Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:22

Ik draag altijd een cap, en zomers vind ik zo'n ding ook niet echt fijn.
Maar het is beter dan helemaal geen cap dragen.

Als je bewust geen cap draagt, ondanks dat je weet welke risico's daarbij horen.
Je kan altijd vallen en verkeerd terecht komen.
Dan zou je willen dat je een cap had gedragen.
Maar dan moet je de verantwoording nemen en ook niet klagen, als je wat overkomt.

_Femkeeex

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 16:24

Mensen, ik ben er nu van overtuigd dat een cap echt nodig is. Ik zal hem voortaan altijd dragen (ookal vindt ik hem verschrikkelijk)

joxbling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:25

Ik draag op echt héél af en toe na altijd een cap. Eigelijk merk ik niet eens dat ik hem op heb.
Maar die van mij zit dan ook wel heel fijn :) (BR zenith)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:25

Tja, je moet het zelf weten. Bij meer dan 30graden buiten rijden vind ik al niet chic, maar goed. Weet je, ik reed 'vroegah' ook altijd zonder cap, tot ik hem gelukkig een keer wel op had en er zo hard af knalde dat er een deuk in mijn cap zat. Kan me er iets bij voorstellen hoe mijn hoofd er zonder die cap uitgezien zou hebben... Sindsdien rijd ik nooit meer zonder. Ik heb een prima QHP Premium, nooit last van. Ik ben weleens zonder cap opgestapt omdat ik hem zo weinig voel zitten, dat ik niet merkte dat ik hem niet op had. En ik heb hem ook nog weleens een hele poos op gehad voor ik tot de conclusie kwam dat ik hem niet af had gedaan. Ik wilde mijn kast gaan afsluiten en vroeg me af waar mijn cap toch was...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:27

Ik draag altijd, echt altijd, een cap! Zo ding heeft mij al vaak een hersenschudding , of ander letsel bespaard. Ben em echt wel dankbaar!!

Paardjes45 schreef:
Een klein buitenritje van een halfuur met alleen stappen, moet kunnen toch.

Ps: wij staan op een pensionstal waar de paarden maar 1 keer in de 2 weken buiten komen ofzo, dus wij komen zo vaak mogelijk om te rijden, pony ff uit stal halen of buiten laten grazen. Alle pensionstallen in de buurt waren vol. Wij staan nu al 6 jaar op die pensionstal, en sinds een halfjaar komen ze bijna nooit meer buiten.

:wow: :wow: Snel eens gaan praten met de eigenaar, dwingen dat die de paarden minimaal elke dag een paar uur vrije beweging geeft, anders vertrekken daar!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:40

Vroeger was het hier geen discussie. Ik moest van ouders en stalhouder met cap rijden (en toen reed ik ook vaak met bodyprotector) als ik dat n keer niet deed waren daar echt consequenties aan verbonden.. (niet rijden, niet op wedstrijd etc)

Op mn 18e een ongeluk gehad wat ik zonder cap niet zo goed had overleefd..

en nu jaaaaren later nog steeds getrouwd met mijn cap ;)..
In de winter vind ik het lekker warm ook!! En ik heb de pikeur gpa..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:43

Paardjes45 schreef:
Mensen, ik ben er nu van overtuigd dat een cap echt nodig is. Ik zal hem voortaan altijd dragen (ookal vindt ik hem verschrikkelijk)

*\o/*
Heel verstandig :)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:57

Ik vind het ook niet erg handig, maar zet hem wel altijd op, heb al 7 jaar dezelfde en die past nog steeds ö

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:58

Diaz schreef:
Het enige echte nadeel vond ik de warmte onder zo'n ding.
Knellen/hoofdpijn is gewoon een te kleine maat.. daar moeten mensen niet over zeuren.

Ik heb nu een cheap-ass Horze cap, en daar zweet ik niet mee, voel je niet zitten (super licht) en sindsdien geen problemen met een cap op doen ;)

Onzin. hoofdpijn dat je cap te klein is! had eerst de HH pro plus en kreeg barstende koppijn. nu de HH chinook en nergens last meer van......

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:59

Ik zeer bij UVEX geweldige caps hebben die :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:03

Die mensen die het zo dom vinden om zonder cap te rijden, rijden die met bp? Ik denk dat die dingen misschien nog wel heel veel meer letsel kunnen voorkomen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:08

Hersenletsel doordat je met je kop op het asfalt geklettert bent schijnt ook vrij oncomfortabel te zijn..

