Weten menners nog hoe het hoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:01

Maar waarom worden al die excuses gemaakt?
Ik lees hier continue; ik weet hoe het hoort MAAR ik heb een reden.
En die reden is dan.... het is druk, er zijn koeien, er zijn meer ruiters, er moet controle zijn.......
Dat maakt geen bal uit.
'Máár' is een excuus.
Je weet hoe het hoort, je weet ook waaróm het zo hoort, maar je doet toch gewoon je eigen ding want het kan je blijkbaar niet schelen of een ander in de problemen komt.
Want dat is dan 'eigen verantwoordelijkheid'. Ik vind dat erg kort door de bocht, zelfs bijzonder onvriendelijk en onaardig.

Want hoeveel moeite ís het nu eigenlijk om het te vragen, in plaats van te nemen?
Je kunt toch gewoon aanroepen of je in draf mag passeren?

Mag vrijwel altijd, soms liever niet, dan heeft het een reden. Kan. Geen punt, heb ik alle begrip voor. Mijn paard kun je in galop passeren, maar dat is ook niet van maandag op dinsdag zo gekomen. En ik waardeer het ook als ik wéét wanneer zoiets gebeurd.
Overigens is het hier ook druk, zeker in de weekenden. En zijn dat dus niet de momenten dat ik mijn langere trainingsritten door dat gebied plan. Want dat is inderdaad niet te doen. Kom, we wonen in Nederland. Dat is druk en op zondag doet iedereen massaal z'n ding in natuurgebieden. Tjah. So be it, daar pas ik me dus op aan. Ik vind dat míjn verantwoordelijkheid.

Henkje

Re: Weten menners nog hoe het hoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:10

Ik heb een keer een vervelende ervaring gehad met een menner.
Op een best steil stukje in het bos, reden wij omhoog. We waren al halverwege toen er boven een karretje aan kwam. Als hij 10 seconden had gewacht, waren wij boven en kon hij rustig naar beneden.
Maar hij kijkt naar ons en draaft gewoon door. Dus moesten wij halsoverkop omdraaien en naar beneden. Dat was niet zo relaxt.

Verder geen klachten over de menners hier :) Meestal laat ik ze gewoon passeren, even zwaaien en lekker doorrijden.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:21

Wij hadden dat gisteren. 2 paden, 1 brede en 1 smalle. Naast die brede waren ze bezig met schapen hoeden. dus crossende honden, schapen en schreeuwende mensen. Wij met z'n 3en naar het smalle pad.. Komt een menner vol op ons af gedraaft. En maar niet stappen.. Wij terug gekeerd en meneer de menner ging ons nog steeds niet in stap voorbij. Mijn paard natuurlijk over de zeik en de andere ook. Ik draaf alleen waar geen mensen zijn en die gast had gewoon het brede pad kunnen kiezen. *zucht*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:50

Dit heeft allemaal alleen helemaal niks met menners te maken. Maar met mensen in het algemeen. In de auto zitten aso mensen die te hard rijden. In de trein is jeugd die niet op staat voor oudere, wielrenners die menen dat de weg van hen is, ruiters die zich oo bospaden bevinden die niet voor hen zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan. Gedragen al die mensen zich dan aso? Nee, maar dan wordt wel de hele groep over 1 kam gescheerd.

Is het dan perse slecht als een menner doordraaft? Ook niet altij, mits de situatie dat toelaat en ja ook in die groep zullen er een aantal zijn die het op momenten dien waarbij het niet kan

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:02

Brrrreeeek me de bek niet open..... ~~}> Ik ben nog steeds dankbaar voor die menner die mijn bijrijdster in een posisite (staat op bokt nog een topic over dus ik ga het niet helemaal toelichten. Maar volgens de verzekering toerekenbare tekortkoming) manouvreerde waardoor mijn paard over de vangrail wilde springen en waarbij de sprong mislukte.

Gevolg: paard met 2 kapotte voorbenen open tot op het bot. Een stapel dierenartsrekeningen en een maand Utrecht. Resultaat 6300 eur !!! %)

En toen ik probeerde om m te bereiken: NIET THUIS, erger nog hij heeft zich in allerlei bochten gewrongen om zich 'onzichtbaar' te maken. Helaas 1 sms bom verder, wist ik zn naam, waar zn paard staat en waar hij woont. Dus ik contact opnemen. Krijg ik m eindelijk aan de telefoon om te overleggen of en hoe jij ging meebetalen aan de kosten (daar heb je immers een verzekering voor) was ie niet van plan om mee te werken. Pas toen de rechtsbijstandverzekering contact op nam was meneertje kwam er pas reactie. |o

Ik kom met regelmaat menners tegen in Spaarnwoude. Nette menners zijn een uitzondering de meeste zijn banketletters van de bovenste plan. -:(-

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:21

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:28

Citaat:
Toen zij meer dan over de helft van het fietspad was kwam zij in tegemoet komende richting een aanspanning tegen.

