Terugloop inschrijvingen wedstrijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Re: Terugloop inschrijvingen wedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:26

Ik rij voornamelijk wedstrijden op gras omdat mijn paard daar het beste op loopt (zoek dan ook echt op bodem). Maar ik merk ook echt dat waar vorig jaar nog 12 ringen waren, nu nog maar 6 zijn en dan ook nog maar een halve dag ipv een hele.
Erg vind ik het niet behalve als ze echt afgelast zouden worden wegens te weinig deelname of het inschrijfgeld omhoog zou gaan.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:38

orion456 schreef:
dit zijn handige reacties waar ik wat mee kan!! Bedankt.

Wij organiseren in de zomer onze wedstrijden bij Gert van den Hoorn (Kootwijk) en dat terrein is zo ingedeeld op onze wedstrijden dat je kunt losrijden op een gedraineerde goede zandbodem, maar de proeven zijn op (heel vlak, kort en nooit modderig, dat wel) gras. Ook voor springen.
Wij vragen aan inschrijfgeld 10,- per proef, dus als ik dat hier lees, valt dat ook nog mee en zijn we niet de duurste. We doen aan prijzengeld, geen gebruiksvoorwerpen. We hebben goede parkeergelegenheid en erg mooi terrein.

Wij kregen als vereniging in onze kring, laatst een mail van de kring met de vraag of we allemaal 1 lijn wilden gaan trekken in het maken van startlijsten. Specifieker werd er gevraagd om geen rekening meer te houden met voorkeuren in starttijden van deelnemers, als ze die aangeven. Alleen in hoge uitzondering kon dat gedaan worden, om zo iedereen gelijke kansen te geven en niet dat iedereen altijd als laatste wil starten.....Wij als vereniging willen dit eigenlijk niet gaan doen, omdat ik denk dat we dan nog minder inschrijvingen krijgen. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee als mensen voorkeuren aangeven en ik vind dat een beetje service leveren naar de deelnemers toe.
Tijden zijn veranderd en zoals ik hier ook lees, de prijzen zijn omhoog gegaan, iedereen is drukker met werk, kinderen en willen ook nog graag af en toe wedstrijden rijden. Dat moet dan vaak allemaal in 1 weekend of 1 dag, dus dan hebben mensen voorkeuren voor starttijden.

Zouden jullie daar problemen mee hebben als je geen voorkeuren meer mag aangeven op een wedstrijd bij inschrijving??

Wij rijden in jullie regio, en zijn ook al vaker bij jullie gestart. Het was me al opgevallen dat jullie afgelopen cc het ochtend programma er zelfs al uit hadden gegooid.

Het valt me op dat je in onze regio gewoon per weekend wel uit iets van 4-5 concoursen kan kiezen om te starten (zaterdag en zondag). Wij kiezen dan vaak voor een zandbodem aangezien dat gewoon makkelijker is (hoef je geen stiften te draaien). Ook vind ik het niet zo fijn dat je bij jullie op het zand losrijd, daarna naar het gras gaat en daar je proef rijd. Vooral ons jonge paard heeft daar vaak moeite mee. Verder kiezen wij vaak een rustiger concours.

Zelf zou ik dan liever voor het ochtendprogramma kiezen ipv een middagprogramma maar dat zijn wij natuurlijk :D

10 euro vind ik een nette prijs voor het starten, dat hanteren wij zelf op de vereniging ook. Qua prijzen vinden we het jammer dat jullie geen echte prijsuitreiking meer doen, maar dat je de prijzen op het secretariaat op moet halen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:39

superwoman schreef:
Relaxed schreef:
Dat is idd een keuze, of veel wedstrijden met minder deelnemers of minder wedstrijden met (waarschijnlijk?) vollere ringen.. Het is gewoon nooit goed, iedereen piept over lege ringen, maar men wil wel veel keuze in wedstrijden. Die keuze in wedstrijden wordt idd vanzelf minder als er steeds maar weinig deelname is.

