Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 21:16

je betaald voor het comfort, niet voor de veiligheid. Duurdere caps zitten gewoon lekkerder maar zijn niet veiliger perse. Misschien dat ze meer veiligheid ingebouwd hebben dan de NEN norm, dat kan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:23

Vroeger had ik echt een *piep* hekel aan een cap. Moest hem verplicht op van mijn ouders. Maar ik was het kind dat als ze er niet bij waren hem gewoon afdeed/niet op deed.

Nu jaren later, ik rij eigenlijk bijna altijd met cap.
Mijn kinderen komen ook niet op een pony/paard zonder cap.
Laatst stapte ik even op die van mij zelf na het longeren (ja stom zonder cap) toen kwam één van m'n kinderen aanlopen en ik heb toch op m'm mieter gekregen _O- En ze ging boos mijn cap pakken

Met springen en tijdens het inrijden etc. heb ik vaak ook altijd mijn BP aan. Ook in tijden dat ze druk is.
Maar goed ik ben al 2x aan mijn rug geopereerd dus zit niet op erger te wachten.

Onlangs mee gedaan aan een PTC training van de Trec. Ik was daar de enigste die dus met een bp aan reed, daar verbaasde ik me overigens wel over.
Want de meeste die daar aan mee deden hadden er ook geen ervaring mee en toch pittige hindernissen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:24

Ik ben er 2 x afgevallen zonder cap. Eerste keer op straat hersenschudding en 2e x gebroken arm. Ik was toen kind :p

Nu draag ik vrijwel altijd cap. Maar geeft toe laatste keer zonder. Op straat zowiezo wel. Eerlijk ik moet een nieuwe cap aanschaffen heb hem al lang en krijg hoofdpijn. Tegenwoordig heb je van die lichte dingen :)

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:24

Ik ben op mijn 4e begonnen met rijden, en heb ALTIJD een cap gedragen.
Toen ik wat ouder was (12) kreeg ik een verzorgpony, die al een behoorlijk verleden had. Die moest ook opnieuw doorgereden worden werd mij verteld. Ik ben eerst een halfjaar bezig geweest met een band opbouwen, daarna (met cap) erop gestapt. In het jaar daarna heb ik toch een aantal flinke smakkers gemaakt, waarbij ik maar al te blij was dat ik mijn cap op had. Natuurlijk kan je last hebben van een val, maar als je bedenkt wat je had kunnen oplopen als je die cap niet op had gehad.

Ik heb daarna een verzorgpony gehad, die nog ingereden moest worden. Ging ik erop, dan standaard m'n cap op m'n hoofd. Had ik m'n cap niet in de buurt of mee, dan ging ik er niet op.

Nu ben ik zelf 15, en loop ik op een particuliere stal. Als ik ga rijden, dan doe ik eigenlijk mijn cap niet meer op. Zowel in de bak niet, als op buitenrit niet. Ik rij voornamelijk een Fries bij ons op stal. Springen, Dressuur, buitenrit, alles zonder cap. Ik ken haar goed, en weet dat ze niet zomaar wat uithaalt. Natuurlijk blijf ik altijd alert en weet ik dat het een risico is, maar zonder cap vind ik veel lekkerder rijden.

Daar op stal ben ik nu ook bezig met een 1,5 jarige Friese hengst. Zodra die over 1,5 a 2 jaar rustig zadelmak/ ingereden moet worden, ga ik er niet op zonder cap. Hij is jong en onvoorspelbaar. Kan altijd wat gebeuren.

Mijn mening verschilt dus wel erg over het dragen van een cap. Het is onverantwoordelijk, maar wel eigen risico. Ik weet zeker dat de meeste mensen die zonder cap rijden weten wat ze doen en welk risico het met zich meebrengt. Zoniet, ja eigen fout dan.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:26

ik heb altijd een cap op!
1 keer een heel lief paard gereden voor een tijdje, en de fotograaf zei dat ik mijn cap wel af kon doen. nou dus echt niet :+
als is het bloedjeheet in de zomer, ik houd hem op! dan gooi ik na afloop wel wat water over mn hoofd oid.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:26

Oja, nog zo'n reden..
"Het is een braaf paard, die ken ik zooooo goed."
Totdat ie een keer over z'n eigen voeten struikelt, toch een keer schrikt, of dood neerzakt omdat ie een hartaanval krijgt en jij eronder belandt. Er kan áltijd wat gebeuren.

Edit: Als ik een dochter van 15 had die zonder cap opstapte dan kwam ze er wat mij betreft gewoon niet meer op.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:27

Roosch schreef:
Oja, nog zo'n reden..
Totdat ie een keer over z'n eigen voeten struikelt, toch een keer schrikt, of dood neerzakt omdat ie een hartaanval krijgt en jij eronder belandt. Er kan áltijd wat gebeuren.

inderdaad, ook al een keer gehad dat ik met paard en al viel omdat ze struikelde, was een super betrouwbaar paard maar die klap had ik niet willen maken zonder cap (heb toch echt naar lucht zitten happen daarna )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:27

Snadrem schreef:
Nee: een goed passende cap belemmert niemand. Iedereen die hier zegt last te hebben van hoofdpijn etc., draagt geen goed passende cap.

