Hindernissen makkelijker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Hindernissen makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:40

Volgens mij heeft de KNHS vorig jaar gesteld dat er alleen nog wedstrijden georganiseerd morgen worden onder de vlag van de KNHS. Daarmee zijn oefenwedstrijden verboden. Als je daar toch aan deelneemt wordt je voor 6 maanden geschorst. Dit geld ook als je daar als official komt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:45

Dat zijn zgn 'wilde wedstrijden'.

Volgens mij zijn oefenparcoursen (zonder klassement) gewoon toegestaan. Dat gaat immers ook gewoon onder de vlag van de KNHS.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:08

Ochja, volgens mij heb je gelijk Apple. Volgens mij mochten die oefenparcoursen zelfs zonder de KNHS, zolang er maar geen klassement is.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:10

En onderlinge wedstrijden van je vereniging, waarbij je geen winstpunten etc. kunt behalen?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:11

Onderlinge wedstrijden mogen dus alleen zonder klassement? En clubkampioenschappen dan? Die zijn toch meestal onderling, maar er wint wel iemand...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:54

Clubkampioenschappen waren uitgesloten van deze regeling. Maar daaraan kun je dus niet meedoen als je geen lid bent van die vereniging.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:02

Scum schreef:
Clubkampioenschappen waren uitgesloten van deze regeling. Maar daaraan kun je dus niet meedoen als je geen lid bent van die vereniging.

Ok! Dank je wel, voor de verduidelijking!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:05

Was het niet zo dat er dan maar één organiserende vereniging mocht zijn? Ik zag namelijk dat de club in een nabijgelegen Nederlands dorp een oefenwedstrijd heeft waar ook buitenstaanders aan mee mogen doen.

Gini: het klopt wel dat je gewoon 60 cm. kan starten op wedstrijd maar voor je op wedstrijd mag moet je eerst je B-brevet hebben en dan moet je 5 of 6 hindernissen springen die op 90cm. staan. Op zich vind ik dat allemaal prima geregeld hier.

AmberB_: het klopt dat er geen BB bij de pony's is maar je mag altijd HC lager starten. Met je D-pony mag je dan tussen de C-pony's starten waardoor het 10 cm. lager is. Je kan alleen niet voor de prijzen meedoen en er worden geen stijlpunten gegeven. Voor de ervaring van dat meisje zou dat misschien wel fijn zijn?

Vaak zie je bij de pony's dat ze HC lager starten voor ze bij hun eigen klasse meedoen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:11

Percy schreef:
Gini: het klopt wel dat je gewoon 60 cm. kan starten op wedstrijd maar voor je op wedstrijd mag moet je eerst je B-brevet hebben en dan moet je 5 of 6 hindernissen springen die op 90cm. staan. Op zich vind ik dat allemaal prima geregeld hier.

Klopt inderdaad. 90 cm wordt ook als eerste officiële klasse gezien. 60 en 80 worden wel vaker overgeslagen.
Ik kan het alleen maar met je eens zijn dat ik het hier goed geregeld vind, zou niet weten wat ik zou veranderen. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:16

Hee, eindelijk!!

Ben nog steeds verbaasd dat de B al zo hoog begint :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:22

Gini schreef:
Percy schreef:

Klopt inderdaad. 90 cm wordt ook als eerste officiële klasse gezien. 60 en 80 worden wel vaker overgeslagen.
Ik kan het alleen maar met je eens zijn dat ik het hier goed geregeld vind, zou niet weten wat ik zou veranderen. :)

Het fijne in België is dat je ook direct wel die een meter mag starten. Als ze dat in Nederland ook aanhouden zou het allemaal geen probleem zijn denk ik.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:42

Ik zit tch wel met iets ( ben ook geen Nederlandse starter, maar toch dacht ik eraan... ) 18+ ers die nog een pony hebben en dus bij de paarden hoeven te starten vind ik 1m als begin wel heel hoog :/
Ik kijk naar mezelf ik heb altijd al kleine paardjes en grotes pony gereden die nooit ( ookal is / was hun conditie en training goed ) nooit een parcours van 1m aankonde :(

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:45

Dus? Dan hadden ze maar een paard moeten kopen, echt meekomen gaan ze toch niet. Dat weet je toch als je zo'n dier koopt?

