Jong paard voor het eerst vast zetten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe zou jij een paard voor het eerst vastzetten?

Gewoon vastzetten, niet miepen en geen aandacht aan geven. Als paard gaat trekken, gewoon verder gaan waar je mee bezig was.
49 (28%)
Steeds opbouwen, zorgen dat het paard niet in paniek gaat raken en elke dag een beetje oefenen ipv in 1 keer vastzetten.
126 (72%)

Totaal aantal stemmen: 175

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:09

Ayasha schreef:
Cassidy schreef:
Dan is dus je eigen ervaring niet zo heel relevant in dit topic?

Hoezo niet, TS kan 't 'm ook zo leren alleen dan af maken.

Ik zou eerst gewoon vastzetten voordat ik aan de ground tie zou beginnen. Ground tie is een gevorderde oefening. Jij hebt ook leren lopen voordat je hebt leren rennen, en je hebt eerst leren lopen en rennen voordat je ging fietsen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:11

Stilstaan Wanneer dat gevraagd wordt is imo basis. Meer basis dan vast staan. Hoeveel dure Engelse woorden je er ook voor gebruikt. In wezen is het gewoon ordinair "ho=echt ho" en wacht is een simpele evolutie daar op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:39

Het ligt er helemaal aan wat jij verwacht als je "wacht" roept. Ground Tie is voor mij meer dan wachten alleen. Dat is het paard als het ware aan de grond vastzetten terwijl jij zonder je zorgen te hoeven maken of hij echt er nog staat als je na een uur terugkomt en tussendoor desnoods een ander paard bent gaan rijden of verzorgen. En je er 100% op kunt vertrouwen dat je eerste paard nog steeds op de plek staat waar jij hem dat uur geleden hebt geparkeerd. Ook als jij op dat moment niet in de buurt was, kunt ingrijpen, commando herhalen of kunt corrigeren. Dat noem ik de ground tie, en dat is imo geen simpele verlenging van "Wacht". Commando Ho, of Sta of wat je daaraan verbindt komt sowieso veel eerder. Net zoals het vastzetten via een halster aan de muur.

Urielle

Re: Jong paard voor het eerst vast zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:47

Bij ons kenden ze vast al van veulen af aan, al op de eerste dagen aan de longeersingel van hun mama mee naar buiten.
Veulens die na het afspenen binnen kwamen gingen met een maatje in een stal en werden dan tijdens het voeren bij de voerbak vastgezet. Ze wouden toch wel bij die voerbak blijven en het andere veulen wat rustig stond te eten voorkwam ook paniekerige reacties.
Zo eigenlijk nooit problemen gezien, allemaal makkelijk geleerd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:50

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Elk probleem dat zich toevallig zo eens kan voordoen, is voor mij een teken hier moet nog aan gewerkt worden, het opzij schuiven van dat heb ik niet nodig is als een struisvogel kop in het zand.
Het kan opgelost worden, en het vraagt niet eens veel moeite, het is gewoon er ook aandacht aan geven.
Dit is een deel van het begrip "Horsemanship" .

Cassidy schreef:
Dat is jouw beslissing, en mijn beslissing is om - als ik echt tegen problemen aanloop - alle problemen op te willen lossen. Ik ga ze niet uit de weg. Er zou zomaar een keer een situatie ontstaan waarin een dier echt moet vaststaan. Of iemand anders hem vast wil zetten zonder dat hij de hebbelijkheden (of onhebbelijkheden) van je paard kent.

Zorg voor een complete en standaard opleiding op je paard, die iemand anders ook redelijk kan reproduceren. Ook al zeg je, ik ga mijn paard NOOIT verkopen, je kunt niet in de toekomst kijken, en er zal maar iets gebeuren waardoor het wel moet. De gebruiksaanwijzing gaat toch doorgaans verloren als je een aantal eigenaren verder bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:52

Er is aan gewerkt. _O- heb t alleen nog niet bewust af gemaakt. _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:55

Wat valt er af te maken aan een paard leren vaststaan? Ze kunnen vaststaan, of ze kunnen het niet.

Er bestaat niet zoiets als een beetje zwanger. Je bent zwanger, of je bent het niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:55

Tjaaaa half werk dus , en het is nog steeds niet in orde .
Als je aan iets begint moet je het afwerken, kan je het niet of lukt het niet of welke andere reden ook, dit zijn in principe basis dingen, is niet zo heel moeilijk.

Ayasha schreef:
Er is aan gewerkt. _O- heb t alleen nog niet bewust af gemaakt. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:57

Cassidy schreef:
Wat valt er af te maken aan een paard leren vaststaan? Ze kunnen vaststaan, of ze kunnen het niet.

Er bestaat niet zoiets als een beetje zwanger. Je bent zwanger, of je bent het niet.

Hem daadwerkelijk vast zetten nadat ie heeft leren stil staan, dat had ik al eens getypt dacht ik.

Aelus; hij blijft staan zonder touw. Iets zegt me dat ie dan ook met zal blijven staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:59

Dat is een aanname. Zeker weten doe je het pas als je het hebt geprobeerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:02

Cassidy schreef:
Dat is een aanname. Zeker weten doe je het pas als je het hebt geprobeerd.