Het belemmert wel, vooral in het (kunnen) wegrollen.
Een koprol maken met cap is moeilijker dan zonder.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:28

Roosch schreef:
Oja, nog zo'n reden..

Edit: Als ik een dochter van 15 had die zonder cap opstapte dan kwam ze er wat mij betreft gewoon niet meer op.

Ik wou ongeveer hetzelfde zeggen, maar je was me voor! :=
Inderdaad, élk braaf paard kan wel eens struikelen. Je hoeft maar gewoon een koprol te maken en met je hoofd op het harde asfalt belanden, dan kan je wel dag zeggen tegen je hoofd..

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:29

dat naar lucht zitten happen komt uit je rug/buik, dus zonder cap had daarvoor weinig uitgemaakt, maar ik begrijp je punt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:31

Citaat:
Mijn mening verschilt dus wel erg over het dragen van een cap. Het is onverantwoordelijk, maar wel eigen risico. Ik weet zeker dat de meeste mensen die zonder cap rijden weten wat ze doen en welk risico het met zich meebrengt. Zoniet, ja eigen fout dan.

Het is uiteraard eigen risico. Maar ik denk zelf juist dat mensen zonder cap niet beseffen welke risico's ze nemen. Ze denken daar volgens mij te weinig over na. Het kan iedereen gebeuren en ik denk dat mensen dat niet willen zien/horen.
Maar ze moeten het zelf weten. En het is natuurlijk hun eigen fout maar als het daar ligt te kijken dan ben je wel te laat. En hopelijk loopt het dan wel goed met je af en houd je geen ernstig letsel over aan je hersenen.

En ik denk dat leeftijd ook wat doet. Als puber was ik ook niet zo strikt en besefte ik het risico niet zo. Of meer in die zin dat overkomt mij niet. Maar vaak komt met de jaren het verstand.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 28-12-13 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:32

Roosch schreef:
Oja, nog zo'n reden..

Ik zeg er ook duidelijk bij dat ik ondanks alles alert blijf en weet wat het risico is. Ik ben laatst met dar paard ook onderuit gegaan na een sprong, omdat ze te snel doorliep. Ik had m'n cap niet op, maar als ik val, is het eerste wat ik doe mijn hoofd beschermen.
Ik weet wat de risico's zijn. Ondanks dat ik m'n paarden ken, weet ik dat ze er altijd van door kunnen schieten, kunnen vallen of wat dan ook.

Mijn moeder wil ook dat ik mijn cap opdoe, maar die is er bijna nooit bij. Ik zeg tegen haar precies hetzelfde, het is mijn eigen risico en ik weet wat ik doe. Als ik val, dan voel ik het vanzelf :3

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 21:32

Brainless schreef:
Snadrem schreef:
Nee: een goed passende cap belemmert niemand. Iedereen die hier zegt last te hebben van hoofdpijn etc., draagt geen goed passende cap.

Sorrie, maar de thee zit op mijn beeldscherm nou.

Dit antwoord in combinatie met je nickname is gewoon onvoorstelbaar grappig.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:34

ik draag altijd een cap. Toch geeft deze mij hoofdpijn. En hij past toch echt prima. Overigens mijn scooterhelm evengoed. waar dat aanligt geen id

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:34

@ kailyxmur: Als je mijn kind was geweest was je er gewoon niet meer opgekomen zonder cap. Eerste wat je doet is je hoofd beschermen? Je ligt binnen 2 seconden op de grond. Zeker in het geval van een paard wat ineens dood neervalt en ruiter belandt er onder heb je absoluut geen tijd om je hoofd te beschermen. Echt niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:35

Brainless schreef:
Snadrem schreef:

Ceriadwen schreef:

Ik rij eigenlijk altijd met, maar doordat ik niet kon wegrollen heb ik mijn rug op 3 plekken gebroken gehad en later mijn bekken (en schaambeen).
Ik heb val-les gehad, maar zonder cap... met cap is dat dus niet te doen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:35

KailyxMur schreef:
Roosch schreef:
Oja, nog zo'n reden..

Ik zeg er ook duidelijk bij dat ik ondanks alles alert blijf en weet wat het risico is. Ik ben laatst met dar paard ook onderuit gegaan na een sprong, omdat ze te snel doorliep. Ik had m'n cap niet op, maar als ik val, is het eerste wat ik doe mijn hoofd beschermen.
Ik weet wat de risico's zijn. Ondanks dat ik m'n paarden ken, weet ik dat ze er altijd van door kunnen schieten, kunnen vallen of wat dan ook.

