voor het dier te zijn?
Gewoon deken op en anti bijt spul. Trekt de ander de deken niet kapot, heeft je paard een lekker leventje en scheelt (heel veel) mesten. Alles in een toch?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:44

Hier ook een paard dat neurotisch is, wilt de stal uit, altijd. Heb er zelfs 2 zo staan.

Een staat zonder deken en de ander met een stevige deken, die trekt de ander niet zomaar kapot (staat nu toevallig zonder deken alleen, maar afgelopen jaren met deken in de kudde).

Dus koop lekker een bucas ofzo, die is normaal wel hufterproof. :Y)

Ketaki

Re: Paard anstig & poept hele stal onder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 00:05

jeetje, dit lijkt door de TS een RELTOPIC te worden.

*ik ga temmen *

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 00:39

Beste TS, je lijkt je maar niet te realiseren dat het voor de meeste paarden een drama is als ze alleen in hun box achterblijven en alle andere paarden weg gaan. Zijn natuurlijke reaktie is om bij de kudde (hoe klein ook) te blijven. Het omwoelen van zijn stal is een uiting van zijn stress als reaktie op een onnatuurlijke situatie en dat is niet gezond. Wat mij betreft doet zijn leeftijd er dan nog niet eens zoveel toe.

Overigens ben ik het helemaal eens met de andere bokkers in hun reakties dat een jong paard niet geschoren/getraind/geshowd zou moeten worden. Helemaal niet als het zoveel schadelijke gevolgen heeft voor het dier, zoals alleen opstallen.

Als zoveel mensen hetzelfde roepen, zou het wel eens waar kunnen zijn (tenminste, dat zou ik denken), al wil je het niet horen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 00:45

Het scheren, trainen en showen van een 2 jarige lijkt mij geen enkel probleem. Enkel het opstallen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 02:18

Nee joh, kan best met een peuter naar een modeshow :j
Als het dier de mens maar dient...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 06:22

In Amerka wel, Todlers and Tiaras!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:33

Dan wil ik het toch even voor TS opnemen, zo ben ik dan ook wel weer. Ze heeft inmiddels wel aangegeven dat ze een deken op gaat gooien ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:47

TS had vorig jaar een jaarling waar ze ook '5 minuten' mee oefende. Wat moet dat dier dan allemaal leren voor die keuring???? Ik vind het wel een beetje zorgwekkend dat iemand van TS haar leeftijd niet kan bedenken dat bij deze temperaturen een paard sowieso zonder deken kan. En wat heeft die trainer hem dan nog geleerd?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:48

Zolang de shows ed beperkt blijven evenals het trainen lijkt me dat ook geen probleem. En dat geeft de ts ook aan. Maar dan moet je wel een dekentje opleggen en de consequenties daarvan ook zien. Denk dat vooral deze week een dekentje niet nodig is 's nachts.

Maar je hoeft je 2 jarige ook niet alleen maar op een wei te hebben. In de hand hebben is niks mee. Alleen op een stalletje laten staan is ook niet goed maar nu word er door sommigen gedaan alsof een 2 jarige helemaal niks mag? Dat vind ik wel vreemd.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:52

Het is ook niet verkeerd om wat met een 2 jarige te doen.
Een deken is ook geen probleem lijkt mij.
Maar het in angst uit de kudde trekken omdat de deken misschien wel eens kapot zou kunnen gaan vind ik een hele rare oplossing.
En om dan ook nog eens te gaan lopen katten als iemand je verteld dat dat geen goed idee is........?
Hou dan gewoon je mond en open geen topic!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:07

Wat is het probleem van showen?
Opstallen doet gerust niet iedereen gebeurt bij alle takken van de sport helaas, dus dat even buiten beschouwing gelaten.

Maar ben heel benieuwd wat nu de motivatie dat showen voor een jong paard niet goed zou zijn?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:16

Mijn inziens is met een 2 jarige showen, not done..dit vanwege het geestelijke aspect, er komt veel op een dier af, want het moet leren om op die show te kunnen verschijnen, moet alle commando's goed kennen en is veel in mensenhanden.
Een 2 jarige hoort door soortgenoten opgevoed te worden(en niet door mensenhanden) en er pas uitgehaald te worden als die minimaal 3 is, om thuis op de weide nog paard te mogen zijn, al dan niet met wat basisbeginselen.
Het is niet voor niets dat er begrazingsprojecten zijn, op hun 3e of soms iets later er pas weer uit te halen..het inrijden met 4,5 a 5 jaar, heel losjes..en dan weer weg te zetten, om ze 'na te laten denken' en 'bij te laten komen'.

Helaas zijn dit soort dingen door de mens bedacht, geld, geld, geld en de dieren zijn daar de dupe van..steeds vroeger wordt er begonnen.
Wij zitten in de ijslanderwereld, daar beginnen ze later met alles..en ook hier zie ik het gebeuren, met 3 jarige al gaan trainen, onder het zadel..ook al worden ze na die paar weken trainen weer voor een jaar weggezet op de weide..ik ben bang dat het straks de 'grote paardenwereld' kant opgaat..met allerlei excuses van de mens, met waarom het opeens wel kan.