Ik klaag niet over lege ringen.... De goeie locaties zitten vol. Ik denk juist dat je op deze manier er voor zorgt dat er meer wordt gekeken naar wat de ruiters willen. Daarbij is het handig als de verenigingen onderling in de omgevening betere afspraken maken wanneer ze een (grote) wedstrijd willen organiseren.

Ik zeg ook nergens dat jij erover klaagt, maar ik hoor het gewoon veel op de wedstrijden waar ik kom :)

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:57

Ik merk juist dat veel mensen het prettig vinden dat wij geen prijsuitreiking meer doen, de uitslag wordt voorgelezen en de prijs kan afgehaald worden op het secretariaat. Natuurlijk mis je hierdoor een stukje 'charme', maar je krijgt een programma wat vlot doorloopt ervoor terug.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:00

Voor mij hoeft de prijsuitreiking ook niet zo nodig.

Wij hadden gister een onderlinge wedstrijd opengesteld ook voor niet leden om mee te doen, dus niet federatie ook konden starten. Het was best druk en programma zat vol, veel animo dus voor

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:25

Is dat niet overal zo dan? Ik heb alleen op de kampioenschappen en bij 1 concours met finaledag een prijsuitreiking te paard gehad, ik zou echt niet weten waar ze dat nu tegenwoordig verder nog doen?

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:29

Ik start ook het liefst op zand. Ik start alleen op gras als ik weet dat het ook een mooie, vlakke grasbodem is. Ik rij nog bij de pony's en daar is het inschrijfgeld meestal 7 euro per proef, dus dat valt nog mee. Qua prijzen heb ik toch liever waardenbonnen/prijzengeld als gebruiksvoorwerpen. Ik heb een keer meegemaakt dat ik in een maand tijd 3 paar sokken, 2 zakken voer en shampoo had gewonnen. Dan zoek ik liever zelf mijn prijs uit met het gewonnen geld. Bij ons in de regio (Zuid-Holland) rijden we soms maar met 4 in een klasse. Bij de paarden is dit wel veel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:36

Urielle schreef:
Is dat niet overal zo dan? Ik heb alleen op de kampioenschappen en bij 1 concours met finaledag een prijsuitreiking te paard gehad, ik zou echt niet weten waar ze dat nu tegenwoordig verder nog doen?

Ze heeft het volgens mij over de gewone prijsuitreiking.. Zonder paard dus.. Gewoon prijzen om laten roepen en de prijswinnaars kunnen ze ophalen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:55

Oh oke, dat begreep ik niet :D Daar zou ik een wedstrijd niet op laten schieten, het boeit me weinig of de rest van de kantine weet of ik prijs heb ja of nee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:02

Nou idd. Hoef ook geen prijs. Wil alleen wel graag weten op welke plaats ik ben geeindigd.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:52

Prijzen voor het inschrijfgeld gaan tegenwoordig ook flink omhoog, maar qua prijzengeld is er niet meer te verdienen.
Schrijf mezelf voor 12,50 euro in en kan ik met een 1e prijs net m'n inschrijfgeld terug winnen, jeej.
Er zijn bepaalde concoursen hier in de buurt waar je wel flink wat prijzengeld kunt verdienen, en ook al zijn die op gras, wedstrijd zit bomvol!

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:05

ik start regelmatig ( of mijn vriend, zijn werk sponsort jullie tegenwoordig of het terrein ook) bij jullie, gisteren ook nog.

wij lopen altijd tegen een aantal dingen aan. maar omdat de gras bodems van goede kwaliteit zijn komen we altijd wel weer terug.

- er kan altijd op het laatste moment weinig gewijzigd worden met de springpaarden, het altijd moeilijk als we toch nog andere paarden mee hebben als opgegeven, of toch nog andere klasses willen rijden.

- bij de ringmeester ( springen) kan nooit tussendoor wat gewijzigd worden

- het losspringen en het losrijden kan soms erg zwaar zijn. de bodem moet dan gewoon natter zijn.

