Welk ras voor ''toeren''

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:46

In de basis is elk ras geschikt. Let op in de basis. De rassen zijn ontstaan door inmenging van de mens die het ene eigenschap interessanter vond dan de ander etc. Door deze inmenging zijn de diverse rassen ontstaan die we nu hebben.

Maar zoals ikke al schreef is er binnen ieder ras de 1 wel geschikt voor lange trektochten en de ander niet. Deze is dan misschien beter in het springwerk of dressuur.

Het lijstje wat hier geplaatst is kan een goed begin zijn in het maken van de juiste keus voor een trektocht.

ruitje

Re: Welk ras voor ''toeren''

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:19

Toch denk ik dat je wel per stamboek kan zien welke richting men op gefokt heeft en daar dus wel je conclusie's over kan trekken. Zoals al eerder aangehaald: een shetlander koop je ook niet als je naar het Z wil, ondanks dat er shetlanders zijn die Z lopen.
Ik ga met Ikke mee qua karakter, zoek een werkwillig mensgericht paard uit. En dan kom je denk ik toch iets eerder uit bij paarden die net wat hoger in het bloed staan :)

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:15

Ik adviseer ook de criollo!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:31

Resistance schreef:
Fjorden en ijslanders zijn hier denk ik ook beter voor. Stevige paardjes die gewend zijn om over uitgestrekte landschappen te trekken, of in de bergen te wonen. Een arabier kan dan wel een goed uithoudingsvermogen hebben, maar dat is niet alles. Ze zijn dun gebouwd en kunnen niet zo goed tegen lage temperaturen. Ik zou inderdaad voor iets zoals een ijslander gaan, zoals je in mijn eerdere bericht kon lezen.

De arabier kan niet goed tegen lage temperaturen? _/-\o_
Weet je dat een arabier uit de woestijn komt? Weet je ook dat het daar overdag +- 45 graden is en 's nachts ver onder het vriespunt? Arabieren zijn dus juist uitermate bestand tegen grote temperatuurverschillen en lage temperaturen :j

Ontopic; TS, zoals de meeste mensen al zeggen, laat het idee van een ras varen. Natuurlijk kan je wel binnen bepaalde rassen opzoek gaan naar het karakter wat jij wilt. Het belangrijkste is dat het paard voor jou wilt werken, en jij je op je gemak voelt met het dier :)

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:33

Ik zou een IJslander kunnen aanraden, maar dan wel het type met weinig knie-actie. Te veel knie-actie vergt erg veel energie van je paard op langere tochten. Maar om de gangen efficient te kunnen rijden heb je wel even wat lessen nodig, dat is dan weer een nadeel :)
Over het algemeen zou ik gewoon op zoek gaan naar een sterk paard (sterke benen, goede gewrichten,...) met vlakke gangen om het voor jezelf ook comfortabel te houden.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:36

xLeoniee schreef:
ikke[quote="Sandrina schreef:
Met een haflinger kan je alle kanten op. Ook die jij wil.

Beter een topdressuurknol met het juiste karakter dan een Haf met een te-lam-om-te-werken-mentaliteit.

Waar slaat DAT nu op? Die van mij is zeer, om maar niet te zeggen, erg voorwaarts.
Heb je nooit de goede haf getroffen. :+

Idd. Er zijn ook haflingers die geen te-lam-om-te-werken mentaliteit hebben! :j[/quote]

Haha, de haflinger-liefhebbers voelen zich nu nogal aangevallen geloof ik, maar het gaat om het ídee, het is een vóorbeeld :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:40

scoxxx schreef:
shadow19871 schreef:
Ik zou het denk ik ook zoeken in de niet al te grote, sobere rassen. Arabieren blinken zeker uit in de lange en snelle afstanden over vlak terrein, maar als je echt door berg en dal wilt rijden, heb je toch meer aan een evenwichtig en rustig karakter. Ik zou dan denken aan een fjord, haflinger, konik, highland pony, iets in die richting.
Leuk idee trouwens!

Oei.... Arabieren niet geschikt voor ruig terrein? Arabieren zijn bij uitstek geschikt voor ruig terrein! Ik put uit eigen ervaring met mijn NL-polder-arabieren: rustig galloperend bergaf over keien als mannenvuisten zo groot ;-) Maar zeker Frans & Waals gefokte Arabieren (prestatiegefokt en dus niet showgefokt) presteren perfect in ruig terrein. Daarnaast zijn die buitenlandse Arabieren vaak bijzonder cool in de kop.