Ik ben er dus geen voorstander van zoals je leest ;) omdat de één het doet, kan de ander zich het ook wel veroorloven, want de buren doen het immers ook..het goede voorbeeld begint bij jezelf denk ik dan maar.

Dus dit gaat puur om je vraag, die gelijk de reden geeft waarom..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:20

Ik heb de indruk dat de TS dat keuringsgebeuren zo belangrijk vindt, dat alles daar op afgestemd moet worden. En zoals ik al zei, vorig jaar was ze daar ook al zo mee bezig, met een enter dus….

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:21

Helemaal met je eens Amy, alsof ze BAM met 3 jaar volgroeid zijn en klaar zijn voor de sport en voor zware training. Hier zie je vaak al 4/5 jarigen die echt en enorme parcours springen... Bah

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:28

Fundamentele verschil hier is dat ik van mening ben dat ze er baat bij hebben om van jongs af aan in handen te komen :)

Vergeet overigens niet: het een sluit het ander niet uit. Afgezien meestal van de hengsten worden ook showpaarden in groepsverband gehouden.
Dat er veel op ze af komt is absoluut waar. Paarden die dit niet aan kunnen gaan meestal niet mee, een paard dat zwaar onder de indruk is laat zichzelf niet zien natuurlijk. Echter is mijn ervaring dat die paarden uitzonderingen zijn, zelfs de veulens gaan vol trots los de baan door.
Al die indrukken die ze dan al op doen maken het juist gemakkelijke en flexibele paarden.

Met de mentale belasting wordt absoluut rekening gehouden, diverse trainers geven aan enkele minuten per dag te oefenen en dit te verspreiden over de dag. Ook klagen sommigen dat een veulen al moet kunnen opstellen, dus over het welzijn wordt echt wel nagedacht.

Ze zijn inderdaad veel in handen, dat klopt. Naar mijn idee en ervaring levert dit zeer fijne paarden op. Ik ben geen voorstander van steeds maar op de wei pleuren om te kunnen verwerken, met verwerkingstijd houd je rekening in het beleerproces. Staat echter natuurlijk weer los van het showen...

Maar goed, daar wij in basis al van mening verschillen over wat er met een jong paard gedaan kan worden schiet het natuurlijk verder niet op zo :+ Ik hoop dat je kunt respecteren dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat het niet per se slecht is een jong paard in handen te hebben (dat daarnaast sociaal opgroeit in een groep), ook al doe je het zelf anders. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:34

Maar wat wordt er hier onder showen verstaan? Showen op jonge leeftijd is bij bijv quartés en mini's heel normaal (halter shows)

CountryA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:36

TS heeft nu genoeg meningen gehoord van andere, aan haar de taak om er wat mee te doen. Ik hoop dat ze dit paard gewoon hetgeen geeft wat die nodig heeft, een weiland met maatjes en geen enge keuringen, vreemde mensen en trailers.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:40

MR daar ben ik dus ook allergisch voor... liever spelenderwijs alles leren dan vanaf 3 ineens maar aan de bak te moeten.

Het gaat om shows met een Arabier, zover mijn kennis reikt is dit in basis redelijk vergelijkbaar met de quarter halter klasses?

Ik heb inmiddels contact met ts over een goede deken dus er wordt aan gewerkt :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:53

Nou, in basis verschillen we niet van mening ;) Even het woordje basis letterlijk te nemen, hihi.
Hier worden de veulens ook al bekend gemaakt met een halstertje en mensenhanden, dat deze niet eng zijn..en overal aan geraakt kunnen worden.
Dit vergeten ze niet meer..heel bijzonder is dat.
Toen mijn toen 3 jarige merrie kwam terug van de begrazing en wist alles nog..mede doordat ze elke 3 maanden gepakt worden voor bekappen en controles etc..
Ze leren zo snel, dat wij zelfs gas terug moeten nemen, want je vergeet soms dat je met een jong paard te maken hebt.

Vind het goede zaak dat er bij 'jullie' geklaagd wordt over de veulens die opgesteld moeten staan. Dat geeft weer wat hoop.

Het geeft ook niet dat er anders over gedacht wordt..ik maak me echter wel zorgen om de volgers..de mens zet het voorbeeld en anderen gaat dit ook doen..zolang zoiets levend gehouden wordt, zal het straks nog vroeger zijn, de eisen van de shows steeds hoger worden, dusdanige veranderingen in het bewegingsapparaat aangebracht moeten worden, om die hogere cijfers behaald moeten worden en ga zo maar door..Er is geen simpele grens, geen wet voor en dat betreurt mij soms (en niet alleen bij jullie shows hoor, onze ijslanderwereld worden de verwachtingen en eisen ook steeds hoger en dat gaat ten koste van het ras, het paard zelf)