- de springparcoursen zijn soms iets krom gebouwd, de afstanden zijn vooral met jonge paarden die in de opleiding zitten soms nog erg moeilijk, misschien een andere parcoursbouwer nemen of dat in overweging nemen.

misschien een idee.
de Z paarden losrijden op zand en de ringen op zand

losspringen waar eerst het tweede parcours was.
dan kunnen de rest van de dressuurpaarden losrijden bij de ringen.

as wedstrijd zijn we er niet, volgende keer zijn we er denk wel weer bij!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:18

FairLady_ schreef:
ik start regelmatig ( of mijn vriend, zijn werk sponsort jullie tegenwoordig of het terrein ook) bij jullie, gisteren ook nog.

wij lopen altijd tegen een aantal dingen aan. maar omdat de gras bodems van goede kwaliteit zijn komen we altijd wel weer terug.

- er kan altijd op het laatste moment weinig gewijzigd worden met de springpaarden, het altijd moeilijk als we toch nog andere paarden mee hebben als opgegeven, of toch nog andere klasses willen rijden.

- bij de ringmeester ( springen) kan nooit tussendoor wat gewijzigd worden

- het losspringen en het losrijden kan soms erg zwaar zijn. de bodem moet dan gewoon natter zijn.

- de springparcoursen zijn soms iets krom gebouwd, de afstanden zijn vooral met jonge paarden die in de opleiding zitten soms nog erg moeilijk, misschien een andere parcoursbouwer nemen of dat in overweging nemen.

misschien een idee.
de Z paarden losrijden op zand en de ringen op zand

losspringen waar eerst het tweede parcours was.
dan kunnen de rest van de dressuurpaarden losrijden bij de ringen.

as wedstrijd zijn we er niet, volgende keer zijn we er denk wel weer bij!

En andere ruiters kunnen hier heel blij mee zijn.

Laatst was ik mee als groom met een vriendin.
Ze heeft 3 paarden in een klasse.
Zit je mooi op tijd op de eerste komen er ff 4 paarden zo tussendoor.

Jong beest was al wat moe aan het worden en we komen in de knoop met de andere 2 paarden.
(Wij hebben het van te voren netjes geregeld)
1 aan het begin, 1 midden en 1 aan het eind.
Dat een ander het niet goed regelt is zijn probleem.
Nu wordt het ons probleem gemaakt.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:28

zo bedoel ik het niet. wij mailen van te voren hoeveel paarden er tussen moeten zitten. als je op de wedstrijddag daaraan kome en ze hebben van alles verschoven en totaal hebben we 8 paarden mee (6 springen en 2 dressuur) kom je aardig in de knop. als je maar 6 combinaties hebt om los te springen met jonge paarden ook hengsten ben je niet blij. dan moet er toch iets gewisseld kunnen worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:36

FairLady_ schreef:
zo bedoel ik het niet. wij mailen van te voren hoeveel paarden er tussen moeten zitten. als je op de wedstrijddag daaraan kome en ze hebben van alles verschoven en totaal hebben we 8 paarden mee (6 springen en 2 dressuur) kom je aardig in de knop. als je maar 6 combinaties hebt om los te springen met jonge paarden ook hengsten ben je niet blij. dan moet er toch iets gewisseld kunnen worden.

Ooh, kijk dan bedoelen wij het zelfde.

Vreselijk vind ik dat..

Dan heb je zelf alles netjes geregeld.
En dan komt er iemand die dat niet gedaan heeft en daardoor komen wij in de problemen.

Vaak zijn het ook de bekende namen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 20:51

Bedankt weer voor de reacties.