Paard onder de man was al 'bijna aan de andere kant' en toen moest de aanspanning nog beginnen. Wegens plaatsgebrek houd je dan halt, doe je op de weg ook als de weg te smal is en het tegenliggend verkeer al op het stuk is ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:40

Brainless schreef:
Dat vind ik persoonlijk niet netjes (aardig gezegd).
Je hebt als ruiter rechts te rijden, en ik vind het onbehoorlijk zelf midden op de weg te gaan rijden zodat je andere dwingt af te remmen.

Maar soms wel noodzakelijk om de boel veilig te houden. Ik deed het met de fiets bv, nadat ik een paar keer bijna in de berm gedrukt was.

In Amerika kreeg ik op rijles het concept 'safety cushion' - dus dat je naar alle kanten voldoende ruimte houdt om problemen op te kunnen vangen. Dat houdt dus ook in naar de zijkant, dus de mogelijkheid om bij een gevaarlijke actie van de ander nog opzij te kunnen. Juist in gevaarlijke situaties (bij hardrijdende auto's) heb je extra ruimte nodig, zodat je weer naar de zijkant kunt sturen.

Daarnaast heb ik weinig problemen gemerkt met deze methode, niet op de fiets, niet in de auto en niet in andere situaties: je bent goed zichtbaar, laat je verwachtingen blijken, en je gaat aan de kant zodat er veilig kan worden gepasseerd. Mensen die gewoon op normaal tempo langsrijden hebben er bovendien geen last van, omdat je dan al op tijd aan de kant bent. Werkt echt prima en levert over het algemeen helemaal niet veel frustratie op. (En als automobilist vind ik het ook prima, want die persoon is beter zichtbaar, en je weet dat als er uitgeweken wordt het ook duidelijk is dat je eraan komt.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:46

@Shadow0
Als ze maar op tijd aan de kant gaan is het geen groot probleem, maar kom ze ook wel tegen dat ze voor je blijven stappen totdat ze een plekje (inham/oprit) hebben bereikt waar ze in kunnen staan.
Ook op andere doorgaande wegen willen sommige dat je ze stapvoets inhaalt/passeert, terwijl het een drukkere weg is, en er een brede berm naast ligt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:19

In dat topic staat ook een situatie tekening waarbij je duidelijk kunt zien dat het voor het tunneltje al een trechter is,,, daar kun je je span niet draaien en is het net zo smal als in het tunneltje..
daarbij het span kwam nu in stap achterop, dus niet in draf... waar het hier om gaat

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:29

Bij zowel de menners als de ruiters kom je van die aso figuren tegen, helaas.
Ik zal altijd terug gaan naar stap, of ik nu aan het mennen ben of onder de man op pad.
Wie of wat ik ook tegen komen, heb geleerd om in stap te passeren.
Maar helaas heb ik een grote mond die soms aardig rap is en dan zal ik het zeker niet laten om wat te zeggen als er iets gebeurd wat niet netjes is.
Het bos is er voor iedereen, dus ook voor diegene die nog druk bezig is om zijn paard aan van alles te laten wennen. We hebben nu eenmaal niet allemaal een kant en klaar paard die alles gewend is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:49

Walgelijk asociaal vind ik dat altijd. Elkaar passeren doen we in stap, kleine moeite. Mijn paard is verkeersmak en gehoorzaam, maar wordt gewoon ontzettend druk als er een paard op hem af komt draven. Vooral als er nog een kar achter zit. Nog erger als ze achter je aan komen en steeds dichterbij komen, dat is al helemaal asociaal. Iedereen weet dat een paard een vluchtdier is.

Ik passeer elk paard in stap. Ook honden, want er zijn ook honden die druk worden als er een paard in draf langs komt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:59

@Geryon
In het bos, rustige landweggetjes ga ik ook altijd terug naar stap als ik een ander paard tegemoet kom, maar op de drukkere doorgaande wegen niet.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:05

Ik passeer eigenlijk bijna iedereen in het bos in draf als het kan.
Als ik anderen achterop kom vraag ik het vaak even of ik in mag halen.
wandelaars, honden fietsers enz passer ik in draf. Als het echt smal is en het kan niet dan in stap.

Ik ben ook wel eens op wedstrijd iemand tegengekomen die ik helemaal niet mocht passeren zelfs niet in stap.
behoorlijk onhandig aangezien ik wel op tijd reed. In de bocht mocht ik dan toch even inhalen in stap.
Wel gezegd dat ik na x aantal meters weer zou gaan draven en er maar even op gewezen dat ze op de wedstrijdroute zaten en dat er dus nog meer ruiters langs zouden komen.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:01

Echwel schreef:
In dat topic staat ook een situatie tekening waarbij je duidelijk kunt zien dat het voor het tunneltje al een trechter is,,, daar kun je je span niet draaien en is het net zo smal als in het tunneltje..
daarbij het span kwam nu in stap achterop, dus niet in draf... waar het hier om gaat

het span kwam tegemoet!! Zij hadden van tevoren de situatie in kunnen schatten. Het fietspad is daar ca. 1.60 breed! Een beetje aanspanning is 1.40 ?? je kan er met een fiets niet eens langs. En de ruiter was al ruim over het fietspad toen de aanspanning besloot de boel de blokkeren door het fietspad op te gaan (en door de vangrailen aan beide zijden) de situatie in te sluiten. Je kan elkaar daar simpelweg niet passeren. Omdat de bijrijder werd hierdoor gedwongen om te draaien en terug te rijden. Vervolgens ontstaat er schade en dan doe je alsof je er niet bij betrokken was ?? Hoe asociaal wil je het hebben ??

