hengst veulen hoest steeds

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:48

chantaleddie schreef:
nee nog niet. er is wel een man geweest die miniatuur paardjes fokt. hij zij dat hij niks heeft meer naar buiten. enzo en gras laten eten

o.k...ik denk dat ik mijn hoop maar laat varen .... ;(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:55

O o o ts....

Als het wormen zijn, gaat dat niet vanzelf over hè? Geef jezelf een schop onder je bips en haal die goede wormspuit op. Kleine moeite.

Mocht er wel een longaandoening zitten, dan moet je al helemaal niet wachten. Longblaasjes kunnen ook stuk he? :(:)

chantaleddie

Re: hengst veulen hoest steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 18:25

hoezo moet ik mezelf een schop onder de kont geven? ik ben al superlang aan het zeuren over die wormen. elke dag probeer ik het. hij hoest alleen als hij zich inspant en nu spant hij zich nog niet echt in. hij hoest dus nu minder.

ik ga op marions aanbod in maar zeg niks tegen mn ouders maar achteraf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:33

Dat heb je nog niets gezegd dat er ook daadwerkelijk op in gaat ;)

Het is ook heel simpel; aan zeuren heeft je paardje ook niets, die heeft wat aan daden :)

Juist hoesten bij inspanning is een groot teken aan de wand. Dus door het paard niet te laten inspannen, is het probleem niet weg.

Blijft de hoest na ontworming? Schakel dan echt de dierenarts in. Hier zit ik namelijk ook met een paard met bronchitis :(:) en dat is echt heel naar.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 18:36

vuurneon schreef:
Dat heb je nog niets gezegd dat er ook daadwerkelijk op in gaat ;)

Het is ook heel simpel; aan zeuren heeft je paardje ook niets, die heeft wat aan daden :)

Juist hoesten bij inspanning is een groot teken aan de wand.

dat heb ik ook zonet besloten.
het is niet zo simpel als je je pony deelt met je zus. je alles moet vragen aan je ouders van de medicijnen. ik zit simpelweg in mijn eentje telkens te proberen dat hij dat goeie ontwormingsspul krijgt. het is 1 tegen 4. ik haal het van internet denk je dat mijn ouders daar de volste vertrouwen in hebben? het is niet zo simpel voor mij.

we hebben nu een even niet gewandeld vanwege ik een tentamen had en mijn zus volop stage. in je 1tje wil het niet zo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:39

Meis, ik ben ook jong geweest :)
Maar op een gegeven moment kom je op een punt dat je denkt; en nu is het klaar en neem ik het heft in handen. En ja, ik heb ook wel de dierenarts gebeld terwijl mijn ouders dachten; het kan nog wel. Maar dat kon het niet. En nu bel ik ook echt niet voor een scheet die dwars zit de dierenarts hoor :D
(En ik stond er ook alleen voor :) )

Soms moet je gewoon verstandiger zijn dan de rest en door pakken, want het gaat niet om jou of om de anderen; maar om het welzijn van de pony.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-02-14 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 18:42

en dat heb ik vandaag gedaan door op marions aanbod in te gaan. als je het zelf ook hebt meegemaakt waarom doe je dan alsof het allemaal zo makkelijk is? voor mij is dat namelijk niet zo :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:43

Super! En ik hoop echt dat het helpt +:)+

Ik was gewoon feller denk ik :') had de dierenarts al gebeld voordat ik mijn ouders had ingelicht hahaha

Heb nu nog wel discussies hoor, over bv een kip. Mijn pa is opgegroeid met; zieke kip? Kop eraf! Maar ik pak gewoon door en krijg hem zelfs zo gek om de kip dwangvoeding te geven :D
(En als kind was het niet anders hoor; jullie niet met de kat naar de dierenarts? Prima, dan fiets ik er zelf wel heen en omdat ik jong ben moeten jullie toch betalen :') )