Fairlady: daar hebben we veel vergaderingen aan gespendeerd om te bedenken wat handiger is: van tevoren de startlijst en volgorde vaststellen en niet meer zo veel wijzigen op de dag zelf (zodat mensen die springen en dressuur niet in een keer in de knoop komen of zoals hierboven geschetst wordt dat je paard al wat moe is en jij op je eigen tijd wilt rijden maar dat er in een keer 4 anderen nog voor je zijn), of de startvolgorde vrij laten en die de ruiters zelf uit laten zoeken op de wedstrijd samen met de ringmeester.
Er zijn mensen die naar ons toe komen voor de vaste startvolgorde, omdat dat fijner is en er zijn mensen die om die reden bij ons wegblijven omdat ze graag op laatste momenten nog veel dingen willen wijzigen, maar dat wil de ringmeester (die op onze vraag handelt) niet.
Ik ben nooit de beroerdste op het secretariaat en ik snap dat springruiters soms op het laatste moment bedenken dat het ene paard beter niet mee kan en de ander wel, maar opzich kun je bij mij tot zaterdagavond nog wel wijzigingen doorgeven. Op de dag zelf kan ook wel wat geregeld worden, als de dag niet helemaal vol zit gepland.

Welke parcoursbouwers zou je voorstellen voor jonge paarden Fairlady?
Wij hebben nu vaak: - Maarten Schut, Chris van Gelder, Bert van Veldhuisen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:05

Ik start graag, ook op gras, maar ook bij mij begint de zin minder te worden om nog in te schrijven.
Waarom?
- het almaar hoger wordende startgeld
- de starttijden die je tegenwoordig om je oren krijgt (zondagavond rond 7u of later rijd ik liever niet meer in de ring, zeker niet als stal nog ruim een uur rijden is, ik ook nog eens niet naast stal woon en maandag gewoon weer moet werken)
- organisaties die wel eisen stellen aan de deelnemers, maar andersom niet thuis geven (prima als ik half 9 moet starten, maar als ik dan half 8 mijn paard moet gaan zadelen en er is nog niemand van het secretariaat, vind ik dat een minpuntje. Je moet wel voor je proef betalen, alleen is er niemand om je geld in ontvangst te nemen)
- almaar wijzigende starttijden. Dit vind ik écht irritant. Ik kom altijd op tijd, vraag nog na of er uitvallers zijn, vaak is het antwoord nee, en vervolgens blijken er toch 2 of meer afmeldingen, waardoor ik ipv 30min net 10 of 15 kan losrijden. Kan zijn dat mensen afmelden, maar geef dat aan als ik er naar vraag! Stap ik eerder op mijn paard, niks aan de hand. Dit seizoen 3 van de 6x meegemaakt, op eigen tijd starten geen optie.
- knalharde grasbodems bij mooi weer. Regen kan niemand wat aan doen, daar hoor je me niet over. Maar als het even kan zou het fijn zijn als er een sproeier aan kon, dag voor de wedstrijd (maar dit is een tip, mits mogelijk, geen reden om niet meer te starten)
- prijsuitreiking een uur na afloop rubriek. Geen punten vrijgeven tussendoor, vind ik ook niet ideaal. Beetje meedenken, ik snap dat je je kantine wil spekken, maar als het (in dat geval) buiten inmiddels stormt en je starters hebt van een uur rijden, zou je ook met je deelnemers mee kunnen denken
- organisaties die zelf het KNHS reglement niet kennen en dan deelnemers aanspreken (niet vriendelijk) op zogenaamd foutief gedrag. Als blijkt dat zij zelf het reglement niet kennen kan er nog geen sorry vanaf. Tot zo ver je gezellige wedstrijddag...

Al met al: ik werk 40u om mijn sport te kunnen betalen, houd me netjes aan alle regels, kom op tijd, betaal startgeld, etc en merk dat er vanuit veel organisaties weinig rekening wordt gehouden met de ruiters, of weinig begrip is voor ruiters. En ja, als je je klanten niet wil bedienen, dan blijven klanten wel weg op een gegeven moment. Ik snap, het is een bak om te organiseren, er komen een hele hoop vrijwilligers aan te pas, maar ook dan kan je kiezen iets goed te doen, of niet te doen. Heb dit jaar ook fantastisch georganiseerde wedstrijden meegemaakt met super vriendelijke organisatie, dus het kan zeker wel. Zie ook verenigingen ervoor kiezen bewust minder te doen, en dat dan ook echt goed. Daar kom ik de volgende keer graag terug!
En ik reis liever wat verder, als alles goed is. Dus afstand is voor mij niet per se een issue.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:55

Zand/gras starten maakt voor mij geen verschil. Losrijbodem gelijk aan de bodem van de ring heeft wel mijn voorkeur.