Mijn moeder wil ook dat ik mijn cap opdoe, maar die is er bijna nooit bij. Ik zeg tegen haar precies hetzelfde, het is mijn eigen risico en ik weet wat ik doe. Als ik val, dan voel ik het vanzelf :3

Natuurlijk is het je eigen risico, maar ik blijf je argumentatie maar zwak vinden. Soms kan je zodanig vallen dat je niet eens de kans krijgt om je hoofd te beschermen.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:36

Ceriadwen schreef:
Brainless schreef:

hahahaha jupp! wou ook al een opmerking maken dat je dan geen cap nodig zou hebben, wat absoluut niet beledigend bedoeld is!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:36

Helemaal waar!
Maar toch als ik soms thuis blijf met m'n paard, dus gewoon in de buitenbak, doe ik niet altijd een cap op.
Met als reden: ik heb zo'n braaf paard en hier in de bak gebeurt er toch niks.:o
En eigenlijk vind ik het dan ook wel handig vanwege mijn haar.
Ik heb haar al 3 jaar en nog nooit heeft ze maar het kleinste bokje gegeven.
Dan verlies je een beetje het gevaar uit het oog, omdat je dan zo op je paard vertrouwt.

Maar het blijven inderdaad vluchtdieren, dus voortaan is het veiliger als ik de cap ook thuis op doe. :)
En wat hierboven staat, struikelen van het paard kan ook nog.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 28-12-13 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:37

Tigra_ schreef:
Citaat:

Het is uiteraard eigen risico. Maar ik denk zelf juist dat mensen zonder cap niet beseffen welke risico's ze nemen. Ze denken daar volgens mij te weinig over na. Het kan iedereen gebeuren en ik denk dat mensen dat niet willen zien/horen.
Maar ze moeten het zelf weten. En het is natuurlijk hun eigen fout maar als het daar ligt te kijken dan ben je wel te laat. En hopelijk loopt het dan wel goed met je af en houd je geen ernstig letsel over aan je hersenen.

Kijk, in dat opzicht kijk ik naar mezelf. Ik rijd zonder cap de laatste tijd. Behalve als ik naar buiten ga en het m'n paard is ontzettend druk. Maar dat gebeurt zelden. Ik weet zelf wat de risico's zijn. Ik weet dat ik zo'n smakker kan maken dat ik in t ziekenhuis beland, of in t ergste geval het niet meer na kan vertellen. Maar toch, ik weet het niet waarom ik mijn cap niet meer opdoe terwijl ik de risico's ken. Gewoon stom van mezelf zeg ik altijd. Maar m'n cap opzetten, ja dat doe ik ook nog niet.

Snadrem

Ik kan prima rollen met cap, heb ook val-les gegeven met cap op. De truc van een goede rol is daarnaast ook dat je vooral NIET over je hoofd rolt, maar over je schouder. En dat gaat uitstekend, ook met een cap op.

Shadow0

Maar bij voltige draagt men dan weer geen cap. Dus het belemmert toch wel iets, ergens :)

Brainless

lisannevosje schreef:
hahahaha jupp! wou ook al een opmerking maken dat je dan geen cap nodig zou hebben, wat absoluut niet beledigend bedoeld is!!

Ik zeg nergens dat je geen cap nodig hebt... alleen dat het dus wel kan belemmeren bij het goed kunnen vallen.
Vooral de laatste x kon ik mijzelf niet goed oprollen waardoor ik dus vol op mijn beken terecht kwam.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:39

Shadow0 schreef:
Maar bij voltige draagt men dan weer geen cap. Dus het belemmert toch wel iets, ergens :)

In de hoge dressuur hebben ze ook heel lang hoedjes gedragen. Als je het mij vraagt is het een kwestie van tijd voor ze bij voltige ook iets op hun hoofd zetten ter bescherming.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:39

KailyxMur schreef:
Kijk, in dat opzicht kijk ik naar mezelf. Ik rijd zonder cap de laatste tijd. Behalve als ik naar buiten ga en het m'n paard is ontzettend druk. Maar dat gebeurt zelden. Ik weet zelf wat de risico's zijn. Ik weet dat ik zo'n smakker kan maken dat ik in t ziekenhuis beland, of in t ergste geval het niet meer na kan vertellen. Maar toch, ik weet het niet waarom ik mijn cap niet meer opdoe terwijl ik de risico's ken. Gewoon stom van mezelf zeg ik altijd. Maar m'n cap opzetten, ja dat doe ik ook nog niet.

Je bent je bewust van de risico's maar niet van de gevolgen. Neem het voorbeeld van een medebokker. Die ging buitenrijden met haar verzorgpaard, paard valt dood neer, zij belandt er onder en komt enkele dagen later ook te overlijden. Hoe denk je dat dat voor haar familie is geweest?
- even buiten beschouwing laten of zij een cap op haar hoofd had of niet, dat weet ik namelijk niet. Puur ter illustratie-