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:46

MiraLooks schreef:
het span kwam tegemoet!! Zij hadden van tevoren de situatie in kunnen schatten. Het fietspad is daar ca. 1.60 breed!

Het fietspad! Mag ik even _O-
Alle betrokkenen waren dus fout...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:54

Kuggur schreef:
MiraLooks schreef:
het span kwam tegemoet!! Zij hadden van tevoren de situatie in kunnen schatten. Het fietspad is daar ca. 1.60 breed!

Dat wordt gedoogd door de gemeente om daar te kunnen rijden!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:00

Bij mij in het bosgebied is het eigenlijk normaal dat alles elkaar stapvoets passeert en honden worden aangelijnd.
Nooit problemen hier.
Mijn paard vindt alles wat snel op haar afkomt heel griezelig, dus voor ons ook wel zo prettig.
Misschien moet je wat minder snel aan de kant gaan, zodat de menwagen eigenlijk wel moet gaan stappen.
Is ook wel zo sociaal.
Wat ik al schreef, hier is dat heel normaal.
Zelfs de mountainbikers houden wat in omdat ze over het algemeen wel weten dat paarden kunnen schrikken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:05

MiraLooks, een beetje aanspanning is meestal 1.25 a 1.30 breed ;)
Jammer dat je iedereen over een kam scheert.
Blijkbaar heb jij je paard ook niet opgevoed, dat het 'weg wilde springen'.
Een verhaal kent ook 2 kanten, dat jij door die ene menner iedereen asociaal vind, zegt genoeg over jou zelf.

Ik ben altijd ruiter geweest, en nooit problemen gehad met menners.
Nu men ik, en passeer ik vaak in een rustig drafje als er meer dan genoeg ruimte is, of stap, ik stap sowieso als ik merk dat een paard het mogelijk eng zal vinden.
En als ik van achter aankom, dan stap ik uiteraard ook, wel zo netjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:07

Het maakt trouwens niet heel erg uit wie er 'even fout' was... een belangrijk uitgangspunt van het verkeer is namelijk in elk geval dat je je best moet doen om gevaarlijke situaties te vermijden. Dus mag je geen fietsers aanrijden, ook niet als ze op een verboden weg rijden en door rood rijden... Je hebt als verkeersdeelnemer de plicht om gevaar af te wenden. En ook de plicht om rekening te houden met onvoorspelbare verkeersdeelnemers, dat kunnen kinderen zijn bv, of ouderen, of mensen met een visuele beperking, maar ook (mensen met) honden en paarden.

Dat geldt dus ook voor menners. Als je als menner ziet dat een ruiter in de problemen komt, moet je daar rekening mee houden. Je mag best vinden dat iemand met een neurotisch paard de weg niet op mag (de werkelijkheid is meestal wat genuanceerder, maar goed, je mag het vinden), maar je mag NIET stug doorrijden en daardoor ongelukken veroorzaken als je die problemen kunt voorkomen.

Verder neem ik aan dat het topic destijds niet voor niets gesloten is, en het dus misschien niet heel handig om de details hier verder te bespreken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:09

Shadow0 schreef:
Als je als menner ziet dat een ruiter in de problemen komt, moet je daar rekening mee houden.

"Als je als mens/ruiter/menner/ieder ander levend wezen...."
Heeft niks met een menner alleen te maken, wel met degene die achter de leidsels zit/op het paard zit etc.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:14

Ruiter versus menner is als auto versus vrachtauto wat betreft draaien, wendbaarheid, remmen enz..

ilovejetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:26

een paar dagen geleden was ik naar huis aan het fietsen op een fietspad, kwam er opeens een paard aan draven, dus ik ga al zachter fietsen maar die ruiter ging alleen maar harder en niet aan de kant waardoor ik dus zo'n beetje de berm in moest duiken -:(- dus ik zeg er wat van. en dan begint ze helemaal te schreeuwen dat ruiters voorrang hebben!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:00

ilovejetje schreef:
een paar dagen geleden was ik naar huis aan het fietsen op een fietspad, kwam er opeens een paard aan draven, dus ik ga al zachter fietsen maar die ruiter ging alleen maar harder en niet aan de kant waardoor ik dus zo'n beetje de berm in moest duiken -:(- dus ik zeg er wat van. en dan begint ze helemaal te schreeuwen dat ruiters voorrang hebben!

Je had dus terug kunnen zeggen dat ruiters illegaal onderweg zijn op een fietspad (óók als dat gedoogd wordt, dat impliceert nl dat er sprake is van illegaliteit).
Je had dus te maken met een onbeschofte hufter, die ook nog eens geen idee van verkeersregels had.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:59

Kuggur schreef:
MiraLooks schreef:

Ter lering en vermaak: wegenverkeerswet + langzaam rijdend verkeer = legaal op het fietspad..