Merk het hier in de buurt ook, er worden zelfs rubrieken afgelast of pony's en paarden op 1 dag gedaan.

Mijn persoonlijke redenen om nu minder te starten:
Inschrijfgeld steeds hoger.
Prijzengeld/voorwerpen, laatst zelfs een beker met snoepjes.. Leuk als je 10 bent.
Zelfde juryleden, kan soms heel leerzaam zijn omdat je daarbij ook echt vooruitgang kunt 'meten'. Heeft eigenlijk twee kanten.
Sfeer op sommige concoursen, ik mis de gezelligheid van vroeger. (En vroeger is voor mij niet eens zo lang geleden)

Door de jaren heen ben ik selectiever geworden, je weet ongeveer waar ze fijne parcoursen hebben, waar het terrein goed is en daarnaast hou ik bijvoorbeeld ook rekening met de omgeving. Ik weet dat ik hier in Winterswijk niet hoef te starten omdat dit terrein veel stress voor mijn sensibele paard oplevert.
Daarnaast zijn er hier in de buurt steeds vaker doordeweekse wedstrijden. Daar kies ik liever voor zodat ik het weekend lekker vrij heb.

Nog een voorbeeld, afgelopen concours : Geen bordjes waar we heen moeten, stroomkabel over het losrij terrein, slecht georganiseerd en 2.5 uur wachten op de punten. Voor mij een reden om gewoon niet meer terug te komen. Een goede eerste indruk maak je maar 1 keer!

Neemt niet weg dat ik nog vaak genoeg deelneem en met plezier rondhobbel! :j

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:51

Orion, ik start altijd graag bij jullie (buiten); super terrein, nette ringen, goed parkeren, goed bereikbaar, altijd ringmeesters, snelle prijsuitreiking, goede catering etc.
Het enige wat me iets tegenhoudt: jullie hebben best een aantal wedstrijden, maar ze volgen elkaar heel snel op, de laatste paar wedstrijden zat geloof ik maar +-3 weken tussen? En ze zijn allemaal relatief vroeg in het outdoorseizoen. Iets meer spreiding zou fijn zijn.
Daarnaast valt het me op dat jullie bij de (Z) dressuur ieder jaar weer dezelfde juryleden hebben zitten, wat meer variatie vind ik prettiger.

Daarnaast; ik merk zeker dat het aantal starts terug loopt.
Op verschillende locaties in de omgeving waar ik start (GLD/UTR) moest je vroeger altijd al máánden van tevoren inschrijven. Of zelfs aan het begin van het jaar, zodra de kalender bekend was, alle wedstrijden in gaan schrijven voor bepaalde locaties, anders had je gewoon pech. Nu kan ik overal op het laatste moment nog bij.

Wel vind ik het erg jammer dat veel mensen zo mieperig worden (no offence :o ) om op gras te starten. Iedereen zal er vast zijn redenen voor hebben, maar jammer is het wel.
De meeste paarden krijgen daar echt niks van, en veel mooie grote outdoorconcoursen gaan zo om zeep.
Nou heb ik thuis niet meer dan een zware (te natte/te droge/'s winters bevroren) bak of ons weiland (waar ik dus ook altijd rijd), en ook met mijn Z beesten is dat echt geen enkel probleem.