En ik snap ook wel dat niet iedereen gelijk is hoor, maar als je ziet dat het al een tijdje doorsudderd dan is het soms ook gewoon goed om iemand even die harde duw in goede richting te geven :)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 18:49

hahaha dat licht per kind anders natuurlijk. ik ben niet zo ik wil meestal wel toestemming. ben niet heel erg tegenstrijdig. ik wil liever niet dat ze veel geld kwijtraken, (hebben net nieuw huis gebouwd en zitten beetje krap bij kas) houden ze wel voor me achter maar ik kom er toch wel achter. en dan voel ik me schuldig. zo ook de dierenarts

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:26

O ja, snap je goed hoor meid!

(Wij hebben net een huis gekocht en de ene tegenslag na de andere heeft de spaarrekening hard doen slinken. Kan je zeggen dat ik best even moest slikken toen ik de Dierenartsrekening kreeg en nu weer paard aan de medicatie hebt en wacht op rekening nummer 2...)

Hopen op die gouden wormspuit en een gezond paardje maar weer :)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 19:28

ik hoop dat het helpt. vind het wel naar om het achter de rug om van mn ouders te doen maar ja wat moet dat moet

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 19:21

vandaag hebben we hem wat fenegriek gegeven voor de lucht wegen en ben bezig met een weitje voor de beweging gaan we opbouwend in dus eerst 1 uurtje dan 2 uurtjes dan 3 enzovoort.

ik en marion hebben het niet gedaan aangezien het dan stiekem moet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:18

als hij inderdaad spoelwormen heeft,en die kans is groot...aangezien er nog nooit een wormkuur in is gegaan wat dat aanpakt....realiseer je dan dat ze daar dood aan kunnen gaan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:36

Nog even een aanvulling op de post van ts. Ts haar ouders willen voor zover ik heb begrepen, niet dat ts gebruik maakt van mijn aanbod. Ik zou de wormkuur aan ts moeten geven en zij geeft hem dan stiekem aan haar jaarling. Vanuit ts als 14 jarige snap ik dat wel. Ik vind alleen dat ik het als ruim volwassene naar haar ouders toe niet kan maken om hieraan mee te werken. Ik heb ts voorgesteld om contact met haar ouders te hebben eventueel telefonisch. Daar heb ik nog niets van gehoord.

@Ts een weitje is natuurlijk super maar dan wel pas nadat hij ontwormd is. De wormeieren die hij uitscheidt, komen op de wei en de trend naar ongebreidelde herbesmetting is gezet.
Fenegriek ruikt lkkr maar doet weinig. M'n wormkuurtje doet meer en anders toch een Da laten komen (Heerde).

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 20:44

we weten niet zeker dat het spoelwormen zijn. misschien is het omdat hij nog niet super lang bij ons is en moest wennen aan het nieuwe voer, de stal het weer.

het lukt me niet om mijn ouders te overtuigen ik heb het al 3x per dag gezecht. voorbeelden gegeven. hele krankzinnige zelfs. zoals stel ik heb aids zou jij dan zeggen ach die heeft toch niks niet naar de dokter gaan joh het is niks. het lukt me gewoon niet. en dan kan ik ook wel tegen marion gaan liegen dat ik wel toestemming heb maar ik houd niet van liegen.

heb wel goed idee even privé bericht marion!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:48

ik begrijp wel dat het moeilijk voor je is...je ouders hebben er geen verstand van en geloven je niet.
IEDER veulen heeft spoelwormen....helemaal als ze daar niet tegen ontwormd worden.
En daar kunnen ze dood aan gaan.Maar dat geloven ze ook niet vermoed ik.
Tja...triest hoor.Het zal het zoveelste veulen zijn wat dood gaat aan een spoelworminfectie.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 20:50

niet te snel gaan he geerke! ik heb voor mijn gevoel een goed plan met marion eerst kijken of zij er mee instemt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:53

Gewoon blijven plannen hoor, je merkt vanzelf wel wanneer je te laat bent. Je hebt zelf zeker ook geen spaarpotje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:56

chantaleddie schreef:
niet te snel gaan he geerke! ik heb voor mijn gevoel een goed plan met marion eerst kijken of zij er mee instemt

meisje...ik neem jou echt niets kwalijk!Ik vind dat je erg je best doet!Jij kunt hier niets aan doen! :(:)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 20:57

fijn dat het allemaal zo aardig overkomt. ik ben in overleg met marion.

geerke: thanks!