Koudbloedige(re) dieren en pony's gelijk Merens en Tinkers zou ik juist achterwege laten voor zwaar werk, ookal is dit een Long Slow Distance-challenge. Hoe meer pony, hoe minder eager om echt veel te werken. Hoe meer pony, hoe verstandiger ;-). Hoe meer warmbloed hoe groter de kans op kreupelheden. Arabieren werken graag en veel, juist in een LSD-challenge. Maar veel is ook helemaal kapotgefokt hier in NL.

Overweeg een part-bred arabian ("halve arabier").... zijn vaak wat minder hysterisch + sterker been & voetwerk, maar wel de werklust van een Arabier. Hoe minder Arabisch bloed, hoe groter de kans dat de werklust wat verdwijnt.
Het is simpelweg een kansberekening: de kans op een luier en sneller gedemotiveerd paard is groter wanneer je een tinker. merens of soortgelijk voor dit werk aanschaft.

Niks is zo vervelend als een sjokkend dier dat er mentaal niet zoveel zin meer in heeft. -O-
f

Hier sluit ik mij bij aan, al eens aan een NRPS gedacht? vaak de goede eigenschappen van de arabier (harde voeten, goed beenwerk, niet te groot en goed uithoudingsvermogen).

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:42

Je zou ook eens voor een merens kunnen kijken die zijn sterk in hun benen en heel wat gewend met het weer ze lopen heel wat af in hun natuurlijke leefgebied

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:53

Ik denk dat een Rocky Mountain Horse wel aan jouw eisen kan voldoen.
Rocky Mountain Horses zijn erg sterk ondanks hun grootte en komen oorspronkelijk ook uit de Appalachen gebergtes in Amerika. Ze kunnen met gemak een volwassen persoon dragen en zijn er op gebouwd om door ruige gebieden te kunnen rijden. Ook hebben ze een extra gang die te vergelijken is met de IJslandse tölt.
Helaas zijn er niet veel van deze paarden in Nederland, en ze zijn over het algemeen best duur.
Veel succes in ieder geval! :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:55

De Mérens is inderdaad ook een ras wat erg geschikt zou kunnen zijn. Verder al Fjord, haflinger, IJslander e.d. voorbij zien komen. Over het algemeen, het ene paard is het andere niet..., zijn dat rassen die zich niet zo snel gek laten maken en ze zijn robuust, ook een voordeel.

Maar ja, ook eerder genoemd: er is niet direct 1 specifiek ras wat geschikt is, keus te over! ;) Mengelmoesje zou ook prima kunnen. Wat heb je te besteden? Ook belangrijk om je af te vragen, leuk zo'n PRE, maar ze kosten meestal wel wat...

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:25

Een Merens heeft meestal niet de beste hoeven...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:24

O ja??? Ik heb zelf geen praktijkervaring met de Mérens, maar hoor en lees toch altijd dat het prima paardjes zijn voor lange tochten e.d.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:48

Integendeel Raveniris, ze komen oorspronkelijk uit de bergen, en hebben juist keiharde hoeven. Zo ook de merens van mijn schoonmoeder, keihard.
Voorwaarde voor harde hoeven, zijn echter wel de juiste leefomstandigheden. Als je die merens van haar nu de hele dag in een box opsluit, gaat de ammoniak er ook aan vreten en blijft er niks van over nee. Maar dat is gewoon een slechte verzorging.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:51

Dat dacht ik dus ook ja... Bergpaardje en harde hoeven lijkt me wel een goed combinatie :p

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:19

Dagmar80 schreef:
Dat dacht ik dus ook ja... Bergpaardje en harde hoeven lijkt me wel een goed combinatie :p

Maar als je dan na drie dagen reizen in de zeikende regen de rug kapot hebt, heb je niet zoveel aan harde hoeven.........

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:58

ikke schreef:
Dagmar80 schreef:

Maar als je dan na drie dagen reizen in de zeikende regen de rug kapot hebt, heb je niet zoveel aan harde hoeven.........

Kun je dat verder uitleggen Ikke?
Paardje van mijn schoonmoeder is volgens mij een mooi compact en stevig dier, de langere, zwakkere ruggen schijnen er op de merens keuring niet door te komen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:17

Ervaring leert dat als alles nat is (3 dagen zeikende regen zou daar goed voor kunnen zorgen) je een grote kans hebt op drukkingen. Dat heeft dus niet te maken met een zwakke rug, maar meer met een "zwakke" huid. Nou weet ik niet hoe "waterdicht" de vacht van de gemiddelde merens is, maar dat zou zeker een punt van aandacht kunnen zijn bij een echt lange tocht.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:27

Tijdens een lange tocht pas je je constant aan de omstandigheden aan. Dus waarschijnlijk houd je na 1 of 2 dagen regen een pauze tot het weer beter wordt. Denken in mogelijkheden en flexibel zijn, helpt al een heel eind onderweg!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:29

Ah op die fiets, ja dat kan ik me wel voorstellen. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:44

josien_m_ schreef:
Tijdens een lange tocht pas je je constant aan de omstandigheden aan. Dus waarschijnlijk houd je na 1 of 2 dagen regen een pauze tot het weer beter wordt. Denken in mogelijkheden en flexibel zijn, helpt al een heel eind onderweg!

Juiste keuzes in de wijze van bepakking en tuigage brengt je verder.........

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:53

Zelf zou ik kiezen voor een Arabier/ fjorden/ haflinger, ze zijn gehard en werken graag.

Alleen wel bij verschillende gaan kijken om er net die ene tegen te komen met wie het klikt en net de juiste soort temperament voor jou.

Je hebt bij elke ras luie paarden en of te hete paarden, dus vandaar goed rondkijken en uitproberen en kijken of het je bevalt.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:53

Wat een super gaaf idee zo'n tocht! Ik denk zoals hier ook al eerder genoemd dat er niet persé een ras is dat hier bij uitstek geschikt voor is. Het is ook trainings- en leeftijdsafhankelijk of je paard zo'n tocht aankan. Verder lijkt inderdaad uitrusting en planning mij erg belangrijk.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:35

Beetje aparte wending 'ikke', tuurlijk óók de rug is belangrijk, maar een van oorsprong bergpaard heeft over het algemeen wel harde hoeven.

Ik reageerde even op de opmerking over Mérens en slechte hoeven... Leek mij niet dat ze daarom bekend staan, dus vroeg mij af waarom RavenIris die opmerking plaatste. Praktijkervaring?

Goed passend harnachement, een goede training én verstandig nadenken helpen je een eind op weg lijkt me!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:20

ikke schreef:
josien_m_ schreef:

Juiste keuzes in de wijze van bepakking en tuigage brengt je verder.........

Wat is verder? Wat is fijner? Op een lange toch hebt je geen haast, achteraf merk je vaak pas wat de juiste keuzes waren en daar trek je weer lering uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:02

Dagmar80 schreef:
Beetje aparte wending 'ikke', tuurlijk óók de rug is belangrijk, maar een van oorsprong bergpaard heeft over het algemeen wel harde hoeven.

Ik reageerde even op de opmerking over Mérens en slechte hoeven... Leek mij niet dat ze daarom bekend staan, dus vroeg mij af waarom RavenIris die opmerking plaatste. Praktijkervaring?

Goed passend harnachement, een goede training én verstandig nadenken helpen je een eind op weg lijkt me!

Nee, als dat reisgezelschap betere keuzes had gemaakt (achteraf gezien, want die keuze is aan de voorkant wel overwogen, namelijk) dan was er geen verwonding aan de rug ontstaan en had de tocht gewoon afgemaakt kunnen worden.
Dan kan een paard wel harde hoeven hebben, als er vervolgens op een ander vlak problemen ontstaan, heb je niet zoveel aan harde hoeven. Een van de paarden in dat gezelschap was (en is nog steeds) een Merens.

Dit probleem was ook niet in een of twee dagen opgelost; waarop het reisgezelschap terecht de reis afbrak.
En voordat iemand daarover begint; dit was een behoorlijk ervaren reisgezelschap dat ook al vaker met elkaar op stap was geweest en goed wist waar ze mee bezig waren. Men zag alleen een l*llig detail over het hoofd dat achteraf cruciaal bleek te zijn.

josien_m_ schreef:
Wat is verder? Wat is fijner? Op een lange toch hebt je geen haast, achteraf merk je vaak pas wat de juiste keuzes waren en daar trek je weer lering uit.

Precies daarom ben ik een voorstander om dingen uit te proberen op kleine tochten, zodat je voor langere tochten tenminste weet dat je basis in orde is. DAT is wat het verschil maakt tussen een lange reis die ook eindigd waar je dat bedacht had in plaats van ergens op een ongeplande bergrug........