Wat wedstrijden betreft:
Ik vind het altijd leuk, vooral op grotere concoursen, wanneer er prijzengeld (of op zijn minst een gebruiksartikel) wordt gegeven. Op kleine wedstrijdjes verwacht ik dat niet, dat is niet op te brengen.
Fijn terrein vind ik ook wel belangrijk, maar gewoon een normaal grasveld voldoet ook prima als het verder een leuke wedstrijd is.
Snel secretariaat is wel erg prettig. 1 bepaald concours ga ik om die reden ook niet meer heen, daar zat je úren te wachten en mocht je niet eens even je protocol inzien oid.
Wat betreft de 'verzoeken' van ruiters; ook daar zullen de meeste mensen hun redenen voor hebben, ik ga er van uit dat ruiters zo eerlijk zijn om een echte reden op te geven, en niet alleen omdat ze niet als 1e willen starten. Die pech hem je nu eenmaal wel eens. Ikzelf woon bijvoorbeeld vér van mijn paard vandaan (100km), als ik 's ochtends al om 09.00 uur moet starten dan moet ik hier op z'n laatst om 03.00 uur mijn nest uit. Dat gaat me wel wat ver, daarom vraag ik vaak of ik, wanneer ik in de ochtend moet, niet te vroeg hoef te starten (of wanneer het is in de avond niet te laat). Dat soort dingen lijken me gewoon wel zo redelijk naar je ruiters toe om dat gewoon te organiseren, zo ver mogelijk.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 08:24

Bedankt Bettine voor je leuke reactie.
Ik ga al deze reacties hier een keer meenemen in een bestuursvergadering, om te kijken wat er nog verbeterd kan worden voor volgend jaar.
mbt de juryleden....Ik heb het 1 jaar geregeld de juryleden, voor de rest doet iemand anders in het bestuur dat....en zij is al redelijk lang in het bestuur en zij volgt nieuwe ontwikkelingen niet zo, dan merk ik dat zij altijd de oude bekende juryleden vraagt en dat is erg jammer, want vind zelf altijd leuk om naar nieuwe net 'afgestudeerde' juryleden te vragen.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:41

Heel interessant topic. Ik doe nl. bij een vereniging in Brabant het wedstrijdsecretariaat. Ook wij merken dat het terugloopt. In mijn ogen heeft dit de volgende oorzaken:

- inschrijfgelden worden duurder omdat secretariaat steeds meer kosten krijgt;
- doordat het inschrijfgeld duurder is geworden wachten mensen met inschrijven, zodat ze niet door slecht weer of blessures af moeten melden en voor 2 proeven hun inschrijfgeld kwijt zijn;
- er worden steeds meer wedstrijden georganiseerd waardoor de inschrijvingen per wedstrijd teruglopen;
- doordat er veel wedstrijden zijn hebben mensen ook de keus in bodems. Er zijn veel ruiters die buiten graag op zand starten ipv gras;
- mensen selecteren ook op prijzen. Ik merk dat bij ons in de regio de wedstrijden met goed prijzengeld goed bezocht worden. Daar staat vaak wel een behoorlijke inschrijfsom tegenover, maar hier komen vaak wel de 'betere' ruiters op af omdat ze voor het prijzengeld gaan;
- bij binnenwedstrijden zie je dat waar ze buiten los moeten rijden ook minder goed bezocht worden, ook doordat het aanbod zo groot is;
- wij organiseren zelf ook avonddressuur met juist weinig inschrijfgeld en gebruiksvoorwerpen als prijzen. Deze wedstrijden zitten gelukkig ook nog iedere keer vol, maar daar komen wel echt de 'minder goede' ruiters op af. Het niveau is dan beduidend lager als bij een weekendwedstrijd met prijzengeld;

De grootste oorzaak is in mijn ogen de economie. Veel mensen moeten op hun centen letten en de knhs heeft het er ook niet beter op gemaakt. Met het verdwijnen van de startcoupons deden ze het overkomen alsof het voor de ruiter goedkoper zou worden maar dat is echt niet zo. Het wordt pas goedkoper als je minimaal 3x per maand op wedstrijd gaat, maar dan ben je ook weer veel inschrijfgeld kwijt. Ik merk zelf ook dat ik minder snel inschrijf. Als m'n paard niet zo fijn loopt, schrijf ik al niet in. Kheb geen zin om met 170 punten of minder naar huis te gaan en weer € 20,- lichter te zijn.....