Ik heb ook al getypt (echt het zou ons beide tijd besparen als je mijn berichten las) dat hij sinds in de trailer ook rustig vast staat terwijl hij daar voorheen ook ik steigerde..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:04

Guilty as charged. Maar dan begrijp ik niet waarom je er op hamert dat je paard niet vast kan staan terwijl je dat wel met hem doet? Echt, ik snap het niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-14 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:04

Het is idd leuk dat jouw paardje zo los ook blijft staan, maar dat is zeker geen garantie dat hij het ook doet als hij vaststaat.
Eens hij probeert te trekken en het paard voelt dan de druk, normaal zal een paard tegen de druk in gaan, dus nog harder gaan trekken, het paard moet dus leren , te wijken voor druk, dus te stoppen met trekken.
Dat is een heel andere zienswijze en vaak is dat dus niet gelijk aan het los staan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 00:05

Ik snap hélemaal niks van deze discussie. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:06

Cassidy schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom je er op hamert dat je paard niet vast kan staan terwijl je dat wel met hem doet? Echt, ik snap het niet.

Jij bent aan het hameren as usual ik corrigeer slechts de foutieve aannames. Ik zei enkel in mijn eerste reactie dat een paard ook op CC gewoon los zou kunnen staan.

Edit oh ik zie al waar ik in de fout gegaan ben. Hangt moest hing zijn in mijn eerste bericht. :x mijn excuses.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-01-14 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Mee eens met aelousnr1. Ik begrijp dat hij in de trailer vast staat. Misschien zal die balk achter zijn achterhand voorkomen dat er teveel druk op het halster komt, maar overtuigd ben ik niet.

aeolusnr1

tjaaa omgaan met paarden is niet zo makkelijk idd

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:07

Ik zou persoonlijk rustig opbouwen.
Ook is handig om als eerste een stro-touwtje te pakken
Deze knopen wij als een 'ring' ergens aan.
Vervolgens knopen wij het halstertouwtje aan het sto-touwtje.
ALS ze dan namelijk gaan hangen, breekt gewoon het stro-touwtje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:08

Ayasha schreef:
Cassidy schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom je er op hamert dat je paard niet vast kan staan terwijl je dat wel met hem doet? Echt, ik snap het niet.

Jij bent aan het hameren as usual ik corrigeer slechts de foutieve aannames. Ik zei enkel in mijn eerste reactie dat een paard ook op CC gewoon los zou kunnen staan.

Maar als je paard gewoon vast kan staan, waarom roep je dan dat je het nooit meer doet? Als je er zo van overtuigd bent dat hij gewoon vast kan staan, waarom test je het dan niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:09

aeolusnr1 schreef:
Het is idd leuk dat jouw paardje zo los ook blijft staan, maar dat is zeker geen garantie dat hij het ook doet als hij vaststaat.
Eens hij probeert te trekken en het paard voelt dan de druk, normaal zal een paard tegen de druk in gaan, dus nog harder gaan trekken, het paard moet dus leren , te wijken voor druk, dus te stoppen met trekken.
Dat is een heel andere zienswijze en vaak is dat dus niet gelijk aan het los staan.

Waarom rukte hij dan de eerste keer toch door tot ie het touw stuk had en maakt ie daar nu zelfs geen aanstalten meer toe?

Cassidy; waarom wel? Voor jouw gemoedsrust? Thuis heb ik m meestal niet eens aan een touw, noem het van mijn part gemakzucht.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-01-14 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:10

Wat is de reden dat je denkt dat hij nu geleerd heeft om te wijken voor druk aan het hoofd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:12

Cassidy schreef:
Wat is de reden dat je denkt dat hij nu geleerd heeft om te wijken voor druk aan het hoofd?

Als hij hooi uit zijn zak trekt of Schrikt en daardoor druk voelt blijft hij kalm en gaat gewoon weer naar voren waar hij twee jaar geleden ook op de trailer het touw stuk trok.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:23

Maar dat is op een moment dat hij bezig is met eten en de link kan leggen tussen iets wat hij zelf heeft veroorzaakt en de reactie daarop. Geeft verder niet, jouw paard, jouw feestje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:28

toen ie zijn touw stuk trok had ie ook eten, hielt hem toen ook niet tegen...
Maar he, als jouw dag beter is door dit idé than please, be my guest... :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:36

Je geeft nu blijkbaar boze commentaar.
Je stelde zelf hier een vraag, je krijgt oplossingen en je krijgt de bevestiging dat ieder paard , dus ook jouw paard dit kan leren, zonder enig probleem trouwens, zelfs ook met schrikreacties en al die andere gekke toestanden inbegrepen.
Je zegt zelf ik ben er aan begonnen maar heb het nog niet afgewerkt ?????
Waar zit de fout denk je ??????

Ayasha schreef:
toen ie zijn touw stuk trok had ie ook eten, hielt hem toen ook niet tegen...
Maar he, als jouw dag beter is door dit idé than please, be my guest... :)