Zo veel trainen en nog geen winstpunten in de l1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:39

mijn instructrice gaat (bijna) altijd mee op wedstrijd (of ze wil of niet :+ ). Zij helpt me van tevoren nog even, denk hieraan en daaraan. Soms fluistert ze nog iets als ik langs rijd, en als ik mn proef verkloot heb, weet ik dat ook weer :') Ik ga wss met een zelfopgeleid paardje in sept/okt mn eerste wedstrijd rijden met haar, mijn instructrice gaat dan ook mee.

Verder probeer ik ook eens wat vaker bij andere instructeurs een lesje mee te pikken, op vreemd terrein rijden, proefgerichte training doen etc. Ohja, schrijven op wedstrijd is héél leerzaam! Ik doe het tegenwoordig best regelmatig, en soms kan ik ook al wat meedenken wat er fout is aan de proef. Dat moet je echt eens gaan doen!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:52

anke_e schreef:
_Loes schreef:
Sorry, maar wat is dit nou weer voor rare opmerking.. het springen gaat al aardig goed, van het weekend bb gesprongen en dat was echt een super mooi rondje. Daarbij heb ik om de week extra springles met goede instructie..

Aan z'n antwoord heb ik echt niets :') :')

Nou denk niet dat Joolien het aanvallig bedoelt, maar ben het wel met haar eens:j. Tijdens het springen moet je kunnen schakelen naar voren en weer terug. Dit wordt ook in de L1/L2 gevraagd. Ook als je hoger gaat springen is het dressuurmatig rijden tussen de hindernissen belangrijk. zelf gaat het bij mij ook iets minder goed(volg daarom extra privéles) en begin daarna pas met springen. Ik vind persoonlijk als je op de gok naar een hindernis rijdt en maar hopen dat het goed gaat geen springen :o
maar misschien kan je springinstructeur je wel helpen bij de dressuurmatige problemen?! ;)

Dat je geen winstpunt rijdt wil natuurlijk niet zeggen dat je je paard niet kan laten verruimen en terug laten komen. Een BB of B parcours kan een paard prima springen als er een beetje basis inzit. Als het hoger wordt zal je paard inderdaad beter aan de hulpen moeten staan, maar daarin groei je ook mee. Ik vind het nogal overdreven om te stellen dat de TS op de gok naar een hindernis rijdt.

Springen leer je ook door te doen, niet door alleen dressuurmatig te rijden. Beide is gewoon belangrijk.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:30

Yucca schreef:
Dat je geen winstpunt rijdt wil natuurlijk niet zeggen dat je je paard niet kan laten verruimen en terug laten komen. Een BB of B parcours kan een paard prima springen als er een beetje basis inzit. Als het hoger wordt zal je paard inderdaad beter aan de hulpen moeten staan, maar daarin groei je ook mee. Ik vind het nogal overdreven om te stellen dat de TS op de gok naar een hindernis rijdt.

Springen leer je ook door te doen, niet door alleen dressuurmatig te rijden. Beide is gewoon belangrijk.

ik vind/weet niet of ze op de gok springt(heb dr volgens mij nog nooit gezien). Ik bedoel er mee te zeggen dat sommige de dressuurmatige tussen de hindernissen vergeet en dan(vind ik) wordt het gokken. had het er misschien iets anders neer moeten zetten :+
ik vind het belangrijk dat het er tijdens het springen de juiste ruggebruik is. vaak komt dit als de basis van de dressuur goed is(lopen ze lekker over de rug en zijn ze lekker los in hun lichaam). bedoel je hebt er niks aan als je het gaat vorseren en vaak die schieterige paardjes/ponys worden te weinig of niet dressuurmatig getraind en waardoor ze vluchten omdat het zeer doet in het lichaam.

Hoop dat _Loes er sterker uit komt na een dipje en ik zou het zonde vinden(en het haar niet gunnen) dat het dadelijk ook met springen minder gaat. daarom zou ik eerst weer een stapje terug doen naar de basis en dan kun je waarschijnlijk weer 10 stappen vooruit! En dat is het mooiste van onze sport. We zijn nooit uitgeleerd met wat van paard/pony ook. En we worden er alleen maar sterker van(als het goed is :o )

knetterhard

Re: Zo veel trainen en nog geen winstpunten in de l1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:09

Het maakt niet uit wat voor ras je hebt, vind ik!
Een paard is een paard en die volgt de instructies van de ruiter (meestal) op :j.
Als je een goede ruitet hebt en dan vooral vanuit de basis werkt, dan rijd je eigenlijk altijd wel een winstpuntje met je paard!

TS: als je niet iemand kunt vindend om te filmen met wedstrijden, had ik eens geprobeerd te filmen tijdens de training :j!
Uit ervaring weet ik ook dat de werkelijkheid vaak wel iets anders gaat, dan wat je denkt hoe het gaat!

Ik leer zelf veel van mijn eigen filmpjes en foto's en bestudeer ze ook goed :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:37

anke_e schreef:
ik vind het belangrijk dat het er tijdens het springen de juiste ruggebruik is. vaak komt dit als de basis van de dressuur goed is(lopen ze lekker over de rug en zijn ze lekker los in hun lichaam).

Ik zie dat punt juist weer omgekeerd, menig dressuurpaard moet juist wat gymnastisch springen voor het ruggebruik, over hindernisjes basculeren ze sneller dan op hulp van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:16

_Loes schreef:
Joolien schreef:

Lees eens goed wat er in de L1 verwacht wordt. Ik probeer het op te zoeken maar kan het even niet vinden. Daar wordt al een begin gemaakt naar een gesloten paard, richting het verzamelen.
Nu gaan springen is misschien niet heel verstandig want blijkbaar is je basis ook niet helemaal in orde ;)

Sorry, maar wat is dit nou weer voor rare opmerking.. het springen gaat al aardig goed, van het weekend bb gesprongen en dat was echt een super mooi rondje. Daarbij heb ik om de week extra springles met goede instructie..

Aan z'n antwoord heb ik echt niets :') :')

Het is niet aanvallend bedoeld maar weer realistisch. Wellicht is je basis niet in orde en zoals gezegd wordt zal je een B-parcoursje wel doorkomen maar als je de hoogte in gaat wordt een goede dressuurbasis toch echt wel belangrijk. Daar is niks raars aan.
Niet banketstaaf bedoeld maar het kwam ook over alsof je snel opgeeft in de zin van 'als dit niet lukt, ga ik dat wel doen.' Maar wat als het springen straks ook niet meer lukt, wat ga je dan doen?
In plaats van stampvoetend een topic te openen en er maar mee te stoppen kunnen je ook eens kijken wat je waarschijnlijk verkeerd doet. En dat is echt geen schande hoor, niemand is perfect :)

knetterhard

Re: Zo veel trainen en nog geen winstpunten in de l1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:33

Inderdaad..
Niets is zo moeilijk om jezelf te spiegelen!
Waarschijnlijk ligt het niet aan je paard, als deze gewoon gezond en in orde is :j
Je paard volgt immers de instructie op van jou als ruiter :j

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:59

Ik geef het niet zomaar op hoor, dit topic was meer bedoeld om ervaringen van anderen te horen. Bedankt voor jullie opmerkingen, ik ga er mee aan de slag!