Oplossingen:
- knhs moet minder wedstrijden goedkeuren. Per kring bv. maar 1 spring- en 1 dressuurwedstrijd voor paarden en 1 voor pony's. Hierdoor krijg je meer inschrijvingen en dus ook meer concurrentie;
- knhs moet wedstrijden goedkoper maken of 1 lijn laten trekken qua inschrijfgeld.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:50

Bettine schreef:
Orion, ik start altijd graag bij jullie (buiten); super terrein, nette ringen, goed parkeren, goed bereikbaar, altijd ringmeesters, snelle prijsuitreiking, goede catering etc.
Het enige wat me iets tegenhoudt: jullie hebben best een aantal wedstrijden, maar ze volgen elkaar heel snel op, de laatste paar wedstrijden zat geloof ik maar +-3 weken tussen? En ze zijn allemaal relatief vroeg in het outdoorseizoen. Iets meer spreiding zou fijn zijn.
Daarnaast valt het me op dat jullie bij de (Z) dressuur ieder jaar weer dezelfde juryleden hebben zitten, wat meer variatie vind ik prettiger.

Daarnaast; ik merk zeker dat het aantal starts terug loopt.
Op verschillende locaties in de omgeving waar ik start (GLD/UTR) moest je vroeger altijd al máánden van tevoren inschrijven. Of zelfs aan het begin van het jaar, zodra de kalender bekend was, alle wedstrijden in gaan schrijven voor bepaalde locaties, anders had je gewoon pech. Nu kan ik overal op het laatste moment nog bij.

Wel vind ik het erg jammer dat veel mensen zo mieperig worden (no offence :o ) om op gras te starten. Iedereen zal er vast zijn redenen voor hebben, maar jammer is het wel.
De meeste paarden krijgen daar echt niks van, en veel mooie grote outdoorconcoursen gaan zo om zeep.
Nou heb ik thuis niet meer dan een zware (te natte/te droge/'s winters bevroren) bak of ons weiland (waar ik dus ook altijd rijd), en ook met mijn Z beesten is dat echt geen enkel probleem.

Wat wedstrijden betreft:
Ik vind het altijd leuk, vooral op grotere concoursen, wanneer er prijzengeld (of op zijn minst een gebruiksartikel) wordt gegeven. Op kleine wedstrijdjes verwacht ik dat niet, dat is niet op te brengen.
Fijn terrein vind ik ook wel belangrijk, maar gewoon een normaal grasveld voldoet ook prima als het verder een leuke wedstrijd is.
Snel secretariaat is wel erg prettig. 1 bepaald concours ga ik om die reden ook niet meer heen, daar zat je úren te wachten en mocht je niet eens even je protocol inzien oid.
Wat betreft de 'verzoeken' van ruiters; ook daar zullen de meeste mensen hun redenen voor hebben, ik ga er van uit dat ruiters zo eerlijk zijn om een echte reden op te geven, en niet alleen omdat ze niet als 1e willen starten. Die pech hem je nu eenmaal wel eens. Ikzelf woon bijvoorbeeld vér van mijn paard vandaan (100km), als ik 's ochtends al om 09.00 uur moet starten dan moet ik hier op z'n laatst om 03.00 uur mijn nest uit. Dat gaat me wel wat ver, daarom vraag ik vaak of ik, wanneer ik in de ochtend moet, niet te vroeg hoef te starten (of wanneer het is in de avond niet te laat). Dat soort dingen lijken me gewoon wel zo redelijk naar je ruiters toe om dat gewoon te organiseren, zo ver mogelijk.

Ik ben het helemaal met jou eens _/-\o_ . Ik kan me ook mateloos irriteren wanneer de prijsuitreiking lang op zich laat wachten. Ik weet uit ervaring dat dit helemaal niet zo lang hoeft te duren.
Als ik verzoekjes krijg van ruiters om idd bv eerder of later te starten ga ik daar altijd op in, ALS MEN HET MAAR TIJDIG AANGEEFT. Je hebt nl. ook ruiters die 2 dagen voor de wedstrijd gaan bellen wanneer je alles al definitief hebt en de startlijst al een week op internet staat. Dan is het jammer maar helaas.

En idd....op gras rijden is tegenwoordig ook een probleem. Terwijl vroeger alles op gras was en er veel minder blessures waren. Ik vind dat er ook niks mis is met gras als het terrein gewoon goed is.