Uvex heeft inderdaad fijne caps, en het is ook belangrijk dat je cap goed past! Niet iedereen heeft dezelfde vorm hoofd, dus kies degene die het fijnste zit en niet de mooiste ;)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:10

Ireen_ schreef:
Hersenletsel doordat je met je kop op het asfalt geklettert bent schijnt ook vrij oncomfortabel te zijn..

:))

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:11

Gewoon eens naar de paardenwinkel gaan,en dan heel veel caps passen,en kijken welke het lekkerste zit.
Ik vind een cap helemaal niet erg,voel hem bijna niet,en het is veilig :D
En dan ook een medewerker vragen welke aangeraden worden/als je een cap hebt gevonden die lekker zit vragen of hij goed past ;)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:12

Ik zelf heb vallen gehad met een cap dat ik blij was dt ik er een droeg.
Maar heb ook gehad dat ik blij was dat ik geen droeg (weigerde ook vaak cap te dragen). Als ik er dan had gedragen was ik of gestorven of verlamd.
Er zijn best veel caps die eindigen op bepaald beentje, en bij verkeerd vallen schiet dit naar boven. en dan is het wachten wat de schade is.
Maar buiten zo 2x gevallen te zijn wil ik toch een cap dragen als ik terug begin te rijden.

Is het vervelend om 100.000 reden: ja
Is het altijd het veiligste: Nee, maar 9 van de 10 wel
Dekt de verzekering zonder: Bij ons dus niet...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:13

12 jaar en zonder cap op buitenrit? 8)7

Jij blij dat je mijn dochter niet bent.... :+

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:13

Als je straks maar niet je paard de schuld geeft als je een ernstig letsel op loopt..

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:20

Ik vind een cap helemaa niet vervelend zitten. Als je dat wel vind zou ik me toch gaan afvragen of je wel een passend model draagt :+ Het ziet er alleen niet uit inderdaad. Maar ja. :') Als dat het enige is .. :D

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:26

:j
Amaris schreef:
12 jaar en zonder cap op buitenrit? 8)7

Jij blij dat je mijn dochter niet bent.... :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:31

toen ik een nieuwe cap kocht (Zelf, alleen, voor het eerst in mn leven) Gaf ik aan wat mijn budget was.
De winkel heeft wel 12 verschillende soorten caps voor mij gepakt, allemaal onder en op mijn budget.

De genen die het meest aansloten, moest ik 10 minuten ophouden. Kreeg ik binnen 10 minuten een rot gevoel of koppijn, direct af doen. Hoofd 5 min laten luchten en dan een andere op.

Heb maar 3 caps op gehad, toen was het duidelijk....Die ik nu heb van Horze, zat voor mij het beste. Ruim onder mijn budget, en vind m ook nog "mooi" ook.

Ik zou ook gewoon naar een "goede" ruitersportzaak gaan, met een aangegeven budget. De maat vinden ze voor jou wel :D

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:31

Die van mij zit heerlijk. Merk niet eens dat ik hem op heb. Als je er last van hebt dan zou ik op zoek gaannaar een ander want je hoeft er geen last van te hebben.. Ik vind dat ze caps moeten verplichten!! Hoef vaak lees je niet op bokt of ergens anders dat er mensen in coma zijn geraakt door een val op hun hoofd omdat ze geen cap op hadden of er letsel aan over hebben gehouden omdat ze er af zijn gevallen gered zijn door hun cap! Denk er eens over na stel je voor dat je met je hoofd tijdens een buitenrit op het asfvalt valt of tegen een boom of balk. of in de manege met je hoofd tegen de bakrand. En iedereen zegt ja maar mijn paard is zo braaf. Dat zal hij ook vast zijn maar een paard blijft een dier! en kan schrikken

N0ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:34

Ik heb er geen probleem mee, heb een keer gezien hoe een cap iemands leven heeft gered n daarna wist ik het wel hoor.
Dan maar dat lelijke ding op!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:36

Tja volwassenen kunnen en mogen dat risico zelf nemen. Slim is anders,maar je kan het niet verplichten

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:36

Ik rijd ook altijd met Cap ik heb er nooit last van gehad :)
Alleen van één Cap, maar die was te groot :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:41

Ik rijd nooit met cap. Vroeger als kind niet en nu als volwassenen ook niet. Ja ik ben me bewust van de risico's, maar ook van de risico's dat ik mijn nek en rug kan breken als ik van mijn paard af donder en die zijn ook niet beschermd.