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:48

Hoja want het s van zelfsprekend dat de ouders ineens terug moeten pompen voor een beter paard ( en normaal gezien ook meer centjes ) .... neen niet mee akkoord ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:51

Tja, als ik volwassen ben en ik heb een D-pony'tje waarmee ik al moeite heb om de 1 m rond te komen, dan zou ik zelfs geen competitieve licentie aanvragen. Wat is het nut van wedstrijden rijden als de laagste klasse al te hoog gegrepen is? Spring dan lekker wat oefenparcourtjes of thuis of iets dergelijks.
Je kan niet altijd alles aanpassen aan iedere combinatie. Ik heb een paard gereden dat bang was van blauwe plankjes en blauwe waterbakjes onder de hindernissen, moeten die dan ook maar afgeschaft worden? ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:01

Ik heb zelf ook een D-pony en ik zou hem niet inruilen voor een paard, dat is een keuze die je maakt. Maar daarom verwacht ik nog niet dat ze alles klasses maar simpeler maken voor mensen als ik. Misschien dat ik wel ooit een keer B ga starten, dat zie ik dan wel. Hou het voorlopig gewoon op oefenparcoursen en af en toe een onderlinge wedstrijd.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:14

Dus discriminatie...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:17

Leg uit :?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:38

mohica schreef:
Dus discriminatie...

Dat snap ik ook niet?? Als je een pony hebt en je wilt graag officiële springwedstrijden rijden dan moet je een pony hebben die dat kan. Anders moet je je wensen bijstellen. Pony houden en niet verder springen of pony weg en doorgaan.

Mijn dochter heeft een e-pony die zeker tussen de paarden mee kan springen maar ze rijdt nu nog fijn bij de pony's. Als die pony straks l kan springen bij de pony's kan hij ook b springen bij de paarden enz. enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:49

mohica schreef:
Dus discriminatie...

Dat slaat natuurlijk nergens op..

Stel ik koop volgende week een paard op de markt, voor 300 euro. En daar wil ik mee springen en dat blijkt hij niet te kunnen. Moeten ze dan ook maar de klasses zo aanpassen dat iedereen mee kan doen?! dat slaat toch nergens op. Paarden sport is een dure sport. En zo is het nou eenmaal...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 00:08

Alsof ze bij turnwedstrijden de koprol/handstand weghalen omdat sommigen dat niet durven of kunnen, hou op :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:18

100 meter sprinten vind ik toch wel ver, dat kan ik niet, zo lang zo hard. Ik zou liever hebben dat ze de streep op 30 m zetten, dan kan ik nog winnen.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:23

Gini schreef:
100 meter sprinten vind ik toch wel ver, dat kan ik niet, zo lang zo hard. Ik zou liever hebben dat ze de streep op 30 m zetten, dan kan ik nog winnen.

Hahaha precies _/-\o_

Voor degenen die B te hoog vinden zijn er oefenparcoursen, springlessen etc. Als jij en je paard willen wennen aan springwedstrijden heb je de klasse BB!

En ja er zit tussen de BB en de B 20cm verschil.. Maar als je je paard goed voor elkaar hebt en je kan correct een 80cm parcoursje rondsturen, lukt dit ook over 1m :j En het hoeft toch ook niet meteen perfect te gaan? Je moet het vaker doen, ervaring opdoen etc! Net zoals in elke tak van de paardensport.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:48

Koekje, met je laatste zin ben ik het roerend eens!! Zullen we de B dressuur ook laten beginnen met wat nu een M1 proef is? Die voltes rijden kan iedereen, moet je maar wat langer oefenen.

het is net wat je gewend bent en wat je normaal vindt. Ik merk om me heen dat veel mensen een B parcour te hoog vinden. Vond ik eerst ook, maar ben er inmiddels aan gewend. Ik vind dat er een enorm verschil zit tussen B dressuur en B springen.

Ik rij wedstrijden omdat ik het leuk vind. De professionals, of mensen die gauw hogerop willen, kunnen dat imo snel genoeg.

En voor de mensen die gauw m of z willen springen en niet veel inschrijfgeld kwijt willen zijn: als je zo goed bent, win je toch alles? Dan is het toch juist rendabel om in een lagere klasse te springen?!

Ik vind deze actie, het lager maken van de hindernissen ook niet meer zelf direct nodig, maar het past wel in de lijn van de KNHS. En ik denk dat veel mensen er blij mee zijn.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:46

Casca schreef:
En voor de mensen die gauw m of z willen springen en niet veel inschrijfgeld kwijt willen zijn: als je zo goed bent, win je toch alles? Dan is het toch juist rendabel om in een lagere klasse te springen?!

Helaas juist niet.. Wanneer je 2x of vaker Z bent geweest mag je geen B meer. Dus ik betaal met mijn jonge paarden hetzelfde startgeld als een ander, maar mag nooit meerijden voor de prijzen! Draai dus altijd verlies (vind dit ook een kromme/ oneerlijke regel, maar dat is een ander onderwerp :+ )

En ik ben het (deels) met je eens dat B dressuur makkelijker kan zijn dan B springen. Echter is het in beide disciplines het geval (naar mijn mening) dat als je paard de basis grotendeels onder de knie heeft, je een B dressuurproef/ B parcours normaal af moet kunnen leggen.