Juryleden vind ik ook heel belangrijk. Wij hebben een zelfde jurylid hooguit 2x per jaar maar dan zorg ik er wel voor dat ze die volgende keer een andere klasse krijgen. Voor selectiewedstrijden vraag ik juryleden van buiten de kring zodat je de kans op 'ons kent ons' verkleint.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:05

Bij ons zitten de wedstrijden eigenlijk altijd vol, tenminste de paardenwedstrijden. Voor de pony's is dit niet het geval, daarnaast doen wij alleen dressuur.
Redenen waarom mensen bij ons starten (dit hoor ik dan altijd)
- Goede bodems, buiten en binnen. Buiten op zand starten en op zand losrijden, binnen kan er ook binnen losgereden worden.
- Niet te hoog inschrijfgeld vs prijzen. 1e proef is bij ons altijd prijzengeld, 2e gebruikersartikelen (dekje, deken, shampoo etc, geen zielige dingen)
- Snel secretariaat, als de laatste de kantine binnen is meteen de prijsuitreiking
- Proberen rekening te houden met voorkeuren
- Vaak leuke rubrieken (als in hoog niveau), niet altijd natuurlijk.
- Regelmatig wedstrijden (elke maand minimaal)
- Verschillende juryleden, elke jury komt maar 1x in de zoveel maanden

Je merkt het inderdaad wel, je kan vaak op meerdere plekken per weekend starten. Ik start zelf dan ook alleen als ik weet dat het daar goed geregeld is en dat kan ook als er zoveel keuze is. Ik vind het ook vervelend als je voor het inschrijven al weet dat die en die jury er gaat zitten, ik vind het fijn om regelmatig een andere jury te hebben.
Voor jullie lijkt me de frequentie niet echt het probleem, dat is bij ons ook zo het geval. (bijvoorbeeld deze zomer: juli 3 dagen paarden, 1 dag pony's, augustus 2 dagen paarden, september 5 dagen paarden)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:10

Bettine schreef:

Ik denk dat mensen mieperig worden omdat er ook thuis bijna niemand meer op gras rijdt. Vroegah toen ik nog op gras startte, was de bak bij mijn pensionstal ook gewoon maar een weiland waar zoveel overheen gereden werd dat het gras er langzaam afsleet. Nu heb ik zelfs thuis een bak met rivierzand (zij het met dezelfde problemen als jouw bak :P ) en bijna elke pensionstal heeft AWT, Agterberg of eb-en-vloed oid.
Die paarden zijn totaal niet meer gewend om nog op gras te lopen. Bijv. mijn paard wat zo begint te krabbelen op gras, staat regelmatig bij de buren op de wei, maar daar zie je hem ook alleen voorzichtig wat draven soms. Dat was bij mijn vroegere paarden ook wel anders, die zag je voluit rennen en springen. Ik vind het zelf niet eerlijk om een paard wat zich niet safe voelt op gras, die vermoedelijk door mijn gewicht nog meer uit evenwicht wordt gebracht, te vragen om ineens een keer in de maand op zo'n bodem een proef te lopen. De oplossing zou zijn om thuis ook meer gras op te zoeken (maar dat heb ik niet :+ )

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:19

Ik ben het wel met je eens Urielle. Wij hebben thuis ook zo'n bak die meteen onberijdbaar is, dus ik wijk vaak uit naar de vereniging (met all-weather bak). Daarnaast is het bij mij zo, waarom zou ik op gras gaan starten als ik hetzelfde weekend ook op zand kan gaan starten en de afstand ongeveer gelijk is? Het weer is niet te voorspellen en op een glijpartij zit niemand te wachten, dus als ik kan kiezen kies ik zand. Met dit paard heb ik nog nooit op gras gestart, ook omdat dit niet handig was (eerste zomerseizoen en ze had ijzers zonder schroefgaten). Misschien dat ik het nog wel een keer ga doen, maar de kans is ook aanwezig dat ik het niet doe. Bij selecties is het anders, dan doet iedereen het toch wel.