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 21:07

JEEEEEEJ EINDELIJK voor mekander! marion komt zondagochtend even langs zo lief!
dus zondag is hij ontwormt met het goede spul yay!

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:14

Hoi Chantaleddie,

Goed dat je probeert om aan de gezondheid van je veulen te denken. Het klinkt inderdaad alsof je veulen wormen heeft, maar natuurlijk kunnen wij dat niet van achter een beeldscherm met zekerheid zeggen.

Als de dierenarts zegt dat ivermectine ook werkt dan heeft de dierenarts daar wel deels gelijk in. Ivermectine werkt niet altijd maar soms wel tegen spoelwormen. Ik weet het, er bestaan genoeg webpagina's met de informatie dat het niet werkt maar dat is dus niet helemaal waar. Ivermectine nu geven past daarnaast ook in een goed ontwormingsschema.

Het is wel belangrijk dat de volgende wormenkuur wel pyrantel bevat, als je dat gaat lukken (over drie weken zei de dierenarts toch?). Wat Geerke zegt is namelijk ook waar, spoelwormen zijn wel gevaarlijk bij veulens. Hou zijn mest goed in de gaten (kijk of je witte sliertjes ziet) zodat je kan zien of de ivermectine werkt. Waarschijnlijk niet maar het is wel verstandig om te kijken. Blijf ook je veulentje regelmatig temperaturen, daarmee kan je wat beter in de gaten houden hoe hij zich voelt. Je kan de dierenarts vragen bij welke temperatuur je de dierenarts moet bellen.

Verder is foenegriek fijn om het ademhalen te verbeteren maar let op dat het veulentje niet te lang en te veel mag rondrennen. Je kan hem natuurlijk niet alleen zetten maar als hij bijvoorbeeld alleen maar blijft rennen dan is foenegriek niet goed.

Chapeau voor het feit dat je netjes naar je ouders luistert. Je veulentje is belangrijk maar naar ouders heb je wel te luisteren. :D

Edit: ik lees al dat je het goede middel hebt kunnen krijgen. Hartstikke goed gehandeld!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:29

Fijn dat Marion je wilt helpen!
Gelukkig het goede ontwormspul.

Nu even off-topic. Ik zie dat het hengstje samen met de haflinger (volgens mij merrie) staat.
Daar kan dus een veulentje van komen in de toekomst! En veel sneller dan je denkt.
Zeg dit tegen je ouders, zodat ze maatregelen kunnen treffen hiervoor.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 21:38

we gaan hem pas castreren als hij volgroeid is. is hij al helemaal ontwikkeld. ik neem aan dat hij niet op haar kan springen dr zit namelijk veel hoogte verschil. lijkt me vrij onmogelijk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:43

chantaleddie schreef:
we gaan hem pas castreren als hij volgroeid is. is hij al helemaal ontwikkeld. ik neem aan dat hij niet op haar kan springen dr zit namelijk veel hoogte verschil. lijkt me vrij onmogelijk

Ehm... Een merrie die zin heeft gaat gewoon liggen hoor := dus dan kan meneer er zo opspringen (opstappen zelfs)
Een shethengst kan ook prima een kwpn merrie bevruchten. Aangezien de pony snel 1 jaar wordt, zou ik echt niet te lang wachten. Zou je net zien dat die van jou met 11 maand vruchtbaar is :+
Je zal echt niet de eerste zijn die daar veel te naïef in is :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-02-14 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt