Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Resistance schreef:Fjorden en ijslanders zijn hier denk ik ook beter voor. Stevige paardjes die gewend zijn om over uitgestrekte landschappen te trekken, of in de bergen te wonen. Een arabier kan dan wel een goed uithoudingsvermogen hebben, maar dat is niet alles. Ze zijn dun gebouwd en kunnen niet zo goed tegen lage temperaturen. Ik zou inderdaad voor iets zoals een ijslander gaan, zoals je in mijn eerdere bericht kon lezen.

xLeoniee schreef:ikke[quote="Sandrina schreef:Met een haflinger kan je alle kanten op. Ook die jij wil.
Beter een topdressuurknol met het juiste karakter dan een Haf met een te-lam-om-te-werken-mentaliteit.
Waar slaat DAT nu op? Die van mij is zeer, om maar niet te zeggen, erg voorwaarts.
Heb je nooit de goede haf getroffen.
[/quote]
scoxxx schreef:fshadow19871 schreef:Ik zou het denk ik ook zoeken in de niet al te grote, sobere rassen. Arabieren blinken zeker uit in de lange en snelle afstanden over vlak terrein, maar als je echt door berg en dal wilt rijden, heb je toch meer aan een evenwichtig en rustig karakter. Ik zou dan denken aan een fjord, haflinger, konik, highland pony, iets in die richting.
Leuk idee trouwens!
Oei.... Arabieren niet geschikt voor ruig terrein? Arabieren zijn bij uitstek geschikt voor ruig terrein! Ik put uit eigen ervaring met mijn NL-polder-arabieren: rustig galloperend bergaf over keien als mannenvuisten zo grootMaar zeker Frans & Waals gefokte Arabieren (prestatiegefokt en dus niet showgefokt) presteren perfect in ruig terrein. Daarnaast zijn die buitenlandse Arabieren vaak bijzonder cool in de kop.
Koudbloedige(re) dieren en pony's gelijk Merens en Tinkers zou ik juist achterwege laten voor zwaar werk, ookal is dit een Long Slow Distance-challenge. Hoe meer pony, hoe minder eager om echt veel te werken. Hoe meer pony, hoe verstandiger. Hoe meer warmbloed hoe groter de kans op kreupelheden. Arabieren werken graag en veel, juist in een LSD-challenge. Maar veel is ook helemaal kapotgefokt hier in NL.
Overweeg een part-bred arabian ("halve arabier").... zijn vaak wat minder hysterisch + sterker been & voetwerk, maar wel de werklust van een Arabier. Hoe minder Arabisch bloed, hoe groter de kans dat de werklust wat verdwijnt.
Het is simpelweg een kansberekening: de kans op een luier en sneller gedemotiveerd paard is groter wanneer je een tinker. merens of soortgelijk voor dit werk aanschaft.
Niks is zo vervelend als een sjokkend dier dat er mentaal niet zoveel zin meer in heeft.
Mengelmoesje zou ook prima kunnen. Wat heb je te besteden? Ook belangrijk om je af te vragen, leuk zo'n PRE, maar ze kosten meestal wel wat... ikke schreef:Dagmar80 schreef:Dat dacht ik dus ook ja... Bergpaardje en harde hoeven lijkt me wel een goed combinatie :p
Maar als je dan na drie dagen reizen in de zeikende regen de rug kapot hebt, heb je niet zoveel aan harde hoeven.........
josien_m_ schreef:Tijdens een lange tocht pas je je constant aan de omstandigheden aan. Dus waarschijnlijk houd je na 1 of 2 dagen regen een pauze tot het weer beter wordt. Denken in mogelijkheden en flexibel zijn, helpt al een heel eind onderweg!
ikke schreef:josien_m_ schreef:Tijdens een lange tocht pas je je constant aan de omstandigheden aan. Dus waarschijnlijk houd je na 1 of 2 dagen regen een pauze tot het weer beter wordt. Denken in mogelijkheden en flexibel zijn, helpt al een heel eind onderweg!
Juiste keuzes in de wijze van bepakking en tuigage brengt je verder.........
Dagmar80 schreef:Beetje aparte wending 'ikke', tuurlijk óók de rug is belangrijk, maar een van oorsprong bergpaard heeft over het algemeen wel harde hoeven.
Ik reageerde even op de opmerking over Mérens en slechte hoeven... Leek mij niet dat ze daarom bekend staan, dus vroeg mij af waarom RavenIris die opmerking plaatste. Praktijkervaring?
Goed passend harnachement, een goede training én verstandig nadenken helpen je een eind op weg lijkt me!
josien_m_ schreef:Wat is verder? Wat is fijner? Op een lange toch hebt je geen haast, achteraf merk je vaak pas wat de juiste keuzes waren en daar trek je weer lering uit.